Radeon RX 9070 – testy, ceny, porównania

ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 OC to premium wersja niereferencyjnego projektu najnowszej karty graficznej AMD z segmentu wydajnościowego. Nowa karta RX 9070 debiutuje dziś w cenie początkowej 550 USD (2 558 PLN), pozycjonowana jako alternatywa oferująca dobrą wartość w porównaniu do topowego modelu RX 9070 XT, choć za cenę, po której karta ASUS TUF Gaming wchodzi na rynek, prawdopodobnie będziesz mógł znaleźć RX 9070 XT. Jest to spowodowane niewielką różnicą cenową wynoszącą zaledwie 50 USD (233 PLN) między tymi dwoma modelami, co nie pozostawia firmie ASUS zbyt wiele miejsca na wprowadzenie premium projektu. RX 9070 została zaprojektowana do maksymalnego gamingu w rozdzielczości 1440p, włącznie z obsługą ray tracingu. Co ciekawe, dzieli nie tylko swoją cenę 550 USD (2 558 PLN), ale również datę premiery z konkurencyjną kartą NVIDIA GeForce RTX 5070.

Omówmy oczywistą kwestię, a mianowicie nazewnictwo produktów. AMD wykonało taktyczny odwrót z segmentu enthusiast, chcąc zamiast tego skupić się na segmentach wydajnościowych i mainstreamowych poniżej 1000 USD (4 650 PLN). W rzeczywistości, ich topowy model w tej generacji, RX 9070 XT, zaczyna się jedynie od 600 USD (2 790 PLN). Zarówno RX 9070 XT, jak i recenzowana tutaj RX 9070, są tak nazwane, aby konsumenci porównywali je odpowiednio z RTX 5070 Ti i RTX 5070. Obie karty bazują na wspólnym układzie krzemowym, Navi 48, który jest produkowany w procesie technologicznym 4 nm TSMC N4P. W przeciwieństwie do NVIDIA, AMD dokonało niewielkiej aktualizacji z 5 nm TSMC N5. W odróżnieniu od konstrukcji Navi 32 opartej na chipletach 5 nm + 6 nm, Navi 48 jest monolitycznym układem 4 nm. Proces N4P przynosi korzyści w zakresie częstotliwości i mocy w porównaniu do N5. Wszystkie generacyjne wzrosty wydajności na wat będą przypisywane nie tylko nowej architekturze graficznej, ale także faktowi, że cały układ – w tym kontrolery pamięci i Infinity Cache – są zbudowane w procesie 4 nm.

Nowa architektura graficzna RDNA 4 jest specjalnie zaprojektowana dla segmentu wydajnościowego, dzięki czemu AMD mogło uzyskać najlepszą wydajność w docelowych przedziałach cenowych. Firma twierdzi, że osiągnęła znaczące wzrosty wydajności w porównaniu do RDNA 3 pod względem wydajności na jednostkę obliczeniową. Firma zanotowała również największe generacyjne zyski w wydajności ray tracingu, dzięki aktualizacjom akceleratora RT, a także wzrosty wydajności akceleratorów AI. W rzeczywistości, wydajność akceleracji AI umożliwiła AMD wprowadzenie innowacji FSR 4, największej aktualizacji pakietu poprawy wydajności gier firmy, oferując oparte na AI ML skalowanie i generowanie klatek, które znacząco poprawia jakość obrazu przy każdym ustawieniu wydajności.

Radeon RX 9070 jest wycinany z układu Navi 48 poprzez włączenie 56 z 64 jednostek obliczeniowych obecnych w układzie, co przekłada się na 3 584 procesorów strumieniowych, 112 akceleratorów AI i 56 akceleratorów RT. Układ otrzymuje również 224 TMU oraz pełny komplet 128 ROP, a także pełne 64 MB Infinity Cache. Być może najbardziej uderzającym wyborem projektowym AMD jest to, że nie poszło drogą RX 7700 XT, a zamiast tego dało RX 9070 dokładnie taką samą konfigurację pamięci jak RX 9070 XT. Zgadza się, otrzymujesz 16 GB pamięci na 256-bitowym interfejsie pamięci. Rozczarowujące jest jednak to, że nadal jest to starsza generacja GDDR6 20 Gbps, co daje 640 GB/s przepustowości pamięci. Nasze ostatnie testy RTX 5070 pokazały, że rozmiar pamięci przewyższa przepustowość w obciążeniach ray tracingu, a AMD wyposażyło RX 9070 w większą pamięć podręczną na układzie niż 48 MB, które NVIDIA dało RTX 5070, więc może być ciekawie.

ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 OC jest wyposażony w najnowszą generację konstrukcji płyty TUF Gaming, którą firma wprowadziła wraz z serią GeForce RTX 50. Biorąc pod uwagę, że nie ma produktu z serii RX 9000 z marką ROG Strix, byłby to topowy niestandardowy model firmy. Oprócz ciężkiego systemu chłodzenia z trzema slotami, TUF Gaming wyposażony jest w hojne fabryczne OC wynoszące 2170 MHz, w porównaniu do referencyjnych 2050 MHz. Pamięć działa z prędkością 20 Gbps (efektywne GDDR6). Rozwiązanie chłodzące Vented Exoskeleton firmy ASUS zostało zaprojektowane, aby maksymalnie wystawić radiator na zewnątrz, zapewniając najlepszą możliwą wentylację. Jest również wyposażone w trzy najnowsze wentylatory Axial-Tech firmy. ASUS nie był w stanie podać ceny RX 9070 TUF OC, szacujemy ją na około 650 USD (3 023 PLN) i zaktualizujemy tę recenzję odpowiednio, gdy zostanie ujawniona.

