Nvidia GeForce RTX 5090 – testy, cena

NVIDIA GeForce RTX 5090 Blackwell zwiastuje nowy rozdział w grafice 3D, a my mamy przed sobą elegancką, nową kartę graficzną RTX 5090 Founders Edition. Grafika w grach przeszła kilka znaczących kamieni milowych w ciągu ostatnich 20 lat, począwszy od grafiki rastrowej 3D, shaderów pikselowych i wierzchołkowych, aż po śledzenie promieni w czasie rzeczywistym; teraz NVIDIA planuje wprowadzić kolejny istotny kamień milowy – renderowanie neuronowe. Prawdopodobnie znasz już sztuczną inteligencję generatywną i jej zdolność do tworzenia szczegółowych obrazów i materiałów wideo. NVIDIA wraz ze współpracującymi badaczami grafiki 3D odkryli sposób na przyznanie sztucznej inteligencji generatywnej bardziej aktywnej roli w grafice czasu rzeczywistego, wprowadzając shadery neuronowe. Nowa architektura graficzna Blackwell, oprócz wprowadzenia generacyjnych ulepszeń wydajności i efektywności, wprowadza także DLSS 4, a wraz z nim ekskluzywną nową technologię o nazwie Multi Frame Generation. Firma twierdzi, że znalazła sposób, aby wykorzystać sztuczną inteligencję nie tylko do tworzenia co drugiej klatki, ale nawet do czterech klatek następujących po konwencjonalnie wyrenderowanej klatce. To śmiałe twierdzenie, ale jeśli NVIDIA osiągnie sukces, seria RTX 50 naprawdę otworzy nowy rozdział w tym, co jest możliwe przy obecnej technologii, a być może nawet skusi twórców gier do stworzenia następnego Crysisa.

Nowa architektura graficzna GeForce Blackwell wprowadza ulepszenia we wszystkich sześciu kluczowych komponentach GPU. Rdzenie CUDA, czyli główne zunifikowane silniki shaderów GPU, nie tylko wprowadzają generacyjny wzrost IPC, ale zostały również przeprojektowane w celu przyspieszenia shaderów neuronowych. Rdzeń RT 4. generacji, oprócz dalszego obniżania kosztu wydajnościowego ray tracingu w porównaniu z poprzednią generacją, został wyposażony w optymalizację dla mega geometrii – obiektów z ray tracingiem o znacznie bardziej złożonej geometrii (więcej powierzchni, z którymi promienie mogą wchodzić w interakcję). Rdzenie Tensor 5. generacji tworzą podstawy nie tylko dla renderowania neuronowego, ale wprowadzają również obsługę nowszych formatów danych, w tym FP4. NVIDIA wyposażyła wszystkie komponenty związane z przyspieszeniem AI w dedykowany silnik zarządzający o nazwie AMP. Ponadto Blackwell aktualizuje także silniki przyspieszenia mediów oraz wprowadza długo oczekiwaną aktualizację interfejsu we/wy wyświetlacza, z obsługą DisplayPort 2.1 i UHBR20. Wreszcie, Blackwell jest pierwszym GPU wykorzystującym standardy PCI-Express Gen 5 i pamięć GDDR7. We wszystkich aspektach występują znaczące wzrosty przepustowości pamięci.

Co ciekawe, podczas gdy GeForce Blackwell wprowadza innowacje niemal w każdym kierunku, cała linia GPU jest zbudowana na dokładnie tym samym procesie technologicznym co seria RTX 40 generacji Ada – specjalistycznym wariancie 5 nm węzła EUV w TSMC, który został wspólnie opracowany przez tę odlewnię z NVIDIA, nazywanym TSMC 4N. Wszelkie generacyjne zyski w wydajności na wat wynikają wyłącznie z architektury i nowych technologii zarządzania energią wprowadzonych wraz z Blackwell, a nie z samego procesu technologicznego.

Karta graficzna GeForce RTX 5090 jest flagowym produktem firmy w tej generacji i bazuje na gigantycznej, monolitycznej krzemowej strukturze GB202 wykonanej w procesie 5 nm. Model ten wykorzystuje 170 z 192 multiprocesorów strumieniowych (SM) obecnych na układzie, osiągając 21 760 rdzeni CUDA, 170 rdzeni RT, 680 rdzeni Tensor, 680 jednostek TMU i 176 jednostek ROP. Podsystem pamięci przechodzi znaczącą generacyjną aktualizację. Karta jest wyposażona w 32 GB pamięci GDDR7 pracującej z częstotliwością 28 Gbps. NVIDIA poszerzyła magistralę pamięci do 512 bitów, zapewniając RTX 5090 ogromną przepustowość pamięci na poziomie 1,792 TB/s – taką, jakiej można się spodziewać po konfiguracjach HBM w GPU przeznaczonych do AI. Te masywne wzrosty w wielkości i przepustowości pamięci są kluczowe dla GPU, aby mogło realizować ray tracing wysokiej geometrii i renderowanie neuronowe.

NVIDIA nie ograniczyła swojej inżynierii tylko do układu GB202 i różnych technologii programowych, takich jak DLSS 4 i Reflex 2, ale zajęła się również samym produktem. Karta w wersji Founders Edition jest niezwykłym osiągnięciem inżynieryjnym. Jest tak samo długa i wysoka jak RTX 4090 Founders Edition, ale ma tylko dwie trzecie jej grubości (2 sloty zamiast 3 slotów). Jest to możliwe dzięki nowemu rozwiązaniu chłodzenia Double Flow Through, które kompaktuje i przesuwa PCB, tworząc dwa niemal nieograniczone kanały przepływu powietrza dla dwóch wentylatorów karty.

Karta NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition jest wyposażona w zbliżone do referencyjnych zegary, z taktowaniem boost GPU na poziomie 2407 MHz i pamięcią 28 Gbps (efektywnie GDDR7). Przy tych ustawieniach całkowity pobór mocy karty graficznej (TGP), stanowiący de facto limit mocy karty, wzrasta aż do 575 W, zbliżając się do limitów projektowych złącza zasilania 12V-2×6 o możliwościach 600 W. NVIDIA wycenia GeForce RTX 5090 Founders Edition na bazową cenę 1999 dolarów amerykańskich. Jest to znaczący wzrost ceny w porównaniu do RTX 4090, który startował od 1599 dolarów.

