RTX 5070 – Test karty graficznej

Dzisiaj testujemy kartę graficzną NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition. NVIDIA energicznie rozpoczęła swoją nową generację serii RTX 50, z modelami RTX 5090 i RTX 5080 w segmencie entuzjastów oraz z niedawno wprowadzonym RTX 5070 Ti, który plasuje się w szarej strefie między segmentem wydajnościowym, a entuzjastycznym. Nowy RTX 5070 to bardziej ukierunkowana karta graficzna segmentu wydajnościowego, która umożliwia granie w rozdzielczości 1440p z maksymalnymi ustawieniami, w tym z ray tracingiem. RTX 5070 wchodzi na rynek w cenie początkowej 2849 PLN, co jest znacząco niższe od 3899 PLN, od których zaczyna się cena RTX 5070 Ti. RTX 5070 oferuje wszystkie najnowsze technologie wprowadzone wraz z architekturą Blackwell, na której bazuje, w tym Neural Rendering, ray tracing gotowy na Hyper Geometry oraz DLSS 4 Multi Frame Generation.

Nowa karta GeForce RTX 5070 debiutuje z trzecim układem krzemowym NVIDIA dla graczy z generacji Blackwell – GB205, który jest niemal maksymalnie wykorzystany. RTX 5070 wyposażono w 12 GB pamięci na 192-bitowej magistrali pamięci GDDR7. Choć rozmiar pamięci nie uległ zmianie, nastąpił znaczący, 33-procentowy wzrost przepustowości pamięci w porównaniu do RTX 4070, co powinno okazać się przydatne do obsługi niektórych kluczowych funkcji wprowadzanych wraz z tą generacją.

Architektura graficzna GeForce Blackwell wprowadza potencjalnie rewolucyjną nową technologię do konsumenckiej grafiki 3D – Neural Rendering. Koncepcja ta wykorzystuje niesamowity potencjał generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia fotorealistycznej grafiki. Model AI działający równolegle ze stokiem renderowania grafiki tworzy obiekty neuralne, które są łączone z tradycyjnym rasterem 3D, podobnie jak obiekty renderowane techniką ray tracing. NVIDIA współpracowała nawet z Microsoftem, aby ustandaryzować to na poziomie API, dając aplikacjom bezpośredni dostęp do rdzeni Tensor oraz umożliwiając zmianę kolejności wykonywania shaderów na poziomie SM, co wspiera shadery neuralne. Możliwości Neural Rendering są na razie dostępne wyłącznie dla architektury Blackwell, ponieważ opierają się na specjalistycznym komponencie planowania sprzętowego znajdującym się na układzie krzemowym, zwanym Procesorem Zarządzania AI (AMP – AI Management Processor).

Nowa generacja rdzeni CUDA Blackwell posiada generacyjne ulepszenia w zakresie IPC (instrukcji na cykl), a także równoczesną zdolność wykonywania operacji matematycznych FP32 i INT32 na wszystkich rdzeniach w obrębie jednego SM. W poprzedniej generacji Ada, możliwość wykonywania operacji INT32 była dostępna tylko na połowie rdzeni w SM. Rdzeń RT 4. generacji wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt dla jeszcze większej liczby funkcji, w tym przygotowanie do Mega Geometry – techniki, w której złożoność geometrii obiektów renderowanych techniką ray tracing może zostać wielokrotnie zwiększona. Rdzenie Tensor 5. generacji obsługują format danych FP4, co zwiększa przepustowość.

GB205 to odchudzony nowy układ krzemowy, który otrzymał odpowiednie specyfikacje dla produktu takiego jak RTX 5070. Biorąc pod uwagę wolumeny sprzedaży RTX 4070, NVIDIA prawdopodobnie zdała sobie sprawę, że może zastosować specyfikacje krzemu, które są bliższe specyfikacjom faktycznego modelu, aby zmniejszyć marnowanie w pełni sprawnego krzemu. Fizycznie GB205 wyposażony jest w 50 multiprocesorów strumieniowych (SM) w 5 klastrach przetwarzania graficznego (GPC), a RTX 5070 niemal maksymalnie je wykorzystuje, aktywując 48 SM. Daje to 6 144 rdzeni CUDA, 192 rdzenie Tensor, 48 rdzeni RT i 192 jednostki TMU. RTX 5070 otrzymuje wszystkie 80 jednostek ROP obecnych na układzie krzemowym. Dla przypomnienia, poprzedni RTX 4070 miał tylko 64 z 80 jednostek ROP na układzie AD104, na którym był oparty, podczas gdy RTX 4070 Ti wykorzystywał je wszystkie. Jest po jednym z najnowszych akceleratorów wideo NVDEC i NVENC. Interfejs pamięci, jak wspomnieliśmy, to 192-bitowa magistrala GDDR7. Podobnie jak inne układy w tej generacji, RTX 5070 obsługuje interfejs PCI-Express 5.0 x16. Taktowanie GPU wynosi do 2512 MHz w trybie boost, podczas gdy pamięć pracuje z częstotliwością 28 Gbps, zapewniając przepustowość 672 GB/s. RTX 5070 wykorzystuje w pełni wszystkie 48 MB pamięci podręcznej L2 obecnej na układzie krzemowym.