AMD Radeon RX 9070 – Kluczowe informacje

  • AMD wycofuje się z segmentu enthusiast i skupia na produktach poniżej 1000 USD
  • Topowy model RX 9070 XT kosztuje od 600 USD (2790 PLN)
  • RX 9070 i RX 9070 XT mają konkurować bezpośrednio z RTX 5070 i RTX 5070 Ti
FPSGURUCena
MSRP
Rdzenie
CUDA
ROPsZegar
bazowy
BoostTaktowanie
VRAM
GPUIlość
tranzystorów
Pamięć
RTX 3080$4208704961440 MHz1710 MHz1188 MHzGA10228000M10 GB, GDDR6X, 320-bit
RTX 4070$4905888641920 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7800 XT$4403840962124 MHz2430 MHz2425 MHzNavi 3228100M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6900 XT$45051201282015 MHz2250 MHz2000 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6950 XT$63051201282100 MHz2310 MHz2250 MHzNavi 2126800M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3090$900104961121395 MHz1695 MHz1219 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4070 Super$5907168801980 MHz2475 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7900 GRE$53051201601880 MHz2245 MHz2250 MHzNavi 3157700M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 9070 XT$59940961282400 MHz2970 MHz2518 MHzNavi 4853900M16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 9070$54935841282070 MHz2520 MHz2518 MHzNavi 4853900M16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 4070 Ti$7007680802310 MHz2610 MHz1313 MHzAD10435800M12 GB, GDDR6X, 192-bit
RTX 4070 Ti Super$75084481122340 MHz2610 MHz1313 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XT$62053761922000 MHz2400 MHz2500 MHzNavi 3157700M20 GB, GDDR6, 320-bit
RTX 3090 Ti$1000107521121560 MHz1950 MHz1313 MHzGA10228000M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4080$94097281122205 MHz2505 MHz1400 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RTX 4080 Super$990102401122295 MHz2550 MHz1438 MHzAD10345900M16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XTX$82061441922300 MHz2500 MHz2500 MHzNavi 3157700M24 GB, GDDR6, 384-bit
RTX 4090$2400163841762235 MHz2520 MHz1313 MHzAD10276300M24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 5090$2000217601762017 MHz2407 MHz1750 MHzGB20292200M32 GB, GDDR7, 512-bit
RTX 5080$1000107521122295 MHz2617 MHz1875 MHzGB20345600M16 GB, GDDR7, 256-bit
RTX 5070 Ti$7498960962300 MHz2452 MHz1750 MHzGB20345600M16 GB, GDDR7, 256-bit
RTX 5070$5496144642165 MHz2510 MHz1750 MHzGB20531000M12 GB, GDDR7, 192-bit

Architektura AMD RDNA 4

Nowe karty Radeon RX 9070 XT i RX 9070 są napędzane układem krzemowym Navi 48 wykonanym w procesie 4 nm. W przeciwieństwie do wcześniejszych Navi 31 i Navi 32, jest to tradycyjny monolityczny układ zbudowany całkowicie w procesie technologicznym TSMC N4P (4 nm EUV). Ma powierzchnię 356,5 mm², ale z imponującą liczbą 53,9 miliarda tranzystorów. Dla porównania, poprzedni „duży Navi” GPU, Navi 31 napędzający RX 7900 XTX, ma 57,8 miliarda tranzystorów (tylko 8% więcej), pomimo posiadania 96 CU, większego Infinity Cache i szerszej 384-bitowej magistrali pamięci. Navi 31 ma powierzchnię układu 529 mm² (304 mm² dla 5 nm GCD, reszta to 6 nm MCD), więc widać, jakie postępy poczyniło AMD w zakresie powierzchni układu.

Na najwyższym poziomie, Navi 48 posiada interfejs hosta PCI-Express 5.0 x16 i 256-bitową magistralę pamięci GDDR6. Z kośćmi pamięci GDDR6 20 Gbps, RX 9070 XT uzyskuje przepustowość pamięci 640 GB/s. Jest to rekompensowane szybszym 64 MB Infinity Cache i kluczowym ulepszeniem, jakie AMD wprowadziło do swojego systemu zarządzania pamięcią, zwanym Out-of-Order Memory Queuing.

Układ krzemowy Navi 48 fizycznie posiada 64 CU rozłożone na 4 silniki cieniujące. Każda jednostka CU zawiera 64 procesory strumieniowe, co daje łącznie 4 096 procesorów strumieniowych. Wszystkie 64 CU są aktywowane w RX 9070 XT, podczas gdy RX 9070 ma włączone 56 z 64 jednostek. W pełni wykorzystany Navi 48 zawiera 4 096 procesorów strumieniowych, 128 akceleratorów AI, 64 akceleratory RT, 256 TMU i 128 ROP. Układ posiada również 64 MB Infinity Cache 3. generacji oraz 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6, obsługujący 16 GB pamięci 20 Gbps zarówno w RX 9070 XT, jak i RX 9070. Z 56 CU włączonymi w RX 9070, karta ma 3 584 procesory strumieniowe, 112 akceleratorów AI, 56 akceleratorów RT, 224 TMU i niezmienioną liczbę 128 ROP, oprócz dokładnie takiej samej konfiguracji pamięci jak RX 9070 XT.

