AMD Radeon RX 6600 Powercolor Fighter – Recenzja, test
Spis treści
AMD Radeon RX 6600, dodatek do portfolio GPU firmy AMD, który przywraca konkurencję we wszystkich punktach cenowych na rynku GPU. AMD Radeon RX 6600 jest kontynuacją premiery RX 6600 XT z sierpnia 2021. Został on wypozycjonowany jako karta z wydajnością skupioną na rozdzielczości 1080p, która pozwala na granie w dzisiejsze tytuły AAA i e-sportowe z dość wysokimi ustawieniami w rozdzielczości 1080p przy 60 Hz. Biorąc pod uwagę, że 1080p pozostaje najpopularniejszą rozdzielczością w grach przez 12 lat, ta karta ma swoje zadanie postawione przed nią.
Radeon RX 6600 opiera się na tym samym 7 nm silikonie Navi 23, co RX 6600 XT. Podczas gdy większy brat wykorzystuje pełną moc silikonu, umożliwiając aktywację wszystkich 32 jednostek obliczeniowych RDNA2 i 2048 procesorów strumieniowych, nowy RX 6600 jest wyposażony w 28 z 32 jednostek obliczeniowych aktywowanych, co daje 1792 procesory strumieniowe. Posiada tę samą ilość pamięci, czyli 8 GB, z takim samym interfejsem pamięci GDDR6 o szerokości 128 bitów, oraz identyczną pamięć Infinity Cache o pojemności 32 MB wbudowaną na chipie. Jedyną różnicą są prędkości pamięci. RX 6600 korzysta z pamięci GDDR6 o szybkości 14 Gbps, podczas gdy RX 6600 XT ma pamięć 16 Gbps (co daje odpowiednio pasmo 224 GB/s w porównaniu z 256 GB/s).
Zauważmy powyżej, że Radeon RX 6600 nie posiada projektu referencyjnego, a jego premierą w całości zajmują się partnerzy AMD. Mamy przed sobą model PowerColor Radeon RX 6600 Fighter, najbardziej przystępną implementację RX 6600 tej firmy. Wyposażona jest w dość podstawowy wygląd, układ chłodzenia z aluminiowym radiatorem o standardowych żebrowaniach, który jest chłodzony przez parę wentylatorów. Co ważne, karta ma kompaktowe wymiary – długość poniżej 20 cm, grubość 2 sloty oraz pełną wysokość. Karta pobiera zasilanie z pojedynczego 8-pinowego złącza zasilania i trzyma się standardowych taktowań referencyjnych od AMD. AMD wyceniło RX 6600 w dniu premiery na 1599 zł, co stanowi 250 zł mniej, niż RX 6600 XT (w dniu premiery). Aktualnie, w 2023 roku ceny są już promocyjne ze względu na wprowadzenie Radeon RX 7600, więc na spokojnie idzie dostać RX 6600 poniżej 1000 zł. Co daje mu pozycję lidera najbardziej opłacalnych kart graficznych do 1000 zł.
SP | ROPs | Zegar bazowy | Boost | Taktowanie pamięci | GPU | Pamięć | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GTX 1650 Super | 1280 | 32 | 1530 MHz | 1725 MHz | 1500 MHz | TU116 | 4 GB, GDDR6, 128-bit |
GTX 1660 | 1408 | 48 | 1530 MHz | 1785 MHz | 2000 MHz | TU116 | 6 GB, GDDR5, 192-bit |
RX Vega 56 | 3584 | 64 | 1156 MHz | 1471 MHz | 800 MHz | Vega 10 | 8 GB, HBM2, 2048-bit |
GTX 1660 Super | 1408 | 48 | 1530 MHz | 1785 MHz | 1750 MHz | TU116 | 6 GB, GDDR6, 192-bit |
GTX 1660 Ti | 1536 | 48 | 1500 MHz | 1770 MHz | 1500 MHz | TU116 | 6 GB, GDDR6, 192-bit |
RX 5600 XT | 2304 | 64 | 1375 MHz | 1560 MHz | 1500 MHz | Navi 10 | 6 GB, GDDR6, 192-bit |
RTX 2060 | 1920 | 48 | 1365 MHz | 1680 MHz | 1750 MHz | TU106 | 6 GB, GDDR6, 192-bit |
RX 5700 | 2304 | 64 | 1465 MHz | 1625 MHz | 1750 MHz | Navi 10 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 2060 Super | 2176 | 64 | 1470 MHz | 1650 MHz | 1750 MHz | TU106 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RX Vega 64 | 4096 | 64 | 1247 MHz | 1546 MHz | 953 MHz | Vega 10 | 8 GB, HBM2, 2048-bit |