RTX 5090 – Architektura

FPSGURUCena
MSRP
Rdzenie
CUDA
ROPsZegar
bazowy
BoostTaktowanie
VRAM
GPUIlość
tranzystorów
Pamięć
RTX 3080$4208704961440 MHz1710 MHz1188 MHzGA10228000M10 GB, GDDR6X, 320-bit
RTX 4070$4905888641920 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7800 XT$4403840962124 MHz2430 MHz2425 MHzNavi 3228100M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6900 XT$45051201282015 MHz2250 MHz2000 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6950 XT$63051201282100 MHz2310 MHz2250 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3090$900104961121395 MHz1695 MHz1219 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4070 Super$5907168801980 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7900 GRE$53051201601880 MHz2245 MHz2250 MHzNavi 3157700M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 4070 Ti$7007680802310 MHz2610 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RTX 4070 Ti Super$75084481122340 MHz2610 MHz1313 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XT$62053761922000 MHz2400 MHz2500 MHzNavi 3157700M20 GB, GDDR6, 320-bit
RTX 3090 Ti$1000107521121560 MHz1950 MHz1313 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4080$94097281122205 MHz2505 MHz1400 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RTX 4080 Super$990102401122295 MHz2550 MHz1438 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XTX$82061441922300 MHz2500 MHz2500 MHzNavi 3157700M24 GB, GDDR6, 384-bit
RTX 4090$2400163841762235 MHz2520 MHz1313 MHzAD10276300M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 5090$2000217601762017 MHz2407 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit
MSI RTX 5090
Suprim SOC
$2400217601762017 MHz2512 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit
ASUS RTX 5090
Astral OC
$2800217601762017 MHz2580 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit
Palit RTX 5090
GameRock
$2200 (??)217601762017 MHz2407 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit

NVIDIA Blackwell

Architektura graficzna GeForce Blackwell zwiastuje czwartą generację RTX – wynalezionego pod koniec drugiej dekady XXI wieku nowoczesnego GPU, który łączy obiekty renderowane w czasie rzeczywistym przy użyciu ray tracingu z konwencjonalną grafiką rastrową 3D. Wraz z Blackwell, NVIDIA pomaga dodać kolejny wymiar – renderowanie neuronowe, czyli zdolność GPU do wykorzystania sztucznej inteligencji generatywnej do tworzenia części klatki. Jest to inne podejście niż DLSS, gdzie model AI jest wykorzystywany do rekonstrukcji szczegółów w przeskalowanej klatce na podstawie danych treningowych, klatek temporalnych i wektorów ruchu. Sercem testowanej dziś karty GeForce RTX 5090 jest gigantyczny układ GB202 wykonany w procesie 5 nm. Jest to jeden z największych monolitycznych układów krzemowych kiedykolwiek zaprojektowanych przez NVIDIA, o powierzchni 750 mm², w porównaniu do 608,5 mm² układu AD102. Proces technologiczny pozostaje niezmieniony między tymi dwiema generacjami – nadal jest to specyficzny dla NVIDIA wariant TSMC 5 nm EUV, nazwany TSMC 4N. GB202 zawiera 92,2 miliarda tranzystorów, co stanowi 20% wzrost w porównaniu do AD102.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Nvidia RTX 5090 architektura pciex 5

Układ krzemowy GB202 jest zasadniczo rozplanowany w tej samej hierarchii komponentów co poprzednie generacje GPU NVIDIA, ale z kilkoma istotnymi zmianami. GPU wykorzystuje interfejs PCI-Express 5.0 x16, co czyni go pierwszym GPU dla graczy z taką funkcjonalnością. PCIe Gen 5 jest dostępny od czasu procesorów Intel 12. generacji Core „Alder Lake” i AMD Ryzen 7000 „Zen 4”, istnieje więc znacząca baza zainstalowanych systemów, które mogą z niego korzystać. GPU jest oczywiście kompatybilny ze starszymi generacjami PCIe. Kwestię wpływu na wydajność omawiamy w naszym osobnym artykule o skalowaniu PCIe dla RTX 5090. GB202 jest również pierwszym GPU implementującym nowy standard pamięci GDDR7, który podwaja prędkości w porównaniu do GDDR6, jednocześnie obniżając koszt energetyczny przepustowości. NVIDIA nie stosowała półśrodków w przypadku GB202 i wyposażyła go w szeroką 512-bitową magistralę pamięci GDDR7. W RTX 5090 jest ona skonfigurowana z 32 GB pamięci GDDR7 o prędkości 28 Gbps. Nadchodzące modele serii RTX 50 mogą mieć węższe interfejsy pamięci, ale z wyższymi prędkościami pamięci, a niektóre karty graficzne dla profesjonalistów oparte na GB202 mogą nawet wykorzystywać układy pamięci o wysokiej gęstości.

Silnik GigaThread jest główną logiką alokacji zadań renderowania grafiki w GB202, ale pojawił się nowy dodatek – dedykowany procesor szeregowy do zarządzania wszystkimi zasobami przyspieszania AI na GPU, który NVIDIA nazywa AMP (procesor zarządzania AI). Inne komponenty na poziomie globalnym to procesor Optical Flow, element zaangażowany w starsze wersje generowania klatek DLSS i kodowania wideo, oraz rozbudowany silnik przyspieszania mediów składający się z czterech akceleratorów kodowania NVENC i czterech akceleratorów dekodowania NVDEC. Nowe akceleratory kodowania wideo NVENC 9. generacji obsługują kodowanie AV1 i HEVC w formacie 4:2:2. W RTX 5090 aktywowane są 3 z 4 jednostek NVENC i 2 z 4 jednostek NVDEC. W centralnej części GPU znajduje się największy wspólny komponent – pamięć podręczna L2 o pojemności 128 MB. RTX 5090 jest skonfigurowany z 96 MB tej pamięci.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 1FPSGURU scaled