Podsumowanie specyfikacji Navi 48 i kart Radeon RX 9070/9070 XT

  • Proces technologiczny: TSMC N4P (4 nm EUV)
  • Typ układu: monolityczny (w przeciwieństwie do chipletowych Navi 31/32)
  • Powierzchnia: 356,5 mm²
  • Liczba tranzystorów: 53,9 miliarda
  • Interfejs PCI-Express: 5.0 x16
  • Magistrala pamięci: 256-bitowa GDDR6
  • Przepustowość pamięci: 640 GB/s (GDDR6 20 Gbps)
  • Infinity Cache: 64 MB (3. generacji)
  • Nowe rozwiązanie: Out-of-Order Memory Queuing

Konfiguracja RX 9070 XT:

  • Jednostki obliczeniowe (CU): 64
  • Procesory strumieniowe: 4096
  • Akceleratory AI: 128
  • Akceleratory RT: 64
  • TMU: 256
  • ROP: 128
  • Pamięć: 16 GB GDDR6 (20 Gbps)

Konfiguracja RX 9070:

  • Jednostki obliczeniowe (CU): 56
  • Procesory strumieniowe: 3584
  • Akceleratory AI: 112
  • Akceleratory RT: 56
  • TMU: 224
  • ROP: 128
  • Pamięć: 16 GB GDDR6 (20 Gbps)

W sercu architektury graficznej RDNA 4 znajduje się nowa podwójna jednostka obliczeniowa (dual compute unit) z znacznie ulepszonym podsystemem pamięci, usprawnieniami jednostek skalarnych, nową technologią zwaną dynamiczną alokacją rejestrów (dynamic register allocation) oraz poprawami w zakresie wydajności CU i zegarów silnika. Każda jednostka CU posiada dwa bloki planisty (scheduler blocks), obsługujące 192 KB rejestrów ogólnego przeznaczenia (GPR), 8 KB skalarnych GPR, 32 jednostki ALU FMA oraz 32 jednostki ALU FMA+INT. Znajduje się tam również 8 jednostek logiki transcendentalnej. RDNA 4 wprowadza koncepcję podwójnych jednostek wektorowych SIMD32 dla jeszcze większego równoległego przetwarzania.

Jednostka skalarna jest wyposażona w obsługę nowszych operacji Float32. Planisty zostały zaktualizowane o przyspieszone operacje spill/fill. Ulepszono również prefetching instrukcji. Nowa generacja akceleratora AI wyposażona jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe szybkości obliczeń gęstych macierzy, obsługę strukturyzowanej rzadkości 4:2 dla podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD zaimplementowało wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 w akceleratorach AI RDNA 4, w tym ulepszony i zoptymalizowany pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz strukturyzowaną rzadkość 4:2.

Nowa generacja akceleratora AI wyposażona jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe szybkości obliczeń gęstych macierzy, obsługę strukturyzowanej rzadkości 4:2 dla podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD zaimplementowało wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 w akceleratorach AI RDNA 4, w tym ulepszony i zoptymalizowany pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz strukturyzowaną rzadkość 4:2.

Nowa generacja akceleratora Ray Tracing zawiera podwójne zasoby przecięć pudełek i trójkątów w porównaniu do akceleratora RT RDNA 3, obsługę sprzętowych transformacji instancji, ulepszenia w zarządzaniu stosem RT, kompresję węzłów BVH8 oraz rewolucyjną funkcję zwaną zorientowanymi polami ograniczającymi (oriented bounding boxes).

Aby ograniczyć liczbę promieni, które rzeczywiście muszą być testowane względem obiektu, nowoczesne technologie śledzenia promieni wykorzystują coś zwanego polem ograniczającym (bounding box), które definiuje region, w którym geometria musi być testowana względem promieni. Najczęściej geometria ma znacznie inny kształt i jest mniejsza niż kształt pola ograniczającego, co wprowadza fałszywe przecięcia i marnuje zasoby testowania promieni. AMD opracowało innowacyjny sposób przekształcenia tego pola ograniczającego w kształt 3D poprzez dodanie komponentu osi Z, dzięki czemu pole ograniczające jest zorientowane bliżej kształtu testowanego obiektu, zmniejszając liczbę promieni, które muszą być względem niego testowane.

Zarówno śledzenie promieni, jak i akceleracja ML to zastosowania wrażliwe na pamięć, dlatego AMD wprowadziło rewolucyjną zmianę w swoim systemie zarządzania pamięcią poprzez wprowadzenie nowej pamięci poza kolejnością (out-of-order memory). Wszystkie obliczenia matematyczne są wykonywane w falach na GPU RDNA, a wzajemne zależności między falami mogą powodować chybienia w strumieniu żądań pamięci, ponieważ kolejka żądań pamięci jednej fali czeka, aż inna fala zakończy swoje zadanie. Problem ten rozwiązuje nowy system zarządzania pamięcią poza kolejnością (relaxed ordering). Ten wykres pokazuje wkład różnych komponentów w 100% wzrost generacyjnej wydajności przechodzenia promieni, pozwalając AMD osiągnąć ten wynik przy liczbie jednostek CU wynoszącej 64, przy czym RDNA 3 stanowi punkt odniesienia.

Nowy silnik wyświetlania Radiance 2 zawiera główne aktualizacje sprzętowe, które zmniejszają pobór mocy GPU w stanie bezczynności w konfiguracjach wielomonitorowych. Silnik zawiera również sprzętowe wsparcie dla flip-metering (coś, co NVIDIA również wprowadziło wraz z architekturą Blackwell, i co umożliwia Multi-Frame Gen w serii RTX 50). Flip-metering poprawia synchronizację klatek wideo do GPU i zmniejsza obciążenie procesora podczas odtwarzania wideo. Istnieje również sprzętowy komponent wyostrzania obrazu na poziomie silnika wyświetlania, który obsługuje Radeon Image Sharpening. Jeśli chodzi o interfejsy wejścia/wyjścia, otrzymujemy współczesne złącza DisplayPort 2.1a i HDMI 2.1b – czekamy na potwierdzenie szybkości transmisji UHBR.

