AMD Radeon RX 7700 XT – Recenzja, test

Spis treści
Sapphire Radeon RX 7700 XT Pulse

Sapphire Radeon RX 7700 XT Pulse to w miarę tania, customowo zaprojektowana karta graficzna firmy, w ramach AMD wprowadzająca na rynek swój nowy i ekskluzywny segment wydajnościowy. Dziś świętujemy podwójną premierę nowych modeli RX 7700 XT i RX 7800 XT – koniecznie sprawdź pozostałe nasze recenzje. Rodzina kart graficznych Sapphire Pulse jest przeznaczona dla tych, którzy pragną karty Radeon RX, którą można po prostu zainstalować i zapomnieć o problemach. Nie znajdziesz tu efektownej estetyki produktu, ani podświetlenia LED, ale otrzymasz kartę kompaktową, którą bez trudu utrzymasz w doskonałym stanie przez długi okres czasu.
RX 7700 XT wykorzystuje ten sam układ GPU Navi 32, co RX 7800 XT. Podobnie jak GPU Navi 31, które napędza serię RX 7900, Navi 32 umieszcza główną jednostkę graficznego renderingu oraz maszynę do obliczeń na centralnym układzie wykonanym w technologii 5 nm, zwanym jednostką obliczeniową grafiki (Graphics Compute Die – GCD). Otaczają go cztery układy, z których każdy zawiera 16 MB segment pamięci Infinity Cache karty graficznej i 64-bitową część interfejsu pamięci GPU. RX 7700 XT jest skonfigurowany z trzema z czterech MCD (Memory Controller Die), co daje mu łącznie 48 MB pamięci Infinity Cache oraz 192-bitowy szeroki interfejs pamięci, który obsługuje 12 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 18 Gb/s, zapewniając 432 GB/s przepustowości pamięci.
5-nanometrowa jednostka obliczeniowa grafiki (GCD) RX 7700 XT jest wyposażona w 54 jednostki obliczeniowe RDNA3, co przekłada się na 3456 procesorów strumieniowych, 108 akceleratorów AI, 54 akceleratory Ray Tracingu, 216 jednostek TMU oraz 96 jednostek ROP. AMD pracuje z GPU przy zegarach gry wynoszących 2171 MHz oraz zegarach boost wynoszących 2544 MHz. Wewnętrznie, front-end GPU działa z zegarami o 10-15% wyższych niż jednostki cieniujące. Sapphire skonfigurowało RX 7700 XT Pulse z limitem mocy wynoszącym 230 W.
Sapphire RX 7700 XT Pulse prezentuje prosty system chłodzenia oparty na aluminiowej strukturze finów, która jest wentylowana przez dwa wentylatory osiowe. Sapphire zaprojektowało chłodzenie w taki sposób, że można zdemontować osłonę chłodzenia trzymającą te wentylatory, nie zakłócając przy tym radiatora pod spodem, dzięki czemu można regularnie czyścić wentylatory. Poza tym, jak już wcześniej wspomnieliśmy, główny nacisk został położony na zapewnienie graczowi karty, która działa cicho i jest łatwa w instalacji. Cena karty jest również przyjazna dla portfela, wynosząc oficjalne sugerowane przez AMD około 2300 zł.
XFX Radeon RX 7700 XT Qick 319

