Radeon RX 9070 – testy, ceny, porównania

ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 OC to premium wersja niereferencyjnego projektu najnowszej karty graficznej AMD z segmentu wydajnościowego. Nowa karta RX 9070 debiutuje dziś w cenie początkowej 550 USD (2 558 PLN), pozycjonowana jako alternatywa oferująca dobrą wartość w porównaniu do topowego modelu RX 9070 XT, choć za cenę, po której karta ASUS TUF Gaming wchodzi na rynek, prawdopodobnie będziesz mógł znaleźć RX 9070 XT. Jest to spowodowane niewielką różnicą cenową wynoszącą zaledwie 50 USD (233 PLN) między tymi dwoma modelami, co nie pozostawia firmie ASUS zbyt wiele miejsca na wprowadzenie premium projektu. RX 9070 została zaprojektowana do maksymalnego gamingu w rozdzielczości 1440p, włącznie z obsługą ray tracingu. Co ciekawe, dzieli nie tylko swoją cenę 550 USD (2 558 PLN), ale również datę premiery z konkurencyjną kartą NVIDIA GeForce RTX 5070.
Omówmy oczywistą kwestię, a mianowicie nazewnictwo produktów. AMD wykonało taktyczny odwrót z segmentu enthusiast, chcąc zamiast tego skupić się na segmentach wydajnościowych i mainstreamowych poniżej 1000 USD (4 650 PLN). W rzeczywistości, ich topowy model w tej generacji, RX 9070 XT, zaczyna się jedynie od 600 USD (2 790 PLN). Zarówno RX 9070 XT, jak i recenzowana tutaj RX 9070, są tak nazwane, aby konsumenci porównywali je odpowiednio z RTX 5070 Ti i RTX 5070. Obie karty bazują na wspólnym układzie krzemowym, Navi 48, który jest produkowany w procesie technologicznym 4 nm TSMC N4P. W przeciwieństwie do NVIDIA, AMD dokonało niewielkiej aktualizacji z 5 nm TSMC N5. W odróżnieniu od konstrukcji Navi 32 opartej na chipletach 5 nm + 6 nm, Navi 48 jest monolitycznym układem 4 nm. Proces N4P przynosi korzyści w zakresie częstotliwości i mocy w porównaniu do N5. Wszystkie generacyjne wzrosty wydajności na wat będą przypisywane nie tylko nowej architekturze graficznej, ale także faktowi, że cały układ – w tym kontrolery pamięci i Infinity Cache – są zbudowane w procesie 4 nm.
Nowa architektura graficzna RDNA 4 jest specjalnie zaprojektowana dla segmentu wydajnościowego, dzięki czemu AMD mogło uzyskać najlepszą wydajność w docelowych przedziałach cenowych. Firma twierdzi, że osiągnęła znaczące wzrosty wydajności w porównaniu do RDNA 3 pod względem wydajności na jednostkę obliczeniową. Firma zanotowała również największe generacyjne zyski w wydajności ray tracingu, dzięki aktualizacjom akceleratora RT, a także wzrosty wydajności akceleratorów AI. W rzeczywistości, wydajność akceleracji AI umożliwiła AMD wprowadzenie innowacji FSR 4, największej aktualizacji pakietu poprawy wydajności gier firmy, oferując oparte na AI ML skalowanie i generowanie klatek, które znacząco poprawia jakość obrazu przy każdym ustawieniu wydajności.
Radeon RX 9070 jest wycinany z układu Navi 48 poprzez włączenie 56 z 64 jednostek obliczeniowych obecnych w układzie, co przekłada się na 3 584 procesorów strumieniowych, 112 akceleratorów AI i 56 akceleratorów RT. Układ otrzymuje również 224 TMU oraz pełny komplet 128 ROP, a także pełne 64 MB Infinity Cache. Być może najbardziej uderzającym wyborem projektowym AMD jest to, że nie poszło drogą RX 7700 XT, a zamiast tego dało RX 9070 dokładnie taką samą konfigurację pamięci jak RX 9070 XT. Zgadza się, otrzymujesz 16 GB pamięci na 256-bitowym interfejsie pamięci. Rozczarowujące jest jednak to, że nadal jest to starsza generacja GDDR6 20 Gbps, co daje 640 GB/s przepustowości pamięci. Nasze ostatnie testy RTX 5070 pokazały, że rozmiar pamięci przewyższa przepustowość w obciążeniach ray tracingu, a AMD wyposażyło RX 9070 w większą pamięć podręczną na układzie niż 48 MB, które NVIDIA dało RTX 5070, więc może być ciekawie.
ASUS TUF Gaming Radeon RX 9070 OC jest wyposażony w najnowszą generację konstrukcji płyty TUF Gaming, którą firma wprowadziła wraz z serią GeForce RTX 50. Biorąc pod uwagę, że nie ma produktu z serii RX 9000 z marką ROG Strix, byłby to topowy niestandardowy model firmy. Oprócz ciężkiego systemu chłodzenia z trzema slotami, TUF Gaming wyposażony jest w hojne fabryczne OC wynoszące 2170 MHz, w porównaniu do referencyjnych 2050 MHz. Pamięć działa z prędkością 20 Gbps (efektywne GDDR6). Rozwiązanie chłodzące Vented Exoskeleton firmy ASUS zostało zaprojektowane, aby maksymalnie wystawić radiator na zewnątrz, zapewniając najlepszą możliwą wentylację. Jest również wyposażone w trzy najnowsze wentylatory Axial-Tech firmy. ASUS nie był w stanie podać ceny RX 9070 TUF OC, szacujemy ją na około 650 USD (3 023 PLN) i zaktualizujemy tę recenzję odpowiednio, gdy zostanie ujawniona.