Navi 48 wyposażony jest w podwójny silnik mediów, każdy z dwóch może wykonywać jednoczesne kodowanie i dekodowanie, a zatem implementacja przypomina GPU NVIDIA posiadające po dwie jednostki NVENC i NVDEC. Silnik mediów nowej generacji oferuje 25% wzrost jakości kodowania H.264 w trybie niskiej latencji oraz 11% poprawę jakości kodowania HEVC. Kodowanie i dekodowanie AV1 otrzymuje obsługę klatek B (B-frames), znacznie poprawiając przepływności bitowe. Klatka B to klatka, która nie zawiera informacji o obrazie, ale zamiast tego wartości wektorów ruchu, które pozwalają dekoderowi zrekonstruować komponent obrazu przy użyciu przeszłych i przyszłych klatek I (klatek z danymi obrazu). Silnik mediów wykazuje 50% wzrost wydajności generacyjnej (mierzony w liczbie klatek na sekundę kodera/dekodera), przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia pamięci.

Wraz z serią Radeon RX 9000, AMD debiutuje z FSR 4, najnowszą wersją swojego pakietu poprawy wydajności. FSR 4 wprowadza największą aktualizację technologiczną od czasu FSR 2, co jednocześnie czyni ją ekskluzywną dla serii RX 9000. Ponieważ karty graficzne generacji RDNA 4 oferują znacznie wyższą przepustowość obliczeń ML, AMD zaprojektowało nowy skaler oparty na ML do rekonstrukcji szczegółów przeskalowanej klatki. W tym sensie, FSR 4 jest technologicznie zbliżony do DLSS. Karty graficzne RDNA 4 wykorzystują również sieci neuronowe AI do redukcji szumów w śledzeniu promieni i śledzeniu ścieżek, odciążając shadery.

Skaler oparty na AI ML wymaga danych wzorcowych (ground truth), i podobnie jak NVIDIA przechodzi przez żmudne zadanie trenowania modeli ML specyficznych dla gier, które mogą być później dostarczane użytkownikom końcowym za pośrednictwem deweloperów gier i aktualizacji sterowników; AMD stworzyło własne duże centrum danych FSR 4, zasilane przez karty AI GPU Radeon Instinct MI300 do tego zadania. Po stronie klienta, skaler oparty na ML wymaga przepustowości akceleracji AI wynoszącej 779 AI TOPS, co seria RX 9070 z nawiązką spełnia (około 1200 TOPS dla RX 9070 i około 1500 TOPS dla RX 9070 XT). Technologia generowania klatek wydaje się być przeniesiona z FSR 3 Frame Generation i jest zasadniczo inteligentną technologią interpolacji klatek.

AMD w swojej prezentacji przedstawiło przykłady jakości obrazu dla FSR 4, twierdząc, że w niektórych przypadkach FSR 4 prezentuje geometrię dokładniej niż nawet natywna rozdzielczość. Chociaż AMD nie podało szczegółów, FSR 4 jest przygotowany do renderowania neuronowego. Biorąc pod uwagę, że Microsoft standaryzował już shadery neuronowe i możliwość bezpośredniego adresowania sprzętu przyspieszającego AI na GPU przez API DirectX, AMD mogłoby w najbliższej przyszłości zaimplementować renderowanie neuronowe, jednak firma nie przedstawiła konkretnego harmonogramu. FSR 4 jest gotowy na obiekty renderowane neuronowo.

Podsumowanie architektury RDNA 4

  • Kluczowe ulepszenia w jednostce obliczeniowej:
    • Nowa podwójna jednostka obliczeniowa z ulepszoną pamięcią
    • Dynamiczna alokacja rejestrów
    • Podwójne jednostki wektorowe SIMD32 dla zwiększonego równoległego przetwarzania
    • Usprawnione jednostki skalarne i operacje Float32
    • Przyspieszone operacje spill/fill i prefetching instrukcji
  • Akceleratory AI:
    • Ulepszenia z technologii CDNA 3 (Radeon Instinct)
    • Obsługa obliczeń gęstych macierzy (16-bit, 8-bit, 4-bit)
    • Strukturyzowana rzadkość 4:2 dla podwojenia przepustowości
    • Obsługa formatów FP8, E4M3 i E5M2
    • Wydajność ~1200 TOPS dla RX 9070 i ~1500 TOPS dla RX 9070 XT
  • Usprawnione akceleratory Ray Tracing:
    • Podwojone zasoby przecięć pudełek i trójkątów
    • Obsługa sprzętowych transformacji instancji
    • Kompresja węzłów BVH8
    • Zorientowane pola ograniczające (oriented bounding boxes) – innowacyjna technologia 3D
    • 100% wzrost wydajności przechodzenia promieni
  • Zarządzanie pamięcią:
    • Nowy system out-of-order memory queuing (pamięć poza kolejnością)
    • Redukcja chybień w strumieniu żądań pamięci
  • Silnik wyświetlania Radiance 2:
    • Zmniejszony pobór mocy w konfiguracji wielomonitorowej
    • Sprzętowe wsparcie dla flip-metering (podobne do NVIDIA Blackwell)
    • Sprzętowy komponent wyostrzania obrazu
    • Obsługa DisplayPort 2.1a i HDMI 2.1b
  • Silnik mediów:
    • Podwójny silnik (dwie jednostki kodowania i dekodowania)
    • 25% wzrost jakości kodowania H.264 w trybie niskiej latencji
    • 11% poprawiona jakość kodowania HEVC
    • Obsługa klatek B w kodowaniu/dekodowaniu AV1
    • 50% wzrost wydajności generacyjnej
  • FSR 4:
    • Największa aktualizacja od czasu FSR 2, ekskluzywna dla serii RX 9000
    • Skaler oparty na ML (podobny do DLSS)
    • Redukcja szumów w ray tracingu za pomocą sieci neuronowych
    • Generowanie klatek (podobne do FSR 3)
    • Przygotowanie do renderowania neuronowego