Każdy klaster przetwarzania grafiki (GPC) jest podziałem GPU zawierającym niemal wszystkie komponenty potrzebne do renderowania grafiki. W GB202 klaster GPC składa się z 16 multiprocesorów strumieniowych (SM) rozmieszczonych w 8 klastrach przetwarzania tekstur (TPC) oraz silnika rastrowego zawierającego 16 jednostek ROP. Każdy SM zawiera 128 rdzeni CUDA. W przeciwieństwie do SM generacji Ada, które miały po 64 jednostki FP32+INT32 i 64 czysto FP32 SIMD, nowy SM generacji Blackwell oferuje jednoczesną możliwość przetwarzania FP32+INT32 na wszystkich 128 jednostkach SIMD. Te 128 rdzeni CUDA jest zorganizowanych w cztery sekcje, każda z własnym plikiem rejestrów, pamięcią podręczną instrukcji poziomu 0, planistą warp, dwoma zestawami jednostek load-store oraz jednostką funkcji specjalnych (SFU) obsługującą niektóre specjalne funkcje matematyczne, takie jak trygonometria, wykładniki, logarytmy, odwrotności i pierwiastki kwadratowe. Cztery sekcje współdzielą pamięć podręczną L1 o pojemności 128 KB oraz cztery jednostki TMU. Najbardziej wyjątkowymi komponentami SM Blackwell są cztery rdzenie Tensor 5. generacji oraz rdzeń RT 4. generacji.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 12FPSGURU scaled

Być może największą zmianą w sposobie, w jaki SM obsługuje pracę, wprowadzoną wraz z Blackwell, jest koncepcja shaderów neuronowych – traktowanie części obciążenia renderowania graficznego wykonanego przez model generatywnej AI jako shadery. Microsoft położył podwaliny pod standaryzację shaderów neuronowych poprzez API Cooperative Vectors, w najnowszej aktualizacji DirectX 12. Rdzenie Tensor są teraz dostępne dla obciążeń poprzez shadery neuronowe, a silnik zmiany kolejności wykonywania shaderów (SER) w SM Blackwell jest w stanie dokładniej zmieniać kolejność obciążeń dla rdzeni CUDA i rdzenia Tensor w SM.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 11FPSGURU scaled

Nowy rdzeń Tensor 5. generacji wprowadza obsługę formatu danych FP4 (precyzja 1/8) dla szybko zmieniających się obciążeń atomowych, zapewniając 32-krotnie większą przepustowość w porównaniu z pierwszym rdzeniem Tensor wprowadzonym wraz z architekturą Volta. Na przestrzeni pokoleń modele AI wykorzystywały formaty danych o mniejszej precyzji oraz zjawisko rzadkości (sparsity) w celu poprawy wydajności. Procesor zarządzania AI (AMP) umożliwia jednoczesne wykonywanie obciążeń AI i graficznych na najwyższych poziomach GPU, dzięki czemu może on jednocześnie renderować grafikę w czasie rzeczywistym dla gry i uruchamiać model LLM, bez wzajemnego wpływu na wydajność. AMP jest wyspecjalizowanym planistą sprzętowym dla wszystkich zasobów przyspieszania AI na krzemie. Odgrywa on kluczową rolę w działaniu generowania wielu klatek DLSS 4.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 14FPSGURU scaled

Rdzeń RT 4. generacji nie tylko oferuje generacyjny wzrost wydajności w testowaniu i przecinaniu promieni, co obniża koszt wydajnościowy włączenia path tracingu i efektów ray tracingu, ale wprowadza również potencjalny skok generacyjny w wydajności dzięki wprowadzeniu Mega Geometry. Pozwala to na tworzenie obiektów z ray tracingiem o niezwykle wysokiej liczbie wielokątów, zwiększając ich szczegółowość. Liczba wielokątów i ray tracing powodują liniowy wzrost kosztów wydajnościowych, ponieważ każdy trójkąt musi przecinać się z promieniem, a liczba promieni musi być wystarczająca do przecięcia z każdym z nich. Jest to osiągane poprzez traktowanie klastrów trójkątów w obiekcie jako prymitywów pierwszej klasy oraz struktury przyspieszające na poziomie klastrów. Nowe rdzenie RT wprowadzają komponent nazywany silnikiem przecinania klastrów trójkątów, zaprojektowany specjalnie do obsługi mega geometrii. Integracja formatu kompresji klastrów trójkątów i silnika bezstratnej dekompresji umożliwia bardziej wydajne przetwarzanie złożonej geometrii.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 13FPSGURU scaled

Układ GB202 i reszta rodziny GPU GeForce Blackwell jest zbudowana na dokładnie tym samym procesie technologicznym TSMC 4N co poprzednia generacja Ada, więc NVIDIA skierowała wysiłki na znalezienie innowacyjnych sposobów zarządzania energią i temperaturą. Jest to realizowane poprzez przeprojektowany silnik zarządzania energią, który opiera się na bramkowaniu zegara, bramkowaniu zasilania i bramkowaniu szyn poszczególnych GPC i innych komponentów wysokiego poziomu. Firma pracowała również nad szybkością, z jaką GPU podejmuje decyzje związane z zarządzaniem energią.

Najszybszym sposobem na obniżenie poboru mocy jest dostosowanie częstotliwości taktowania GPU, a wraz z architekturą Blackwell NVIDIA wprowadza możliwość szybkich regulacji zegara na poziomie SM.

NVIDIA zaktualizowała zarówno silnik wyświetlania, jak i silnik mediów w architekturze Blackwell w porównaniu do poprzedniej generacji Ada, która była krytykowana za trzymanie się starszych standardów interfejsów wyświetlania, takich jak DisplayPort 1.4, podczas gdy AMD i Intel przeszły już na DisplayPort 2.1. Dobrą wiadomością jest to, że Blackwell obsługuje DP 2.1 z UHBR20, umożliwiając wyświetlanie obrazu w rozdzielczości 8K przy 60 Hz za pomocą pojedynczego kabla. Firma zaktualizowała również NVDEC i NVENC, które teraz obsługują AV1 UHQ, podwajają wydajność dekodowania H.264, obsługują MV-HEVC i formaty 4:2:2.

