RX 9070 XT – Test karty graficznej AMD

Nowa generacja kart graficznych AMD do gier właśnie wkracza na rynek, aby tchnąć nowe życie w środowisko nękane zawyżonymi cenami, a my mamy okazję przyjrzeć się modelowi Sapphire Radeon RX 9070 XT NITRO+. Linia NITRO reprezentuje najwyższą jakość w projektowaniu kart graficznych firmy Sapphire, jednego z najstarszych i najważniejszych partnerów AMD, a biorąc pod uwagę, że RX 9070 XT jest topowym modelem z serii RX 9000, firma zainwestowała w ten produkt wszystko, co tylko możliwe. Radeon RX 9070 XT to karta graficzna segmentu wydajnościowego, która według zapewnień AMD jest zdolna do obsługi gier w rozdzielczości 4K Ultra HD. Firma posuwa się nawet do stwierdzenia, że ten GPU ma „wszystko, czego potrzebujesz” do gry w tej rozdzielczości, przy budzącej zaufanie cenie początkowej wynoszącej 600 dolarów, co jest nieznacznie powyżej ceny GeForce RTX 5070, którą NVIDIA wprowadza na rynek właśnie dzisiaj.
Radeon RX 9070 XT jest napędzany architekturą RDNA 4, czwartą generacją architektury graficznej RDNA, która pozwoliła AMD powrócić do konkurencyjności na rynku kart graficznych dla graczy. Seria RX 5000 miała wystarczającą wydajność, aby zakłócić pozycję RTX 20-series Turing, co zmusiło NVIDIA do wprowadzenia serii RTX 20 Super; seria RX 6000 RDNA 2 była komercyjnym złotym okresem dla AMD, ponieważ wtedy boom na kopanie kryptowalut wchłonął wszystkie wysokiej klasy i entuzjastyczne GPU, podczas gdy same produkty dobrze konkurowały z serią RTX 30 Ampere od NVIDIA. Seria RX 7000 napędzana przez RDNA 3 straciła nieco na konkurencyjności, a AMD zidentyfikowało kluczowy powód — nazewnictwo.
Podczas gdy RX 6800 XT osiągał wyniki w tej samej lidze co RTX 3080, a wydajność ray tracingu nie była znaczącym czynnikiem różnicującym, jego następca, RX 7800 XT, był znacznie wolniejszy od RTX 4080, który nie tylko był szybszy, ale również kosztował prawie dwa razy więcej niż karta AMD. Tymczasem gracze zaczęli dokonywać bardziej bezpośrednich porównań między modelami AMD i NVIDIA na podstawie nazewnictwa i odkryli, że nawet RTX 4070 Ti był szybszym wyborem niż RX 7800 XT. AMD musiało wprowadzić model RX 7900 GRE, który oferował porównywalną wydajność w lepszej cenie, ale tylko pogłębiło to problem nazewnictwa – teraz produkt z serii RX 7900 konkurował z serią RTX 4070. Właśnie w celu rozwiązania tego problemu AMD zdecydowało się na znaczącą zmianę w nazewnictwie swojej serii GPU do gier.
Radeon RX 9070 XT jest częścią serii Radeon 9000 i w jej ramach produktem segmentu xx70. Jego nazwa kieruje graczy do porównań z RTX 5070 i RTX 5070 Ti, chociaż przy cenie początkowej 600 dolarów firma dąży do zaoferowania lepszej wydajności niż RTX 5070 i lepszego stosunku ceny do wydajności niż RTX 5070 Ti, który kosztuje od 750 dolarów. Wraz z serią RX 9000 AMD wycofuje się z segmentu entuzjastycznego. Trudno spekulować dlaczego, ale oznacza to, że firma może skoncentrować swoją inżynieryjną siłę na uczynieniu RX 9070 XT przynajmniej najlepszym GPU w swoim segmencie.
Architektura graficzna RDNA 4 została stworzona z myślą o dwóch rzeczach — aby zapewnić największą wydajność na mm² powierzchni układu oraz umożliwić AMD prowadzenie wojny cenowej z modelami z serii RTX 5070. Firma twierdzi, że osiągnęła znaczący wzrost wydajności na jednostkę obliczeniową (CU) w porównaniu do poprzedniej architektury RDNA 3, dzięki czemu może osiągnąć swoje cele wydajnościowe przy użyciu 64 jednostek CU rozłożonych na 4 silniki cieniujące. Firma twierdzi również, że wydajność ray tracingu wzrosła o 100% w porównaniu do RDNA 3, co powinno zmniejszyć koszt wydajnościowy związany z ray tracingiem. Podobny skok nastąpił w przepustowości akceleracji AI, która teraz wynosi prawie 1600 AI TOPS, torując drogę dla FSR 4, największej aktualizacji pakietu ulepszeń wydajności FSR. FSR 4 wykorzystuje nowy skalator oparty na uczeniu maszynowym AI, który oferuje lepszą jakość obrazu przy każdym ustawieniu wydajności.
Radeon RX 9070 XT i RX 9070, który również dzisiaj recenzujemy, wykorzystują wspólny układ krzemowy, 4 nm Navi 48, który w RX 9070 XT jest w pełni wykorzystany. W przeciwieństwie do NVIDIA, która pozostała przy dokładnie tym samym procesie technologicznym dla generacji Blackwell co dla generacji Ada, AMD wprowadziło dwie kluczowe ulepszenia na poziomie procesu dla Navi 48. Po pierwsze, firma przeszła na węzeł TSMC N4P 4 nm, który oferuje ulepszenia w zakresie częstotliwości taktowania i wydajności w porównaniu do poprzedniego węzła TSMC N5, a po drugie, Navi 48 jest monolitycznym układem krzemowym, w przeciwieństwie do Navi 32, który był GPU opartym na chipletach z 5 nm GCD i 6 nm MCD. Cały układ Navi 48 jest wykonany w technologii 4 nm, włącznie z kontrolerami pamięci i Infinity Cache, a do tego dochodzą ulepszenia w zarządzaniu energią i zwiększony współczynnik IPC (instrukcji na cykl) dzięki architekturze RDNA 4.