RX 9070 – Testy wydajności

Platforma testowa
ProcesorAMD Ryzen 7 9800X3D
Płyta głównaMSI X870E Carbon Wi-Fi
Resizable BARWłączony, o ile było wsparcie
Pamięć RAM2x 16 GB DDR5-6200 MHz 28-36-36-76 UCLK 1:1
ChłodzenieArctic Liquid Freezer III
Pasta termo.Arctic MX-6
Dyski twardeCrucial P5 Plus 2TB
ZasilaczSeasonic Focus GX 1000 W
System operacyjnyWindows 11 Pro 64-bit
  • Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
  • Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
  • Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
  • Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
  • Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
  • 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
  • 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
  • 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.

Assassin’s Creed Valhalla – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Assassins Creed Valhalla DX12 4k

Cyberpunk 2077 – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Cyberpunk 2077 DX12 4k

DOOM Eternal – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej DOOM Eternal Vulkan 4k

Dying Light 2 – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Dying Light 2 DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Dying Light 2 DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Dying Light 2 DX12 4k

Elden Ring – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Elden Ring DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Elden Ring DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Elden Ring DX12 4k

F1 2022 – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej F1 22 DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej F1 22 DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej F1 22 DX12 4k

Far Cry 6 – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Far Cry 6 DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Far Cry 6 DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Far Cry 6 DX12 4k

God of War – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej God of War DX11
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej God of War DX11 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej God of War DX11 4k

Red Dead Redemption 2 – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Red Dead Redemption 2 DX12 4k

The Witcher 3 Wild Hunt – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej The Witcher 3 Wild Hunt DX11 4k

Średnia FPS – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Srednia FPS
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Srednia FPS 2k
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Srednia FPS 4k

Ray Tracing – RX 9070

Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 1920x1080 1
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 2560x1440 1
Radeon RX 9070 - testy, ceny, porównania amd radeon rx 9070 test karty graficznej Relatywna wydajnosc Ray Tracing 3840x2160 1

Temperatury i hałas

Temperatury & HałasSpoczynekObciążenie (Gaming)
GPUHałasGPUHotspotHałasRPM
ASUS RTX 5090 Astral OC40°CFan Stop65°C76°C39.3 dBA1675 RPM
ASUS RTX 5090 Astral OC (Quiet BIOS)40°CFan Stop70°C80°C36.5 dBA1385 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC43°CFan Stop75°C80°C28.4 dBA1093 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC (Performance BIOS)42°CFan Stop65°C70°C36.3 dBA1651 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid35°CFan Stop61°C74°C31.2 dBA1179 RPM
MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid (Performance BIOS)35°CFan Stop59°C72°C34.2 dBA1419 RPM
Palit RTX 5090 GameRock50°CFan Stop74°C82°C39.8 dBA1894 RPM
Palit RTX 5090 GameRock (Quiet BIOS)51°CFan Stop75°C84°C39.1 dBA1817 RPM
NVIDIA RTX 5090 FE50°CFan Stop77°C94°C40.1 dBA1673 RPM
ASUS RTX 5080 Astral OC35°CFan Stop62°C66°C36.3 dBA1684 RPM
ASUS RTX 5080 Astral OC (Quiet BIOS)35°CFan Stop70°C76°C25.8 dBA897 RPM
Colorful RTX 5080 Vulcan40°CFan Stop61°C66°C34.4 dBA1876 RPM
Color RTX 5080 Vulcan (Quiet BIOS)40°CFan Stop63°C66°C33.1 dBA1626 RPM
Gainward RTX 5080 Phoenix43°CFan Stop68°C76°C37.4 dBA1793 RPM
Gainward RTX 5080 Phoenix (Quiet BIOS)43°CFan Stop70°C78°C35.4 dBA1628 RPM
Galax RTX 5080 1-Click38°CFan Stop69°C76°C35.6 dBA1870 RPM
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC38°CFan Stop64°C66°C38.4 dBA1786 RPM
Gigabyte RTX 5080 Gaming OC (Quiet BIOS)39°CFan Stop66°C70°C31.6 dBA1290 RPM
MSI RTX 5080 Suprim SOC40°CFan Stop60°C62°C25.5 dBA1133 RPM
MSI RTX 5080 Suprim SOC (Performance BIOS)36°CFan Stop58°C58°C31.4 dBA1400 RPM
MSI RTX 5080 Vanguard SOC36°CFan Stop60°C62°C35.0 dBA1568 RPM
MSI RTX 5080 Vanguard SOC (Quiet BIOS)37°CFan Stop64°C68°C30.2 dBA1276 RPM
Palit RTX 5080 GameRock43°CFan Stop64°C68°C37.3 dBA1679 RPM
Palit RTX 5080 GameRock (Quiet BIOS)43°CFan Stop67°C70°C32.6 dBA1458 RPM
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity40°CFan Stop66°C66°C38.6 dBA1638 RPM
Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity (Quiet BIOS)40°CFan Stop68°C70°C33.8 dBA1384 RPM
NVIDIA RTX 5080 FE38°CFan Stop67°C74°C36.8 dBA1493 RPM
Galax RTX 5070 Ti 1-Click OC42°CFan Stop63°C68°C29.5 dBA1550 RPM
MSI RTX 5070 Ti Ventus OC45°CFan Stop68°C70°C40.9 dBA2430 RPM
NVIDIA RTX 5070 Founders Edition40°CFan Stop77°C78°C37.7 dBA2578 RPM
Zotac RTX 5070 Solid41°CFan Stop65°C70°C29.2 dBA1618 RPM
ASUS RX 9070 XT TUF OC33°CFan Stop51°C79°C30.4 dBA1573 RPM
ASUS RX 9070 XT TUF OC (Quiet BIOS)34°CFan Stop55°C82°C26.6 dBA1278 RPM
Sapphire RX 9070 XT Nitro OC35°CFan Stop60°C83°C26.5 dBA1383 RPM
Sapphire RX 9070 XT Pulse35°CFan Stop57°C78°C25.5 dBA1301 RPM
XFX RX 9070 XT Mercury OC37°CFan Stop53°C69°C36.7 dBA1589 RPM
ASRock RX 9070 Steel Legend34°CFan Stop60°C79°C22.5 dBA1080 RPM
ASUS RX 9070 TUF OC35°CFan Stop47°C65°C25.8 dBA1222 RPM
ASUS RX 9070 TUF OC (Quiet BIOS)35°CFan Stop54°C72°C22.3 dBA806 RPM
PowerColor RX 9070 Hellhound33°CFan Stop56°C77°C23.5 dBA904 RPM
PowerColor RX 9070 Hellhound (Quiet BIOS)32°CFan Stop61°C81°C23.0 dBA653 RPM