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster Quick 319 to ekskluzywna, własnoręcznie zaprojektowana karta graficzna firmy, która wnosi znaczący wkład w segment wydajnościowy w ramach serii RX 7000 od AMD. W chwili pisania tego tekstu, jest to jedyny produkt RX 7700 XT oferowany przez XFX. Quick 319 zapewnia potężne chłodzenie o trzech slotach z naciskiem na cichą pracę oraz estetykę najwyższej klasy. Po zainstalowaniu karty, wydaje się, że pochodzi z wyższej półki. Otrzymujesz również przydatny fabryczny overclocking. Podwójna premiera AMD, RX 7700 XT, który recenzujemy tutaj, i jego brata, RX 7800 XT, wypełnia lukę wydajnościową, która istniała między RX 7600, przeznaczonym do gier w rozdzielczości 1080p, a serią RX 7900 dla entuzjastów, którzy grają w 4K. Obie nowe karty są rekomendowane przez AMD do gier w maksymalnych ustawieniach w rozdzielczości 1440p, przy czym RX 7700 XT oferuje imponującą wartość początkową w cenie około 2300 zł.
Radeon RX 7700 XT to produkt AMD, który stanowi całkowicie nową generację, oparty na najnowszej architekturze graficznej RDNA3, wykorzystujący również nowoczesny proces technologiczny 5 nm EUV do kluczowych komponentów GPU. Architektura RDNA3 wprowadza zaktualizowaną jednostkę obliczeniową z podwójnym trybem wydawania, obsługującą kilka nowych formatów matematycznych, nowy akcelerator sztucznej inteligencji (akcelerator matematyki macierzowej); MDIA (akcelerator wielokrotnego rysunku pośredniego), komponent obiecujący rewolucyjne przyspieszenie dla aplikacji DirectX 12, które go wykorzystują oraz drugą generację akceleratora Ray Tracing, obiecującego 50% wzrost wydajności generacyjnej śledzenia promieni. Jednostka obliczeniowa przynosi ze sobą 17% wzrost wydajności IPC, który w połączeniu z wyższymi prędkościami taktowania silnika przyczynia się do ogólnego przyspieszenia generacyjnego. Karta graficzna pracuje przy prędkościach taktowania o 10-15% wyższych niż jednostki cieniujące, co przekłada się na większą efektywność energetyczną.
RX 7700 XT oraz RX 7800 XT, które zostają wprowadzone na rynek, prezentują nowy układ GPU Navi 32. Bazując na tym samym projekcie układu chiplet, co Navi 31, zasilający serię RX 7900, Navi 32 jest przeskalowaną wersją. Główna jednostka do renderowania grafiki oraz przetwarzania liczbowego jest skoncentrowana na zaawansowanym układzie wykonanym w technologii 5 nm, otoczonym przez maksymalnie cztery mniejsze chiplety w technologii 6 nm, które zawierają segmenty pamięci Infinity Cache GPU oraz interfejs pamięci GDDR6. RX 7700 XT jest skonfigurowany z 3 z 4 MCD (Memory Controller Die), co daje mu 192-bitowy interfejs pamięci GDDR6 oraz 48 MB pamięci Infinity Cache. GCD (Graphics Compute Die) wykorzystuje 54 z 60 jednostek obliczeniowych RDNA3, co przekłada się na 3456 procesorów strumieniowych, 108 akceleratorów AI, 54 akceleratory Ray Tracingu, 216 jednostek TMU oraz 96 jednostek ROP. RX 7700 XT otrzymuje 12 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 18 Gb/s, co przy 192-bitowym interfejsie pamięci daje 432 GB/s przepustowości.
XFX RX 7700 XT pracuje z zegarami wynoszącymi 2276 MHz, w porównaniu do standardowych 2171 MHz. Oprócz potężnego rozwiązania chłodzenia, otrzymujesz funkcje z segmentu dla entuzjastów, takie jak podwójny BIOS, 14-fazowy układ zasilania VRM oraz wentylatory z łożyskami kulkowymi o 13 łopatkach. W tej generacji oryginalne projektowanie produktów XFX skupia się na jeszcze lepszej wentylacji chłodzenia i backplatu, aby radiator efektywniej odprowadzał ciepło. Cena RX 7700 XT Qick 319 od XFX wynosi około 2400 zł – to podwyżka o 100 zł w porównaniu do sugerowanej ceny detalicznej.
ASUS Radeon RX 7700 XT TUF

