ASUS Radeon RX 7800 XT TUF – Recenzja, test

Spis treści
ASUS Radeon RX 7800 XT TUF
ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition to najszybsza i najbardziej zaawansowana karta graficzna o niestandardowym projekcie oparta na nowym układzie GPU od ASUS. To szczególnie istotne, biorąc pod uwagę brak produktów serii ROG Strix opartych na niemal całej serii RX 7000, z wyjątkiem modelu RX 7600. Mimo to TUF Gaming wciąż oferuje imponujące chłodzenie zajmujące trzy sloty, fabryczne podkręcenie zgodne z większością innych ekskluzywnych modeli niestandardowych oraz kilka funkcji skierowanych do entuzjastów, takich jak podwójny BIOS. Nowy RX 7800 XT, który dzisiaj zostaje zaprezentowany obok RX 7700 XT, został stworzony z myślą o pełnym wykorzystaniu rozgrywki w rozdzielczości 1440p. Ten model oferuje nieco więcej pamięci, kilka jednostek cieniujących więcej i lepszą gotowość na przyszłość. RX 7800 XT ma za zadanie stawić czoło konkurencyjnemu modelowi GeForce RTX 4070 w atrakcyjnej cenie.
Radeon RX 7800 XT bazuje na najnowszej architekturze graficznej RDNA3 i korzysta z procesu 5 nm EUV, przynajmniej tam, gdzie to ma znaczenie. Najnowsza architektura od AMD obiecuje generacyjny wzrost wydajności dzięki kilku nowym komponentom na matrycy układu. Nowa jednostka obliczeniowa o podwójnym tempie pracy maksymalizuje wykorzystanie zasobów sprzętowych w trybie bezczynności i oferuje 17% wzrost IPC w stosunku do RDNA2. Akcelerator sztucznej inteligencji nadaje jej zdolności matematyczne do obliczeń macierzowych. Druga generacja akceleratora ray tracingu obiecuje 50% poprawę wydajności w dziedzinie śledzenia promieni. Nowy akcelerator pośrednich wielokrotnych rysunków jest zaprojektowany tak, aby zapewnić znaczący wzrost prędkości aplikacjom DirectX.
RX 7800 XT i RX 7700 XT opierają się na nowym układzie scalonym Navi 32, który jest układem chipletowym, tak samo jak Navi 31, który zasila serię RX 7900. Wszystkie elementy odpowiedzialne za skomplikowaną grafikę i obliczenia są umieszczone na centralnym układzie scalonym o nazwie graphics compute die (GCD), otoczone przez cztery mniejsze układy scalone o strukturze 6 nm, z których każdy zawiera fragmenty pamięci Infinity Cache o pojemności 64 MB oraz interfejs pamięci GDDR6 o szerokości 256 bitów. W ten sposób AMD maksymalizuje wykorzystanie matrycy zarówno w zaawansowanym procesie technologicznym 5 nm, jak i ekonomicznym 6 nm.
RX 7800 XT wykorzystuje w pełni układ scalony Navi 32, umożliwiając pracę wszystkim 60 jednostkom obliczeniowym RDNA3, które są fizycznie obecne. Oznacza to, że dysponuje on 3840 procesorami strumieniowymi, 120 akceleratorami sztucznej inteligencji, 60 akceleratorami ray tracingu, 240 jednostkami teksturującymi (TMU) i 96 jednostkami renderującymi (ROP). Jego interfejs pamięci o szerokości 256 bitów obsługuje 16 GB pamięci GDDR6 taktowanej zegarem 19,5 Gbps, co daje przepustowość pamięci na poziomie 624 GB/s. ASUS wyposażył RX 7800 XT w fabryczny overclocking do 2213 MHz, w porównaniu do 2124 MHz referencyjnego zegara. Cena karty RX 7800 XT TUF Gaming OC od ASUS wynosi około 2850 złotych, co stanowi podwyżkę w wysokości około 150 zł w porównaniu do ceny podstawowej wynoszącej 2700 zł.
Architektura Radeon RX 7800 XT

Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT debiutują z nowym układem scalonym Navi 32, jako część desktopowego podejścia AMD do serii RX 7000. Jest to GPU oparte na chipletach, podobnie jak Navi 31, który napędza serię RX 7900, ale w mniejszej skali. Centralnie umieszczony układ scalony grafiki (GCD) bazuje na nowszym procesie technologicznym 5 nm EUV i zawiera główną machinę do obliczeń GPU, czyli komponenty, które wyraźnie korzystają z przejścia na nowszy proces produkcyjny, natomiast pamięć podręczna Infinity Cache i kontrolery pamięci GDDR6 – elementy, które nie czerpią tak dużych korzyści z przejścia na 5 nm – są wydzielane jako chiplety o nazwie memory cache dies (MCDs). Navi 32 otrzymuje cztery takie MCDs w porównaniu do sześciu w przypadku Navi 31. Każdy z tych MCDs zawiera 16 MB segment pamięci podręcznej Infinity Cache oraz 64-bitową część interfejsu pamięci GDDR6, co łącznie daje 256-bitowy interfejs pamięci.
Procesor graficzny GCD produkowany w procesie technologicznym 5 nm zawiera 60 jednostek obliczeniowych RDNA3, z których każda skupia 64 procesory strumieniowe, co daje łącznie 3 840 jednostek. To wzrost o 50% w porównaniu z architekturą Navi 22, która napędzała serię Radeon RX 6700, ale mniejszy niż RX 6800 XT, który wyposażony jest w 72 jednostki obliczeniowe RDNA2. AMD liczy na zwiększoną wydajność na instrukcję, wyższe taktowanie rdzenia i większą przepustowość pamięci Navi 32, aby sprawić, że RX 7800 XT będzie szybszy od swojego poprzednika; choć biorąc pod uwagę cenę, AMD uważa, że RX 7800 XT zastąpi RX 5700 XT i okaże się atrakcyjnym upgradem dla wszystkich tych, którzy wstrzymywali się z zakupem z serii RX 6000 przez ostatnie trzy lata.
Radeon RX 7700 XT jest okrojoną wersją układu Navi 32, co umożliwia włączenie 54 spośród 60 jednostek obliczeniowych, co daje 3 456 procesorów strumieniowych, 108 akceleratorów AI, 54 akceleratorów Ray, 216 jednostek TMU i 96 jednostek ROP. Ta wersja wykorzystuje trzy z czterech MCD, co daje jej 48 MB pamięci podręcznej Infinity Cache i 192-bitowy interfejs pamięci GDDR6, który jest wykorzystywany razem z 12 GB pamięci. AMD pracuje z wyższymi prędkościami taktowania GPU niż w przypadku RX 7800 XT, z zegarami gry wynoszącymi 2171 MHz i taktowaniem boost wynoszącym 2544 MHz. Pamięć jest nieco wolniejsza, z szybkością 18 Gbps, co daje jej przepustowość pamięci na poziomie 432 GB/s.


Wielu innowacji architektonicznych wprowadzono w tej generacji dzięki jednostce obliczeniowej Dual-Compute Unit (lub parze jednostek obliczeniowych). GPU Navi 32 fizycznie zawiera 60 jednostek obliczeniowych rozmieszczonych na czterech silnikach cieniowania. AMD twierdzi, że przy tych samych zegarach silnika, jednostka obliczeniowa RDNA3 oferuje wzrost IPC o 17,4% w porównaniu do jednostki RDNA2.