AMD Radeon RX 9070 – Kluczowe informacje
- AMD wycofuje się z segmentu enthusiast i skupia na produktach poniżej 1000 USD
- Topowy model RX 9070 XT kosztuje od 600 USD (2790 PLN)
- RX 9070 i RX 9070 XT mają konkurować bezpośrednio z RTX 5070 i RTX 5070 Ti
| Cena MSRP | Rdzenie CUDA | ROPs | Zegar bazowy | Boost | Taktowanie VRAM | GPU | Ilość tranzystorów | Pamięć | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| RTX 3080 | $420 | 8704 | 96 | 1440 MHz | 1710 MHz | 1188 MHz | GA102 | 28000M | 10 GB, GDDR6X, 320-bit |
| RTX 4070 | $490 | 5888 | 64 | 1920 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
| RX 7800 XT | $440 | 3840 | 96 | 2124 MHz | 2430 MHz | 2425 MHz | Navi 32 | 28100M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RX 6900 XT | $450 | 5120 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | Navi 21 | 26800M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RX 6950 XT | $630 | 5120 | 128 | 2100 MHz | 2310 MHz | 2250 MHz | Navi 21 | 26800M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RTX 3090 | $900 | 10496 | 112 | 1395 MHz | 1695 MHz | 1219 MHz | GA102 | 28000M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
| RTX 4070 Super | $590 | 7168 | 80 | 1980 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
| RX 7900 GRE | $530 | 5120 | 160 | 1880 MHz | 2245 MHz | 2250 MHz | Navi 31 | 57700M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RX 9070 XT | $599 | 4096 | 128 | 2400 MHz | 2970 MHz | 2518 MHz | Navi 48 | 53900M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RX 9070 | $549 | 3584 | 128 | 2070 MHz | 2520 MHz | 2518 MHz | Navi 48 | 53900M | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
| RTX 4070 Ti | $700 | 7680 | 80 | 2310 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | AD104 | 35800M | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
| RTX 4070 Ti Super | $750 | 8448 | 112 | 2340 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
| RX 7900 XT | $620 | 5376 | 192 | 2000 MHz | 2400 MHz | 2500 MHz | Navi 31 | 57700M | 20 GB, GDDR6, 320-bit |
| RTX 3090 Ti | $1000 | 10752 | 112 | 1560 MHz | 1950 MHz | 1313 MHz | GA102 | 28000M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
| RTX 4080 | $940 | 9728 | 112 | 2205 MHz | 2505 MHz | 1400 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
| RTX 4080 Super | $990 | 10240 | 112 | 2295 MHz | 2550 MHz | 1438 MHz | AD103 | 45900M | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
| RX 7900 XTX | $820 | 6144 | 192 | 2300 MHz | 2500 MHz | 2500 MHz | Navi 31 | 57700M | 24 GB, GDDR6, 384-bit |
| RTX 4090 | $2400 | 16384 | 176 | 2235 MHz | 2520 MHz | 1313 MHz | AD102 | 76300M | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
| RTX 5090 | $2000 | 21760 | 176 | 2017 MHz | 2407 MHz | 1750 MHz | GB202 | 92200M | 32 GB, GDDR7, 512-bit |
| RTX 5080 | $1000 | 10752 | 112 | 2295 MHz | 2617 MHz | 1875 MHz | GB203 | 45600M | 16 GB, GDDR7, 256-bit |
| RTX 5070 Ti | $749 | 8960 | 96 | 2300 MHz | 2452 MHz | 1750 MHz | GB203 | 45600M | 16 GB, GDDR7, 256-bit |
| RTX 5070 | $549 | 6144 | 64 | 2165 MHz | 2510 MHz | 1750 MHz | GB205 | 31000M | 12 GB, GDDR7, 192-bit |
Architektura AMD RDNA 4
Nowe karty Radeon RX 9070 XT i RX 9070 są napędzane układem krzemowym Navi 48 wykonanym w procesie 4 nm. W przeciwieństwie do wcześniejszych Navi 31 i Navi 32, jest to tradycyjny monolityczny układ zbudowany całkowicie w procesie technologicznym TSMC N4P (4 nm EUV). Ma powierzchnię 356,5 mm², ale z imponującą liczbą 53,9 miliarda tranzystorów. Dla porównania, poprzedni „duży Navi” GPU, Navi 31 napędzający RX 7900 XTX, ma 57,8 miliarda tranzystorów (tylko 8% więcej), pomimo posiadania 96 CU, większego Infinity Cache i szerszej 384-bitowej magistrali pamięci. Navi 31 ma powierzchnię układu 529 mm² (304 mm² dla 5 nm GCD, reszta to 6 nm MCD), więc widać, jakie postępy poczyniło AMD w zakresie powierzchni układu.
Na najwyższym poziomie, Navi 48 posiada interfejs hosta PCI-Express 5.0 x16 i 256-bitową magistralę pamięci GDDR6. Z kośćmi pamięci GDDR6 20 Gbps, RX 9070 XT uzyskuje przepustowość pamięci 640 GB/s. Jest to rekompensowane szybszym 64 MB Infinity Cache i kluczowym ulepszeniem, jakie AMD wprowadziło do swojego systemu zarządzania pamięcią, zwanym Out-of-Order Memory Queuing.
Układ krzemowy Navi 48 fizycznie posiada 64 CU rozłożone na 4 silniki cieniujące. Każda jednostka CU zawiera 64 procesory strumieniowe, co daje łącznie 4 096 procesorów strumieniowych. Wszystkie 64 CU są aktywowane w RX 9070 XT, podczas gdy RX 9070 ma włączone 56 z 64 jednostek. W pełni wykorzystany Navi 48 zawiera 4 096 procesorów strumieniowych, 128 akceleratorów AI, 64 akceleratory RT, 256 TMU i 128 ROP. Układ posiada również 64 MB Infinity Cache 3. generacji oraz 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6, obsługujący 16 GB pamięci 20 Gbps zarówno w RX 9070 XT, jak i RX 9070. Z 56 CU włączonymi w RX 9070, karta ma 3 584 procesory strumieniowe, 112 akceleratorów AI, 56 akceleratorów RT, 224 TMU i niezmienioną liczbę 128 ROP, oprócz dokładnie takiej samej konfiguracji pamięci jak RX 9070 XT.
