RTX 5060

Filter
Opłacalność 14.61
Koszt 1 FPS'a 6.85
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 13.38
Koszt 1 FPS'a 7.47
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 11.06
Koszt 1 FPS'a 9.04
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 13.32
Koszt 1 FPS'a 7.51
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 13.59
Koszt 1 FPS'a 7.36
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 13.3
Koszt 1 FPS'a 7.52
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 15.09
Koszt 1 FPS'a 6.63
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 14.5
Koszt 1 FPS'a 6.9
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 13.83
Koszt 1 FPS'a 7.23
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 14.82
Koszt 1 FPS'a 6.76
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 14.09
Koszt 1 FPS'a 7.1
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania
Opłacalność 12.78
Koszt 1 FPS'a 7.82
Dodano do ObserwowanychUsunięto z Obserwowanych 0
Dodaj do porównania

NVIDIA GeForce RTX 5060 oficjalnie zadebiutowała 19 maja 2025 roku jako flagowy model segmentu średniego z serii RTX 50 opartej na rewolucyjnej architekturze Blackwell. Karta została zaprojektowana jako bestseller swojej generacji, oferując maksymalną jakość rozgrywki w 1080p z włączonym ray tracingiem. RTX 5060 wprowadza przełomowe technologie takie jak DLSS 4 z Multi Frame Generation oraz Neural Rendering, które fundamentalnie zmieniają sposób renderowania grafiki w czasie rzeczywistym.

Porównanie z Poprzednimi Generacjami

ModelCUDA CoresVRAMWydajność 1080pCena MSRPWartość
RTX 50603,8408GB GDDR7100%$299Bardzo dobra
RTX 40603,0728GB GDDR680%$299Dobra
RTX 30603,58412GB GDDR682%$329Dobra (VRAM)

Główni Konkurenci 2025

AMD Radeon RX 9060 XT

  • Wydajność: 3-7% przewagi w 1440p
  • VRAM: 16GB opcja za $349
  • Główna zaleta: Znacznie więcej pamięci
  • Wada: Brak ekwiwalentu DLSS 4

Intel Arc B580

  • Cena: $249 (taniej o $50)
  • VRAM: 12GB vs 8GB RTX 5060
  • Wydajność: 32% wolniejszy ogólnie
  • Zaleta: Lepsza przyszłościowość dzięki większej pamięci
  • Wada: Słabsze ray tracing i brak DLSS

Specyfikacje Techniczne RTX 5060

Procesor Graficzny GB206 - Blackwell

ParametrRTX 5060RTX 4060Zmiana
ArchitekturaBlackwell (GB206)Ada (AD107)Nowa generacja
Proces technologicznyTSMC 4N (5nm)TSMC 4N (5nm)Identyczny
Powierzchnia die181 mm²159 mm²+14%
Tranzystory21,9 mld22,9 mld-4%
Rdzenie CUDA3,8403,072+25%
Rdzenie RT (4. gen)3024+25%
Rdzenie Tensor (5. gen)12096+25%
TMU12096+25%
ROPs4848Identyczne

Pamięć i Magistrala

SpecyfikacjaRTX 5060RTX 4060Poprawa
Typ pamięciGDDR7GDDR6Nowa generacja
Pojemność8GB8GBIdentyczna
Magistrala128-bit128-bitIdentyczna
Prędkość28 Gbps17 Gbps+65%
Przepustowość448 GB/s272 GB/s+65%
Cache L232 MB24 MB+33%

Częstotliwości i Zasilanie

  • Taktowanie bazowe: 2,407 MHz
  • Taktowanie boost: 2,497 MHz
  • TGP (Total Graphics Power): 145W (vs 115W RTX 4060)
  • Złącze zasilania: 8-pin PCIe
  • Interfejs: PCIe 5.0 x8 (kompatybilny z PCIe 4.0/3.0)
  • Minimalne PSU: 550W (zalecane 650W)

Architektura Blackwell - Rewolucja w Renderowaniu

Streaming Multiprocessors (SM) - 5. Generacja

RTX 5060 posiada 30 jednostek SM (z 36 dostępnych na chipie GB206), każda zawierająca:

  • 128 rdzeni CUDA z pełną obsługą FP32+INT32 na wszystkich jednostkach
  • 4 rdzenie Tensor 5. generacji z obsługą FP4 (32x wydajność vs pierwsza generacja)
  • 1 rdzeń RT 4. generacji z obsługą Mega Geometry
  • 4 TMU (Texture Mapping Units)
  • 128 KB cache L1 współdzielony między 4 slice'ami

Kluczowe Innovacje Blackwell

Neural Rendering - Przyszłość Grafiki

  • Neural Shaders: Wykorzystanie AI do renderowania części sceny w czasie rzeczywistym
  • Neural Materials: Kompresja materiałów w stosunku 7:1 z zachowaniem jakości filmowej
  • Neural Radiance Cache: Dynamiczne trenowanie sieci neuronowej podczas rozgrywki
  • Współpraca z Microsoft: Integracja z DirectX 12 przez Cooperative Vectors API

AI Management Processor (AMP)

  • Dedykowany procesor do zarządzania zasobami AI na GPU
  • Równoczesne przetwarzanie: AI i grafika bez wzajemnego wpływu na wydajność
  • Kluczowa rola w działaniu DLSS 4 Multi Frame Generation

Nowy System Zarządzania Energią

  • Clock gating, power gating, rail gating na poziomie GPC
  • Szybkie regulacje taktowania na poziomie SM
  • Optymalizacje termiczne bez zmiany procesu technologicznego

DLSS 4 i Multi Frame Generation - Przełom w Technologii

DLSS 4 - Transformery vs CNN

FunkcjaDLSS 4 (Blackwell)DLSS 3 (Ada)Poprawa
Model AITransformer-basedCNNNowa architektura
Parametry2x więcejBaseline100% wzrost
Wydajność compute4x wyższaBaseline300% wzrost
Jakość obrazuZnacząco lepszaDobraZauważalna poprawa
Ray ReconstructionNowy modelDLSS 3.5Lepsza jakość

Multi Frame Generation - Rewolucja FPS

Jak Działa MFG

  1. Renderowanie konwencjonalne: 1 klatka tradycyjnie
  2. AI generuje: Do 3 dodatkowych klatek
  3. Rezultat: 4-krotny wzrost liczby klatek
  4. Ekstremalne scenariusze: 15 z 16 pikseli generowanych przez AI

Kluczowe Technologie

  • Zastąpienie Optical Flow: AI przejmuje funkcje predykcji ruchu
  • Flip Metering: Dedykowana jednostka sprzętowa w Display Engine
  • Frame Pacing: 5-10x redukcja nieregularności wyświetlania klatek
  • Temporal Information: Wykorzystanie danych z poprzednich klatek

NVIDIA Reflex 2 - Niska Latencja

Kluczowe Funkcje

  • Frame Warp: Aktualizacja pozycji kamery w czasie rzeczywistym
  • Redukcja latencji: 75% poprawa względem standardowego renderowania
  • Rekonstrukcja temporalna: Wykorzystanie informacji z poprzednich klatek
  • Integracja z MFG: Konieczne dla Multi Frame Generation

Porównanie Generacji Reflex

WersjaRedukcja LatencjiGłówna FunkcjaKompatybilność
Reflex 1Do 50%Kompaktowanie kolejkiRTX 20/30/40
Reflex 2Do 75%Frame Warp + MFGRTX 50

Multimedia i Wyświetlanie - Nowoczesne Standardy

NVDEC 6. Generacji - Dekodowanie

  • H.264: 2x szybsze dekodowanie
  • AV1: Pełna obsługa UHQ
  • HEVC: Wsparcie dla 4:2:2
  • VP9: Standardowa obsługa

Display Engine - Wsparcie Wyświetlaczy

DisplayPort 2.1 z UHBR20

  • 8K 60Hz: Pojedynczy kabel
  • 4K 120Hz: Bez kompresji
  • HDR: Pełna obsługa wszystkich standardów
  • VRR: Variable Refresh Rate