Układ krzemowy Navi 48 wyposażony jest w 64 jednostki obliczeniowe RDNA 4 (CU), z których wszystkie są aktywne w modelu RX 9070 XT. Przekłada się to na 4096 procesorów strumieniowych, 128 akceleratorów AI, 64 akceleratory RT, 256 jednostek TMU i 128 jednostek ROP (zwiększenie w porównaniu do 96 ROP, które posiadał Navi 32). Karta wyposażona jest w 16 GB pamięci na 256-bitowym interfejsie pamięci, choć ciekawostką jest to, że AMD pozostało przy starszym standardzie pamięci GDDR6, używając pamięci o prędkości 20 Gbps, co daje przepustowość pamięci na poziomie 640 GB/s. AMD liczy na nowe funkcje na poziomie architektury, takie jak zarządzanie pamięcią poza kolejnością (out-of-order) oraz 64 MB pamięci Infinity Cache, aby utrzymać konkurencyjność serii RX 9070 wobec serii GeForce RTX 5070.
Sapphire Radeon RX 9070 XT NITRO+ posiada oszałamiający niestandardowy design, który wygląda jak dzieło jubilerskie. Trzyslotowe rozwiązanie chłodzące zawiera gęsty radiator ze stosu aluminiowych żeberek oraz wysokiej jakości materiał termoprzewodzący (TIM) o zwiększonej przewodności. Jest to prawdopodobnie jedyny wysokiej klasy niestandardowy model RX 9070 XT wykorzystujący 16-pinowe złącze zasilania 12V-2×6, które jest elegancko schowane – więcej na ten temat znajdziemy na stronach ze zdjęciami. NITRO+ wyposażony jest również w hojną ilość podświetlenia RGB LED w formie dużego dyfuzora RGB, który rozciąga się na całej długości karty. Karta posiada fabrycznie podkręcone zegary do częstotliwości Game clock 2520 MHz, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do referencyjnych 2400 MHz. Sapphire wycenia Radeon RX 9070 XT NITRO+ na 730 dolarów, co stanowi premię w wysokości 130 dolarów ponad początkową cenę 600 dolarów dla RX 9070 XT.
RX 9070 XT w skrócie
Nowa karta graficzna AMD Radeon RX 9070 XT wchodzi na rynek z początkową ceną 2849 złotych, nieco powyżej ceny GeForce RTX 5070. Wersja Sapphire NITRO+ kosztuje 3399 złotych. Jest to topowy model z serii RX 9000, napędzany architekturą RDNA 4 (czwarta generacja). AMD przeprojektowało nazewnictwo serii, aby lepiej konkurować z NVIDIA – RX 9070 XT ma bezpośrednio konkurować z RTX 5070 i RTX 5070 Ti. Karta wykorzystuje układ Navi 48 wykonany w procesie technologicznym TSMC N4P 4 nm, co stanowi ulepszenie w porównaniu do poprzedniej generacji. W przeciwieństwie do poprzedników, Navi 48 jest monolitycznym układem krzemowym (nie opartym na chipletach). Specyfikacja obejmuje:
- 64 jednostki obliczeniowe (4096 procesorów strumieniowych)
- 128 akceleratorów AI
- 64 akceleratory ray tracingu
- 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej magistrali
- Pamięć o prędkości 20 Gbps (przepustowość 640 GB/s)
- 64 MB pamięci Infinity Cache
AMD twierdzi, że wydajność ray tracingu wzrosła o 100% w porównaniu do RDNA 3. Karta wspiera FSR 4 z nowym skalatorem opartym na AI. Model Sapphire NITRO+ oferuje:
- Trzyslotowy system chłodzenia
- 16-pinowe złącze zasilania 12V-2×6 (tylko na karcie Sapphire, co może nie być zbyt optymistycznie odebrane przez kupujących, po dramie z Nvidią)
- Podświetlenie RGB LED
- Fabrycznie podkręcone zegary do 2520 MHz (wobec referencyjnych 2400 MHz)
Według AMD, karta jest zdolna do obsługi gier w rozdzielczości 4K Ultra HD. AMD wycofuje się z segmentu entuzjastycznego, koncentrując się na segmencie MID.
Architektura AMD RDNA 4
Nowe karty Radeon RX 9070 XT i RX 9070 są napędzane przez układ krzemowy Navi 48 wykonany w technologii 4 nm. W przeciwieństwie do wcześniejszych Navi 31 i Navi 32, jest to tradycyjny monolityczny układ wyprodukowany w całości w węźle technologicznym TSMC N4P (4 nm EUV). Ma powierzchnię 356,5 mm², ale z imponującą liczbą 53,9 miliarda tranzystorów. Dla porównania, poprzedni „duży Navi”, czyli układ GPU Navi 31 napędzający RX 7900 XTX, ma 57,8 miliarda tranzystorów (zaledwie 8% więcej), mimo że posiada 96 jednostek CU, większą pamięć Infinity Cache i szerszą 384-bitową szynę pamięci. Navi 31 ma powierzchnię 529 mm² (304 mm² dla 5 nm GCD, a reszta to 6 nm MCD), więc widać jakie postępy AMD poczyniło w zakresie powierzchni układu. Na najwyższym poziomie, Navi 48 wyposażony jest w interfejs hosta PCI-Express 5.0 x16 i 256-bitową szynę pamięci GDDR6. Dzięki kościom pamięci GDDR6 o prędkości 20 Gbps, RX 9070 XT osiąga przepustowość pamięci 640 GB/s. Jest to rekompensowane szybszą 64 MB pamięcią Infinity Cache oraz kluczowym ulepszeniem, które AMD wprowadziło do swojego systemu zarządzania pamięcią, zwanym Pozakolejkowym Kolejkowaniem Pamięci (Out-of-Order Memory Queuing).
Układ krzemowy Navi 48 fizycznie posiada 64 jednostki obliczeniowe (CU) rozłożone na 4 silniki cieniujące. Ponieważ każda jednostka CU zawiera 64 procesory strumieniowe, układ ma łącznie 4096 procesorów strumieniowych. Wszystkie 64 jednostki CU są aktywne w modelu RX 9070 XT, podczas gdy RX 9070 ma włączonych 56 z 64 jednostek. W pełni wykorzystany Navi 48 zawiera 4096 procesorów strumieniowych, 128 akceleratorów AI, 64 akceleratory RT, 256 jednostek TMU i 128 jednostek ROP. Układ zawiera również 64 MB pamięci Infinity Cache 3. generacji oraz 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6, obsługujący 16 GB pamięci o prędkości 20 Gbps zarówno w RX 9070 XT, jak i RX 9070. Z 56 aktywnymi jednostkami CU w RX 9070, karta ma 3584 procesory strumieniowe, 112 akceleratorów AI, 56 akceleratorów RT, 224 jednostki TMU oraz niezmienioną liczbę 128 jednostek ROP, a także dokładnie taką samą konfigurację pamięci jak RX 9070 XT.