Podsumowanie specyfikacji Navi 48 i kart Radeon RX 9070/9070 XT
- Proces technologiczny: TSMC N4P (4 nm EUV)
- Typ układu: monolityczny (w przeciwieństwie do chipletowych Navi 31/32)
- Powierzchnia: 356,5 mm²
- Liczba tranzystorów: 53,9 miliarda
- Interfejs PCI-Express: 5.0 x16
- Magistrala pamięci: 256-bitowa GDDR6
- Przepustowość pamięci: 640 GB/s (GDDR6 20 Gbps)
- Infinity Cache: 64 MB (3. generacji)
- Nowe rozwiązanie: Out-of-Order Memory Queuing
Konfiguracja RX 9070 XT:
- Jednostki obliczeniowe (CU): 64
- Procesory strumieniowe: 4096
- Akceleratory AI: 128
- Akceleratory RT: 64
- TMU: 256
- ROP: 128
- Pamięć: 16 GB GDDR6 (20 Gbps)
Konfiguracja RX 9070:
- Jednostki obliczeniowe (CU): 56
- Procesory strumieniowe: 3584
- Akceleratory AI: 112
- Akceleratory RT: 56
- TMU: 224
- ROP: 128
- Pamięć: 16 GB GDDR6 (20 Gbps)
W sercu architektury graficznej RDNA 4 znajduje się nowa podwójna jednostka obliczeniowa (dual compute unit) z znacznie ulepszonym podsystemem pamięci, usprawnieniami jednostek skalarnych, nową technologią zwaną dynamiczną alokacją rejestrów (dynamic register allocation) oraz poprawami w zakresie wydajności CU i zegarów silnika. Każda jednostka CU posiada dwa bloki planisty (scheduler blocks), obsługujące 192 KB rejestrów ogólnego przeznaczenia (GPR), 8 KB skalarnych GPR, 32 jednostki ALU FMA oraz 32 jednostki ALU FMA+INT. Znajduje się tam również 8 jednostek logiki transcendentalnej. RDNA 4 wprowadza koncepcję podwójnych jednostek wektorowych SIMD32 dla jeszcze większego równoległego przetwarzania.
Jednostka skalarna jest wyposażona w obsługę nowszych operacji Float32. Planisty zostały zaktualizowane o przyspieszone operacje spill/fill. Ulepszono również prefetching instrukcji. Nowa generacja akceleratora AI wyposażona jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe szybkości obliczeń gęstych macierzy, obsługę strukturyzowanej rzadkości 4:2 dla podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD zaimplementowało wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 w akceleratorach AI RDNA 4, w tym ulepszony i zoptymalizowany pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz strukturyzowaną rzadkość 4:2.
Nowa generacja akceleratora AI wyposażona jest w dwie 16-bitowe i cztery 8-bitowe/4-bitowe szybkości obliczeń gęstych macierzy, obsługę strukturyzowanej rzadkości 4:2 dla podwojenia przepustowości oraz ładowanie macierzy z transpozycją. AMD zaimplementowało wiele technologii ze swoich akceleratorów AI ML Radeon Instinct CDNA 3 w akceleratorach AI RDNA 4, w tym ulepszony i zoptymalizowany pod kątem energii WMMA, poprawę operacji na CU, obsługę formatów FP8, E4M3 i E5M2 oraz strukturyzowaną rzadkość 4:2.
Nowa generacja akceleratora Ray Tracing zawiera podwójne zasoby przecięć pudełek i trójkątów w porównaniu do akceleratora RT RDNA 3, obsługę sprzętowych transformacji instancji, ulepszenia w zarządzaniu stosem RT, kompresję węzłów BVH8 oraz rewolucyjną funkcję zwaną zorientowanymi polami ograniczającymi (oriented bounding boxes).
Aby ograniczyć liczbę promieni, które rzeczywiście muszą być testowane względem obiektu, nowoczesne technologie śledzenia promieni wykorzystują coś zwanego polem ograniczającym (bounding box), które definiuje region, w którym geometria musi być testowana względem promieni. Najczęściej geometria ma znacznie inny kształt i jest mniejsza niż kształt pola ograniczającego, co wprowadza fałszywe przecięcia i marnuje zasoby testowania promieni. AMD opracowało innowacyjny sposób przekształcenia tego pola ograniczającego w kształt 3D poprzez dodanie komponentu osi Z, dzięki czemu pole ograniczające jest zorientowane bliżej kształtu testowanego obiektu, zmniejszając liczbę promieni, które muszą być względem niego testowane.
Zarówno śledzenie promieni, jak i akceleracja ML to zastosowania wrażliwe na pamięć, dlatego AMD wprowadziło rewolucyjną zmianę w swoim systemie zarządzania pamięcią poprzez wprowadzenie nowej pamięci poza kolejnością (out-of-order memory). Wszystkie obliczenia matematyczne są wykonywane w falach na GPU RDNA, a wzajemne zależności między falami mogą powodować chybienia w strumieniu żądań pamięci, ponieważ kolejka żądań pamięci jednej fali czeka, aż inna fala zakończy swoje zadanie. Problem ten rozwiązuje nowy system zarządzania pamięcią poza kolejnością (relaxed ordering). Ten wykres pokazuje wkład różnych komponentów w 100% wzrost generacyjnej wydajności przechodzenia promieni, pozwalając AMD osiągnąć ten wynik przy liczbie jednostek CU wynoszącej 64, przy czym RDNA 3 stanowi punkt odniesienia.