NVIDIA GeForce RTX 5070 Founders Edition to elegancki autorski projekt NVIDIA, który ma wyznaczać standardy konstrukcyjne i wydajnościowe dla partnerów firmy. Wykorzystuje tę samą architekturę chłodzenia Dual Flow-Through co karty RTX 5090 i RTX 5080 Founders Edition, ale jest znacznie bardziej kompaktowy i dobrze mieści się w wymiarach NVIDIA określanych jako SFF Ready (gotowe do małych obudów). Aby obsłużyć podane częstotliwości taktowania, RTX 5070 posiada całkowitą moc karty graficznej na poziomie 250 W, co stanowi wzrost o 50 W w porównaniu do RTX 4070. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że NVIDIA buduje generację GPU Blackwell na dokładnie tym samym procesie technologicznym NVIDIA 4N, na którym była zbudowana generacja Ada. Wszelkie zyski w zakresie wydajności na wat są wyłącznie efektem nowej architektury. RTX 5070 Founders Edition jest dostępny w cenie początkowej NVIDIA dla RTX 5070, wynoszącej 2849 zł.

Architektura NVIDIA Blackwell

Architektura graficzna GeForce Blackwell zwiastuje 4. generację RTX od NVIDIA, będącą późnym wynalazkiem z lat 2010., który stanowi reinwencję nowoczesnego GPU łączącego obiekty renderowane w czasie rzeczywistym techniką ray tracing z konwencjonalną grafiką rastrową 3D. Wraz z architekturą Blackwell, NVIDIA pomaga dodać kolejny wymiar – renderowanie neuralne, czyli zdolność GPU do wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji do tworzenia fragmentów klatki. Jest to coś innego niż DLSS, gdzie model AI jest używany do rekonstrukcji szczegółów w przeskalowanej klatce na podstawie danych treningowych, klatek czasowych i wektorów ruchu. Dziś recenzujemy czwarty układ GPU NVIDIA z tej generacji – RTX 5070. Sercem tej karty graficznej jest nowy, 5-nanometrowy układ krzemowy GB205. Ten chip ma unikalny rozmiar matrycy i liczbę SM, które nie mają poprzednika z poprzedniej generacji Ada. NVIDIA pominęła bezpośredniego następcę AD104 w generacji Blackwell, zamiast tego budując RTX 5070 Ti na większym układzie krzemowym GB203, a RTX 5070 na technicznie mniejszym GB205. Chip zajmuje powierzchnię 263 mm² i zawiera 31,1 miliarda tranzystorów – obie te wartości są mniejsze niż w przypadku AD104, który musiał utracić prawie jedną piątą swoich shaderów, aby uzyskać RTX 4070. Biorąc pod uwagę wolumeny produkcji, NVIDIA prawdopodobnie musiałaby rezygnować z w pełni sprawnych układów AD104, aby stworzyć RTX 4070. Aby zminimalizować to marnowanie powierzchni matrycy w obecnej generacji, firma postanowiła stworzyć GB205.

Układ krzemowy GB205 jest zasadniczo zbudowany według tej samej hierarchii komponentów co poprzednie generacje GPU NVIDIA, ale z kilkoma istotnymi zmianami. GPU wyposażony jest w interfejs hosta PCI-Express 5.0 x16. PCIe Gen 5 jest dostępny od czasu procesorów Intel Core 12. generacji „Alder Lake” i AMD Ryzen 7000 „Zen 4”, istnieje więc spora baza zainstalowanych systemów, które mogą z niego korzystać. GPU jest oczywiście kompatybilny ze starszymi generacjami PCIe. GB205 posiada również nowy interfejs pamięci GDDR7, który debiutuje wraz z tą generacją. Chip wyposażony jest w 192-bitową szynę pamięci. NVIDIA wykorzystuje to do obsługi 12 GB pamięci z prędkością 28 Gbps, co daje przepustowość 672 GB/s – to 33% wzrost w porównaniu do RTX 4070 i jego pamięci GDDR6X 21 Gbps.

GigaThread Engine to główna logika alokacji obciążeń renderowania grafiki w układzie GB205, ale pojawił się nowy dodatek – dedykowany procesor szeregowy do zarządzania wszystkimi zasobami przyspieszenia AI na GPU, który NVIDIA nazywa AMP (procesor zarządzania AI). Inne komponenty na poziomie globalnym to Optical Flow Processor, element zaangażowany w starsze wersje generowania klatek DLSS i kodowanie wideo, oraz zaktualizowany silnik przyspieszenia multimediów składający się z jednego akceleratora dekodowania wideo NVDEC i jednego akceleratora kodowania NVENC. Nowe akceleratory kodowania wideo NVENC 9. generacji obsługują kodowanie AV1 i HEVC 4:2:2. Centralny region GPU zawiera pojedynczy największy wspólny komponent – pamięć podręczną L2 o pojemności 48 MB, którą RTX 5070 wykorzystuje w pełni. Jest to wzrost w porównaniu do 36 MB, które posiada RTX 4070.