Renderowanie Neuronowe

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 15FPSGURU scaled

Renderowanie neuronowe zapowiada się być równie transformacyjne dla współczesnej grafiki jak same shadery programowalne. Renderowanie grafiki 3D ewoluowało od stałych funkcji na przełomie wieku, przez shadery programowalne, HLSL, shadery geometryczne, shadery obliczeniowe i ray tracing, na przestrzeni ostatnich kilku dekad. W 2025 roku NVIDIA pisze kolejny rozdział tej podróży wraz z shaderami neuronowymi Blackwell. Umożliwia to szereg efektów opartych na sieciach neuronowych, w tym materiały neuronowe, objętości neuronowe, a nawet neuronowe pola promieniste. Microsoft wprowadził nowe API Cooperative Vectors dla DirectX w niedawnej aktualizacji, umożliwiając dostęp do rdzeni Tensor w ramach API graficznego. W połączeniu z nowym językiem cieniowania, Slang, ten przełom umożliwia programistom bezpośrednie integrowanie technik neuronowych w ich przepływach pracy, potencjalnie zastępując części tradycyjnego potoku graficznego. Slang dzieli duże, złożone funkcje na mniejsze części, które są łatwiejsze do obsługi. Biorąc pod uwagę, że jest to standardowa funkcja API DirectX, nie ma nic, co powstrzymywałoby AMD i Intel przed zintegrowaniem Renderowania Neuronowego (Cooperative Vectors) w ich sterownikach graficznych.

RTX Neural Materials działa w kierunku znaczącego zmniejszenia zajętości pamięci przez materiały w scenach 3D. W przypadku konwencjonalnego renderowania, zajętość pamięci przez materiał jest rozdmuchana przez złożony kod shaderów. Neural materials konwertują kod shaderów i warstwy tekstur na skompresowaną reprezentację neuronową. Prowadzi to do współczynnika kompresji sięgającego 7:1 i umożliwia małym sieciom neuronowym generowanie oszałamiających, filmowych materiałów w czasie rzeczywistym. Na przykład jedwab renderowany za pomocą tradycyjnych shaderów może nie oddawać wielokolorowego połysku widocznego w rzeczywistości. Neural materials natomiast przechwytują skomplikowane detale, takie jak zmiany kolorów i odbicia, ożywiając takie powierzchnie z niezrównanym realizmem – i przy ułamku kosztu pamięciowego.

Neural Radiance Cache (NRC) to nowa funkcja, która dynamicznie trenuje sieć neuronową podczas rozgrywki, wykorzystując GPU użytkownika, umożliwiając przestrzenne buforowanie transportu światła i pozwalając na niemal nieskończoną liczbę odbić światła w scenie. Prowadzi to do realistycznego oświetlenia pośredniego i cieni przy minimalnym wpływie na wydajność. NRC częściowo śledzi 1 lub 2 promienie przed zapisaniem ich w pamięci podręcznej promieniowania i wnioskuje nieskończoną ilość promieni i odbić, aby uzyskać dokładniejsze odwzorowanie oświetlenia pośredniego w scenie gry.

DLSS 4 and Multi Frame Generation

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 17FPSGURU scaled

DLSS 4 wprowadza znaczący skok w jakości obrazu i wydajności. Nie jest to tylko aktualizacja wersji wraz z wprowadzeniem nowej funkcji, a mianowicie Multi Frame Generation, ale wprowadza ulepszenia niemal wszystkich podfunkcji DLSS. DLSS od samego początku polegał na sztucznej inteligencji do rekonstrukcji szczegółów w super rozdzielczości, a wraz z DLSS 4 NVIDIA wprowadza nowy model AI oparty na transformatorach, który zastępuje wcześniej używane konwolucyjne sieci neuronowe, oferując dwukrotnie więcej parametrów, czterokrotnie większą wydajność obliczeniową i znacznie poprawioną jakość obrazu. Ray Reconstruction, wprowadzony wraz z DLSS 3.5, otrzymuje znaczącą aktualizację jakości obrazu dzięki nowemu modelowi opartemu na transformatorach.

Aby zrozumieć Multi Frame Generation, trzeba najpierw zrozumieć, jak działa DLSS Frame Generation, wprowadzony wraz z GeForce Ada. Komponent Optical Flow Accelerator dostarcza algorytmowi DLSS dane do wygenerowania całej klatki przy użyciu sieci neuronowej, wykorzystując informacje z poprzedniej wyrenderowanej klatki, efektywnie podwajając liczbę klatek na sekundę. W Multi Frame Generation sztuczna inteligencja przejmuje funkcje optical flow, aby przewidzieć do trzech klatek następujących po konwencjonalnie wyrenderowanej klatce, efektywnie tworząc cztery klatki z wysiłku renderowania jednej.

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Nvidia RTX 5090 dlss scaled

Zakładając, że ta wyrenderowana klatka jest produktem Super Resolution, gdzie przy maksymalnym ustawieniu wydajności generowane są 4 piksele z pojedynczego wyrenderowanego piksela, otrzymujemy możliwość, w której wysiłek renderowania 1/4 klatki przekłada się na wygenerowanie 4 klatek, czyli 15 z każdych 16 pikseli jest generowanych całkowicie przez DLSS. Przy generowaniu tak wielu klatek, Frame Pacing staje się problemem – nieregularne odstępy między klatkami wpływają na płynność. DLSS 4 rozwiązuje te problemy poprzez wykorzystanie dedykowanej jednostki sprzętowej wewnątrz architektury Blackwell, która zajmuje się pomiarem przełączeń (flip metering), zmniejszając zmienność wyświetlania klatek 5-10 razy. Silnik wyświetlania Blackwell zawiera sprzęt do pomiaru przełączeń.

NVIDIA Reflex 2

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena NVIDIA RTX 5090 architektura Asset 10FPSGURU scaled

NVIDIA Reflex w oryginalnej wersji przyniósł znaczącą poprawę responsywności w maksymalnych ustawieniach graficznych podczas rozgrywek online, poprzez kompresję kolejki renderowania w celu zmniejszenia całkowitego opóźnienia systemu nawet o 50%. Reflex jest obowiązkowy w DLSS 3 Frame Generation ze względu na koszt opóźnień narzucony przez tę technologię. Generowanie wielu klatek wymaga równie zaawansowanej technologii, stąd pojawił się Reflex 2. NVIDIA twierdzi, że osiągnęła 75% redukcję opóźnień dzięki Frame Warp, który aktualizuje pozycje kamery (punktu widzenia) na podstawie danych wejściowych użytkownika w czasie rzeczywistym, a następnie wykorzystuje informacje temporalne do rekonstrukcji klatki do wyświetlenia.