Nowy silnik wyświetlania Radiance 2 zawiera główne aktualizacje sprzętowe, które zmniejszają pobór mocy GPU w stanie bezczynności w konfiguracjach wielomonitorowych. Silnik zawiera również sprzętowe wsparcie dla flip-metering (coś, co NVIDIA również wprowadziło wraz z architekturą Blackwell, i co umożliwia Multi-Frame Gen w serii RTX 50). Flip-metering poprawia synchronizację klatek wideo do GPU i zmniejsza obciążenie procesora podczas odtwarzania wideo. Istnieje również sprzętowy komponent wyostrzania obrazu na poziomie silnika wyświetlania, który obsługuje Radeon Image Sharpening. Jeśli chodzi o interfejsy wejścia/wyjścia, otrzymujemy współczesne złącza DisplayPort 2.1a i HDMI 2.1b – czekamy na potwierdzenie szybkości transmisji UHBR.
Navi 48 wyposażony jest w podwójny silnik mediów, każdy z dwóch może wykonywać jednoczesne kodowanie i dekodowanie, a zatem implementacja przypomina GPU NVIDIA posiadające po dwie jednostki NVENC i NVDEC. Silnik mediów nowej generacji oferuje 25% wzrost jakości kodowania H.264 w trybie niskiej latencji oraz 11% poprawę jakości kodowania HEVC. Kodowanie i dekodowanie AV1 otrzymuje obsługę klatek B (B-frames), znacznie poprawiając przepływności bitowe. Klatka B to klatka, która nie zawiera informacji o obrazie, ale zamiast tego wartości wektorów ruchu, które pozwalają dekoderowi zrekonstruować komponent obrazu przy użyciu przeszłych i przyszłych klatek I (klatek z danymi obrazu). Silnik mediów wykazuje 50% wzrost wydajności generacyjnej (mierzony w liczbie klatek na sekundę kodera/dekodera), przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia pamięci.
Wraz z serią Radeon RX 9000, AMD debiutuje z FSR 4, najnowszą wersją swojego pakietu poprawy wydajności. FSR 4 wprowadza największą aktualizację technologiczną od czasu FSR 2, co jednocześnie czyni ją ekskluzywną dla serii RX 9000. Ponieważ karty graficzne generacji RDNA 4 oferują znacznie wyższą przepustowość obliczeń ML, AMD zaprojektowało nowy skaler oparty na ML do rekonstrukcji szczegółów przeskalowanej klatki. W tym sensie, FSR 4 jest technologicznie zbliżony do DLSS. Karty graficzne RDNA 4 wykorzystują również sieci neuronowe AI do redukcji szumów w śledzeniu promieni i śledzeniu ścieżek, odciążając shadery.
Skaler oparty na AI ML wymaga danych wzorcowych (ground truth), i podobnie jak NVIDIA przechodzi przez żmudne zadanie trenowania modeli ML specyficznych dla gier, które mogą być później dostarczane użytkownikom końcowym za pośrednictwem deweloperów gier i aktualizacji sterowników; AMD stworzyło własne duże centrum danych FSR 4, zasilane przez karty AI GPU Radeon Instinct MI300 do tego zadania. Po stronie klienta, skaler oparty na ML wymaga przepustowości akceleracji AI wynoszącej 779 AI TOPS, co seria RX 9070 z nawiązką spełnia (około 1200 TOPS dla RX 9070 i około 1500 TOPS dla RX 9070 XT). Technologia generowania klatek wydaje się być przeniesiona z FSR 3 Frame Generation i jest zasadniczo inteligentną technologią interpolacji klatek.
AMD w swojej prezentacji przedstawiło przykłady jakości obrazu dla FSR 4, twierdząc, że w niektórych przypadkach FSR 4 prezentuje geometrię dokładniej niż nawet natywna rozdzielczość. Chociaż AMD nie podało szczegółów, FSR 4 jest przygotowany do renderowania neuronowego. Biorąc pod uwagę, że Microsoft standaryzował już shadery neuronowe i możliwość bezpośredniego adresowania sprzętu przyspieszającego AI na GPU przez API DirectX, AMD mogłoby w najbliższej przyszłości zaimplementować renderowanie neuronowe, jednak firma nie przedstawiła konkretnego harmonogramu. FSR 4 jest gotowy na obiekty renderowane neuronowo.