W układzie GB205 znajduje się pięć klastrów przetwarzania graficznego (GPC). Każdy z nich zawiera 10 multiprocesorów strumieniowych (SM) w 5 klastrach przetwarzania tekstur (TPC) oraz silnik rastrowy składający się z 16 jednostek ROP. Każdy SM zawiera 128 rdzeni CUDA. W przeciwieństwie do generacji Ada, gdzie każdy SM posiadał 64 jednostki FP32+INT32 i 64 czysto FP32 jednostki SIMD, nowa generacja Blackwell oferuje jednoczesną obsługę FP32+INT32 na wszystkich 128 jednostkach SIMD. Tych 128 rdzeni CUDA jest zorganizowanych w cztery sekcje, z których każda posiada plik rejestrów, pamięć podręczną instrukcji poziomu 0, planista wątków, dwa zestawy jednostek do ładowania i zapisywania oraz specjalną jednostkę funkcyjną (SFU) obsługującą niektóre specjalne funkcje matematyczne, takie jak trygonometria, wykładniki, logarytmy, odwrotności i pierwiastki kwadratowe. Cztery sekcje współdzielą pamięć podręczną danych L1 o pojemności 128 KB oraz cztery jednostki TMU. Najbardziej wyjątkowymi komponentami SM Blackwell są cztery rdzenie Tensor 5. generacji oraz rdzeń RT 4. generacji.

Z 5 klastrami GPC, z których każdy zawiera 5 klastrów TPC, na układzie krzemowym GB205 znajduje się łącznie 50 multiprocesorów SM, co daje 6400 rdzeni CUDA, 200 rdzeni Tensor, 50 rdzeni RT i 200 jednostek TMU. RTX 5070 nie wykorzystuje układu krzemowego w pełni – otrzymuje 48 z 50 multiprocesorów SM, co przekłada się na 6144 rdzeni CUDA, 192 rdzenie Tensor, 48 rdzeni RT i 192 jednostki TMU. Układ krzemowy GB205 wyposażono w 80 jednostek ROP, z których wszystkie są aktywowane w RTX 5070. Jest to krok naprzód w porównaniu do RTX 4070, który miał tylko 64 z 80 jednostek ROP obecnych na układzie krzemowym AD104. RTX 5070 wykorzystuje również w pełni całe 48 MB pamięci podręcznej L2 obecnej na matrycy, podczas gdy RTX 4070 miał tylko 36 MB z dostępnych 48 MB.

Być może największą zmianą w sposobie obsługi pracy przez SM wprowadzoną wraz z architekturą Blackwell jest koncepcja shaderów neuronowych – traktowanie fragmentów obciążenia renderowania graficznego wykonywanych przez generatywny model AI jako shadery. Microsoft położył podwaliny pod standaryzację shaderów neuronowych dzięki swojemu API Cooperative Vectors w najnowszej aktualizacji DirectX 12. Rdzenie Tensor są teraz dostępne dla obciążeń za pośrednictwem shaderów neuronowych, a silnik zmiany kolejności wykonywania shaderów (SER) w SM Blackwell jest w stanie dokładniej zmienić kolejność obciążeń dla rdzeni CUDA i rdzenia Tensor w SM.

Nowy rdzeń Tensor 5. generacji wprowadza obsługę formatu danych FP4 (precyzja 1/8) dla szybko zmieniających się obciążeń atomowych, zapewniając 32-krotnie większą przepustowość w porównaniu do pierwszego rdzenia Tensor wprowadzonego wraz z architekturą Volta. Na przestrzeni generacji, modele AI wykorzystywały formaty danych o mniejszej precyzji oraz rzadkość danych, aby poprawić wydajność. Procesor zarządzania AI (AMP) umożliwia jednoczesne wykonywanie obciążeń AI i graficznych na najwyższych poziomach GPU, dzięki czemu może jednocześnie renderować grafikę w czasie rzeczywistym dla gry i uruchamiać model LLM, bez wpływu na wydajność któregokolwiek z tych zadań. AMP to specjalistyczny planista sprzętowy dla wszystkich zasobów przyspieszenia AI na układzie krzemowym. Odgrywa on kluczową rolę w działaniu technologii DLSS 4 multi-frame generation.

Rdzeń RT 4. generacji nie tylko oferuje generacyjny wzrost wydajności testowania promieni i detekcji przecięć promieni, co obniża koszt wydajnościowy włączania śledzenia ścieżek i efektów ray tracing, ale także potencjalny skok generacyjny w wydajności dzięki wprowadzeniu Mega Geometry. Umożliwia to renderowanie obiektów techniką ray tracing z niezwykle wysoką liczbą wielokątów, zwiększając ich szczegółowość. Liczba wielokątów i ray tracing powodują liniowy wzrost kosztów wydajnościowych, ponieważ każdy trójkąt musi przecinać się z promieniem, a liczba promieni powinna być wystarczająca, by przecinały się z każdym z nich. Osiąga się to poprzez przyjęcie klastrów trójkątów w obiekcie jako elementów pierwszej klasy oraz struktur przyspieszających na poziomie klastrów. Nowe rdzenie RT wprowadzają komponent zwany silnikiem przecięć klastrów trójkątów, zaprojektowany specjalnie do obsługi mega geometrii. Integracja formatu kompresji klastrów trójkątów i silnika bezstratnej dekompresji umożliwia bardziej efektywne przetwarzanie złożonej geometrii.