W sercu architektury graficznej RDNA 4 znajduje się nowa podwójna jednostka obliczeniowa, z znacznie ulepszonym podsystemem pamięci, udoskonaleniami jednostek skalarnych, nową technologią zwaną dynamiczną alokacją rejestrów oraz usprawnieniami w wydajności jednostek CU i zegarów silnika. Każda jednostka CU posiada dwa bloki planistów, obsługujące rejestr ogólnego przeznaczenia (GPR) o pojemności 192 KB, skalarny GPR o pojemności 8 KB, 32 jednostki ALU FMA oraz 32 jednostki ALU FMA+INT. Znajduje się tam również 8 jednostek logiki transcendentalnej. RDNA 4 wprowadza koncepcję podwójnych jednostek wektorowych SIMD32, dla jeszcze większego zrównoleglenia. Jednostka skalarna została wyposażona w obsługę nowszych operacji Float32. Planisty zostały zaktualizowane o przyspieszone operacje spill/fill. Ulepszono też pobieranie wstępne instrukcji. Akcelerator AI nowej generacji wyposażony jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe prędkości obliczeniowe gęstych macierzy, obsługę 4:2 ustrukturyzowanego rozrzedzenia w celu podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD włączyło wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 do akceleratorów AI architektury RDNA 4, w tym ulepszone i zoptymalizowane pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na jednostkę CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz ustrukturyzowane rozrzedzenie 4:2.
Akcelerator AI nowej generacji wyposażony jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe prędkości obliczeniowe gęstych macierzy, obsługę 4:2 ustrukturyzowanego rozrzedzenia w celu podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD włączyło wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 do akceleratorów AI architektury RDNA 4, w tym ulepszone i zoptymalizowane pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na jednostkę CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz ustrukturyzowane rozrzedzenie 4:2.
Akcelerator promieni (Ray Accelerator) nowej generacji wyposażony jest w podwójną ilość zasobów do przecięć z pudełkami i trójkątami w porównaniu do akceleratora RT architektury RDNA 3, obsługę sprzętowych transformacji instancji, ulepszenia w zarządzaniu stosem RT, kompresję węzłów BVH8 oraz rewolucyjną funkcję zwaną zorientowanymi pudełkami ograniczającymi. Aby ograniczyć liczbę promieni, które rzeczywiście muszą być testowane względem obiektu, nowoczesne technologie śledzenia promieni używają czegoś zwanego pudełkiem ograniczającym (bounding box), które definiuje region, w którym geometria musi być testowana względem promieni. Najczęściej geometria ma znacznie inny kształt i jest mniejsza niż kształt pudełka ograniczającego, co wprowadza fałszywe przecięcia i marnuje zasoby testowania promieni. AMD wprowadziło innowacyjny sposób przekształcenia tego pudełka ograniczającego w kształt 3D, dodając mu komponent osi Z, dzięki czemu pudełko ograniczające jest zorientowane bliżej kształtu obiektu, który ma być testowany, zmniejszając liczbę promieni, które muszą być względem niego testowane.