Podsumowanie architektury RDNA 4
- Kluczowe ulepszenia w jednostce obliczeniowej:
- Nowa podwójna jednostka obliczeniowa z ulepszoną pamięcią
- Dynamiczna alokacja rejestrów
- Podwójne jednostki wektorowe SIMD32 dla zwiększonego równoległego przetwarzania
- Usprawnione jednostki skalarne i operacje Float32
- Przyspieszone operacje spill/fill i prefetching instrukcji
- Akceleratory AI:
- Ulepszenia z technologii CDNA 3 (Radeon Instinct)
- Obsługa obliczeń gęstych macierzy (16-bit, 8-bit, 4-bit)
- Strukturyzowana rzadkość 4:2 dla podwojenia przepustowości
- Obsługa formatów FP8, E4M3 i E5M2
- Wydajność ~1200 TOPS dla RX 9070 i ~1500 TOPS dla RX 9070 XT
- Usprawnione akceleratory Ray Tracing:
- Podwojone zasoby przecięć pudełek i trójkątów
- Obsługa sprzętowych transformacji instancji
- Kompresja węzłów BVH8
- Zorientowane pola ograniczające (oriented bounding boxes) – innowacyjna technologia 3D
- 100% wzrost wydajności przechodzenia promieni
- Zarządzanie pamięcią:
- Nowy system out-of-order memory queuing (pamięć poza kolejnością)
- Redukcja chybień w strumieniu żądań pamięci
- Silnik wyświetlania Radiance 2:
- Zmniejszony pobór mocy w konfiguracji wielomonitorowej
- Sprzętowe wsparcie dla flip-metering (podobne do NVIDIA Blackwell)
- Sprzętowy komponent wyostrzania obrazu
- Obsługa DisplayPort 2.1a i HDMI 2.1b
- Silnik mediów:
- Podwójny silnik (dwie jednostki kodowania i dekodowania)
- 25% wzrost jakości kodowania H.264 w trybie niskiej latencji
- 11% poprawiona jakość kodowania HEVC
- Obsługa klatek B w kodowaniu/dekodowaniu AV1
- 50% wzrost wydajności generacyjnej
- FSR 4:
- Największa aktualizacja od czasu FSR 2, ekskluzywna dla serii RX 9000
- Skaler oparty na ML (podobny do DLSS)
- Redukcja szumów w ray tracingu za pomocą sieci neuronowych
- Generowanie klatek (podobne do FSR 3)
- Przygotowanie do renderowania neuronowego
RX 9070 – Testy wydajności
| Platforma testowa | |
|---|---|
| Procesor | AMD Ryzen 7 9800X3D |
| Płyta główna | MSI X870E Carbon Wi-Fi |
| Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
| Pamięć RAM | 2x 16 GB DDR5-6200 MHz 28-36-36-76 UCLK 1:1 |
| Chłodzenie | Arctic Liquid Freezer III |
| Pasta termo. | Arctic MX-6 |
| Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
| Zasilacz | Seasonic Focus GX 1000 W |
| System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla – RX 9070



Cyberpunk 2077 – RX 9070



DOOM Eternal – RX 9070



Dying Light 2 – RX 9070



Elden Ring – RX 9070



F1 2022 – RX 9070



Far Cry 6 – RX 9070



God of War – RX 9070



Red Dead Redemption 2 – RX 9070



The Witcher 3 Wild Hunt – RX 9070



Średnia FPS – RX 9070



Ray Tracing – RX 9070



Temperatury i hałas
| Temperatury & Hałas | Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | ||||
|---|---|---|---|---|---|---|
| GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
| ASUS RTX 5090 Astral OC | 40°C | Fan Stop | 65°C | 76°C | 39.3 dBA | 1675 RPM |
| ASUS RTX 5090 Astral OC (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 70°C | 80°C | 36.5 dBA | 1385 RPM |
| MSI RTX 5090 Suprim SOC | 43°C | Fan Stop | 75°C | 80°C | 28.4 dBA | 1093 RPM |
| MSI RTX 5090 Suprim SOC (Performance BIOS) | 42°C | Fan Stop | 65°C | 70°C | 36.3 dBA | 1651 RPM |
| MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid | 35°C | Fan Stop | 61°C | 74°C | 31.2 dBA | 1179 RPM |
| MSI RTX 5090 Suprim SOC Liquid (Performance BIOS) | 35°C | Fan Stop | 59°C | 72°C | 34.2 dBA | 1419 RPM |
| Palit RTX 5090 GameRock | 50°C | Fan Stop | 74°C | 82°C | 39.8 dBA | 1894 RPM |
| Palit RTX 5090 GameRock (Quiet BIOS) | 51°C | Fan Stop | 75°C | 84°C | 39.1 dBA | 1817 RPM |
| NVIDIA RTX 5090 FE | 50°C | Fan Stop | 77°C | 94°C | 40.1 dBA | 1673 RPM |
| ASUS RTX 5080 Astral OC | 35°C | Fan Stop | 62°C | 66°C | 36.3 dBA | 1684 RPM |
| ASUS RTX 5080 Astral OC (Quiet BIOS) | 35°C | Fan Stop | 70°C | 76°C | 25.8 dBA | 897 RPM |
| Colorful RTX 5080 Vulcan | 40°C | Fan Stop | 61°C | 66°C | 34.4 dBA | 1876 RPM |
| Color RTX 5080 Vulcan (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 63°C | 66°C | 33.1 dBA | 1626 RPM |
| Gainward RTX 5080 Phoenix | 43°C | Fan Stop | 68°C | 76°C | 37.4 dBA | 1793 RPM |
| Gainward RTX 5080 Phoenix (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 70°C | 78°C | 35.4 dBA | 1628 RPM |
| Galax RTX 5080 1-Click | 38°C | Fan Stop | 69°C | 76°C | 35.6 dBA | 1870 RPM |
| Gigabyte RTX 5080 Gaming OC | 38°C | Fan Stop | 64°C | 66°C | 38.4 dBA | 1786 RPM |
| Gigabyte RTX 5080 Gaming OC (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 66°C | 70°C | 31.6 dBA | 1290 RPM |