Układ GB205 i pozostała część rodziny GPU GeForce Blackwell są zbudowane na dokładnie tym samym procesie technologicznym TSMC „NVIDIA 4N”, który w rzeczywistości jest procesem 5 nm, co poprzednia generacja Ada. NVIDIA skierowała więc wysiłki na znalezienie innowacyjnych sposobów zarządzania mocą i temperaturą. Dokonano tego poprzez przeprojektowanie silnika zarządzania energią, który opiera się na bramkowaniu zegarowym, bramkowaniu mocy i bramkowaniu szyn poszczególnych klastrów GPC i innych komponentów wysokiego poziomu. NVIDIA pracowała również nad szybkością, z jaką GPU podejmuje decyzje związane z mocą.

FPSGURUCena
MSRP
Rdzenie
CUDA
ROPsZegar
bazowy
BoostTaktowanie
VRAM
GPUIlość
tranzystorów
Pamięć
RTX 3080$4208704961440 MHz1710 MHz1188 MHzGA10228000M10 GB, GDDR6X, 320-bit
RTX 4070$4905888641920 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7800 XT$4403840962124 MHz2430 MHz2425 MHzNavi 3228100M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6900 XT$45051201282015 MHz2250 MHz2000 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6950 XT$63051201282100 MHz2310 MHz2250 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3090$900104961121395 MHz1695 MHz1219 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4070 Super$5907168801980 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7900 GRE$53051201601880 MHz2245 MHz2250 MHzNavi 3157700M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 4070 Ti$7007680802310 MHz2610 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RTX 4070 Ti Super$75084481122340 MHz2610 MHz1313 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XT$62053761922000 MHz2400 MHz2500 MHzNavi 3157700M20 GB, GDDR6, 320-bit
RTX 3090 Ti$1000107521121560 MHz1950 MHz1313 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4080$94097281122205 MHz2505 MHz1400 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RTX 4080 Super$990102401122295 MHz2550 MHz1438 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XTX$82061441922300 MHz2500 MHz2500 MHzNavi 3157700M24 GB, GDDR6, 384-bit
RTX 4090$2400163841762235 MHz2520 MHz1313 MHzAD10276300M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 5090$2000217601762017 MHz2407 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit
RTX 5080$1000107521122295 MHz2617 MHz1875 MHzGB20345600M16 GB, GDDR7, 256-bit
RTX 5070 Ti$7498960962300 MHz2452 MHz1750 MHzGB20345600M16 GB, GDDR7, 256-bit
RTX 5070$5496144642165 MHz2510 MHz1750 MHzGB20531000M12 GB, GDDR7, 192-bit

RTX 5070 – Testy wydajności

Platforma testowa
ProcesorAMD Ryzen 7 9800X3D
Płyta głównaMSI X870E Carbon Wi-Fi
Resizable BARWłączony, o ile było wsparcie
Pamięć RAM2x 16 GB DDR5-6200 MHz 28-36-36-76 UCLK 1:1
ChłodzenieArctic Liquid Freezer III
Pasta termo.Arctic MX-6
Dyski twardeCrucial P5 Plus 2TB
ZasilaczSeasonic Focus GX 1000 W
System operacyjnyWindows 11 Pro 64-bit
  • Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
  • Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
  • Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
  • Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
  • Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
  • 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
  • 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
  • 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.

Assassin’s Creed Valhalla – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

Cyberpunk 2077 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

DOOM Eternal – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan 4k RTX 5070 test karty graficznej

Dying Light 2 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Dying Light 2 DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Dying Light 2 DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Dying Light 2 DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

Elden Ring – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Elden Ring DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Elden Ring DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Elden Ring DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

F1 2022 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej F1 22 DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej F1 22 DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej F1 22 DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

Far Cry 6 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Far Cry 6 DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Far Cry 6 DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Far Cry 6 DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

God of War – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej God of War DX11 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej God of War DX11 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej God of War DX11 4k RTX 5070 test karty graficznej

Red Dead Redemption 2 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12 4k RTX 5070 test karty graficznej

The Witcher 3 Wild Hunt – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11 FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11 4k RTX 5070 test karty graficznej

Średnia FPS – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps FHD RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps 2k RTX 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps 4k RTX 5070 test karty graficznej

DLSS 4 – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Alan Wake DLSS 4 rtx 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Dragon Age Veilguard DLSS 4 rtx 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Hogwarts Legacy DLSS 4 rtx 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Star Wars Outlaws DLSS 4 rtx 5070 test karty graficznej

Pobór mocy – RTX 5070

RTX 5070 - Test karty graficznej Pobor mocy GAMING W rtx 5070 test karty graficznej
RTX 5070 - Test karty graficznej Pobor mocy w spoczynku W rtx 5070 test karty graficznej

RTX 5070 – Ray Tracing

RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps FHD RTX 5070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 1920x1080 1
RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps FHD RTX 5070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 2560x1440 1
RTX 5070 - Test karty graficznej srednia fps FHD RTX 5070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 3840x2160 1