Nowa jednostka obliczeniowa RDNA3 wprowadza zdolność do wieloprecyzyjności dla 64 procesorów strumieniowych na jednostkę obliczeniową: mogą działać jako jednostki SIMD64 lub jako dwie jednostki SIMD32. Jednostka wektorowa, która zawiera te jednostki SIMD, może działać jako mechanizm wykonawczy SIMD lub jako jednostka wykonawcza macierzy, dzięki nowemu akceleratorowi AI Matrix, który zapewnia wydajność mnożenia macierzy 2,7-krotnie większą niż w przypadku standardowego wykonywania SIMD. Dodano także obsługę zestawu instrukcji Bfloat16 i wykonywanie SIMD8. Dzięki temu GPU może korzystać z akceleracji sprzętowej AI, która może być wykorzystywana w przyszłych dodatkach do funkcji związanych z grami. Deweloperzy gier będą również szukać sposobów wykorzystania przyspieszonej sztucznej inteligencji, teraz, gdy wszystkie trzy marki oferują tę funkcję (NVIDIA Tensor cores i Intel XMX cores).


Pierwsza generacja akceleratora ray tracingu od AMD, wprowadzona wraz z architekturą RDNA2, była wynikiem pośpiesznego wysiłku w celu dogonienia NVIDII z układem GPU zgodnym z DirectX 12 Ultimate. W ramach tego wysiłku opracowano sprzęt o stałej funkcji do obliczeń przecięć promieni, a znaczną część przetwarzania RT przeniesiono do zasobów SIMD, które podwojono w kolejnym pokoleniu. W przypadku RDNA3 udoskonalono jednak akcelerator ray tracingu, co przełożyło się na 80% wzrost wydajności ray tracingu w porównaniu z poprzednim pokoleniem, uwzględniając zarówno ilość akceleratorów ray tracingu, wyższe taktowanie jednostek oraz inne optymalizacje na poziomie sprzętu, takie jak wczesne wyłączanie poddrzew, specjalizowane tryby sortowania obiektów i zmniejszenie iteracji w procesie przeszukiwania.


Dzięki tym optymalizacjom oraz redukcji cykli na promień, wydajność w dziedzinie przecięć promieni wzrosła o 50% w przypadku RDNA3. Poza tym AMD wprowadziło kilka ulepszeń w rurkach geometrycznych i pikseli, poprzez wprowadzenie nowego akceleratora wielokrotnego rysowania pośredniego (MDIA), który redukuje obciążenie CPU na poziomie API i sterowników poprzez zbieranie i przetwarzanie danych wielokrotnego rysowania. Na poziomie sprzętu obsługiwanych jest teraz 12 prymitywów na cykl w porównaniu do 8 na cykl w RDNA2, dzięki mechanizmowi eliminacji. Ogólna konfiguracja rdzenia pozwala na uzyskanie 50% wyższej wydajności w procesie rasteryzacji na każdy cykl.
AMD znacząco poprawiło Silnik Wyświetlania Navi 32 w porównaniu z poprzednią generacją, zwłaszcza jeśli chodzi o łączność. Nowy Silnik Wyświetlania Radiance oferuje natywne wsparcie dla DisplayPort 2.1, co umożliwia wyjście 8K przy częstotliwości odświeżania do 165 Hz lub 4K przy częstotliwości odświeżania do 480 Hz za pomocą jednego kabla. AMD doskonaliło również swój algorytm FSR 2, aby obsługiwać rozdzielczość 8K (czyli renderowanie przy niższej rozdzielczości z ulepszonym skalowaniem za pomocą FSR), co pozwala cieszyć się najnowszymi tytułami AAA przy akceptowalnych ilościach klatek na sekundę na wyświetlaczach 8K. RX 7800/7700 XT jest wyposażony w dwa pełnowymiarowe złącza DP 2.1, HDMI 2.1b i USB-C z obsługą przekazywania DP 1.2. Układ Navi 32 otrzymuje pełne sprzętowe wsparcie dla kodowania i dekodowania AV1. Wraz z tą generacją AMD wprowadza również funkcję SmartAccess Video, która pozwala sterownikowi AMD wykorzystywać sprzętowe enkodery iGPU RDNA2 w procesorach desktopowych Ryzen 7000, co zwiększa wydajność kodowania wideo.
FidelityFX SuperResolution 3 + Fluid Motion Frames (FSR 3 oraz FMF)
W ramach ogłoszeń dotyczących Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT, AMD wreszcie ogłosiło długo oczekiwaną technologię FidelityFX Super Resolution 3 oraz Fluid Motion Frames. FSR 3 jest zapowiadane jako technologiczny rywal NVIDIA DLSS 3 Frame Generation. Założenie obu technologii jest takie samo – efektywne podwajanie ilości klatek na sekundę poprzez generowanie alternatywnych klatek bez przechodzenia przez cały potok renderingu graficznego, różnią się jednak swoim podejściem do tego celu.