HDMI Connectivity

  • HDMI 2.1: Pełna obsługa
  • 4K 120Hz: Z VRR i ALLM
  • 8K 60Hz: Dostępne

Ray Tracing - Nowa Era Realizmu

Rdzenie RT 4. Generacji - Kluczowe Funkcje

  • Mega Geometry: Obsługa obiektów o ekstremalnie wysokiej liczbie wielokątów
  • Triangle Cluster Engine: Dedykowana jednostka do klastrów trójkątów
  • Kompresja bezstratna: Efektywne przetwarzanie złożonej geometrii
  • 20-25% lepsza wydajność ray tracingu vs RTX 4060

Gaming z Ray Tracing

Poziom RT1080p FPSZ DLSS QualityZ DLSS 4 MFG
RT Medium65-80 fps90-110 fps180-220 fps
RT High45-60 fps70-85 fps140-170 fps
RT Ultra30-45 fps55-70 fps110-140 fps
Path Tracing15-25 fps35-45 fps70-90 fps

Aplikacje Profesjonalne i Twórczość

Content Creation - Narzędzia Kreatywne

AplikacjaTyp ZadaniaWydajność vs RTX 4060Funkcje Blackwell
DaVinci ResolveRender 4K+35%AV1 UHQ, 4:2:2 HEVC
Adobe Premiere ProExport H.264+25%NVENC 9.gen
BlenderCycles RT+30%Rdzenie RT 4.gen
OBS StudioStreaming AV1+40%UHQ kompresja

AI i Machine Learning

Rdzenie Tensor 5. Generacji - Specyfikacje

  • FP4 Support: 1/8 precision dla szybkich operacji atomowych
  • 32x lepsza wydajność względem pierwszej generacji Tensor
  • Sparsity: Obsługa rzadkich modeli AI
  • Mixed Precision: FP4, FP8, FP16, FP32

Benchmarki AI

ModelRTX 5060RTX 4060Poprawa
LLaMA 3.1 8B70.7 tok/s48.5 tok/s+45%
Stable Diffusion12.3 it/s8.9 it/s+38%
Whisper Large28.4x RT19.6x RT+45%
BERT Base89.2 seq/s62.1 seq/s+44%

Wymagania Systemowe i Kompatybilność

KomponentMinimalneZalecaneOptymalne
PSU550W 80+650W 80+ Gold750W 80+ Gold
CPUIntel i5-10400 / AMD R5 3600i5-12400 / R5 5600Xi7-13700K / R7 7700X
RAM16GB DDR4-266616GB DDR4-320032GB DDR5-5600
MotherboardPCIe 3.0 x16PCIe 4.0 x16PCIe 5.0 x16

Połączenia i Interfejsy

Zasilanie

  • Złącze: 1x 8-pin PCIe
  • TGP: 145W
  • Idle: 15-20W
  • Peak Gaming: 135-145W

Wymiary i Chłodzenie

  • Długość: 165mm (kompaktowy design)
  • Wysokość: 2-slot standard
  • Chłodzenie: Pojedynczy wentylator 70mm
  • Temperatura: 62°C pod pełnym obciążeniem

Kompatybilność z Systemami

PCIe Interface - Blackwell Innovation

  • Standard: PCIe 5.0 x8
  • Przepustowość: 32 GB/s (dwukierunkowa)
  • Backward Compatibility: PCIe 4.0/3.0 x16
  • Uwaga: Na PCIe 3.0 możliwa 5-10% utrata wydajności w niektórych scenariuszach

Analiza VRAM - Kluczowe Ograniczenie

8GB VRAM w 2025 - Czy To Wystarczy?