Temperatury i hałas – RTX 5070

Temperatury & HałasSpoczynekObciążenie (Gaming)
GPUHałasGPUHotspotHałasRPM
ASUS RTX 5090 Astral OC40°CFan Stop65°C76°C39.3 dBA1675 RPM
ASUS RTX 5090 Astral OC (Quiet BIOS)40°CFan Stop70°C80°C36.5 dBA1385 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC43°CFan Stop75°C80°C28.4 dBA1093 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC (Performance BIOS)42°CFan Stop65°C70°C36.3 dBA1651 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid35°CFan Stop61°C74°C31.2 dBA1179 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid (Performance BIOS)35°CFan Stop59°C72°C34.2 dBA1419 RPM
Palit RTX 5090 GameRock50°CFan Stop74°C82°C39.8 dBA1894 RPM
Palit RTX 5090 GameRock (Quiet BIOS)51°CFan Stop75°C84°C39.1 dBA1817 RPM
NVIDIA RTX 5090 FE50°CFan Stop77°C94°C40.1 dBA1673 RPM
ASUS RTX 5080 Astral OC35°CFan Stop62°C66°C36.3 dBA1684 RPM
ASUS RTX 5080 Astral OC (Quiet BIOS)35°CFan Stop70°C76°C25.8 dBA897 RPM
Colorful RTX 5080 Vulcan40°CFan Stop61°C66°C34.4 dBA1876 RPM
Color RTX 5080 Vulcan (Quiet BIOS)40°CFan Stop63°C66°C33.1 dBA1626 RPM
Gainward RTX 5080 Phoenix43°CFan Stop68°C76°C37.4 dBA1793 RPM
Gainward RTX 5080 Phoenix (Quiet BIOS)43°CFan Stop70°C78°C35.4 dBA1628 RPM
Galax RTX 5080 1-Click38°CFan Stop69°C76°C35.6 dBA1870 RPM
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC38°CFan Stop64°C66°C38.4 dBA1786 RPM
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC (Quiet BIOS)39°CFan Stop66°C70°C31.6 dBA1290 RPM
MSI RTX 5080 Suprim SOC40°CFan Stop60°C62°C25.5 dBA1133 RPM
MSI RTX 5080 Suprim SOC (Performance BIOS)36°CFan Stop58°C58°C31.4 dBA1400 RPM
MSI RTX 5080 Vanguard SOC36°CFan Stop60°C62°C35.0 dBA1568 RPM
MSI RTX 5080 Vanguard SOC (Quiet BIOS)37°CFan Stop64°C68°C30.2 dBA1276 RPM
Palit RTX 5080 GameRock43°CFan Stop64°C68°C37.3 dBA1679 RPM
Palit RTX 5080 GameRock (Quiet BIOS)43°CFan Stop67°C70°C32.6 dBA1458 RPM
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity40°CFan Stop66°C66°C38.6 dBA1638 RPM
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity (Quiet BIOS)40°CFan Stop68°C70°C33.8 dBA1384 RPM
NVIDIA RTX 5080 FE38°CFan Stop67°C74°C36.8 dBA1493 RPM
Galax RTX 5070 Ti 1-Click OC42°CFan Stop63°C68°C29.5 dBA1550 RPM
MSI RTX 5070 Ti Ventus OC45°CFan Stop68°C70°C40.9 dBA2430 RPM
NVIDIA RTX 5070 Founders Edition40°CFan Stop77°C78°C37.7 dBA2578 RPM
Zotac RTX 5070 Solid41°CFan Stop65°C70°C29.2 dBA1618 RPM

źródła danych: TPU, TH, GN

RTX 5070 – Podsumowanie

Pozycjonowanie i architektura

NVIDIA jest zajęta — w tym tygodniu mamy do czynienia z czwartą premierą karty graficznej tej firmy w tym roku — GeForce RTX 5070. W przypadku architektury Blackwell, NVIDIA wprowadza swoją linię produktów od góry: najpierw flagowy model RTX 5090, następnie RTX 5080 i RTX 5070 Ti, a teraz 5070 bez oznaczenia Ti. Podczas gdy RTX 5070 Ti i RTX 5080 bazowały na układzie krzemowym NVIDIA GB203, RTX 5070 wprowadza układ GB205 do oferty NVIDIA. Model 5070 zawiera 6144 aktywnych rdzeni, w porównaniu do 8960 w RTX 5070 Ti, co stanowi różnicę 45%. Inne jednostki zostały odpowiednio dostosowane — otrzymujemy 80 jednostek ROP, i tak, sprawdziliśmy to dokładnie. W zestawie znajduje się również 192 jednostki TMU i 48 rdzeni RT. System pamięci również wykorzystuje GDDR7, podobnie jak inne karty RTX 50, ale użytkownik otrzymuje tylko 12 GB pamięci VRAM, która korzysta ze 192-bitowej szyny pamięci taktowanej z częstotliwością 28 Gbps.