| MSI RTX 5080 Suprim SOC | 40°C | Fan Stop | 60°C | 62°C | 25.5 dBA | 1133 RPM |
| MSI RTX 5080 Suprim SOC (Performance BIOS) | 36°C | Fan Stop | 58°C | 58°C | 31.4 dBA | 1400 RPM |
| MSI RTX 5080 Vanguard SOC | 36°C | Fan Stop | 60°C | 62°C | 35.0 dBA | 1568 RPM |
| MSI RTX 5080 Vanguard SOC (Quiet BIOS) | 37°C | Fan Stop | 64°C | 68°C | 30.2 dBA | 1276 RPM |
| Palit RTX 5080 GameRock | 43°C | Fan Stop | 64°C | 68°C | 37.3 dBA | 1679 RPM |
| Palit RTX 5080 GameRock (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 67°C | 70°C | 32.6 dBA | 1458 RPM |
| Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity | 40°C | Fan Stop | 66°C | 66°C | 38.6 dBA | 1638 RPM |
| Zotac RTX 5080 Amp Extreme Infinity (Quiet BIOS) | 40°C | Fan Stop | 68°C | 70°C | 33.8 dBA | 1384 RPM |
| NVIDIA RTX 5080 FE | 38°C | Fan Stop | 67°C | 74°C | 36.8 dBA | 1493 RPM |
| Galax RTX 5070 Ti 1-Click OC | 42°C | Fan Stop | 63°C | 68°C | 29.5 dBA | 1550 RPM |
| MSI RTX 5070 Ti Ventus OC | 45°C | Fan Stop | 68°C | 70°C | 40.9 dBA | 2430 RPM |
| NVIDIA RTX 5070 Founders Edition | 40°C | Fan Stop | 77°C | 78°C | 37.7 dBA | 2578 RPM |
| Zotac RTX 5070 Solid | 41°C | Fan Stop | 65°C | 70°C | 29.2 dBA | 1618 RPM |
| ASUS RX 9070 XT TUF OC | 33°C | Fan Stop | 51°C | 79°C | 30.4 dBA | 1573 RPM |
| ASUS RX 9070 XT TUF OC (Quiet BIOS) | 34°C | Fan Stop | 55°C | 82°C | 26.6 dBA | 1278 RPM |
| Sapphire RX 9070 XT Nitro OC | 35°C | Fan Stop | 60°C | 83°C | 26.5 dBA | 1383 RPM |
| Sapphire RX 9070 XT Pulse | 35°C | Fan Stop | 57°C | 78°C | 25.5 dBA | 1301 RPM |
| XFX RX 9070 XT Mercury OC | 37°C | Fan Stop | 53°C | 69°C | 36.7 dBA | 1589 RPM |
| ASRock RX 9070 Steel Legend | 34°C | Fan Stop | 60°C | 79°C | 22.5 dBA | 1080 RPM |
| ASUS RX 9070 TUF OC | 35°C | Fan Stop | 47°C | 65°C | 25.8 dBA | 1222 RPM |
| ASUS RX 9070 TUF OC (Quiet BIOS) | 35°C | Fan Stop | 54°C | 72°C | 22.3 dBA | 806 RPM |
| PowerColor RX 9070 Hellhound | 33°C | Fan Stop | 56°C | 77°C | 23.5 dBA | 904 RPM |
| PowerColor RX 9070 Hellhound (Quiet BIOS) | 32°C | Fan Stop | 61°C | 81°C | 23.0 dBA | 653 RPM |
RX 9070 – Podsumowanie
Pozycjonowanie i Architektura
Nareszcie! AMD wypuszcza swoją nową serię RDNA Radeon RX 9070. Pierwotnie plan zakładał ogłoszenie tych kart na CES, ale AMD zmieniło zdanie w ostatniej chwili, aby poczekać i zobaczyć, co NVIDIA oferuje w swojej architekturze Blackwell. Teraz, gdy NVIDIA wprowadziła cztery modele, przyszła kolej AMD z wydaniem RX 9070 XT i RX 9070. Zgodnie z oczekiwaniami, AMD nie walczy o koronę wydajności, tzn. nie będzie konkurenta dla RTX 5090. Według AMD, firma skupia się na dostarczaniu przystępnych cenowo GPU szerokiemu gronu graczy w ważnych segmentach rynku.
Obie karty wydane dziś bazują na procesorze graficznym Navi 48, który wprowadza nową architekturę graficzną firmy RDNA 4. W porównaniu do RDNA 3 zwiększono nacisk na wydajność ray tracingu. Jednostki obliczeniowe przeszły ulepszenia w celu zwiększenia ich wydajności, a rdzenie uczenia maszynowego również zostały zaktualizowane – jednym z najważniejszych jest obsługa formatu danych FP8. Podczas gdy NVIDIA przeszła na pamięć GDDR7 dla Blackwell, AMD nadal używa pamięci GDDR6, tak samo jak w poprzedniej generacji.
RX 9070 XT posiada 4096 rdzeni GPU, natomiast RX 9070 bez XT ma 3584 (różnica 13%). Obie karty posiadają 16 GB pamięci VRAM na 256-bitowej magistrali oraz 128 ROP, liczba rdzeni RT wynosi odpowiednio 64 i 56. Jako proces produkcyjny, AMD używa węzła 4 nanometrowego TSMC, podczas gdy Blackwell nadal korzysta z tego samego procesu 5 nm co Ada.
AMD nie produkuje żadnych kart referencyjnych dla serii RX 9070 i zamiast tego dostarczyło nam karty ASUS TUF OC, które są fabrycznie podkręcone. Oznacza to, że nasze wyniki wydajności są nieco wyższe niż modeli bazowych. Gdy tylko rozpocznie się sprzedaż, kupię karty bez OC, aby zapewnić najlepsze dane w przyszłości.
Wydajność
Dokonanie porównania generacja-po-generacji jest nieco skomplikowane przez fakt, że AMD zmieniło schemat nazewnictwa w tej generacji, aby lepiej dopasować się do konkurencji, co moim zdaniem ma duży sens. Powiedziałbym, że najbliższym porównaniem byłby RX 7900 GRE, który również zadebiutował w cenie 550 USD (2 558 PLN). W rozdzielczości 1440p, przy czystej rasteryzacji, bez śledzenia promieni lub DLSS, zmierzyliśmy wzrost wydajności o 15% w porównaniu do RX 7900 GRE. W porównaniu do następnego mniejszego modelu, RX 7800 XT, wzrost wynosi 27%, co nie jest monumentalne, ale z pewnością przyzwoite. W rozdzielczości 4K wzrost wynosi 30%, co jest lepsze niż to, co NVIDIA oferuje w większości modeli GeForce RTX 50.