Zarówno śledzenie promieni, jak i przyspieszenie uczenia maszynowego to zastosowania wrażliwe na pamięć, dlatego AMD wprowadziło rewolucyjną zmianę w swoim systemie zarządzania pamięcią poprzez wprowadzenie nowej pamięci działającej poza kolejnością. Wszystkie obliczenia w GPU RDNA są wykonywane w falach, a wzajemne zależności między falami mogą powodować chybienia w strumieniu żądań pamięci, ponieważ kolejka żądań pamięci jednej fali czeka na wykonanie zadania przez inną falę. Problem ten rozwiązuje nowe zarządzanie pamięcią poza kolejnością (o złagodzonym porządku). Ten wykres pokazuje udział różnych komponentów w 100% wzroście wydajności przetwarzania promieni między generacjami, co pozwala AMD osiągnąć zamierzone rezultaty przy liczbie 64 jednostek CU, przy czym RDNA 3 stanowi poziom bazowy.
W przypadku AMD, dość znaczna część procedur związanych ze śledzeniem promieni nadal jest wykonywana na shaderach, jednak firma poczyniła postępy, aby zapewnić, że koszt śledzenia promieni dla zasobów shaderowych GPU jest minimalny, wprowadzając Dynamiczne Rejestry w celu poprawy równoległości obliczeń.
Nowy silnik wyświetlania Radiance 2 posiada istotne aktualizacje sprzętowe, które zmniejszają pobór mocy GPU w stanie bezczynności w konfiguracjach wielomonitorowych. Silnik wyposażony jest również w sprzętową obsługę flip-metering (coś, co NVIDIA również wprowadziła wraz z architekturą Blackwell i co umożliwia Multi-Frame Gen w serii RTX 50). Funkcja flip-metering poprawia synchronizację klatek wideo dla GPU i zmniejsza obciążenie procesora podczas odtwarzania wideo. Istnieje również sprzętowy komponent wyostrzania obrazu na poziomie silnika wyświetlania, który napędza technologię Radeon Image Sharpening. Jeśli chodzi o wejścia/wyjścia, otrzymujemy współczesne standardy DisplayPort 2.1a i HDMI 2.1b, czekamy na potwierdzenie prędkości bitowych UHBR.
Navi 48 wyposażony jest w podwójny silnik multimedialny, z których każdy może wykonywać jednoczesne kodowanie i dekodowanie, dzięki czemu implementacja przypomina GPU NVIDIA posiadające po dwie jednostki NVENC i NVDEC. Silnik multimedialny nowej generacji oferuje 25% wzrost jakości kodowania H.264 o niskim opóźnieniu oraz 11% poprawę jakości kodowania HEVC. Kodowanie i dekodowanie AV1 otrzymuje obsługę B-klatek, znacząco poprawiając przepływności bitowe. B-klatka to klatka, która nie zawiera informacji o obrazie, ale zamiast tego wartości wektorów ruchu, co pozwala dekoderowi odtworzyć komponent obrazu przy użyciu przeszłych i przyszłych I-klatek (klatek zawierających dane obrazu). Silnik multimedialny wykazuje 50% wzrost wydajności między generacjami (mierzony w liczbie klatek na sekundę przy kodowaniu/dekodowaniu), przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia pamięci.
Architektura RDNA 4 w skrócie
Układ Navi 48 to monolityczny chip wykonany w technologii 4 nm (TSMC N4P), w odróżnieniu od poprzednich generacji opartych na chipletach. Jest to znacząca zmiana architektoniczna w podejściu AMD. Pomimo mniejszej powierzchni 356,5 mm² (w porównaniu do 529 mm² Navi 31), układ zawiera aż 53,9 miliarda tranzystorów. To zaledwie 8% mniej niż we flagowym Navi 31, co świadczy o znaczącym zwiększeniu gęstości upakowania tranzystorów. RX 9070 XT wykorzystuje pełny układ z 64 jednostkami obliczeniowymi (CU), podczas gdy RX 9070 ma aktywnych 56 z 64 jednostek. Przekłada się to na 4096 procesorów strumieniowych dla XT i 3584 dla zwykłego modelu. Architektura RDNA 4 wprowadza szereg innowacji, w tym:
- Nową podwójną jednostkę obliczeniową
- Dynamiczną alokację rejestrów
- Podwójne jednostki wektorowe SIMD32 dla większego zrównoleglenia
- Znacząco usprawniony podsystem pamięci
Rewolucyjnym usprawnieniem jest „Pozakolejkowe Kolejkowanie Pamięci” (Out-of-Order Memory Queuing), które pozwala na efektywniejsze zarządzanie dostępem do pamięci, szczególnie ważne dla operacji śledzenia promieni i uczenia maszynowego. Akceleratory RT nowej generacji oferują 100% wzrost wydajności w porównaniu do RDNA 3, wprowadzając:
- Podwójną ilość zasobów do obliczeń przecięć
- Zorientowane pudełka ograniczające (oriented bounding boxes)
- Kompresję węzłów BVH8
- Sprzętowe transformacje instancji
Karta zawiera 64 MB pamięci Infinity Cache 3. generacji oraz obsługuje 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej szynie, z przepustowością 640 GB/s dzięki kościom pamięci o prędkości 20 Gbps. Silnik multimedialny wyposażono w dwa równoległe moduły kodowania/dekodowania (podobnie jak NVIDIA NVENC/NVDEC), oferujące:
- 25% wzrost jakości kodowania H.264 o niskim opóźnieniu
- 11% poprawę jakości kodowania HEVC
- Obsługę B-klatek w kodowaniu i dekodowaniu AV1
- 50% wzrost wydajności między generacjami
Akceleratory AI wykorzystują technologie zapożyczone z serwerowych układów CDNA 3, wspierając:
- Formaty FP8, E4M3 i E5M2
- Ustrukturyzowane rozrzedzenie 4:2 dla podwojenia przepustowości
- Ulepszone operacje WMMA zoptymalizowane pod kątem energii
Nowy silnik wyświetlania Radiance 2 zmniejsza pobór mocy w konfiguracji wielomonitorowej i zawiera sprzętowe wsparcie dla flip-metering, poprawiające synchronizację klatek i zmniejszające obciążenie CPU.
AMD FSR 4
Wraz z serią Radeon RX 9000, AMD debiutuje z FSR 4, najnowszą wersją swojego pakietu usprawnień wydajnościowych. FSR 4 wprowadza największą aktualizację technologiczną od czasu FSR 2, co również czyni go wyłącznym dla serii RX 9000. Ponieważ karty GPU generacji RDNA 4 oferują znacznie wyższą przepustowość obliczeń ML, AMD zaprojektowało nowy skaler oparty na uczeniu maszynowym do rekonstrukcji szczegółów przeskalowanej klatki. W tym sensie FSR 4 jest technologicznie zbliżony do DLSS. Karty GPU RDNA 4 wykorzystują również sztuczne sieci neuronowe AI do redukcji szumów w śledzeniu promieni i śledzeniu ścieżek, odciążając tym samym shadery.
Skaler oparty na uczeniu maszynowym wymaga danych wzorcowych (ground truth) i podobnie jak NVIDIA, która przechodzi przez żmudny proces trenowania modeli ML specyficznych dla poszczególnych gier, które mogą być później dostarczane użytkownikom końcowym za pośrednictwem deweloperów gier i jako aktualizacje sterowników; AMD stworzyło własne duże centrum danych FSR 4, zasilane przez GPU AI Radeon Instinct serii MI300 do tego zadania. Po stronie klienta, skaler oparty na ML wymaga przepustowości akceleracji AI wynoszącej 779 AI TOPS, co seria RX 9070 więcej niż wystarczająco spełnia (około 1200 TOPS dla RX 9070 i około 1500 TOPS dla RX 9070 XT). Technologia generowania klatek wydaje się być przeniesiona z FSR 3 Frame Generation i jest zasadniczo inteligentną technologią interpolacji klatek.