ASUS TUF Gaming Radeon RX 7700 XT OC Edition to jedno z najbardziej imponujących projektów dostępnych na rynku, co można zauważyć w ramach naszej obszernej recenzji podwójnej premiery AMD RX 7700 XT i RX 7800 XT. Oba te modele wypełniają znaczącą lukę wydajnościową w serii RX 7000, która istniała między mainstreamowym RX 7600, a entuzjastyczną serią RX 7900. Zarówno RX 7700 XT z tej recenzji, jak i jego brat RX 7800 XT, zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnych ustawieniach w grach AAA i e-sportowych w rozdzielczości 1440p, a także w grach konkurencyjnych z ekstremalnie wysoką częstotliwością odświeżania obrazu w rozdzielczości 1080p. Są to karty zdecydowanie następnej generacji, korzystające z architektury graficznej AMD RDNA3 i oparte na procesie technologicznym 5 nm tam, gdzie to ma znaczenie.
Nowa architektura graficzna RDNA3 obiecuje znaczący wzrost wydajności generacyjnej, opierając się na nowej generacji jednostek obliczeniowych, które posiadają jednostki obliczeniowe o podwójnym wydawaniu poleceń z akceleratorami AI zaprojektowanymi do bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów SIMD. W architekturze znajduje się również druga generacja akceleratora Ray Tracing, który oferuje 50% wzrost wydajności śledzenia promieni, oraz MDIA (akcelerator wielokrotnego rysunku pośredniego), komponent obiecujący rewolucyjne przyspieszenie dla aplikacji DirectX 12, które go wykorzystują.
ASUS TUF Gaming OC Edition to ekskluzywny produkt, gdzie GPU jest fabrycznie podkręcenie do prędkości 2276 MHz, w porównaniu do standardowych 2171 MHz, przy jednoczesnym zachowaniu prędkości pamięci na poziomie 18 Gb/s. Prawdziwą gwiazdą jest potężne chłodzenie TUF Gaming o szerokości trzech slotów, które wydaje się być zaprojektowane dla kart graficznych z wyższej półki. Zarówno RX 7700 XT, jak i RX 7800 XT TUF Gaming od ASUS wykorzystują wspólny projekt płyty głównej, więc można oczekiwać niskich temperatur i poziomu hałasu w przypadku tej karty. ASUS wycenia RX 7700 XT TUF Gaming OC na około 2400 zł, co stanowi dodatkową opłatę w wysokości 100 zł względem początkowej ceny 2300 zł za tę wersję produktu.
Architektura Radeon RX 7700 XT

Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT wprowadzają nowy układ Navi 32, jako część podejścia AMD do serii RX 7000 z myślą o desktopie. Jest to układ GPU oparty na chipletach, tak samo jak Navi 31, który napędza serię RX 7900, ale w mniejszej skali. Centralnie umieszczony die GCD (Graphics Compute Die) jest oparty na nowym procesie litograficznym 5 nm EUV i zawiera główne elementy przetwarzania grafiki GPU, czyli wszystko to, co rzeczywiście korzysta z przejścia na nowszy proces produkcyjny, podczas gdy Infinity Cache i kontrolery pamięci GDDR6 – rzeczy, które nie korzystają tak bardzo z 5 nm, są wydzielane jako chiplety zwane die pamięci podręcznej. Navi 32 dostaje cztery takie MCD w porównaniu do sześciu na Navi 31. Każdy z nich ma segment o pojemności 16 MB pamięci podręcznej Infinity Cache GPU i 64-bitową część interfejsu pamięci GDDR6, co daje 256-bitowy interfejs pamięci.
Pięcionanometrowy GCD posiada 60 jednostek obliczeniowych RDNA3, z których każda składa się z 64 procesorów strumieniowych, co daje ogólnie 3,840. To oznacza 50% wzrostu w porównaniu z Navi 22, który napędza serię Radeon RX 6700, ale jest to spadek w porównaniu z RX 6800 XT, który wyposażony jest w 72 jednostki obliczeniowe RDNA2. AMD liczy na zwiększoną wydajność IPC, wyższe taktowanie silnika i większą przepustowość pamięci Navi 32, aby sprawić, że RX 7800 XT będzie szybszy niż jego poprzednik. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę cenę, AMD uważa, że RX 7800 XT zastąpi RX 5700 XT i okaże się atrakcyjną aktualizacją dla wszystkich tych, którzy wstrzymywali się z zakupem karty z serii RX 6000 przez ostatnie trzy lata.
Radeon RX 7800 XT wykorzystuje pełną moc układu Navi 32, aktywując wszystkie 60 jednostek obliczeniowych, co daje 3,840 procesorów strumieniowych, 120 akceleratorów sztucznej inteligencji, 60 akceleratorów Ray Tracingu, 240 jednostek TMU i 96 jednostek ROP. Dzięki włączeniu wszystkich czterech MCDs, RX 7800 XT dysponuje 64 MB pamięci Infinity Cache i 256-bitowym interfejsem pamięci GDDR6, co pozwala na efektywne wykorzystanie 16 GB pamięci RAM, tak samo jak RX 6800 XT. Karta graficzna pracuje z zegarem bazowym wynoszącym 2124 MHz oraz zegarem podwyższonym na poziomie 2420 MHz. Warto jednak zaznaczyć, że wewnętrznie przednia część GPU pracuje z wyższymi taktowaniami, o 10-15% niższymi niż jednostki przetwarzania strumieniowego. Pamięć pracuje z szybkością 19,5 Gbps, co daje RX 7800 XT imponującą przepustowość pamięci na poziomie 628 GB/s.
Radeon RX 7700 XT jest wersją okrojoną od układu Navi 32, co oznacza, że jest w nim aktywowanych 54 z 60 jednostek obliczeniowych, co daje łącznie 3456 procesorów strumieniowych, 108 akceleratorów sztucznej inteligencji, 54 akceleratorów Ray Tracingu, 216 jednostek TMU i 96 jednostek ROP. Ta wersja posiada trzy z czterech MCD, co daje jej dostęp do 48 MB pamięci Infinity Cache i 192-bitowego interfejsu pamięci GDDR6. Karta ta jest taktowana wyżej niż RX 7800 XT, z zegarem bazowym wynoszącym 2171 MHz i zegarem podwyższonym na poziomie 2544 MHz. Pamięć działa nieco wolniej, z prędkością 18 Gbps, co daje jej przepustowość pamięci wynoszącą 432 GB/s.