Platforma testowa – RTX 5090

Platforma testowa
ProcesorIntel Core i9-13900K
Płyta głównaMSI Pro Z790-A WiFi DDR5
Resizable BARWłączony, o ile było wsparcie
Pamięć RAMCorsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76
ChłodzenieCooler Master PL360
Pasta termo.Arctic MX-6
Dyski twardeCrucial P5 Plus 2TB
ZasilaczCooler Master MWE 1250 V2 Gold
System operacyjnyWindows 11 Pro 64-bit
  • Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
  • Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
  • Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
  • Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
  • Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
  • 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
  • 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
  • 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.

Assassin’s Creed Valhalla

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Assassins Creed Valhalla DX12 rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Assassins Creed Valhalla DX12 rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Assassins Creed Valhalla DX12 rozdzielczosc 3840x2160 1

Cyberpunk 2077

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Cyberpunk 2077 DX12 FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Cyberpunk 2077 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 2
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Cyberpunk 2077 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

DOOM Eternal

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 DOOM Eternal Vulkan Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 DOOM Eternal Vulkan Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 DOOM Eternal Vulkan Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

Dying Light 2

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Dying Light 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Dying Light 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Dying Light 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

Elden Ring

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Elden Ring DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Elden Ring DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Elden Ring DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

F1 22

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 F1 22 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 F1 22 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 F1 22 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

Far Cry 6

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Far Cry 6 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Far Cry 6 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Far Cry 6 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

God of War

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 God of War DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 God of War DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 God of War DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

Red Dead Redemption 2

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Red Dead Redemption 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Red Dead Redemption 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Red Dead Redemption 2 DX12 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

The Witcher 3 Wild Hunt

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 The Witcher 3 Wild Hunt DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 The Witcher 3 Wild Hunt DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 1
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 The Witcher 3 Wild Hunt DX11 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 1

Średnia ilość FPS – RTX 5090

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Srednia FPS rozdzielczosc 1920x1080 2
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Srednia FPS rozdzielczosc 2560x1440 2
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Srednia FPS rozdzielczosc 3840x2160 2

DLSS 4

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Star Wars Outlaws DLSS 4 3840x2160 RT PT MAX ustawienia
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Hogwarts Legacy DLSS 4 3840x2160 RT PT MAX ustawienia
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Dragon Age Veilguard DLSS 4 3840x2160 RT PT MAX ustawienia
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena Alan Wake DLSS 4 DLSS 4 3840x2160 RT PT MAX ustawienia

Pobór mocy

Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 pobor mocy w spoczynku
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Pobor mocy multimonitor spoczynek W
Nvidia GeForce RTX 5090 - testy, cena nvidia rtx 5090 Pobor mocy GAMING W

Temperatury

Temperatury & HałasSpoczynekObciążenie (Gaming)
GPUHałasGPUHotspotHałasRPM
ASUS RTX 5090 Astral OC40°CFan Stop65°C76°C39.3 dBA1675 RPM
ASUS RTX 5090 Astral OC (Quiet BIOS)40°CFan Stop70°C80°C36.5 dBA1385 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC43°CFan Stop75°C80°C28.4 dBA1093 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC (Performance BIOS)42°CFan Stop65°C70°C36.3 dBA1651 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid35°CFan Stop61°C74°C31.2 dBA1179 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid (Performance BIOS)35°CFan Stop59°C72°C34.2 dBA1419 RPM
Palit RTX 5090 GameRock50°CFan Stop74°C82°C39.8 dBA1894 RPM
Palit RTX 5090 GameRock (Quiet BIOS)51°CFan Stop75°C84°C39.1 dBA1817 RPM
NVIDIA RTX 5090 FE50°CFan Stop77°C94°C40.1 dBA1673 RPM
ASUS RTX 4090 Matrix36°CFan Stop*53°C62°C37.5 dBA1320 RPM
ASUS RTX 4090 Matrix (Quiet BIOS)37°CFan Stop*58°C64°C30.0 dBA1000 RPM
ASUS RTX 4090 STRIX OC40°CFan Stop62°C70°C32.6 dBA1330 RPM
ASUS RTX 4090 STRIX OC (Quiet BIOS)42°CFan Stop65°C73°C29.8 dBA1118 RPM
Colorful RTX 4090 Vulcan OC42°CFan Stop61°C70°C36.2 dBA1732 RPM
Colorful RTX 4090 Vulcan OC (Turbo BIOS)42°CFan Stop62°C71°C36.7 dBA1759 RPM
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC44°CFan Stop60°C67°C37.4 dBA1716 RPM
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC (Quiet BIOS)41°CFan Stop64°C72°C32.6 dBA1416 RPM
MSI RTX 4090 Gaming X43°CFan Stop72°C81°C30.7 dBA1264 RPM
MSI RTX 4090 Gaming X (Gaming BIOS)43°CFan Stop67°C75°C34.3 dBA1502 RPM
MSI RTX 4090 Suprim X46°CFan Stop70°C77°C28.6 dBA1198 RPM
MSI RTX 4090 Suprim X (Gaming BIOS)46°CFan Stop64°C70°C32.6 dBA1466 RPM
MSI RTX 4090 Suprim Liquid X37°CFan Stop*58°C67°C32.2 dBA1197 RPM
MSI RTX 4090 Suprim Liquid X (Quiet BIOS)38°CFan Stop*60°C69°C29.0 dBA1105 RPM
NVIDIA RTX 4090 Founders Edition37°CFan Stop66°C74°C35.1 dBA1449 RPM
Palit RTX 4090 GameRock OC43°CFan Stop66°C73°C35.0 dBA1539 RPM
Palit RTX 4090 GameRock OC (Quiet BIOS)43°CFan Stop66°C73°C31.8 dBA1399 RPM
Zotac RTX 4090 AMP Extreme42°CFan Stop66°C75°C37.1 dBA1434 RPM
Zotac RTX 4090 AMP Extreme (Quiet BIOS)45°CFan Stop72°C81°C31.8 dBA1152 RPM
Baza wiedzy TPU

Nvidia RTX 5090 – Podsumowanie

Hierarchia i Architektura

Zapowiedziany po raz pierwszy na CES w Las Vegas, nowy GeForce 5090 jest flagowym modelem linii RTX „Blackwell”. Trzy inne karty (RTX 5080, RTX 5070 Ti i RTX 5070) również zostały zapowiedziane podczas wydarzenia w Vegas, a ich premiera nastąpi w nadchodzących tygodniach.