RX 9070 XT – Specyfikacja
![]() | Cena MSRP | Rdzenie CUDA | ROPs | Zegar bazowy | Boost | Taktowanie VRAM | GPU | Ilość tranzystorów | Pamięć |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
RTX 3080 | $420 | 8704 | 96 | 1440 MHz | 1710 MHz | 1188 MHz | GA102 | 28000M | 10 GB, GDDR6X, 320-bit |
RTX 4070 | $490 | 5888 | 64 | 1920 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RX 7800 XT | $440 | 3840 | 96 | 2124 MHz | 2430 MHz | 2425 MHz | Navi 32 | 28100M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6900 XT | $450 | 5120 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | Navi 21 | 26800M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6950 XT | $630 | 5120 | 128 | 2100 MHz | 2310 MHz | 2250 MHz | Navi 21 | 26800M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3090 | $900 | 10496 | 112 | 1395 MHz | 1695 MHz | 1219 MHz | GA102 | 28000M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4070 Super | $590 | 7168 | 80 | 1980 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RX 7900 GRE | $530 | 5120 | 160 | 1880 MHz | 2245 MHz | 2250 MHz | Navi 31 | 57700M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 9070 XT | $599 | 4096 | 128 | 2400 MHz | 2970 MHz | 2518 MHz | Navi 48 | 53900M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 4070 Ti | $700 | 7680 | 80 | 2310 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RTX 4070 Ti Super | $750 | 8448 | 112 | 2340 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 7900 XT | $620 | 5376 | 192 | 2000 MHz | 2400 MHz | 2500 MHz | Navi 31 | 57700M | 20 GB, GDDR6, 320-bit |
RTX 3090 Ti | $1000 | 10752 | 112 | 1560 MHz | 1950 MHz | 1313 MHz | GA102 | 28000M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4080 | $940 | 9728 | 112 | 2205 MHz | 2505 MHz | 1400 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RTX 4080 Super | $990 | 10240 | 112 | 2295 MHz | 2550 MHz | 1438 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 7900 XTX | $820 | 6144 | 192 | 2300 MHz | 2500 MHz | 2500 MHz | Navi 31 | 57700M | 24 GB, GDDR6, 384-bit |
RTX 4090 | $2400 | 16384 | 176 | 2235 MHz | 2520 MHz | 1313 MHz | AD102 | 76300M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 5090 | $2000 | 21760 | 176 | 2017 MHz | 2407 MHz | 1750 MHz | GB202 | 92200M | 32 GB, GDDR7, 512-bit |
RTX 5080 | $1000 | 10752 | 112 | 2295 MHz | 2617 MHz | 1875 MHz | GB203 | 45600M | 16 GB, GDDR7, 256-bit |
RTX 5070 Ti | $749 | 8960 | 96 | 2300 MHz | 2452 MHz | 1750 MHz | GB203 | 45600M | 16 GB, GDDR7, 256-bit |
RTX 5070 | $549 | 6144 | 64 | 2165 MHz | 2510 MHz | 1750 MHz | GB205 | 31000M | 12 GB, GDDR7, 192-bit |
RX 9070 XT – Testy wydajności
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | AMD Ryzen 7 9800X3D |
Płyta główna | MSI X870E Carbon Wi-Fi |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | 2x 16 GB DDR5-6200 MHz 28-36-36-76 UCLK 1:1 |
Chłodzenie | Arctic Liquid Freezer III |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Seasonic Focus GX 1000 W |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla – RX 9070 XT