RDNA3 Dual-Compute Unit (lub para jednostek obliczeniowych) jest jednym z kluczowych elementów innowacji architektonicznych w tej generacji. Układ Navi 32 posiada fizycznie 60 jednostek obliczeniowych rozmieszczonych na trzech jednostkach Shader Engine. AMD twierdzi, że przy tych samych zegarach rdzenia jednostka RDNA3 oferuje wzrost wydajności IPC wynoszący 17,4% w porównaniu do jednostki RDNA2.


Oto niektóre techniczne szczegóły dotyczące jednostek obliczeniowych RDNA3 firmy AMD:
- Wieloprecyzyjność: Jednostki obliczeniowe RDNA3 mają zdolność do działania w różnych trybach precyzji. Mogą działać jako jednostki SIMD64 lub jednostki SIMD32. Ta elastyczność pozwala GPU dostosować moc obliczeniową do konkretnych wymagań zadania, optymalizując wydajność i efektywność.
- Jednostka wektorowa: Te jednostki zawierają jednostki SIMD (Single Instruction, Multiple Data), które są odpowiedzialne za wykonywanie obliczeń. Mogą działać na różne sposoby, pełniąc rolę jednostek wykonawczych SIMD lub jednostek wykonawczych macierzowych.
- Akcelerator macierzowy AI: Wprowadzenie akceleratora macierzowego AI zapewnia znaczący wzrost wydajności operacji mnożenia macierzy w porównaniu do konwencjonalnego wykonywania obliczeń SIMD. To sprzętowe przyspieszenie jest szczególnie przydatne w zadaniach związanych z sztuczną inteligencją, w tym w głębokim uczeniu się i zadaniach związanych z sieciami neuronowymi.
- Wsparcie dla formatu Bfloat16: Bfloat16 to format numeryczny, który osiąga równowagę między precyzją tradycyjnych formatów zmiennoprzecinkowych a efektywnością formatów całkowitych. Wsparcie dla formatu Bfloat16 w jednostkach obliczeniowych RDNA3 umożliwia poprawę wydajności w zadaniach związanych z sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym, ponieważ ten format jest powszechnie stosowany w tych zadaniach.
- Wykonanie SIMD8: Jednostki obliczeniowe RDNA3 obsługują również wykonywanie SIMD8, co oznacza, że mogą przetwarzać dane jednocześnie w grupach po 8 elementów. Może to poprawić wydajność GPU w zadaniach, które można efektywnie zrównoleglić.
Ogólnie rzecz biorąc, te funkcje sprawiają, że jednostki obliczeniowe RDNA3 są bardzo wszechstronne i zdolne do efektywnego obsługiwania szerokiego zakresu zadań, w tym gier, przetwarzania AI i nie tylko. Programiści i inżynierowie oprogramowania mogą wykorzystać te zdolności do tworzenia bardziej zaawansowanych, i zoptymalizowanych aplikacji, i gier dla kart graficznych AMD.