Ogólna wydajność jest w przybliżeniu podobna do RTX 5070, a nawet nieco wyższa. Inne porównanie pokazuje, że karta plasuje się mniej więcej pośrodku między RTX 4070 Ti a RTX 4070 Ti Super, prawie dorównując RX 7900 XT.
RX 9070 bez XT to fantastyczna karta do gier w rozdzielczości 1440p, która ma wystarczającą moc, aby eksplorować gry w 4K, potencjalnie z upscalingiem lub nieco obniżonymi ustawieniami.
Śledzenie Promieni
Podczas gdy NVIDIA była pionierem, jeśli chodzi o wprowadzenie technologii śledzenia promieni, AMD nie naciskało zbytnio w tym obszarze. To zmienia się wraz z RDNA 4. Nowy GPU jest znacznie szybszy w śledzeniu promieni, co naprawia jedną z największych wad RDNA 3.
Podczas gdy RX 9070 był nieco szybszy niż RTX 5070 bez Ti bez śledzenia promieni (+5%), z włączonym śledzeniem promieni jest nieco wolniejszy (-4%), ale różnice są tak małe, że nazwałbym to remisem. Czy spodziewałbyś się tego? Jeśli chodzi o rozdzielczość 4K, to RX 9070 pokonuje 5070, ponieważ karcie NVIDIA kończy się VRAM, co skutkuje 10% przewagą dla AMD. Imponujące jest to, że RX 9070 dorównuje wydajności RT flagowca AMD poprzedniej generacji, RX 7900 XTX.
Pamięć VRAM
AMD wyposażyło zarówno RX 9070, jak i RX 9070 XT w 16 GB pamięci VRAM, co jest odpowiednim rozmiarem pamięci w tym segmencie. RTX 5070 Ti od NVIDIA również ma 16 GB, ale RTX 5070 bez Ti ma tylko 12 GB, co staje się problemem w niektórych tytułach w rozdzielczości 4K z włączonym śledzeniem promieni i generowaniem klatek.
Patrząc w przyszłość, jestem przekonany, że przyszłe tytuły będą miały wyższe wymagania dotyczące pamięci VRAM, co oznacza, że trzeba będzie nieco obniżyć ustawienia na GeForce RTX 5070 (co nie jest nieuzasadnione). Mimo to, 16 GB daje spokój ducha, jeśli chodzi o pamięć VRAM.
FSR 4
Wraz z RDNA 4, AMD wprowadza FSR 4 — najnowszą wersję swojej technologii upscalingu. Nowa technologia jest już obsługiwana w sporej liczbie gier i trafi do wszystkich gier obsługujących FSR 3.1 poprzez mechanizm nadpisywania sterowników. W moich testach działało to dobrze, a interfejs użytkownika jest łatwy w obsłudze. Podoba mi się, jak nakładka w grze informuje, kiedy FSR 4 jest aktywny lub ostrzega, gdy zapomnisz włączyć FSR 3.1 w grze.
Jakość obrazu została znacznie poprawiona, stabilność obrazu jest fantastyczna, prawie na równi z DLSS Transformer, który jednak nadal pozostaje lepszą opcją. Renderowane szczegóły w teksturach są teraz również znacznie lepsze, a FSR 4 w trybie Jakość jest porównywalny z natywnym, czasami lepszy.
Dla wyjaśnienia, AMD nie wprowadziło żadnych ulepszeń do generowania klatek, nadal masz możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę. Wraz z Blackwell, NVIDIA wprowadziła multi-frame generation. Ta funkcja pozwala na potrojenie lub nawet poczwórzenie liczby klatek na sekundę z dobrymi wynikami. Tak więc NVIDIA nadal posiada lepsze możliwości, jeśli chodzi o upscaling i generowanie klatek. Jednak ta przewaga stała się znacznie mniejsza. Uważam, że głównym wyzwaniem dla obu producentów będzie teraz wsparcie ze strony gier.
Konstrukcja Fizyczna, temperatury i hałas
Widzieliśmy już wcześniej konstrukcję ASUS TUF na wielu kartach i wygląda fantastycznie. Uwielbiam gruby metal, który daje wrażenie świetnej jakości wykonania, a motyw kolorystyczny powinien dobrze pasować do każdej obudowy.
Wydajność chłodzenia jest wybitna – przy zaledwie 26 dBA karta pracuje cicho jak szept, nawet pod pełnym obciążeniem. Temperatury również są doskonałe, tylko 65°C w najgorętszym punkcie. Chcesz jeszcze ciszej? ASUS ma na to rozwiązanie – opcjonalny cichy BIOS dodatkowo spowalnia wentylatory, co skutkuje praktycznie niesłyszalnym poziomem 22 dBA – wow! Temperatury nie są też znacznie wyższe.
Ceny i alternatywy
AMD ustaliło cenę MSRP 550 USD (2 558 PLN) dla Radeon RX 9070 bez XT, co jest bardzo zbliżone do 600 USD (2 790 PLN) za RX 9070 XT. Dla mnie to ma niewielki sens i wydaje się, że AMD koncentruje się na zachęcaniu do zakupu modelu XT. Jest to ta sama strategia, której użyli dla RX 7900 XT/XTX, co sprawiło, że XT stał się niepopularnym pasierbem, który naprawdę nie sprzedawał się dobrze, dopóki AMD nie skorygowało jego ceny znacznie za późno w cyklu. NVIDIA radzi sobie z tym lepiej, z lepszą segmentacją między swoimi kartami.