Architektura Blackwell wprowadza kilka ulepszeń pod maską, takich jak nadanie wszystkim shaderom możliwości wykonywania instrukcji FP32 lub INT32 – w architekturze Ada tylko połowa rdzeni miała taką możliwość. Rdzenie Tensor są teraz dostępne ze shaderów poprzez nowe API Microsoft DirectX i obsługują instrukcje FP4 i INT4, które działają z mniejszą precyzją, ale znacznie szybciej i przy mniejszym wykorzystaniu pamięci. Istnieje wiele dodatkowych ulepszeń architektury, o których wszystkich mówiliśmy na pierwszych stronach tej recenzji.

W porównaniu do flagowego modelu poprzedniej generacji, RTX 4090, dzisiejszy RTX 5090 zwiększa liczbę rdzeni GPU do 21 760, w górę z 16 384. Inne liczby jednostek również zostały zwiększone. Jednym z najważniejszych punktów jest przejście na zupełnie nową pamięć GDDR7, która dodatkowo zwiększa przepustowość na pin, a NVIDIA rozszerzyła magistralę pamięci z 384-bitowej do 512-bitowej, co skutkuje oszałamiającą przepustowością pamięci wynoszącą 1,8 TB/s. Z perspektywy procesu produkcji nic się jednak nie zmieniło – Blackwell jest zbudowany w tym samym 5-nanometrowym procesie TSMC „NVIDIA 4N” co Ada poprzedniej generacji. NVIDIA twierdzi, że jest to „proces 4-nanometrowy”, ale podczas cyklu życia architektury Ada potwierdzono, że NVIDIA 4N w rzeczywistości nie jest TSMC N4 (zwróć uwagę na kolejność N i 4), lecz procesem 5-nanometrowym. Ostatecznie sama liczba nie ma wielkiego znaczenia, ważne jest to, że NVIDIA używa tego samego procesu technologicznego.

Wydajność

W rozdzielczości 4K, przy czystej rasteryzacji, bez ray tracingu czy DLSS, zmierzyliśmy 35% wzrost wydajności w porównaniu do RTX 4090. Choć jest to z pewnością imponujące, jest to znacznie mniej niż wzrost, jaki uzyskaliśmy przy przejściu z RTX 3090 Ti do RTX 4090 (+51%). NVIDIA nadal osiąga swoją regułę „dwukrotnie większej wydajności co drugą generację”: RTX 5090 jest dwa razy szybszy niż RTX 3090 Ti. Na rynku nie ma właściwie niczego, do czego można by porównać RTX 5090 – jest on o 75% szybszy od flagowego modelu AMD, RX 7900 XTX. AMD potwierdziło, że nie będzie celować w segment high-end z RDNA 4, a oczekuje się, że seria RX 9070 znajdzie się gdzieś pomiędzy RX 7900 XT, a RX 7900 GRE. Oznacza to, że RTX 5090 jest co najmniej dwa razy szybszy niż najszybsza karta AMD następnej generacji. W porównaniu do drugiej najszybszej karty Ada, RTX 4080 Super, wzrost wydajności wynosi 72% – wow!

Nie ma żadnych wątpliwości – RTX 5090 to karta, której potrzebujesz do grania w 4K z maksymalnymi ustawieniami i włączonymi wszystkimi efektami RT. Teoretycznie można by używać tej karty w rozdzielczości 1440p dla osiągnięcia niewiarygodnie wysokiego FPS, ale biorąc pod uwagę, że DLSS 4 zapewni te same wartości FPS nawet w 4K, jedynym powodem, dla którego chciałoby się to zrobić, jest sytuacja, gdy naprawdę zależy nam na najniższych opóźnieniach przy najwyższym FPS.

Ray Tracing i Renderowanie Neuronowe

NVIDIA stawia na ray tracing, a Blackwell wprowadza w tym zakresie kilka ulepszeń. Nasze wyniki pokazują o kilka procent mniejszy spadek wydajności przy włączeniu RT, co zdecydowanie pomaga. Ponadto firma wprowadza kilka nowych technik optymalizacji, które mogą adoptować twórcy gier. Najbardziej interesującą z nich jest Renderowanie Neuronowe, które jest udostępniane poprzez API Microsoft DirectX (Cooperative Vectors). Zapewnia to, że funkcja jest uniwersalnie dostępna do implementacji dla wszystkich producentów GPU, więc twórcy gier powinni być mocno zmotywowani do jej wykorzystania. Wydajność w RT jest dobra – w 4K widzimy poprawę o 32% w porównaniu do RTX 4090. Najszybsza karta AMD, RX 7900 XTX, jest daleko w tyle – RTX 5090 jest w tym scenariuszu 2,5 razy (!) szybszy. AMD potwierdziło, że dla RDNA 4 włożyli dodatkowy wysiłek w rozwój rdzeni RT, więc miejmy nadzieję, że uda im się trochę nadrobić dystans.

Pamięć VRAM

RTX 5090 jest wyposażony w oszałamiające 32 GB pamięci VRAM, co jest pierwszym takim przypadkiem w karcie konsumenckiej. Współczesne gry nie są nawet w stanie wykorzystać 24 GB dostępnych w RTX 4090, więc ten wzrost nie przynosi korzyści dzisiejszym graczom. Mam poważne wątpliwości, czy w ciągu najbliższych kilku lat zobaczymy wykorzystanie 32 GB VRAM w jakiejkolwiek grze, ale nigdy nie wiadomo – być może konsole następnej generacji zwiększą pamięć do 32 GB, co mogłoby zmotywować studia do wykorzystania takiej ilości pamięci. Dla twórców i zastosowań AI ta możliwość jest jednak użyteczna, ponieważ pozwala im uruchamiać większe projekty, ale oznacza to również, że te osoby, dysponujące dużymi budżetami, będą przejmować karty od graczy. Patrząc z innej perspektywy, 32 GB ma jednak sens. Jeśli chce się zbudować kartę graficzną z 512-bitową magistralą pamięci, kończy się z 16 układami pamięci, co oznacza, że wybór ogranicza się do 16 GB lub 32 GB. 16 GB nie miałoby sensu dla RTX 5090, więc 32 GB jest jedynym logicznym wyborem, mimo wzrostu kosztów i złożoności projektu.