Pierwsza generacja Ray Accelerator od AMD, wprowadzona wraz z architekturą RDNA2, była wynikiem pośpiesznego wysiłku, aby dorównać NVIDIA z DirectX 12 Ultimate GPU. W ramach tego wysiłku AMD opracowało sprzęt o stałym przeznaczeniu do obliczeń przecięć promieni i przeniosło dużą część przetwarzania śledzenia promieni do zasobów SIMD podwajanych w kolejnych generacjach. W przypadku RDNA3 firma AMD udoskonaliła Ray Accelerator, co zaowocowało zwiększeniem wydajności śledzenia promieni o 50% w porównaniu z poprzednią generacją. Ten wzrost wydajności wynika z większej liczby Ray Accelerator, wyższych taktowań jednostek obliczeniowych, a także innych optymalizacji na poziomie sprzętu, takich jak wczesne poddrzewa podziału, specjalizowane tryby sortowania brył i zmniejszenie liczby iteracji podczas śledzenia promieni.


Dzięki tym optymalizacjom oraz redukcji cykli na promień, RDNA3 wprowadza 50% poprawę wydajności w zakresie obliczeń przecięć promieni. Oprócz tego AMD dokonało kilku usprawnień w zakresie ścieżek geometrii i pikseli, wprowadzając nowy akcelerator wielokrotnego rysowania pośredniego (MDIA), który redukuje obciążenie procesora CPU oraz poziomu oprogramowania sterownika poprzez zbieranie i analizę danych wielokrotnego rysowania. Na poziomie sprzętowym RDNA3 obsługuje teraz 12 prymitywów na zegar w porównaniu do 8 na zegar w RDNA2 dzięki cullingu. Ogólnie konfiguracja rdzenia umożliwia 50% wydajności rasteryzacji na cykl zegara więcej.
AMD znacząco ulepszyło jednostkę wyświetlania w procesorze graficznym Navi 32 w porównaniu do poprzedniej generacji, jeśli chodzi o połączenia. Nowa jednostka wyświetlania Radiance Display Engine obsługuje natywnie DisplayPort 2.1, co umożliwia wyjście 8K z częstotliwością odświeżania do 165 Hz lub 4K z częstotliwością odświeżania do 480 Hz przy użyciu pojedynczego kabla. AMD udoskonaliło również swój algorytm FSR 2, aby obsługiwał rozdzielczość 8K (czyli renderowanie w niższej rozdzielczości z ulepszoną skalowaniem za pomocą FSR), co pozwala na cieszenie się najnowszymi tytułami AAA przy akceptowalnych częstotliwościach klatek na monitorach 8K. RX 7800/7700 XT otrzymuje dwa pełnowymiarowe złącza DP 2.1, HDMI 2.1b oraz port USB-C z obsługą DP 1.2. Układ Navi 32 otrzymuje pełną sprzętową akcelerację kodowania i dekodowania AV1. W tej generacji AMD wprowadza również funkcję SmartAccess Video, która pozwala sterownikowi AMD wykorzystywać sprzętowe enkodery procesora graficznego RDNA2 w procesorach desktopowych Ryzen 7000 do dodatkowego przyspieszenia kodowania wideo.
FidelityFX SuperResolution 3 + Fluid Motion Frames (FSR 3 oraz FMF)
W ramach ogłoszenia Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT, AMD w końcu zapowiedziało długo oczekiwaną technologię FidelityFX Super Resolution 3 i Fluid Motion Frames. FSR 3 jest ogłaszane jako technologiczny rywal dla NVIDIA DLSS 3 Frame Generation. Założenie obu technologii jest takie same – efektywne podwajanie liczby klatek na sekundę poprzez generowanie kolejnych klatek bez przechodzenia przez cały proces renderowania grafiki. Różnica polega na podejściu do tego celu w obu technologiach.