Cyberpunk 2077 – RX 9070 XT



DOOM Eternal – RX 9070 XT



Dying Light 2 – RX 9070 XT



Elden Ring – RX 9070 XT



F1 2022 – RX 9070 XT



Far Cry 6 – RX 9070 XT



God of War – RX 9070 XT



Red Dead Redemption 2 – RX 9070 XT



The Witcher 3 Wild Hunt – RX 9070 XT



Średnia FPS – RX 9070 XT



Ray Tracing – RX 9070 XT



RX 9070 XT – Temperatury i hałas
Temperatury & Hałas | Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
ASUS RTX 5090 Astral OC | 40°C | Fan Stop | 65°C | 76°C | 39.3 dBA | 1675 RPM |
ASUS RTX 5090 Astral OC (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 70°C | 80°C | 36.5 dBA | 1385 RPM |
MSI RTX 5090 Suprim SOC | 43°C | Fan Stop | 75°C | 80°C | 28.4 dBA | 1093 RPM |
MSI RTX 5090 Suprim SOC (Performance BIOS) | 42°C | Fan Stop | 65°C | 70°C | 36.3 dBA | 1651 RPM |
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid | 35°C | Fan Stop | 61°C | 74°C | 31.2 dBA | 1179 RPM |
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid (Performance BIOS) | 35°C | Fan Stop | 59°C | 72°C | 34.2 dBA | 1419 RPM |
Palit RTX 5090 GameRock | 50°C | Fan Stop | 74°C | 82°C | 39.8 dBA | 1894 RPM |
Palit RTX 5090 GameRock (Quiet BIOS) | 51°C | Fan Stop | 75°C | 84°C | 39.1 dBA | 1817 RPM |
NVIDIA RTX 5090 FE | 50°C | Fan Stop | 77°C | 94°C | 40.1 dBA | 1673 RPM |
ASUS RTX 5080 Astral OC | 35°C | Fan Stop | 62°C | 66°C | 36.3 dBA | 1684 RPM |
ASUS RTX 5080 Astral OC (Quiet BIOS) | 35°C | Fan Stop | 70°C | 76°C | 25.8 dBA | 897 RPM |
Colorful RTX 5080 Vulcan | 40°C | Fan Stop | 61°C | 66°C | 34.4 dBA | 1876 RPM |
Color RTX 5080 Vulcan (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 63°C | 66°C | 33.1 dBA | 1626 RPM |
Gainward RTX 5080 Phoenix | 43°C | Fan Stop | 68°C | 76°C | 37.4 dBA | 1793 RPM |
Gainward RTX 5080 Phoenix (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 70°C | 78°C | 35.4 dBA | 1628 RPM |
Galax RTX 5080 1-Click | 38°C | Fan Stop | 69°C | 76°C | 35.6 dBA | 1870 RPM |
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC | 38°C | Fan Stop | 64°C | 66°C | 38.4 dBA | 1786 RPM |
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 66°C | 70°C | 31.6 dBA | 1290 RPM |
MSI RTX 5080 Suprim SOC | 40°C | Fan Stop | 60°C | 62°C | 25.5 dBA | 1133 RPM |
MSI RTX 5080 Suprim SOC (Performance BIOS) | 36°C | Fan Stop | 58°C | 58°C | 31.4 dBA | 1400 RPM |
MSI RTX 5080 Vanguard SOC | 36°C | Fan Stop | 60°C | 62°C | 35.0 dBA | 1568 RPM |
MSI RTX 5080 Vanguard SOC (Quiet BIOS) | 37°C | Fan Stop | 64°C | 68°C | 30.2 dBA | 1276 RPM |
Palit RTX 5080 GameRock | 43°C | Fan Stop | 64°C | 68°C | 37.3 dBA | 1679 RPM |
Palit RTX 5080 GameRock (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 67°C | 70°C | 32.6 dBA | 1458 RPM |
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity | 40°C | Fan Stop | 66°C | 66°C | 38.6 dBA | 1638 RPM |
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 68°C | 70°C | 33.8 dBA | 1384 RPM |
NVIDIA RTX 5080 FE | 38°C | Fan Stop | 67°C | 74°C | 36.8 dBA | 1493 RPM |
Galax RTX 5070 Ti 1-Click OC | 42°C | Fan Stop | 63°C | 68°C | 29.5 dBA | 1550 RPM |
MSI RTX 5070 Ti Ventus OC | 45°C | Fan Stop | 68°C | 70°C | 40.9 dBA | 2430 RPM |
NVIDIA RTX 5070 Founders Edition | 40°C | Fan Stop | 77°C | 78°C | 37.7 dBA | 2578 RPM |
Zotac RTX 5070 Solid | 41°C | Fan Stop | 65°C | 70°C | 29.2 dBA | 1618 RPM |
ASUS RX 9070 XT TUF OC | 33°C | Fan Stop | 51°C | 79°C | 30.4 dBA | 1573 RPM |
ASUS RX 9070 XT TUF OC (Quiet BIOS) | 34°C | Fan Stop | 55°C | 82°C | 26.6 dBA | 1278 RPM |
Sapphire RX 9070 XT Nitro OC | 35°C | Fan Stop | 60°C | 83°C | 26.5 dBA | 1383 RPM |
Sapphire RX 9070 XT Pulse | 35°C | Fan Stop | 57°C | 78°C | 25.5 dBA | 1301 RPM |
XFX RX 9070 XT Mercury OC | 37°C | Fan Stop | 53°C | 69°C | 36.7 dBA | 1589 RPM |
RX 9070 XT – Podsumowanie
Pozycjonowanie i architektura
Nareszcie! AMD wprowadza na rynek nową serię Radeon RX 9070 opartą na architekturze RDNA. Pierwotnie planowano ogłoszenie tych kart podczas targów CES, jednak AMD zmieniło decyzję w ostatniej chwili, aby poczekać i zobaczyć, co NVIDIA oferuje w ramach swojej architektury Blackwell. Teraz, gdy NVIDIA wprowadziła już cztery modele, nadszedł czas na AMD z premierą RX 9070 XT i RX 9070. Zgodnie z oczekiwaniami, AMD nie walczy o koronę wydajności, co oznacza, że nie pojawi się konkurent dla RTX 5090. Według AMD, firma koncentruje się na dostarczaniu przystępnych cenowo GPU szerokiemu gronu graczy w istotnych segmentach rynku.
Obie karty wprowadzone dziś do sprzedaży bazują na procesorze graficznym Navi 48, który wprowadza nową architekturę graficzną RDNA 4. W porównaniu do RDNA 3, zwiększono nacisk na wydajność ray tracingu. Jednostki obliczeniowe przeszły udoskonalenia zwiększające ich wydajność, a rdzenie do uczenia maszynowego również zostały ulepszone – jednym z głównych osiągnięć jest obsługa formatu danych FP8. Podczas gdy NVIDIA przeszła na pamięć GDDR7 dla Blackwell, AMD nadal korzysta z pamięci GDDR6, takiej samej jak w poprzedniej generacji.
RX 9070 XT wyposażono w 4096 rdzeni GPU, natomiast RX 9070 bez dopisku XT ma ich 3584 (różnica 13%). Obie karty posiadają 16 GB pamięci VRAM na 256-bitowej magistrali oraz 128 jednostek ROP, a liczba rdzeni RT wynosi odpowiednio 64 i 56. AMD wykorzystuje proces produkcyjny TSMC 4 nanometry N4P, podczas gdy Blackwell nadal bazuje na tym samym procesie 5 nm co Ada.