FSR 3 rozwija FSR 2 poprzez zaktualizowany silnik do superrozdzielczości, obiecując polepszenia jakości na kolejnych rozdzielczościach renderingu. Fluid Motion Frames (FMF) nie jest jedyną funkcją FSR 3, ale stanowi jego najważniejszą nowość. FMF to technologia interpolacji klatek, podobna do tej, którą wykorzystują telewizory konsumenckie. Klatki zamiennikowe są generowane jako przybliżenie dwóch klatek. Różnica między FMF, a DLSS 3 Frame Generation polega na tym, że podczas gdy NVIDIA wykorzystuje sprzętowy komponent o nazwie akcelerator przepływu optycznego i przyspieszenie AI GPU do generowania klatki pośredniej bez angażowania potoku renderingu graficznego, FMF wykorzystuje pewną ilość potoku renderingu graficznego. Na poziomie sprzętowym FMF wykorzystuje główne urządzenia SIMD GPU, wykorzystując asynchroniczne obliczenia. Podobnie jak DLSS 3 FG, FSR 3 FMF wprowadza dodatkowe opóźnienie. NVIDIA przeciwdziała temu za pomocą technologii Reflex, podczas gdy AMD korzysta z Radeon AntiLag+. Obie technologie starają się utrzymać krótką kolejkę klatek, aby zminimalizować opóźnienia w całym systemie.
Jednym z głównych atutów FSR 3 FMF nad DLSS 3 FG jest to, że działa na każdej nowoczesnej karcie graficznej obsługującej DirectX 12 i obsługującej obliczenia asynchroniczne, ponieważ nie wymaga określonego komponentu sprzętowego, tak jak DLSS 3 FG wymaga akceleratora przepływu optycznego w GPU NVIDIA Ada. Jedynym ograniczeniem jest wydajność. Konkretnie mówiąc, AMD twierdzi, że wszystkie karty graficzne Radeon począwszy od serii RX 5700, a także wszystkie karty GeForce począwszy od serii RTX 20, powinny obsługiwać FSR 3 FMF. Ponadto FSR 3 FMF jest równie łatwy do zintegrowania z grami, co FSR 2. Pierwsze gry implementujące FSR 3 FMF powinny pojawić się jesienią 2023 roku. AMD pracuje także nad rozszerzeniem FMF na Radeon Super Resolution, technologię na poziomie sterownika, która umożliwia skalowanie wydajności nawet dla gier, które nie obsługują FSR.
AMD HYPR-RX

HYPR-RX to interesująca nowa funkcja, którą AMD planuje zintegrować z oprogramowaniem AMD Software (centrum sterowania sterownikiem). Jest to technologia zwiększająca wydajność w jednym kliknięciu, która działa w każdej grze obsługującej DirectX 11 lub DirectX 12. Oprogramowanie to jest mieszanką Radeon Boost, Radeon AntiLag+ i Radeon Super Resolution i automatycznie stosuje te trzy funkcje w każdej uruchomionej grze, w miarę potrzeb. Radeon Boost poprawia wydajność, dynamicznie zmniejszając rozdzielczość renderowania gry, gdy na ekranie jest zbyt dużo ruchu (i tym samym nie jest potrzebnych szczegółów). Radeon Super Resolution zwiększa liczbę klatek na sekundę, stosując FSR do obrazu gry renderowanego w niższej rozdzielczości (w tym klatki obniżonej rozdzielczością przez Radeon Boost). AntiLag+ przeciwdziała opóźnieniom dodanym przez te dwie funkcje, skracając kolejkę klatek. AMD zapowiedziało, że pracuje nad integracją FMF w ramach funkcji HYPR-RX.
Platforma testowa – ASUS Radeon RX 7800 XT TUF
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla



Cyberpunk 2077



DOOM Eternal



Dying Light 2



Elden Ring



F1 22



Far Cry 6



God of War



Red Dead Redemption 2



The Witcher 3 Wild Hunt



Średnia ilość FPS – ASUS Radeon RX 7800 XT TUF



Temperatury
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
AMD RX 7800 XT | 39°C | Fan Stop | 75°C | 92°C | 35.8 dBA | 1590 RPM |
ASRock RX 7800 XT Phantom | 36°C | Fan Stop | 62°C | 81°C | 28.3 dBA | 983 RPM |
ASUS RX 7800 XT TUF | 38°C | Fan Stop | 57°C | 75°C | 28.4 dBA | 1155 RPM |
ASUS RX 7800 XT TUF (Quiet BIOS) | 37°C | Fan Stop | 65°C | 84°C | 27.1 dBA | 904 RPM |
PowerColor RX 7800 XT Hellhound | 36°C | Fan Stop | 59°C | 80°C | 25.0 dBA | 1001 RPM |
PowerColor RX 7800 XT Hellhound (Quiet BIOS) | 36°C | Fan Stop | 64°C | 82°C | 23.4 dBA | 764 RPM |
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ | 38°C | Fan Stop | 63°C | 86°C | 25.5 dBA | 1201 RPM |
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ (Quiet BIOS) | 38°C | Fan Stop | 70°C | 90°C | 22.8 dBA | 840 RPM |
XFX RX 7800 XT Merc 319 | 36°C | Fan Stop | 59°C | 80°C | 31.5 dBA | 1270 RPM |
ASUS RX 7700 XT TUF | 35°C | Fan Stop | 56°C | 77°C | 26.7 dBA | 1126 RPM |
ASUS RX 7700 XT TUF (Quiet BIOS) | 35°C | Fan Stop | 65°C | 85°C | 24.7 dBA | 812 RPM |
Sapphire RX 7700 XT Pulse | 38°C | Fan Stop | 61°C | 85°C | 26.3 dBA | 1477 RPM |
XFX RX 7700 XT Qick 319 | 39°C | Fan Stop | 60°C | 84°C | 29.8 dBA | 1159 RPM |
ASUS Radeon RX 7800 XT TUF – Podsumowanie
Obie karty RX 7800 XT i RX 7700 XT są oparte na nowym procesorze graficznym Navi 32. Podobnie jak w przypadku Navi 31, wykorzystuje on podejście projektu opartego na układach scalonych, które uczyniło procesory Ryzen takie skuteczne. Zamiast jednego dużego, monolitycznego układu scalonego, procesor jest złożony z kilku mniejszych fragmentów, co ułatwia produkcję i znacząco zmniejsza liczbę wad. Strategia układu scalonego w Navi 32 jest identyczna jak w Navi 31. Centralny układ scalony GCD zawiera wszystkie jednostki cieniujące, otoczony jest przez kilka układów scalonych MCD, które dostarczają interfejs pamięci i pamięć podręczną L3. W przypadku RX 7800 XT mamy do czynienia z czterema układami MCD, co pozwala na uzyskanie interfejsu pamięci o szerokości 256 bitów, podczas gdy RX 7700 XT wykorzystuje tylko trzy układy MCD, co skutkuje interfejsem o szerokości 192 bitów. Czwarty układ nie jest „brakujący”, ale AMD umieściło tutaj układ scalony typu „dummy”, aby zapewnić stabilność strukturalną.
ASUS RX 7800 XT TUF to flagowy model firmy ASUS w tej serii (brak modelu STRIX). Karta ta oferuje wiele zaawansowanych funkcji, takich jak regulowane podświetlenie RGB, podwójny BIOS, duży fabryczny overclocking oraz potężne chłodzenie o trzech wentylatorach i trzech slotach z metalową obudową. W porównaniu do standardowych parametrów referencyjnych AMD, TUF pracuje z częstotliwością taktowania gry wynoszącą 2213 MHz, co stanowi wzrost o 6% w stosunku do podstawowej