Architektura Blackwell wprowadza kilka usprawnień architektonicznych pod maską, takich jak nadanie wszystkim shaderom możliwości wykonywania instrukcji FP32 lub INT32 – w architekturze Ada tylko połowa rdzeni miała tę zdolność. Rdzenie Tensor są teraz dostępne z poziomu shaderów poprzez nowe API Microsoft DirectX i obsługują instrukcje FP4 oraz INT4, które działają z niższą precyzją, ale znacznie szybciej i przy mniejszym zużyciu pamięci. Wprowadzono również liczne dodatkowe ulepszenia architektury, o których wszystkich wspominaliśmy na pierwszych stronach tej recenzji.

W aspekcie produkcyjnym nic się nie zmieniło — architektura Blackwell jest zbudowana na tym samym 5-nanometrowym procesie technologicznym TSMC „NVIDIA 4N” co architektura Ada z poprzedniej generacji. NVIDIA twierdzi, że jest to „proces 4-nanometrowy”, jednak podczas cyklu życia architektury Ada potwierdzono, że NVIDIA 4N w rzeczywistości nie jest procesem TSMC N4 (zwróć uwagę na kolejność N i 4), lecz procesem 5-nanometrowym. Ostatecznie konkretna liczba nie ma większego znaczenia, istotne jest to, że NVIDIA korzysta z tego samego procesu technologicznego.

Wydajność

W rozdzielczości 1440p, przy czystym rasteryzowaniu, bez ray tracingu czy DLSS, zmierzyliśmy wzrost wydajności o 20% w porównaniu do RTX 4070, co jest nieco niższe niż oczekiwano, ale moim zdaniem zadowalające. W rozdzielczości 4K wzrost wynosi 25%, co jest zdecydowanie lepsze niż skromne 15%, które uzyskaliśmy na RTX 5080 – RTX 5090 uzyskał +36%, a RTX 5070 Ti był o 27% szybszy. Podobnie jak w przypadku RTX 5080, NVIDIA nie jest w stanie osiągnąć swojej zasady „podwojenia wydajności co drugą generację” z RTX 5070, który jest tylko o 59% szybszy w 4K i o 56% w 1440p. Ogólna wydajność jest zbliżona do RTX 4070 Ti, o 10% niższa od RTX 4070 Ti Super. W porównaniu do RTX 4070 Super wzrost wydajności wynosi 5%. W zestawieniu z ofertą AMD, 5070 plasuje się mniej więcej pośrodku między RX 7900 XT a RX 7900 GRE. Według prognoz wydajności samego AMD, RX 9070 XT ma być nieco wolniejszy od RTX 5070 Ti, co oznacza, że powinien przewyższać RTX 5070, przynajmniej w czystym rasterze. RX 9070 bez oznaczenia XT powinien osiągać podobną wydajność do RTX 5070, co oznacza, że konkurencja w tym segmencie będzie zacięta (miejmy nadzieję).

Choć RTX 5070 jest dobrą kartą do rozdzielczości 1440p, jest nieco zbyt słaba do grania w 4K bez technik podbijania rozdzielczości. Dlatego zalecamy tę kartę do rozdzielczości 1440p, szczególnie biorąc pod uwagę, że przyszłe gry będą miały wyższe wymagania sprzętowe.

Ray Tracing i Neural Rendering

NVIDIA stawia na ray tracing, a architektura Blackwell wprowadza w tym obszarze kilka ulepszeń. Co ciekawe, porównując RTX 4070 z RTX 5070, przyrost wydajności z włączoną technologią RT jest mniejszy niż w przypadku rasteryzacji: +15% vs +22% w rozdzielczości 1440p. Zaobserwowaliśmy, że RTX 5070 konkuruje z 4070 Ti w rasteryzacji, jednak z włączonym RT wyraźnie pozostaje w tyle i jest w stanie dorównać jedynie RTX 4070 Super. Niemniej jednak, wydajność RT jest dobra – karta jest szybsza niż AMD Radeon RX 7900 XTX. Czy będzie szybsza od nadchodzącej serii RX 9070, pozostaje kwestią otwartą. AMD znacząco udoskonaliło swoje rdzenie RT w architekturze RDNA 4. Wraz z architekturą Blackwell, NVIDIA wprowadza kilka nowych technologii. Najbardziej interesującą z nich jest Neural Rendering, udostępniany poprzez API Microsoft DirectX (Cooperative Vectors). Zapewnia to, że funkcja jest uniwersalnie dostępna do implementacji dla wszystkich producentów GPU, co powinno silnie motywować twórców gier do jej wykorzystania.