FSR 3 jest rozwinięciem FSR 2 z zaktualizowanym skalowaniem super rozdzielczości, obiecując poprawę jakości na każdej danej rozdzielczości renderowania. Fluid Motion Frames (FMF) nie stanowi całego zestawu funkcji FSR 3, ale jest jej najważniejszym dodatkiem. FMF to technologia interpolacji klatek, podobna do tej, którą posiadają telewizory dla konsumentów. Generowane są kolejne klatki jako przybliżenie dwóch klatek. Różnica między FMF, a DLSS 3 Frame Generation polega na tym, że podczas gdy NVIDIA używa komponentu sprzętowego o nazwie akcelerator przepływu optycznego i akceleracji AI GPU do generowania klatki pośredniej bez zaangażowania procesu renderowania grafiki, FMF wykorzystuje pewną ilość procesu renderowania grafiki. Na poziomie sprzętu FMF wykorzystuje główną jednostkę SIMD GPU, korzystając z obliczeń asynchronicznych. Podobnie jak DLSS 3 FG, FSR 3 FMF wiąże się z dodatkowym opóźnieniem. NVIDIA przeciwdziała temu za pomocą technologii Reflex, podczas gdy AMD używa Radeon AntiLag+. Obie technologie starają się skrócić kolejkę klatek, aby zredukować opóźnienia w całym systemie.
Jedną z głównych zalet FSR 3 FMF w porównaniu z DLSS 3 FG jest to, że działa na każdym nowoczesnym GPU z obsługą DirectX 12, które obsługuje obliczenia asynchroniczne, ponieważ nie wymaga konkretnego komponentu sprzętowego, tak jak DLSS 3 FG wymaga akceleratora przepływu optycznego w GPU NVIDIA Ada. Jedynym ograniczeniem tutaj jest wydajność. Konkretnie mówiąc, AMD twierdzi, że wszystkie karty graficzne Radeon od serii RX 5700 wzwyż oraz wszystkie karty GeForce od serii RTX 20 wzwyż powinny obsługiwać FSR 3 FMF. Ponadto FSR 3 FMF jest równie łatwe do zintegrowania z grami, co FSR 2. Pierwsze gry z implementacją FSR 3 FMF powinny pojawić się jesienią 2023 roku. AMD pracuje również nad rozszerzeniem FMF na Radeon Super Resolution, technologię na poziomie sterownika, która umożliwia skalowanie wydajności nawet w grach, które nie obsługują FSR.
AMD HYPR-RX

HYPR-RX to interesująca nowa funkcja, którą AMD planuje zintegrować z oprogramowaniem AMD Software (centrum sterowmików). Jest to technologia zwiększania wydajności jednym kliknięciem, która działa w każdej grze obsługującej DirectX 11 lub DirectX 12. Oprogramowanie to stanowi mieszankę funkcji Radeon Boost, Radeon AntiLag+ i Radeon Super Resolution, i automatycznie stosuje te trzy funkcje w każdej uruchomionej grze w miarę potrzeb. Radeon Boost zwiększa wydajność poprzez dynamiczne zmniejszanie rozdzielczości renderowania gry, gdy na ekranie występuje zbyt dużo ruchu (i dlatego nie jest wymagana wysoka jakość szczegółów). Radeon Super Resolution poprawia ilość klatek na sekundę, stosując FSR do obrazu gry renderowanego w niższej rozdzielczości (w tym także do klatek o obniżonej rozdzielczości przez Radeon Boost). AntiLag+ neutralizuje opóźnienia wprowadzane przez te dwie funkcje, skracając kolejkę klatek. AMD poinformowało, że pracuje nad integracją FMF w ramach funkcji HYPR-RX.
Platforma testowa – AMD Radeon RX 7700 XT
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla



Cyberpunk 2077



DOOM Eternal



Dying Light 2



Elden Ring



F1 22



Far Cry 6



God of War



Red Dead Redemption 2



The Witcher 3 Wild Hunt



Średnia ilość FPS – AMD Radeon RX 7700 XT



Temperatury
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
AMD RX 7800 XT | 39°C | Fan Stop | 75°C | 92°C | 35.8 dBA | 1590 RPM |
ASRock RX 7800 XT Phantom | 36°C | Fan Stop | 62°C | 81°C | 28.3 dBA | 983 RPM |
ASUS RX 7800 XT TUF | 38°C | Fan Stop | 57°C | 75°C | 28.4 dBA | 1155 RPM |
ASUS RX 7800 XT TUF (Quiet BIOS) | 37°C | Fan Stop | 65°C | 84°C | 27.1 dBA | 904 RPM |
PowerColor RX 7800 XT Hellhound | 36°C | Fan Stop | 59°C | 80°C | 25.0 dBA | 1001 RPM |
PowerColor RX 7800 XT Hellhound (Quiet BIOS) | 36°C | Fan Stop | 64°C | 82°C | 23.4 dBA | 764 RPM |
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ | 38°C | Fan Stop | 63°C | 86°C | 25.5 dBA | 1201 RPM |
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ (Quiet BIOS) | 38°C | Fan Stop | 70°C | 90°C | 22.8 dBA | 840 RPM |
XFX RX 7800 XT Merc 319 | 36°C | Fan Stop | 59°C | 80°C | 31.5 dBA | 1270 RPM |
ASUS RX 7700 XT TUF | 35°C | Fan Stop | 56°C | 77°C | 26.7 dBA | 1126 RPM |
Sapphire RX 7700 XT Pulse | 38°C | Fan Stop | 61°C | 85°C | 26.3 dBA | 1477 RPM |
XFX RX 7700 XT Qick 319 | 39°C | Fan Stop | 60°C | 84°C | 29.8 dBA | 1159 RPM |
AMD Radeon RX 7700 XT – Podsumowanie
Obie karty RX 7800 XT i RX 7700 XT są zbudowane z wykorzystaniem nowego procesora graficznego Navi 32. Podobnie jak Navi 31, wykorzystuje podejście projektowania układu scalonego w postaci chipletów, które uczyniło procesory Ryzen tak udanymi. Zamiast jednego dużego monolitycznego układu, procesor składa się z kilku mniejszych części, które są łatwiejsze w produkcji, o znacznie niższym współczynniku wadliwości. Strategia chipletów w przypadku Navi 32 jest identyczna jak w przypadku Navi 31. Centralny układ GCD, który zawiera wszystkie jednostki cieniujące, otoczony jest przez kilka układów MCD, które zapewniają interfejs pamięci i pamięć cache L3. W przypadku RX 7800 XT są to cztery układy MCD, tworzące interfejs pamięci o szerokości 256-bitowej, podczas gdy RX 7700 XT wykorzystuje tylko trzy układy MCD, co daje interfejs o szerokości 192-bitowej. Czwarty układ nie jest „brakujący”, ale AMD umieściło tutaj układ chipletowy niefunkcjonalny, aby zapewnić stabilność strukturalną.
Średnia wydajność w naszym zestawie testów gier, w rozdzielczości 1440p, RX 7700 XT okazuje się szybsza niż GeForce RTX 4060 Ti, o około 10%. Ze względu na wąską szerokość magistrali pamięci, RTX 4060 Ti będzie coraz bardziej odstawać od RX 7700 XT w miarę zwiększania rozdzielczości, ale oznacza to także, że będzie nieco bardziej konkurencyjny w rozdzielczości 1080p niż w rozdzielczości 1440p. W porównaniu do swojego większego brata, RX 7800 XT, różnica wydajności wynosi tylko 15%, ale trzeba wziąć pod uwagę niewielką różnicę w cenie, która wynosi zaledwie 11%. W porównaniu do poprzednich kart NVIDIA GeForce 30, RX 7700 XT plasuje się mniej więcej pośrodku między RTX 3080, a RTX 3070 Ti. NVIDIA kiedyś pobierała około 5000 zł za GeForce RTX 2080 Ti, teraz 2300-2400 RX 7700 XT jest o około 20% szybszy. Jeśli nadal korzystasz z starszego modelu RX 5700 XT, flagowego modelu AMD sprzed kilku lat, RX 7700 XT oferuje wydajność wyższą o 80%. Te wyniki wydajności sprawiają, że RX 7700 XT to dobra karta do gier w rozdzielczości 1440p. Powinna być w stanie osiągnąć 60 FPS w praktycznie wszystkich tytułach na maksymalnych ustawieniach. Lżejsze gry będą działać również w 4K, zwłaszcza jeśli połączysz upscaling z obniżonymi detalami.