wartości 2124 MHz ustalonej przez AMD. Średnio w grach w naszym teście w rozdzielczości 1440p prowadzi to do wzrostu wydajności o 4% w porównaniu do karty referencyjnej AMD. To może wydawać się niewiele, ale tak działa overclocking w dzisiejszych czasach. W rzeczywistości wszystkie niestandardowe konstrukcje RX 7800 XT testowane dzisiaj osiągają niemal identyczne poziomy wydajności, co może być korzystne, ponieważ nie ma znaczenia, którą z nich wybierzesz, przynajmniej jeśli chodzi o wydajność w grach.
W porównaniu do innych kart, ASUS RX 7800 XT TUF jest w stanie pokonać NVIDIA GeForce RTX 4070, a przy tym jest tańsza o 70 dolarów. Nowa karta AMD jest także w stanie przewyższyć GeForce RTX 3080, jedną z najpopularniejszych kart w poprzednim pokoleniu firmy zielonej. Jednak wzrost wydajności w stosunku do poprzedniego pokolenia (bez overclockingu fabrycznego) w porównaniu do RX 6800 XT jest dość niewielki, wynoszący zaledwie 3%. Jeśli nadal korzystasz z starszej karty RX 5700 XT sprzed kilku lat, to RX 7800 XT oferuje podwójną wydajność, co jest bardzo imponujące. NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti jest ponad 20% wolniejsza od RX 7800 XT. Dzięki tym wynikom wydajnościowym, RX 7800 XT to świetna karta do gier w rozdzielczości 1440p, łatwo osiągnie ponad 60 FPS z maksymalnymi ustawieniami w niemal wszystkich grach, z wyjątkiem tych najbardziej wymagających. Jeśli jesteś gotów zmniejszyć szczegółowość grafiki lub skorzystać z technologii skalowania, to rozgrywka w rozdzielczości 4K z przyzwoitą liczbą klatek na sekundę staje się możliwa.
Jak się można było spodziewać, wydajność ray tracingu na RX 7800 XT jest niższa niż u konkurencji. Po włączeniu ray tracingu, RTX 4070 potrafi wyprzedzić RX 7800 XT o średnio około 15%, co nie jest niewielką różnicą, ale nie można mówić o znacznie gorszej wydajności lub braku możliwości obsługi ray tracingu. Fabryczny overclocking z pewnością pomaga zyskać kilka klatek na sekundę, ale, podobnie jak w przypadku renderingu rastrowego, nie ma to zbyt dużego wpływu. W zależności od gry i tego, jak wymagające są efekty ray tracingu, różnice te mogą być dość duże. Bez wątpienia, jeśli stawiasz na ray tracing, to NVIDIA jest lepszym wyborem, ale nie jestem pewien, czy zdecydowałbym się wydać 3200 zł zamiast 2900 zł tylko dla lepszej wydajności w ray tracingu.
Największym atutem NVIDIA w serii GeForce 40 jest obsługa DLSS 3 Frame Generation. Na Gamescom AMD potwierdziło, że ich własna implementacja FSR 3 Frame Generation jest w końcu w drodze, ale musimy jeszcze trochę poczekać. W DLSS 3 algorytm generowania klatek bierze dwie klatki, mierzy, jak się poruszały w tych dwóch klatkach, i oblicza klatkę pośrednią, w której te ruchy były tylko w połowie odzwierciedlone. Choć podejście to zdecydowanie nie jest wolne od wad, zwłaszcza gdy przyjrzeć się klatkom w spowolnionym tempie, w czasie rzeczywistym jest praktycznie niemożliwe do zauważenia