VRAM

RTX 5070 wyposażono w 12 GB pamięci VRAM, tak samo jak RTX 4070, RTX 4070 Super i RTX 4070 Ti — nie ma więc zwiększenia międzygeneracyjnego, z wyjątkiem przepustowości, która jest o 33% wyższa dzięki pamięci GDDR7 28 Gbps. Modele RTX 4070 Ti Super i RTX 5070 Ti oferują 16 GB. AMD udostępnia 16 GB zarówno w RX 9070 bez oznaczenia XT, jak i w RX 9070 XT. Chociaż nasze dane wyraźnie pokazują, że 12 GB pamięci VRAM jest wystarczające do grania w rozdzielczości 1440p, nawet z włączonym RT, nie będzie to wystarczające dla RT w 4K z funkcją generowania klatek w kilku tytułach. Z pewnością pojawią się również gry, które osiągną limit 12 GB w rozdzielczości 1440p, więc RTX 5070 zdecydowanie nie jest przyszłościowym rozwiązaniem dla 1440p, chyba że w takich przypadkach użytkownik będzie skłonny nieco obniżyć ustawienia, co moim zdaniem nie jest nieuzasadnionym wymaganiem. Z perspektywy inżynieryjnej 12 GB ma jednak duży sens. Dalsze zwiększenie rozmiaru pamięci wymagałoby szerszej szyny pamięci i projektu GPU obsługującego dodatkową szerokość szyny, więcej pinów w projekcie itd. Wszystkie te zmiany uczyniłyby kartę droższą, przy stosunkowo niewielkich zyskach. Większa ilość pamięci nie przekłada się automatycznie na dodatkową wydajność. Skalowanie byłoby widoczne tylko w tych rzadkich przypadkach, które wykraczają poza 12 GB. Niemniej AMD oferuje 16 GB w serii RX 9070 i będzie to dla nich argument sprzedażowy.

DLSS 4 – upscaling i generowanie klatek

NVIDIA przeprowadziła dużą kampanię marketingową, aby przekonać wszystkich, jak wspaniały jest DLSS 4, i nie myli się. Przede wszystkim, DLSS 4 Multi-Frame-Generation. Podczas gdy DLSS 3 podwajał liczbę klatek generując pojedynczą nową klatkę, DLSS 4 może teraz potroić lub nawet poczwórzyć liczbę klatek. W naszych testach działało to bardzo dobrze i dostarczało oczekiwanych wartości FPS. Przy korzystaniu z FG, opóźnienie w grach NIE skaluje się liniowo z FPS, ale przy bazowym FPS rzędu 40 lub 50, DLSS x4 działa świetnie, pozwalając osiągnąć płynność powyżej 150 FPS, z podobnym opóźnieniem, z jakim zaczynaliśmy. Jakość obrazu jest dobra – jeśli wiesz, czego szukać, możesz zauważyć pewne poświaty wokół postaci gracza, ale to nic, co zauważyłbyś podczas faktycznej rozgrywki.

Dla wyjaśnienia – nawet generowanie wielu klatek nie zamieni bazowych 15 FPS w „grywalne” 60 FPS. Owszem, ruchy będą bardzo płynne, jak przy 60 FPS, ale gra reagowałaby na twoje dane wejściowe z częstotliwością 15 FPS, co jest zauważalnie powolne. Dlatego właśnie wartość „bazowego” FPS jest tak ważna – jak wspomniano wcześniej, 40+ działa bardzo dobrze, ale zależy to również od rodzaju gry. Niektóre wolniejsze tytuły, nie strzelanki, będą działać świetnie nawet przy bazowym FPS wynoszącym 30.

Chcesz mniejszych opóźnień? Wtedy aktywuj DLSS 4 Upscaling, który obniża rozdzielczość renderowania i skaluje w górę natywną klatkę. W przeszłości toczyło się wiele debat, czy jakość obrazu przy skalowaniu DLSS jest wystarczająco dobra, niektórzy twierdzili nawet, że jest „lepsza niż natywna” – zdecydowanie się z tym nie zgadzam – jestem jedną z osób, które są uczulone na skalowanie DLSS 3, nawet w trybie „jakość”. Wraz z architekturą Blackwell, NVIDIA wprowadza model skalowania „Transformer” dla DLSS, który stanowi znaczną poprawę w porównaniu do poprzedniego modelu „CNN”. Przetestowałem Transformer i jestem zachwycony. Jakość obrazu jest tak dobra, że tryb „Jakość” wygląda jak natywny, a czasami nawet lepiej. Nie ma już migotania ani rozmazanych tekstur o niskiej rozdzielczości na horyzoncie. Cienkie przewody są krystalicznie czyste, nawet przy rozdzielczości niższej niż 4K! Naprawdę musisz zobaczyć to na własne oczy, aby to docenić – to prawie jak magia. Co najlepsze? DLSS Transformer jest dostępny nie tylko na kartach GeForce 50, ale wykorzystuje rdzenie Tensor na wszystkich kartach GeForce RTX! Choć wiąże się to z około 10% spadkiem wydajności w porównaniu do CNN, nigdy nie wrócę do CNN. Sterownik NVIDIA z obsługą modelu Transformer jest dostępny publicznie od kilku tygodni, a ludzie powoli zaczynają zdawać sobie sprawę, że w aplikacji NVIDIA jest teraz możliwość nadpisania ustawień DLSS dla poszczególnych gier – z bardzo dobrymi wynikami, nawet na starszych GPU.

Ceny i alternatywy

Sugerowana cena detaliczna NVIDIA dla RTX 5070 wynosi 2849 PLN, co jest bardzo rozsądne w stosunku do oferowanych możliwości. W rzeczywistości ta cena jest o 250 złotych niższa od ceny RTX 4070, który zadebiutował w cenie 3099 PLN. Jeśli śledzisz wiadomości technologiczne w ostatnich tygodniach, z pewnością jesteś świadomy całego zamieszania wokół sugerowanych cen detalicznych. Obecnie ani jedna karta GeForce 50 nie jest dostępna w magazynie gdziekolwiek na świecie, a scalperzy sprzedają je po znacznie zawyżonych cenach. Niestandardowe projekty od różnych partnerów są droższe o 20%, 30%, 40% od ceny podstawowej, tylko za większe chłodzenie i podświetlenie RGB.