Wiadomo, że ray tracing jest słabszy na kartach AMD niż na kartach NVIDIA, ale średnio w naszym zestawie gier z lekkim, średnim i wymagającym ray tracingiem, RX 7700 XT jest w stanie dorównać RTX 4060 Ti – to dość duże osiągnięcie. Jednakże, jeśli spojrzymy na poszczególne tytuły, staje się jasne, że różnice mogą być dość znaczne w niektórych grach. Mimo to nie sądzę, że można by nazwać go „znacznie wolniejszym” lub „niezdolnym do obsługi ray tracingu”. RX 7700 XT jest również dość blisko segmentu średniego, gdzie wielu ludzi będzie gotowych zrezygnować z ray tracingu na rzecz niższego kosztu produktu. Bez wątpienia, jeśli stawiasz na ray tracing, to NVIDIA jest lepszym wyborem.
Cena wynosząca około 2350 zł za RX 7700 XT od AMD wydaje się być dość nietypowa. To tylko ~250 zł mniej niż 2600 zł za RX 7800 XT, co wydaje się umieszczać je w zupełnie innej kategorii, ze względu na nazwę „7700” w porównaniu do „7800„, ale tak nie jest. Faktycznie, pod względem wydajności, karty te są praktycznie identyczne: ten sam GPU, ta sama pamięć, o jeden MCD mniej, ta sama konstrukcja VRM, z wyjątkiem jednego fazy zasilania mniej. Jeśli chodzi o projekt PCB, RX 7700 XT wydaje się znacznie bardziej złożony niż RTX 4060 Ti, co może zaszkodzić AMD i producentom płyt głównych, jeśli NVIDIA zdecyduje się na agresywną cenę. Nie jestem pewien, dlaczego AMD wymaga tak złożonego PCB, z trzema kontrolerami napięcia, które sterują wieloma szynami, podczas gdy NVIDIA radzi sobie z designem 5+1, sterowanym tanim kontrolerem uPI i prostym kontrolerem buck.
Chociaż projekt PCB może tłumaczyć cenę karty RX 7700 XT, to nie zmienia faktu, że ta karta wydaje się być dość droga. Jej stosunek wydajności do ceny jest podobny jak w przypadku szybszej RX 7800 XT. Chociaż wydajność w porównaniu do tańszego modelu RTX 4060 Ti 8 GB jest zdecydowanie lepsza pod względem rasteryzacji, to wydajność ray tracingu nie jest już tak jednoznaczna, a NVIDIA dodatkowo oferuje DLSS 3. Większa ilość pamięci 12 GB w przypadku AMD nie przynosi realnych korzyści, więc nie byłbym zaskoczony, jeśli wielu ludzi zdecyduje się na tańszą ofertę od NVIDIA za 250-300 zł mniej.
ASUS Radeon RX 7700 XT TUF
XFX Radeon RX 7700 XT QICK 319
Sapphire Radeon RX 7700 XT Pulse
Product
Specification
AMD Radeon RX 7700 XT – Opłacalność
Jeżeli chodzi o opłacalność zakupu nowej karty graficznej od AMD, to jest całkiem przyzwoicie. Biorąc pod uwagę fakt podatku od nowości, ceny zaczynają się od 2300-2400 zł. Wystarczy chwila cierpliwości, a za miesiąc lub dwa karta prawdopodobnie spadnie bliżej 2100-2200 zł, co będzie oznaczało, że będzie to jedna z najbardziej opłacalnych kart graficznych w tym segmencie.

Obie karty, zarówno RX 7700 XT, jak i RX 7800 XT są dobrze wycenione pod względem cena/wydajność, co pokazuje nasza porównywarka oraz specjalnie przygotowana matematyczna reguła do wyliczania opłacalności. Opłacalność obu kart jest zbliżona, więc wzrost ceny jest wprost proporcjonalny do wzrostu wydajności, nie przepłacamy „ekstra” za trochę więcej wydajności. Należy się ukłon dla AMD.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.