jakiejkolwiek różnicy. Im wyższa liczba klatek na sekundę i rozdzielczość, tym trudniejsze jest dostrzeżenie jakichkolwiek zmian, ponieważ różnice między każdą klatką stają się coraz mniejsze. Możliwość podwajania liczby klatek na sekundę to ogromna zaleta, ponieważ pozwala na bezpłatne włączenie ray tracingu lub granie w wyższych rozdzielczościach. Oczywiście jesteś ograniczony do gier z obsługą DLSS 3, z których obecnie jest około 40, głównie tytułów AAA, ale nie każda gra to obsługuje. AMD ogłosiło 12 gier z obsługą FSR 3, i jestem pewien, że w przygotowaniu jest ich więcej. Nadal jestem zaskoczony, że jeszcze tego nie wypuścili, ponieważ jest to istotny argument sprzedaży, który znacząco wpływa na atrakcyjność RX 7800 XT. Poza AMD nikt jeszcze nie widział FSR 3 w akcji, więc nie wiemy, jak dobrze działa, jak wygląda i jakie są wymagania dotyczące wsparcia w grach itp. Niemniej jednak cieszy fakt, że drużyna Radeon pracuje nad zniwelowaniem dystansu do NVIDIA. Z drugiej strony, jeśli kupisz kartę GeForce 40 dzisiaj, będziesz mógł natychmiast korzystać z Frame Generation, i działa to bardzo dobrze. NVIDIA niedawno ogłosiła DLSS 3.5, które ma poprawić jakość usuwania szumów podczas renderingu RT, niestety nie ma jeszcze dostępnych niezależnych testów, ale będziemy Was informować na bieżąco.
NVIDIA nie była szczególnie hojna jeśli chodzi o ilość pamięci VRAM w serii GeForce 40, a AMD wypada tu lepiej. RX 7800 XT jest wyposażony w 16 GB pamięci VRAM, a RX 7700 XT w 12 GB. Oczywiście, to zdecydowanie wyższe liczby niż 12 GB w przypadku RTX 4070 i 8 GB w RTX 4060 Ti, ale nasze testy RTX 4060 Ti 16 GB pokazały, że rozmiar VRAM naprawdę nie ma aż tak wielkiego znaczenia, szczególnie w rozdzielczości 1440p. Oczywiście, zawsze można znaleźć przypadki, gdzie większa ilość pamięci VRAM działa lepiej niż jej mniejsza ilość, ale dla ogromnej większości doświadczeń z grami nie ma to znaczenia. Jak to powiedział Franz Kafka: „Lepiej mieć, i nie potrzebować, niż potrzebować, i nie mieć”, a jeśli chodzi o podobne lub lepsze ceny, jak w przypadku nowych Radeonów, to jest to zdecydowany atut AMD, chociaż nie uważałbym go za istotny.
Seria ASUS TUF ma długą historię, a RX 7800 XT TUF kontynuuje tę tradycję. Karta wygląda imponująco dzięki całkowicie metalowej obudowie chłodzenia pokrytej matowym wykończeniem. Jeśli chodzi o rozmiar, TUF to jedna z większych kart, z masywnym, potężnym wyglądem. Jak można się było spodziewać, temperatury są na najniższym poziomie, a poziomy hałasu są również doskonałe. Zaledwie 57°C i 28 dBA pod pełnym obciążeniem to wyniki świadczące o doskonałej jakości. Szczególnie niskie poziomy hałasu robią różnicę, ponieważ cicha karta graficzna jest zauważalna przez cały czas – nie tylko podczas patrzenia na dane z czujników temperatury. Jeśli chcesz jeszcze niższego poziomu hałasu, ASUS ma to, czego potrzebujesz – wystarczy włączyć drugi BIOS „quiet”, a poziom hałasu spada