Problematyczne Scenariusze

RozdzielczośćUstawieniaProblemy VRAMWpływ na FPS
1080pUltra + RTRzadkieMinimalny
1440pHigh + RTCzęste10-30% spadek
1440pUltraBardzo częste30-50% spadek
4KMediumKrytyczne50%+ spadek

Gry Wymagające Dużo VRAM (>6GB)

Obecnie problematyczne:

  • Stalker 2: 8-12GB dla Ultra (praktycznie niemożliwe w 1440p)
  • The Last of Us Part I: 7-9GB dla wysokich ustawień
  • Forspoken: 8-10GB dla Ray Tracing
  • Resident Evil 4: 6-8GB dla tekstur 4K

Trendy przyszłościowe:

  • 2025-2026: Większość AAA będzie wymagać 10+ GB dla Ultra
  • Texture Streaming: Częściowe rozwiązanie, ale nie zawsze skuteczne
  • Next-Gen Console Ports: Będą wykorzystywać 12-16GB VRAM

Porównanie Pamięci GDDR7 vs GDDR6

ParametrRTX 5060 (GDDR7)RTX 4060 (GDDR6)Poprawa
Przepustowość448 GB/s272 GB/s+65%
LatencjaNiższaWyższa-15%
Efektywność energetycznaLepszaStandard+20%
Pojemność8GB8GBIdentyczna

Podsumowanie i Rekomendacje

Mocne Strony RTX 5060

Technologie Przyszłości

  • DLSS 4 Multi Frame Generation - rewolucyjna technologia AI
  • Neural Rendering - przyszłość renderowania grafiki
  • Architektura Blackwell - 4. generacja RTX
  • GDDR7 - pierwsza konsumencka karta z nową pamięcią
  • Rdzenie RT 4.gen - znacząco lepsza wydajność ray tracingu

Wydajność i Wartość

  • Doskonała wydajność 1080p z ray tracingiem
  • 20-25% wzrost FPS względem RTX 4060
  • Efektywność energetyczna przy 145W TGP
  • Kompaktowy design - idealny do ITX/SFF
  • Cena MSRP $299 - konkurencyjna w segmencie

Istotne Ograniczenia

Pamięć i Przyszłościowość

  • 8GB VRAM w 2025 - już obecnie ograniczenie w 1440p
  • Problemy z najnowszymi grami w wysokich ustawieniach
  • Krótka żywotność - prawdopodobnie 2-3 lata maksymalnej użyteczności
  • PCIe 5.0 x8 - potencjalne ograniczenia na starszych systemach

Konkurencja

  • Intel Arc B580 oferuje 12GB za $50 mniej
  • AMD RX 9060 XT 16GB - znacznie więcej VRAM za +$50
  • RTX 3060 12GB - wciąż lepsza przyszłościowość pamięciowa

Dla Kogo RTX 5060?

Idealny Wybór

  • Gracze 1080p planujący upgrade w ciągu 2-3 lat
  • Posiadacze GTX 10/RTX 20 - znaczący skok wydajności
  • Entuzjaści ray tracingu w rozdzielczości 1080p
  • Content creators na poziomie początkującym/średnim
  • Kompaktowe buildy ITX/SFF

Rozważ Alternatywy Jeśli

  • Planujesz grać w 1440p - lepsze opcje z większą ilością VRAM
  • Chcesz kartę na 4+ lata - 8GB może nie wystarczyć
  • Budżet pozwala na więcej - RTX 5060 Ti 16GB lub konkurencja
  • Priorytet to maksymalna wartość - Arc B580 12GB za $249

Ostateczny Werdykt

RTX 5060 to technicznie zaawansowana karta graficzna, która wprowadza przełomowe technologie jak DLSS 4 i Neural Rendering. Oferuje doskonałą wydajność w 1080p i jest idealnym wyborem dla graczy nie planujących przejścia na wyższe rozdzielczości w najbliższych latach.

Jednak ograniczenie do 8GB VRAM stanowi poważną wadę w kontekście 2025 roku, gdy nowoczesne gry coraz częściej wymagają więcej pamięci graficznej. RTX 5060 reprezentuje kompromis między najnowszymi technologiami a przyszłościowością sprzętu.

FPSGURU
Logo
Porównaj wybrany sprzęt
  • GPU (0)
  • CPU (0)
  • Komputery Gamingowe (0)
Porównaj
0