Kolejną irytującą kwestią jest to, że producenci kart wprowadzają modele w cenie podstawowej w minimalnych ilościach, które szybko się wyprzedają, bez planów uzupełniania zapasów w tej cenie, sugerując klientom wybór wersji droższej o 500 złotych. Nie wiem, dlaczego sugerowane ceny muszą być fałszowane? Tylko po to, by budować zainteresowanie, uzyskać pozytywne recenzje i rozczarować klientów, gdy chcą kupić produkt? Jeśli podaż jest tak niska, dlaczego NVIDIA w ogóle wprowadza na rynek tak wiele produktów w ciągu zaledwie kilku tygodni? Miejmy nadzieję, że AMD jutro poradzi sobie lepiej, ale ich ceny również wydają się podejrzanie niskie.

W cenie 2849 zł nie ma wielu alternatyw dla RTX 5070. Najbliższą opcją jest Radeon RX 7900 GRE za 2700 złotych. Jest nieco wolniejszy w rasteryzacji, znacznie wolniejszy w RT i pobiera nieco więcej energii. RTX 4070 Ti Super jest znacznie bardziej interesujący, ponieważ oferuje 16 GB pamięci VRAM ze znacznie wyższą ogólną wydajnością, ale kosztuje 4200 złotych. Jeśli ray tracing lub skalowanie nie są twoim głównym priorytetem i chcesz skupić się na czystej wydajności rasteryzacji, to Radeon RX 7900 XT może być opcją za 3200-3300 złotych. Ze względu na DLSS 3 i DLSS 4, lepszym wyborem dla większości graczy nadal będzie RTX 5070.

Oficjalnie, RTX 5070 Ti powinien być dostępny za 3899 złotych, ale obecnie jest oferowany przez scalperów za około 4500-5000 złotych. Przypuszczam, że w praktyce oznacza to, że RTX 5070 będzie sprzedawany za około 3500 złotych, chyba że dostępna będzie monumentalna ilość dostaw, która utrzyma ceny na niższym poziomie. Jak wspomniano wcześniej, AMD wprowadza jutro na rynek Radeon RX 9070 i RX 9070 XT w cenach 2849 i 3099 złotych, co może wprowadzić silne alternatywy w tym segmencie. Jeśli jesteś zainteresowany RTX 5070, zdecydowanie poczekaj na jutrzejsze recenzje AMD. Patrząc dalej, na horyzoncie mamy serie RTX 5060 i RX 9060 — wątpię, czy będą one w stanie wprowadzić jakąkolwiek różnicę dla kupujących zainteresowanych mocnymi kartami do rozdzielczości 1440p. Być może Intel ma asa w rękawie, ich większe karty Arc Battlemage mogłyby zwiększyć konkurencję, ale data premiery jest całkowicie nieznana.

6.2Ocena guru
Tak średnio bym powiedział
Miał być 4090, a wyszedł ledwo 4070 Super V2.
Jakość
10
Wydajność
5
Cena
3
Opłacalność
3
Kultura pracy
10
PLUSY
  • wzrost wydajności: +20% w porównaniu do 4070
  • Obsługa DLSS 4 Frame Generation oraz Transformer Upscaling
  • Wysoka efektywność energetyczna
  • Wsparcie dla HDMI 2.1 oraz DisplayPort 2.1
  • PCI-Express 5.0
  • Dobre wsparcie dla sprzętowej akceleracji kodowania/dekodowania wideo
MINUSY
  • Faktyczne ceny rynkowe będą znacznie wyższe niż sugerowana cena detaliczna producenta (MSRP).
  • Poprawa między generacjami nie jest zbyt imponująca
  • 12 GB pamięci VRAM niewystarczające dla rozdzielczości 4K + śledzenia promieni (RT) + generacji klatek w niektórych tytułach.
  • Spodziewana ograniczona dostępność.
Maciek Wiśniewski
Maciek Wiśniewski

Entuzjasta komputerowy o głębokiej pasji do wszystkiego, co związane z technologią i komputerami. Moje zainteresowanie tym obszarem sięga dzieciństwa i od tamtej pory nieustannie rozwijam swoją wiedzę na ten temat.Posiadam solidną wiedzę w zakresie sprzętu komputerowego, od procesorów i kart graficznych po pamięć RAM i dyski SSD. Z przyjemnością złożę komputer od podstaw, dokonując starannie dobranych wyborów sprzętu, aby uzyskać optymalną wydajność.Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące komputerów, oprogramowania, gier czy technologii, z przyjemnością Ci pomogę.

Komentarze

      Dodaj Odpowiedź

      FPSGURU
      Logo
      Porównaj wybrany sprzęt
      • GPU (0)
      • CPU (0)
      • Komputery Gamingowe (0)
      Porównaj
      0