DLSS 4 Upscaling & Generowanie Klatek

NVIDIA podjęła duży wysiłek marketingowy, aby przekonać wszystkich, jak wspaniały jest DLSS 4, i nie mylą się. Przede wszystkim chodzi o DLSS 4 Multi-Frame-Generation. Podczas gdy DLSS 3 podwajał liczbę klatek poprzez generowanie pojedynczej nowej klatki, DLSS 4 może teraz potroić lub nawet czterokrotnie zwiększyć liczbę klatek. W naszych testach działało to bardzo dobrze i dostarczało oczekiwanych wartości FPS. Przy używaniu FG, opóźnienie w grach NIE skaluje się liniowo z FPS, ale przy bazowym FPS na poziomie 40 lub 50, DLSS x4 świetnie sprawdza się w osiąganiu płynności powyżej 150 FPS, z podobnym opóźnieniem jak na początku. Jakość obrazu jest dobra – jeśli wiesz, czego szukać, możesz zauważyć pewne poświaty wokół postaci gracza, ale to nic, co byłoby zauważalne podczas rzeczywistej rozgrywki.

Chcesz niższego input laga? W takim razie włącz DLSS 4 Upscaling, który obniża rozdzielczość renderowania i skaluje w górę natywną klatkę. W przeszłości toczyło się wiele debat o tym, czy jakość obrazu przy superskalowaniu DLSS jest wystarczająco dobra, niektórzy twierdzili nawet, że jest „lepsza niż natywna” – zdecydowanie się z tym nie zgadzam – jestem jedną z osób uczulonych na superskalowanie DLSS 3, nawet w trybie „jakość.” Wraz z Blackwell, NVIDIA wprowadza model superskalowania „Transformers” dla DLSS, co stanowi znaczącą poprawę w porównaniu z poprzednim modelem „CNN”. Przetestowałem Transformers i jestem zachwycony. Jakość obrazu jest tak dobra, że tryb „Jakość” wygląda jak natywny, czasami nawet lepiej. Nie ma już migotania ani rozmazanych tekstur o niskiej rozdzielczości na horyzoncie. Cienkie przewody są krystalicznie wyraźne, nawet przy rozdzielczości poniżej 4K! Trzeba to zobaczyć na własne oczy, żeby to docenić – to prawie jak magia. Najlepsze w tym wszystkim? DLSS Transformers jest dostępny nie tylko na GeForce 50, ale na wszystkich kartach GeForce RTX z rdzeniami Tensor! Chociaż wiąże się to z około 10% spadkiem wydajności w porównaniu z CNN, nigdy nie wrócę do CNN. Podczas gdy nasz sterownik prasowy był ograniczony do garstki gier z obsługą DLSS 4, NVIDIA będzie miała około 75 gier wspierających tę technologię w dniu premiery, większość poprzez nadpisania w aplikacji NVIDIA, a wiele innych zostało indywidualnie przetestowanych, aby zapewnić najlepsze rezultaty. NVIDIA kładzie szczególny nacisk na zapewnienie, że nie będzie problemów z systemami przeciwdziałającymi oszustwom przy używaniu nadpisań.

Konstrukcja Fizyczna, Temperatury i Hałas

GeForce RTX 5090 Founders Edition to prawdziwe dzieło sztuki. Wygląda niesamowicie dzięki imponującemu wzornictwu przemysłowemu z precyzyjną metalową konstrukcją i odświeżoną kolorystyką. Tego samego nie można powiedzieć o opakowaniu, które jest wykonane z „przyjaznego środowisku” papieru – bardzo rozczarowujące dla kolekcjonerów. Biorąc pod uwagę niską sprzedaż wersji FE, wygląda to jak kampania ekologicznego pozorowania (greenwashing), która faktycznie zasmuci ludzi. Demontaż jest skomplikowany, ale nie sprawia wrażenia, że NVIDIA celowo starała się to utrudnić czy uniemożliwić. Biorąc pod uwagę kompaktową dwuslotową konstrukcję dla karty o mocy 575 W, wszystko musi być wykonane perfekcyjnie, aby zapewnić, że karta nie przegrzeje się. W naszych testach termicznych karta osiągnęła maksymalną temperaturę 77°C, co jest wystarczająco niską wartością. Poziom hałasu jest jednak dość wysoki i wynosi 40 dBA. Chociaż chciałbym pochwalić NVIDIA za odwagę w stworzeniu flagowej karty w formacie dwuslotowym, myślę, że większość rynku byłaby lepiej obsłużona przez konstrukcję o większej objętości, podobną do RTX 4090. Mamy w przygotowaniu kilka recenzji niestandardowych wersji RTX 5090, niektórych z masywnymi układami chłodzenia, które powinny osiągać niższe poziomy hałasu niż wersja FE.

PCI-Express 5.0

Karty graficzne NVIDIA GeForce Blackwell są pierwszymi high-endowymi modelami konsumenckimi obsługującymi PCI-Express 5.0. Zwiększa to dostępną przepustowość PCIe do GPU, dając niewielką korzyść wydajnościową. Oczywiście PCIe Gen 5 jest wstecznie kompatybilny ze starszymi wersjami, więc będzie możliwe uruchomienie RTX 5090 nawet w starszym komputerze. Ze względu na konstrukcję Founders Edition, złącze PCI-Express znajduje się na osobnej płytce PCB, ale nie stanowi to problemu dla integralności sygnału. Nie ma tu żadnego kabla, płytka PCB łączy się bezpośrednio z główną płytą PCB.

Pobór Mocy

RTX 5090 FE jest zaprojektowany z limitem mocy 575 W, który można ręcznie podnieść do 600 W. Jest to duża ilość mocy i ciepła, o 125 W więcej niż w RTX 4090 Founders Edition. Całe to ciepło skończy w twoim pokoju, niezależnie od układu chłodzenia, co oznacza, że małe pomieszczenia do grania będą się nagrzewać podczas dłuższych sesji. Niezwykle nieoczekiwany jest wysoki pobór mocy na biegu jałowym. Zmierzyliśmy około 30 W, co jest jednym z najgorszych wyników, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Intel jest mocno krytykowany za swój pobór mocy na biegu jałowym – NVIDIA Blackwell nie jest wiele lepsza. NVIDIA przedstawiła nam długą prezentację o zarządzaniu energią Max-Q i wszystkich gadżetach efektywnościowych, jakie posiadają, więc podejrzewam, że jest to jakiś rodzaj błędu i NVIDIA to naprawi – podobna sytuacja miała miejsce kilka lat temu (RTX 2080 Ti). Efektywność energetyczna jest podobna do RTX 4090, co jest dość imponujące, ponieważ używają tego samego procesu produkcyjnego, ale mamy tu 32 GB VRAM i większy, mocniejszy GPU.