jeszcze bardziej, do zaledwie 27 dBA, co jest praktycznie niesłyszalne. Nasz test porównawczy wydajności chłodzenia potwierdza, że rozwiązanie termiczne ASUS jest bardzo potężne, jest to drugi najsilniejszy chłodzenie testowane dzisiaj, bardzo blisko za PowerColor Hellhound. Tak jak wszystkie inne niedawne premiery kart graficznych, ASUS RX 7800 XT zatrzymuje swoje wentylatory w trybie bezczynności, pracy na pulpicie, przeglądaniu internetu i podczas lekkiego grania.
Pobór mocy RX 7800 XT jest lepszy w porównaniu do 6800 XT, o około 50 W. Nowa karta AMD zużywa około 250 W pod pełnym obciążeniem, co jest bardzo zarządzalne dla każdego porządnego zasilacza dostępnego dzisiaj na rynku. Wydajniejsza, fabrycznie podkręcona wersja ASUS TUF zużywa dodatkowe 15 W, co stanowi 6% wzrostu, co jest znaczące, ale nie wpływa to na ogólną wydajność ani stabilność. RTX 4070 od NVIDIA działa przy niższych poziomach mocy, wynoszących zaledwie 200 W, ale ma tylko 12 GB pamięci VRAM, co pozwala na mniejsze zużycie energii. Chociaż różnice w zużyciu energii są rzeczywiste i nie można ich lekceważyć, to nie uważam, żeby były one na tyle poważne, aby wpłynęły na decyzję zakupową, biorąc pod uwagę obecne ceny. Jednakże, gdyby ceny były znacznie bliższe sobie, mogłyby stać się czynnikiem decydującym. Zazwyczaj warto zastanowić się nad kosztem energii i wymaganiami chłodzenia, ale nasze testy chłodzenia dla RX 7800 XT pokazują, że chłodzenia są faktycznie lepsze niż na RTX 4070, więc argument związany z ciepłem i hałasem nie ma zastosowania w tym przypadku. W rzeczywistości bardzo łatwo jest dostosować RX 7800 XT do tych samych poziomów wydajności co RTX 4070. Wystarczy poświęcić dziesięć sekund na obniżenie napięcia, do 1,05 V, w dół z domyślnego napięcia wynoszącego 1,15 V. Oszczędzisz 20 W i zyskasz kilka procent wydajności, ponieważ algorytm taktowania AMD ma więcej zapasu mocy. Nie mam pojęcia, dlaczego domyślne ustawienia AMD działają przy tak wysokim napięciu.
Jeżeli chodzi o opłacalność zakupu nowej karty graficznej od AMD, to jest całkiem przyzwoicie. Biorąc pod uwagę fakt podatku od nowości, ceny zaczynają się od 2850 zł. Wystarczy chwila cierpliwości, a za miesiąc lub dwa karta prawdopodobnie spadnie bliżej 2500-2600 zł, co będzie oznaczało, że będzie to jedna z najbardziej opłacalnych kart graficznych w tym segmencie. RX 6800 XT będzie mógł godnie odejść na emeryturę.
Product
Specification
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
Czy warto kupic RX 7800 XT?
Radeon RX 7800 XT to jednostka, która przyciąga uwagę ze względu na swoje zaawansowane parametry techniczne. Z imponującą mocą obliczeniową, zdolnością płynnej obsługi nowych tytułów, stawia się jako solidny gracz na arenie kart graficznych. Jest to jedna z najbardziej opłacalnych kart w przedziale do 3000 złotych. Więc zdecydowanie polecamy.
Jaki zasilacz do RX 7800 XT?
Jaki procesor do RX 7800 XT?
Co lepsze RX 7800 XT czy RTX 4070?