źródła danych: TPU, TH, GN

RX 9070 – Podsumowanie

Pozycjonowanie i Architektura

Nareszcie! AMD wypuszcza swoją nową serię RDNA Radeon RX 9070. Pierwotnie plan zakładał ogłoszenie tych kart na CES, ale AMD zmieniło zdanie w ostatniej chwili, aby poczekać i zobaczyć, co NVIDIA oferuje w swojej architekturze Blackwell. Teraz, gdy NVIDIA wprowadziła cztery modele, przyszła kolej AMD z wydaniem RX 9070 XT i RX 9070. Zgodnie z oczekiwaniami, AMD nie walczy o koronę wydajności, tzn. nie będzie konkurenta dla RTX 5090. Według AMD, firma skupia się na dostarczaniu przystępnych cenowo GPU szerokiemu gronu graczy w ważnych segmentach rynku.

Obie karty wydane dziś bazują na procesorze graficznym Navi 48, który wprowadza nową architekturę graficzną firmy RDNA 4. W porównaniu do RDNA 3 zwiększono nacisk na wydajność ray tracingu. Jednostki obliczeniowe przeszły ulepszenia w celu zwiększenia ich wydajności, a rdzenie uczenia maszynowego również zostały zaktualizowane – jednym z najważniejszych jest obsługa formatu danych FP8. Podczas gdy NVIDIA przeszła na pamięć GDDR7 dla Blackwell, AMD nadal używa pamięci GDDR6, tak samo jak w poprzedniej generacji.

RX 9070 XT posiada 4096 rdzeni GPU, natomiast RX 9070 bez XT ma 3584 (różnica 13%). Obie karty posiadają 16 GB pamięci VRAM na 256-bitowej magistrali oraz 128 ROP, liczba rdzeni RT wynosi odpowiednio 64 i 56. Jako proces produkcyjny, AMD używa węzła 4 nanometrowego TSMC, podczas gdy Blackwell nadal korzysta z tego samego procesu 5 nm co Ada.

AMD nie produkuje żadnych kart referencyjnych dla serii RX 9070 i zamiast tego dostarczyło nam karty ASUS TUF OC, które są fabrycznie podkręcone. Oznacza to, że nasze wyniki wydajności są nieco wyższe niż modeli bazowych. Gdy tylko rozpocznie się sprzedaż, kupię karty bez OC, aby zapewnić najlepsze dane w przyszłości.

Wydajność

Dokonanie porównania generacja-po-generacji jest nieco skomplikowane przez fakt, że AMD zmieniło schemat nazewnictwa w tej generacji, aby lepiej dopasować się do konkurencji, co moim zdaniem ma duży sens. Powiedziałbym, że najbliższym porównaniem byłby RX 7900 GRE, który również zadebiutował w cenie 550 USD (2 558 PLN). W rozdzielczości 1440p, przy czystej rasteryzacji, bez śledzenia promieni lub DLSS, zmierzyliśmy wzrost wydajności o 15% w porównaniu do RX 7900 GRE. W porównaniu do następnego mniejszego modelu, RX 7800 XT, wzrost wynosi 27%, co nie jest monumentalne, ale z pewnością przyzwoite. W rozdzielczości 4K wzrost wynosi 30%, co jest lepsze niż to, co NVIDIA oferuje w większości modeli GeForce RTX 50.

Ogólna wydajność jest w przybliżeniu podobna do RTX 5070, a nawet nieco wyższa. Inne porównanie pokazuje, że karta plasuje się mniej więcej pośrodku między RTX 4070 Ti a RTX 4070 Ti Super, prawie dorównując RX 7900 XT.

RX 9070 bez XT to fantastyczna karta do gier w rozdzielczości 1440p, która ma wystarczającą moc, aby eksplorować gry w 4K, potencjalnie z upscalingiem lub nieco obniżonymi ustawieniami.

Śledzenie Promieni

Podczas gdy NVIDIA była pionierem, jeśli chodzi o wprowadzenie technologii śledzenia promieni, AMD nie naciskało zbytnio w tym obszarze. To zmienia się wraz z RDNA 4. Nowy GPU jest znacznie szybszy w śledzeniu promieni, co naprawia jedną z największych wad RDNA 3.