AMD nie produkuje kart w wersji referencyjnej dla serii RX 9070 i dostarczyło nam zamiast tego karty ASUS TUF OC, które są fabrycznie podkręcone. Oznacza to, że nasze wyniki wydajnościowe są nieco wyższe niż w przypadku modeli bazowych. Gdy tylko rozpocznie się sprzedaż, zakupię karty bez funkcji OC, aby zapewnić najlepsze dane w przyszłych testach.
Wydajność
Porównanie między generacjami jest nieco skomplikowane przez fakt, że AMD zmieniło schemat nazewnictwa w tej generacji, aby lepiej dopasować się do konkurencji, co moim zdaniem ma duży sens. Powiedziałbym, że najbliższym punktem odniesienia byłby RX 7900 GRE, który zadebiutował w cenie 550 dolarów, nieco taniej niż sugerowana przez AMD cena 600 dolarów za RX 9070 XT. Przy rozdzielczości 1440p, korzystając z czystej rasteryzacji, bez śledzenia promieni czy DLSS, zmierzyliśmy 32% wzrost wydajności w porównaniu do RX 7900 GRE, co nie jest rewolucyjne, ale z pewnością przyzwoite. Przy rozdzielczości 4K wzrost wynosi 35%, co jest znacznie lepszym wynikiem niż to, co oferuje NVIDIA w większości modeli GeForce RTX 50.
Ogólna wydajność jest w przybliżeniu podobna do RTX 5070 Ti, który jest trzecim najmocniejszym modelem w ofercie Zielonego Zespołu. Innym porównaniem jest to, że karta plasuje się mniej więcej pośrodku między RTX 4070 Ti Super, a RTX 4080 – co moim zdaniem jest lepsze niż oczekiwania większości osób. Jednakże oznacza to, że najmocniejsza karta AMD tej generacji nie może dogonić flagowego modelu poprzedniej generacji – RX 7900 XTX pozostaje o 3% szybszy, przynajmniej bez śledzenia promieni.
Chociaż większość tytułów będzie działać dobrze w rozdzielczości 4K, uważam, że RX 9070 XT powinien być uznawany za fantastyczną kartę do gier w rozdzielczości 1440p, która ma wystarczającą moc, aby eksplorować gry w 4K, potencjalnie z wykorzystaniem skalowania lub nieco obniżonych ustawień.
Ray Tracing
Podczas gdy NVIDIA była pionierem we wprowadzaniu technologii śledzenia promieni, AMD do tej pory nie kładło na to szczególnego nacisku. To zmienia się wraz z architekturą RDNA 4. Nowy GPU jest znacznie szybszy w ray tracingu, co naprawia jedną z największych wad RDNA 3. W porównaniu do NVIDIA, wydajność RT jest nadal nieco niższa. Na przykład, podczas gdy bez RT karta konkurowała z RTX 5070 Ti, przy włączonym RT model 9070 XT jest o 14% wolniejszy – powiedziałbym, że to wystarczająco blisko. W porównaniu do RTX 5070, wersja XT jest o 10% szybsza, jeszcze więcej w rozdzielczości 4K, ponieważ ma 16 GB pamięci VRAM, podczas gdy 5070 ma tylko 12 GB. W porównaniu do RDNA 3, przyrosty wydajności są imponujące: +58% względem RX 7900 GRE, +18% względem RX 7900 XTX. Dobra robota, AMD!
Pamięć VRAM
AMD wyposażyło zarówno RX 9070, jak i RX 9070 XT w 16 GB pamięci VRAM, co jest odpowiednią wielkością pamięci w tym segmencie. NVIDIA RTX 5070 Ti również ma 16 GB, ale RTX 5070 bez dopisku Ti ma tylko 12 GB, co staje się problemem w niektórych tytułach przy rozdzielczości 4K z włączonym śledzeniem promieni i generowaniem klatek. Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że nadchodzące tytuły będą miały wyższe wymagania dotyczące pamięci VRAM, co oznacza, że trzeba będzie nieco obniżyć ustawienia na karcie GeForce RTX 5070 (co nie jest nieuzasadnione). Niemniej jednak, 16 GB zapewnia spokój ducha, jeśli chodzi o pamięć VRAM.
FSR 4
Wraz z architekturą RDNA 4, AMD wprowadza FSR 4 – najnowszą wersję swojej technologii skalowania. Nowa technologia jest już obsługiwana w znacznej liczbie gier i będzie dostępna we wszystkich grach wspierających FSR 3.1 poprzez mechanizm nadpisywania sterowników. W moich testach działało to dobrze, a interfejs jest łatwy w obsłudze. Podoba mi się, jak nakładka w grze informuje, kiedy FSR 4 jest aktywny, lub ostrzega, gdy zapomniałeś włączyć FSR 3.1 w grze.
Jakość obrazu jest znacznie poprawiona, stabilność obrazu jest fantastyczna, prawie na równi z DLSS Transformer, który jednak nadal pozostaje lepszą opcją. Renderowane szczegóły w teksturach są teraz również znacznie lepsze, a FSR 4 w trybie jakości jest porównywalny z natywną rozdzielczością, czasami nawet lepszy.
Dla wyjaśnienia, AMD nie wprowadziło żadnych ulepszeń do generowania klatek – nadal masz możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę. Z architekturą Blackwell NVIDIA wprowadziła wieloklatkowe generowanie. Ta funkcja pozwala potroić lub nawet poczwórzyć liczbę klatek z dobrymi rezultatami. Dlatego NVIDIA nadal posiada przewagę, jeśli chodzi o skalowanie i generowanie klatek. Jednak ta przewaga stała się znacznie mniejsza. Uważam, że głównym wyzwaniem dla obu producentów będzie teraz wsparcie ze strony twórców gier.
Konstrukcja fizyczna, temperatury i hałas
Sapphire RX 9070 XT Nitro+ to wysokiej jakości, premium model niestandardowej konstrukcji karty RX 9070 XT. Wyposażony jest w duże, trzyslotowe rozwiązanie chłodzące z trzema wentylatorami. Naprawdę podoba mi się nowy motyw projektowy, to odświeżająca zmiana w porównaniu do czarnych lub błyszczących metalowych wykończeń.
Najważniejszym punktem jest dla mnie magnetycznie mocowany backplate, który charakteryzuje się doskonałą jakością wykonania i wykorzystuje niezawodny mechanizm mocowania. W przeciwieństwie do większości innych kart z serii RX 9070, Sapphire zdecydował się na 16-pinowe złącze zasilania, które wprowadziła NVIDIA. Chociaż jest to kontrowersyjne rozwiązanie, znacznie ułatwia sprawę, ponieważ jest tylko jeden kabel, który można dobrze ukryć dzięki umiejscowieniu złącza. Podczas gdy we wszystkich kartach NVIDIA kabel wystaje bezpośrednio do wnętrza obudowy, Sapphire pozwala poprowadzić go do płyty głównej bardzo elegancko, a następnie zakryć backplatem.