Dlaczego nie wycenić karty na 500 USD (2 325 PLN)? To uczyniłoby kartę bardzo interesującą dla graczy szukających produktów w cenie 499 USD (2 321 PLN) lub poniżej 500 USD. Na tym etapie AMD musi poprawić swój udział w rynku i odzyskać serca graczy – wątpię, aby dodatkowe 50 USD (233 PLN) w ich kieszeni zrobiło tak dużą różnicę. Ponadto, w cenie 550 USD (2 558 PLN), RTX 5070 bez Ti od NVIDIA oferuje silną konkurencję, z podobną wydajnością, mniejszą ilością VRAM, ale lepszym rozpoznaniem marki i wsparciem dla DLSS 4 z generowaniem wielu klatek.
Jeśli śledziłeś wiadomości technologiczne w ostatnich tygodniach, to na pewno jesteś świadomy całego dramatu wokół MSRP. W tej chwili ani jedna karta GeForce 50 nie jest dostępna nigdzie na świecie, a scalperzy sprzedają je po znacznie zawyżonych cenach. Biorąc pod uwagę konkurencyjne ceny AMD, obawiam się, że to samo stanie się tutaj. Miejmy nadzieję, że AMD zgromadziło wystarczającą liczbę kart w ostatnich miesiącach, aby zapewnić stałe i stabilne dostawy.
Innym problemem jest to, że niestandardowe konstrukcje od różnych partnerów mogą okazać się znacznie droższe niż podstawowa karta. TUF OC jest takim modelem. Sam fakt, że ASUS nie był w stanie podać żadnej ceny dzisiaj, na dzień przed rozpoczęciem sprzedaży, sugeruje, że ceny będą wysokie i niezbyt zbliżone do 550 USD (2 558 PLN). Na razie oszacowałem cenę na poziomie 650 USD (3 023 PLN), co oznaczałoby wzrost o +18%. W zamian otrzymujesz fantastyczny układ chłodzenia, który jest wydajny i działa niezwykle cicho, mały element RGB, fabryczne OC i zwiększony limit mocy.
Nadal uważam, że wzrost ceny jest dość stromy, i jeśli możesz znaleźć RX 9070 XT w podobnej cenie, to byłby to mój wybór, nawet ze słabszym chłodzeniem. Dodatkowa wydajność zrobi znacznie większą różnicę.
W nadchodzących tygodniach i miesiącach pojawią się serie RTX 5060 i RX 9060 – wątpię, aby były w stanie zrobić jakąkolwiek różnicę dla kupujących zainteresowanych mocnymi kartami 1440p. Może Intel ma asa w rękawie, ich większe karty Arc Battlemage mogłyby dodać więcej konkurencji, ale ich data premiery jest całkowicie nieznana.
Zalety:
– Dobra wydajność w 1440p – karta doskonale radzi sobie w rozdzielczości 1440p i może nawet obsłużyć 4K przy pewnych kompromisach
– 16 GB VRAM – znacząca przewaga nad konkurencyjnym RTX 5070 (12 GB), co zapewnia lepszą wydajność w 4K i przyszłościowość
– Ulepszone śledzenie promieni – AMD znacznie poprawiło wydajność ray tracingu w porównaniu do poprzedniej generacji
– Technologia FSR 4 – nowy upscaler oferuje znacznie lepszą jakość obrazu niż poprzednie wersje
– Niska emisja ciepła i hałasu (w wersji ASUS TUF) – zaledwie 26 dBA pod obciążeniem i 65°C w najgorętszym punkcie
Wady:
– Cena wyjściowa 550 USD (2 558 PLN) – zbyt bliska do RX 9070 XT (600 USD / 2 790 PLN), co zmniejsza opłacalność
– Wersje niereferencyjne prawdopodobnie droższe – szacowana cena modelu ASUS TUF OC to 750 USD (3 499 PLN)
– Konkurencja ze strony NVIDIA – RTX 5070 oferuje podobną wydajność, lepsze DLSS i wieloklatkowe generowanie
Dla kogo to dobry zakup:
– Dla graczy 1440p szukających karty z dużą ilością VRAM
– Dla użytkowników, którzy cenią przyszłościowość (16 GB pamięci)
– Jeśli znajdziesz ją w cenie MSRP 550 USD (2 558 PLN) lub niższej
Dla kogo to słaby zakup:
– Jeśli możesz dopłacić 50 USD (233 PLN) do RX 9070 XT
– Jeśli mocno zależy ci na najlepszej technologii upscalingu i generowania klatek
– Jeśli ceny niereferencyjnych wersji znacznie przekroczą MSRP
RX 9070 to solidna karta, ale jej opłacalność byłaby znacznie lepsza przy cenie 500 USD (2 325 PLN). Przy obecnej cenie 550 USD (2 558 PLN) warto rozważyć dopłatę do RX 9070 XT za 600 USD (2 790 PLN), która oferuje wyraźnie lepszą wydajność. Kluczowe będzie rzeczywista dostępność kart i ich ceny w sklepach – jeśli AMD zapewni dobrą podaż i utrzyma ceny blisko MSRP, to RX 9070 może być rozsądnym wyborem dla graczy średniego segmentu.
- Szybsza niż RTX 5070 w rasteryzacji
- Poprawiona wydajność RT
- Fantastyczna efektywność energetyczna
- 16 GB pamięci VRAM
- Wsparcie dla FSR 4
- Obsługa HDMI 2.1b i DisplayPort 2.1a
- PCI-Express 5.0
- Prawdopodobnie duży wzrost ceny ponad MSRP
- MSRP zbyt bliskie RX 9070 XT
- NVIDIA DLSS oferuje lepsze doświadczenie upscalingu i generowania klatek