Podczas gdy RX 9070 był nieco szybszy niż RTX 5070 bez Ti bez śledzenia promieni (+5%), z włączonym śledzeniem promieni jest nieco wolniejszy (-4%), ale różnice są tak małe, że nazwałbym to remisem. Czy spodziewałbyś się tego? Jeśli chodzi o rozdzielczość 4K, to RX 9070 pokonuje 5070, ponieważ karcie NVIDIA kończy się VRAM, co skutkuje 10% przewagą dla AMD. Imponujące jest to, że RX 9070 dorównuje wydajności RT flagowca AMD poprzedniej generacji, RX 7900 XTX.

Pamięć VRAM

AMD wyposażyło zarówno RX 9070, jak i RX 9070 XT w 16 GB pamięci VRAM, co jest odpowiednim rozmiarem pamięci w tym segmencie. RTX 5070 Ti od NVIDIA również ma 16 GB, ale RTX 5070 bez Ti ma tylko 12 GB, co staje się problemem w niektórych tytułach w rozdzielczości 4K z włączonym śledzeniem promieni i generowaniem klatek.

Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że przyszłe tytuły będą miały wyższe wymagania dotyczące pamięci VRAM, co oznacza, że trzeba będzie nieco obniżyć ustawienia na GeForce RTX 5070 (co nie jest nieuzasadnione). Mimo to, 16 GB daje spokój ducha, jeśli chodzi o pamięć VRAM.

FSR 4

Wraz z RDNA 4, AMD wprowadza FSR 4 — najnowszą wersję swojej technologii upscalingu. Nowa technologia jest już obsługiwana w sporej liczbie gier i trafi do wszystkich gier obsługujących FSR 3.1 poprzez mechanizm nadpisywania sterowników. W moich testach działało to dobrze, a interfejs użytkownika jest łatwy w obsłudze. Podoba mi się, jak nakładka w grze informuje, kiedy FSR 4 jest aktywny lub ostrzega, gdy zapomnisz włączyć FSR 3.1 w grze.

Jakość obrazu została znacznie poprawiona, stabilność obrazu jest fantastyczna, prawie na równi z DLSS Transformer, który jednak nadal pozostaje lepszą opcją. Renderowane szczegóły w teksturach są teraz również znacznie lepsze, a FSR 4 w trybie Jakość jest porównywalny z natywnym, czasami lepszy.

Dla wyjaśnienia, AMD nie wprowadziło żadnych ulepszeń do generowania klatek, nadal masz możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę. Wraz z Blackwell, NVIDIA wprowadziła multi-frame generation. Ta funkcja pozwala na potrojenie lub nawet poczwórzenie liczby klatek na sekundę z dobrymi wynikami. Tak więc NVIDIA nadal posiada lepsze możliwości, jeśli chodzi o upscaling i generowanie klatek. Jednak ta przewaga stała się znacznie mniejsza. Uważam, że głównym wyzwaniem dla obu producentów będzie teraz wsparcie ze strony gier.

Konstrukcja Fizyczna, temperatury i hałas

Widzieliśmy już wcześniej konstrukcję ASUS TUF na wielu kartach i wygląda fantastycznie. Uwielbiam gruby metal, który daje wrażenie świetnej jakości wykonania, a motyw kolorystyczny powinien dobrze pasować do każdej obudowy.

Wydajność chłodzenia jest wybitna – przy zaledwie 26 dBA karta pracuje cicho jak szept, nawet pod pełnym obciążeniem. Temperatury również są doskonałe, tylko 65°C w najgorętszym punkcie. Chcesz jeszcze ciszej? ASUS ma na to rozwiązanie – opcjonalny cichy BIOS dodatkowo spowalnia wentylatory, co skutkuje praktycznie niesłyszalnym poziomem 22 dBA – wow! Temperatury nie są też znacznie wyższe.

Ceny i alternatywy

AMD ustaliło cenę MSRP 550 USD (2 558 PLN) dla Radeon RX 9070 bez XT, co jest bardzo zbliżone do 600 USD (2 790 PLN) za RX 9070 XT. Dla mnie to ma niewielki sens i wydaje się, że AMD koncentruje się na zachęcaniu do zakupu modelu XT. Jest to ta sama strategia, której użyli dla RX 7900 XT/XTX, co sprawiło, że XT stał się niepopularnym pasierbem, który naprawdę nie sprzedawał się dobrze, dopóki AMD nie skorygowało jego ceny znacznie za późno w cyklu. NVIDIA radzi sobie z tym lepiej, z lepszą segmentacją między swoimi kartami.

Dlaczego nie wycenić karty na 500 USD (2 325 PLN)? To uczyniłoby kartę bardzo interesującą dla graczy szukających produktów w cenie 499 USD (2 321 PLN) lub poniżej 500 USD. Na tym etapie AMD musi poprawić swój udział w rynku i odzyskać serca graczy – wątpię, aby dodatkowe 50 USD (233 PLN) w ich kieszeni zrobiło tak dużą różnicę. Ponadto, w cenie 550 USD (2 558 PLN), RTX 5070 bez Ti od NVIDIA oferuje silną konkurencję, z podobną wydajnością, mniejszą ilością VRAM, ale lepszym rozpoznaniem marki i wsparciem dla DLSS 4 z generowaniem wielu klatek.

Jeśli śledziłeś wiadomości technologiczne w ostatnich tygodniach, to na pewno jesteś świadomy całego dramatu wokół MSRP. W tej chwili ani jedna karta GeForce 50 nie jest dostępna nigdzie na świecie, a scalperzy sprzedają je po znacznie zawyżonych cenach. Biorąc pod uwagę konkurencyjne ceny AMD, obawiam się, że to samo stanie się tutaj. Miejmy nadzieję, że AMD zgromadziło wystarczającą liczbę kart w ostatnich miesiącach, aby zapewnić stałe i stabilne dostawy.