Wydajność termiczna również jest doskonała. Pod pełnym obciążeniem karta pracuje bardzo cicho, generując jedynie 26 dBA. Temperatury również są dobre, osiągając 83°C w najgorętszym punkcie. Nasze porównawcze testy chłodzenia przy znormalizowanym poziomie hałasu potwierdzają, że rozwiązanie chłodzące Sapphire jest najpotężniejsze spośród czterech kart testowanych dzisiaj, choć różnice są stosunkowo niewielkie.
Ceny i alternatywy
AMD ogłosiło sugerowaną cenę detaliczną 2849 złotych za RX 9070 XT, co jest bardzo ambitnym posunięciem. W tym przedziale cenowym jest to zdecydowanie najlepsza opcja w swoim segmencie, chyba że twoim głównym celem jest korzystanie z DLSS z wieloklatkowym generowaniem lub potrzebujesz CUDA do obliczeń GPU.
Jeśli śledziłeś wiadomości technologiczne w ostatnich tygodniach, z pewnością jesteś świadomy całego dramatu związanego z sugerowanymi cenami detalicznymi. Obecnie ani jedna karta GeForce 50 nie jest dostępna w magazynach na całym świecie, a scalperzy sprzedają je po znacznie zawyżonych cenach. Biorąc pod uwagę konkurencyjne ceny AMD, obawiam się, że to samo może się wydarzyć tutaj. Miejmy nadzieję, że AMD zgromadziło wystarczającą liczbę kart w ostatnich miesiącach, aby zapewnić stałe i nieprzerwane dostawy.
Kolejną obawą jest to, że niestandardowe projekty od różnych partnerów producenta mogą okazać się znacznie droższe niż podstawowa karta. Nitro+ jest właśnie takim modelem. Według Sapphire, sugerowana cena detaliczna wynosi 3399 złotych, co stanowi ~20% wzrost w stosunku do początkowej ceny 2849 złotych. W zamian otrzymujesz fantastyczny układ chłodzenia, który jest wydajny i działa bardzo cicho, podświetlenie RGB, fabryczne podkręcenie i zwiększony limit mocy. Nadal uważam, że wzrost ceny jest dość duży.
Z drugiej strony, nawet przy cenie 3399 złotych, karta jest konkurencyjna w porównaniu do reszty rynku. NVIDIA RTX 5070 Ti jest najbliższym konkurentem dla RX 9070 XT. Oferuje nieco lepszą wydajność rasteryzacji, trochę lepszą wydajność RT, lepszą efektywność i wsparcie dla DLSS, szczególnie wieloklatkowego generowania. Gdyby rzeczywiście była dostępna jakakolwiek ilość w magazynie po sugerowanej przez NVIDIA cenie 3499 złotych, powiedziałbym, że NV zdecydowanie ma tutaj przewagę. Niestety, ani jeden RTX 5070 Ti nie jest dostępny w magazynie, a jego cena na rynku wtórnym wynosi około 4500 złotych, co sprawia, że RX 9070 XT jest lepszym wyborem, do kwoty 3500 złotych, jak sądzę. W tym momencie warto rozważyć podobnie wycenione alternatywy.
Ciekawe będzie obserwowanie, co stanie się z cenami RTX 5070 bez Ti, który wchodzi do sprzedaży dzisiaj. Jego początkowa sugerowana cena detaliczna wynosi 2599 złotych, ale ma niższą ogólną wydajność zarówno w rasteryzacji, jak i śledzeniu promieni niż wersja XT.
Patrząc dalej, mamy na horyzoncie serie RTX 5060 i RX 9060 – wątpię, by mogły one wprowadzić jakąkolwiek różnicę dla kupujących zainteresowanych mocnymi kartami do rozdzielczości 1440p. Być może Intel ma asa w rękawie, ich większe karty Arc Battlemage mogłyby zwiększyć konkurencję, ale data premiery jest całkowicie nieznana.
Karta oferuje znaczący skok wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji – około 32-35% lepsze wyniki niż RX 7900 GRE, co stanowi solidny postęp międzygeneracyjny. Jej wydajność porównywalna jest z RTX 5070 Ti od NVIDII, plasując się mniej więcej pomiędzy RTX 4070 Ti Super a RTX 4080.
Jednym z największych atutów jest 16 GB pamięci VRAM, co zapewnia przewagę nad RTX 5070 (który ma tylko 12 GB) i daje lepsze perspektywy na przyszłość, gdy gry będą wymagały więcej pamięci, szczególnie przy rozdzielczościach 4K z włączonym ray tracingiem.
AMD znacząco poprawiło wydajność śledzenia promieni w porównaniu do poprzedniej generacji (+58% względem RX 7900 GRE), choć nadal pozostaje nieco w tyle za rozwiązaniami NVIDII. Nowa wersja technologii FSR 4 również znacznie zmniejszyła różnicę w jakości skalowania obrazu względem DLSS, choć NVIDIA wciąż oferuje lepsze rozwiązania do generowania dodatkowych klatek.
Na poziomie sugerowanej ceny 2849 złotych, RX 9070 XT jest bardzo konkurencyjna. Jednak modele od partnerów, takie jak testowany Sapphire Nitro+, mogą kosztować znacznie więcej (około 3399 złotych), co zmniejsza przewagę cenową. Karta pozostaje opłacalna w porównaniu do RTX 5070 Ti (MSRP 3699 złotych), szczególnie biorąc pod uwagę problemy z dostępnością kart NVIDII i zawyżone ceny na rynku wtórnym.
RX 9070 XT jest świetnym wyborem dla graczy, którzy:
– Szukają karty do gier w rozdzielczości 1440p z możliwością grania w 4K (z odpowiednimi ustawieniami)
– Cenią dobry stosunek ceny do wydajności
– Potrzebują większej ilości pamięci VRAM na przyszłość
– Nie są uzależnieni od ekosystemu NVIDIA (CUDA, DLSS)
Przy sugerowanej cenie 2849 złotych, karta stanowi doskonały wybór. Jednak warto pamiętać, że rzeczywiste ceny mogą być wyższe ze względu na modele niereferencyjne i potencjalne problemy z dostępnością, podobne do tych, które dotknęły karty NVIDII.
- Dobra ogólna wydajność
- Ulepszona wydajność śledzenia promieni (RT)
- Wyjątkowo cicha praca
- Dobry potencjał do podkręcania
- 16 GB pamięci VRAM
- Wsparcie dla FSR 4
- Wsparcie dla HDMI 2.1b i DisplayPort 2.1a
- PCI-Express 5.0
- Wejście zasilania 12V-2×6
- NVIDIA DLSS oferuje lepsze doświadczenie w zakresie skalowania obrazu i generowania klatek