Ceny i Alternatywy

Alternatywy? Brak. RTX 5090 naprawdę ustanawia nowy standard wydajności, a seria Blackwell wyznacza nowe standardy dla funkcji technologicznych GPU. AMD, najbliższy konkurent, nie ma ani surowej wydajności, ani niczego, co mogłoby konkurować z funkcjami programowymi takimi jak DLSS multi-frame-generation czy nowy model skalowania Transformers. Dominacja NVIDIA wśród studiów gier zapewni, że obsługa DLSS 4 pojawi się praktycznie we wszystkich nowych wydaniach – bez wątpienia. Z drugiej strony, cena 2000 dolarów jest wyjątkowo wysoka, o 400 dolarów więcej niż RTX 4090, ale myślę, że NVIDIA i tak sprzeda wszystkie karty, które ma. RTX 5090 jest najlepszy, ale trzeba być przygotowanym na wydanie nieadekwatnej kwoty. Według niektórych pogłosek, dostępność RTX 5090 będzie problematyczna, z tylko małą ilością w magazynach sprzedawców, które trafią do sprzedaży 30 stycznia. Karty poprzedniej generacji RTX 40 wcale nie są jednak przestarzałe. Dzięki DLSS Transformers otrzymujesz darmową aktualizację jakości obrazu na wszystkich kartach RTX. Poza tym, czy rozgrywka nie jest najważniejsza? Bardziej niż grafika? Czy gry są przyjemne w 1080p, ze średnimi ustawieniami? Absolutnie tak, o ile gra jest dobra.

Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
6Ocena Guru
ASUS RTX 5090 Astral OC

ASUS nie potwierdził nam ceny, ale według innych źródeł RTX 5090 Astral OC będzie sprzedawany za 2800 dolarów, co stanowi znaczący wzrost o 800 dolarów ponad sugerowaną cenę detaliczną NVIDIA (czyli 40%).

W zamian otrzymujemy większy układ chłodzenia z doskonałymi temperaturami, ale poziom hałasu nie jest znacząco lepszy niż w dwuslotowym NVIDIA FE. +2% uzyskane z fabrycznego OC nie jest monumentalne, nawet przy ręcznym podkręceniu o kolejne 5%, a żądanie tak dużej kwoty za metalową konstrukcję chłodzenia i czwarty wentylator wydaje się przesadą.

Jakość
10
Wydajność
10
Cena
0
Opłacalność
0
Kultura pracy
10
Zalety
  • DLSS 4 Frame Generation i skalowanie Transformers
  • Fabrycznie podkręcona
  • Bardzo niskie temperatury
  • DLSS 4 Frame Generation
  • 32 GB pamięci VRAM
  • Podwójny BIOS
  • PCI-Express 5.0
  • Zwiększony limit mocy
Wady
  • Okrutnie droga, 2800$. Nie zdziwię się jak zobaczymy za nią cenę 15 tysięcy złotych.
5.9Ocena Guru
MSI RTX 5090 Suprim SOC

Według MSI, RTX 5090 Suprim SOC będzie sprzedawany za 2400 dolarów, co stanowi znaczący wzrost o 400 dolarów ponad sugerowaną cenę detaliczną NVIDIA (czyli 20%).

W zamian otrzymujemy większy układ chłodzenia z doskonałą akustyką – czego nie może osiągnąć wersja FE. W rzeczywistości karta jest najlepszą kartą chłodzoną powietrzem dzięki mocnemu układowi chłodzenia i perfekcyjnym ustawieniom wentylatorów – jednak cena 2400 dolarów jest nadal trudna do przyjęcia.

Jakość
10
Wydajność
9.5
Cena
0
Opłacalność
0
Kultura pracy
10
Zalety
  • DLSS 4 Frame Generation i skalowanie Transformers
  • Fabrycznie podkręcona
  • Bardzo niskie temperatury
  • DLSS 4 Frame Generation
  • 32 GB pamięci VRAM
  • Podwójny BIOS
  • PCI-Express 5.0
  • Zwiększony limit mocy
Wady
  • Niesamowicie droga, 2400$
5.5Ocena Guru
Palit RTX 5090 GameRock

Zapytaliśmy Palit o cenę, ale poinformowano nas jedynie, że nie mogą jej w tej chwili podać. Szacujemy cenę karty na 2200 dolarów, biorąc pod uwagę obecne warunki rynkowe i dodane funkcje RGB.

Z drugiej strony, układ chłodzenia ma podobną wydajność do FE i nie ma fabrycznego OC, więc właściwym byłoby ustalenie ceny tej karty na poziomie sugerowanej ceny detalicznej wynoszącej 2000 dolarów.

Jakość
10
Wydajność
9
Cena
0
Opłacalność
0
Kultura pracy
8.5
Zalety
  • DLSS 4 Frame Generation i skalowanie Transformers
  • Fabrycznie podkręcona
  • DLSS 4 Frame Generation
  • 32 GB pamięci VRAM
  • Podwójny BIOS
  • PCI-Express 5.0
Wady
  • Nadal za droga jak na polskie warunki, 2200$

RTX 5090 – Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

1. Kiedy premiera RTX 5090?

Premiera i pierwsze testy pojawią się 23 i 24 stycznia.

Maciek Wiśniewski
Maciek Wiśniewski

Entuzjasta komputerowy o głębokiej pasji do wszystkiego, co związane z technologią i komputerami. Moje zainteresowanie tym obszarem sięga dzieciństwa i od tamtej pory nieustannie rozwijam swoją wiedzę na ten temat.Posiadam solidną wiedzę w zakresie sprzętu komputerowego, od procesorów i kart graficznych po pamięć RAM i dyski SSD. Z przyjemnością złożę komputer od podstaw, dokonując starannie dobranych wyborów sprzętu, aby uzyskać optymalną wydajność.Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące komputerów, oprogramowania, gier czy technologii, z przyjemnością Ci pomogę.

Komentarze

      Dodaj Odpowiedź

      Twoja ogólna ocena

      FPSGURU
      Logo
      Porównaj wybrany sprzęt
      • GPU (0)
      • CPU (0)
      • Komputery Gamingowe (0)
      Porównaj
      0