Innym problemem jest to, że niestandardowe konstrukcje od różnych partnerów mogą okazać się znacznie droższe niż podstawowa karta. TUF OC jest takim modelem. Sam fakt, że ASUS nie był w stanie podać żadnej ceny dzisiaj, na dzień przed rozpoczęciem sprzedaży, sugeruje, że ceny będą wysokie i niezbyt zbliżone do 550 USD (2 558 PLN). Na razie oszacowałem cenę na poziomie 650 USD (3 023 PLN), co oznaczałoby wzrost o +18%. W zamian otrzymujesz fantastyczny układ chłodzenia, który jest wydajny i działa niezwykle cicho, mały element RGB, fabryczne OC i zwiększony limit mocy.

Nadal uważam, że wzrost ceny jest dość stromy, i jeśli możesz znaleźć RX 9070 XT w podobnej cenie, to byłby to mój wybór, nawet ze słabszym chłodzeniem. Dodatkowa wydajność zrobi znacznie większą różnicę.

W nadchodzących tygodniach i miesiącach pojawią się serie RTX 5060 i RX 9060 – wątpię, aby były w stanie zrobić jakąkolwiek różnicę dla kupujących zainteresowanych mocnymi kartami 1440p. Może Intel ma asa w rękawie, ich większe karty Arc Battlemage mogłyby dodać więcej konkurencji, ale ich data premiery jest całkowicie nieznana.

7.9ocena guru
RX 9070
AMD Radeon RX 9070 to bardzo ciekawa propozycja na rynku kart graficznych, choć jej opłacalność zależy od kilku kluczowych czynników.

Zalety:
Dobra wydajność w 1440p – karta doskonale radzi sobie w rozdzielczości 1440p i może nawet obsłużyć 4K przy pewnych kompromisach
16 GB VRAM – znacząca przewaga nad konkurencyjnym RTX 5070 (12 GB), co zapewnia lepszą wydajność w 4K i przyszłościowość
Ulepszone śledzenie promieni – AMD znacznie poprawiło wydajność ray tracingu w porównaniu do poprzedniej generacji
Technologia FSR 4 – nowy upscaler oferuje znacznie lepszą jakość obrazu niż poprzednie wersje
Niska emisja ciepła i hałasu (w wersji ASUS TUF) – zaledwie 26 dBA pod obciążeniem i 65°C w najgorętszym punkcie

Wady:
Cena wyjściowa 550 USD (2 558 PLN) – zbyt bliska do RX 9070 XT (600 USD / 2 790 PLN), co zmniejsza opłacalność
Wersje niereferencyjne prawdopodobnie droższe – szacowana cena modelu ASUS TUF OC to 750 USD (3 499 PLN)
Konkurencja ze strony NVIDIA – RTX 5070 oferuje podobną wydajność, lepsze DLSS i wieloklatkowe generowanie

Dla kogo to dobry zakup:
– Dla graczy 1440p szukających karty z dużą ilością VRAM
– Dla użytkowników, którzy cenią przyszłościowość (16 GB pamięci)
– Jeśli znajdziesz ją w cenie MSRP 550 USD (2 558 PLN) lub niższej
Dla kogo to słaby zakup:
– Jeśli możesz dopłacić 50 USD (233 PLN) do RX 9070 XT
– Jeśli mocno zależy ci na najlepszej technologii upscalingu i generowania klatek
– Jeśli ceny niereferencyjnych wersji znacznie przekroczą MSRP

RX 9070 to solidna karta, ale jej opłacalność byłaby znacznie lepsza przy cenie 500 USD (2 325 PLN). Przy obecnej cenie 550 USD (2 558 PLN) warto rozważyć dopłatę do RX 9070 XT za 600 USD (2 790 PLN), która oferuje wyraźnie lepszą wydajność. Kluczowe będzie rzeczywista dostępność kart i ich ceny w sklepach – jeśli AMD zapewni dobrą podaż i utrzyma ceny blisko MSRP, to RX 9070 może być rozsądnym wyborem dla graczy średniego segmentu.
Jakość
10
Wydajność
7
Cena
6.5
Opłacalność
6
Kultura pracy
10
PLUSY
  • Szybsza niż RTX 5070 w rasteryzacji
  • Poprawiona wydajność RT
  • Fantastyczna efektywność energetyczna
  • 16 GB pamięci VRAM
  • Wsparcie dla FSR 4
  • Obsługa HDMI 2.1b i DisplayPort 2.1a
  • PCI-Express 5.0
MINUSY
  • Prawdopodobnie duży wzrost ceny ponad MSRP
  • MSRP zbyt bliskie RX 9070 XT
  • NVIDIA DLSS oferuje lepsze doświadczenie upscalingu i generowania klatek
Maciek Wiśniewski
Maciek Wiśniewski

Entuzjasta komputerowy o głębokiej pasji do wszystkiego, co związane z technologią i komputerami. Moje zainteresowanie tym obszarem sięga dzieciństwa i od tamtej pory nieustannie rozwijam swoją wiedzę na ten temat.Posiadam solidną wiedzę w zakresie sprzętu komputerowego, od procesorów i kart graficznych po pamięć RAM i dyski SSD. Z przyjemnością złożę komputer od podstaw, dokonując starannie dobranych wyborów sprzętu, aby uzyskać optymalną wydajność.Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące komputerów, oprogramowania, gier czy technologii, z przyjemnością Ci pomogę.

Komentarze

      Dodaj Odpowiedź

      FPSGURU
      Logo
      Porównaj wybrany sprzęt
      • GPU (0)
      • CPU (0)
      • Komputery Gamingowe (0)
      Porównaj
      0