RX 5700 XT | 2560 | 64 | 1605 MHz | 1755 MHz | 1750 MHz | Navi 10 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 2070 | 2304 | 64 | 1410 MHz | 1620 MHz | 1750 MHz | TU106 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6600 | 1792 | 64 | 2044 MHz | 2491 MHz | 1750 MHz | Navi 23 | 8 GB, GDDR6, 128-bit |
RTX 3060 | 3584 | 48 | 1320 MHz | 1777 MHz | 1875 MHz | GA106 | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RTX 2070 Super | 2560 | 64 | 1605 MHz | 1770 MHz | 1750 MHz | TU104 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
Radeon VII | 3840 | 64 | 1400 MHz | 1800 MHz | 1000 MHz | Vega 20 | 16 GB, HBM2, 4096-bit |
RX 6600 XT | 2048 | 64 | 2359 MHz | 2589 MHz | 2000 MHz | Navi 23 | 8 GB, GDDR6, 128-bit |
RTX 2080 | 2944 | 64 | 1515 MHz | 1710 MHz | 1750 MHz | TU104 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 2080 Super | 3072 | 64 | 1650 MHz | 1815 MHz | 1940 MHz | TU104 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3060 Ti | 4864 | 80 | 1410 MHz | 1665 MHz | 1750 MHz | GA104 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6700 XT | 2560 | 64 | 2424 MHz | 2581 MHz | 2000 MHz | Navi 22 | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RTX 2080 Ti | 4352 | 88 | 1350 MHz | 1545 MHz | 1750 MHz | TU102 | 11 GB, GDDR6, 352-bit |
RTX 3070 | 5888 | 96 | 1500 MHz | 1725 MHz | 1750 MHz | GA104 | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
Platforma testowa – Powercolor Radeon RX 6600 Fighter
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla
Cyberpunk 2077
DOOM Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
F1 22
Far Cry 6
God of War
Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 Wild Hunt
Średnia ilość FPS – PowerColor Radeon RX 6600 Fighter
Temperatury
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
ASRock RX 6600 XT Phantom Gaming | 38°C | Fan Stop | 61°C | 80°C | 29.1 dBA | 1438 RPM |
ASUS RX 6600 XT STRIX OC | 44°C | Fan Stop | 59°C | 81°C | 41.2 dBA | 2000 RPM |
ASUS RX 6600 XT STRIX OC (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 65°C | 87°C | 34.4 dBA | 1565 RPM |
MSI RX 6600 XT Gaming X | 42°C | Fan Stop | 66°C | 93°C | 30.0 dBA | 1566 RPM |
PowerColor RX 6600 Fighter | 53°C | Fan Stop | 70°C | 82°C | 29.7 dBA | 1461 RPM |
Sapphire RX 6600 XT Pulse | 42°C | Fan Stop | 70°C | 97°C | 27.9 dBA | 1739 RPM |
XFX RX 6600 XT Merc 308 | 41°C | Fan Stop | 75°C | 98°C | 24.5 dBA | 1293 RPM |
PowerColor Radeon RX 6600 Fighter – Podsumowanie
AMD Radeon RX 6600 to mniejszy brat RX 6600 XT, który został wprowadzony na rynek w sierpniu. Te karty są skierowane do szerokiego grona graczy korzystających z rozdzielczości 1080p Full HD – są odpowiednikiem RX 580 i RX 570 z 2021 roku. Pod maską Radeon RX 6600 znajduje się ten sam układ Navi 23, który napędza RX 6600 XT. W wersji nie-XT AMD zmniejszyło liczbę rdzeni z 2048 do 1792. Pamięć VRAM pozostała niezmieniona – nadal wynosi 8 GB GDDR6 128-bit; jedyną niespodzianką jest użycie chipów pamięci od Hynix – jest to pierwszy raz, kiedy widzimy GDDR6 od Hynix. AMD nie wprowadziło również żadnych zmian w pamięci cache poziomu 3 na GPU, co pomaga osiągnąć zamierzony poziom wydajności. W przypadku Navi 23 pamięć cache jest stosunkowo mała, wynosi tylko 32 MB (Navi 22: 96 MB, Navi 21: 128 MB). Jest to z pewnością kompromis mający na celu zmniejszenie rozmiaru układu i kosztów produkcji chipa.
Średnio, na podstawie naszego zestawu testów, stwierdzamy, że RX 6600 odpowiada dokładnie RX 5700 i RTX 2070 przy rozdzielczości Full HD. W porównaniu z bezpośrednim rywalem, kartą NVIDIA RTX 3060, RX 6600 ma niewielką przewagę wynoszącą 4-5%. Radeon RX 5700 XT jest o 10% szybszy, a RX 6600 XT o 13% wyprzedza RX 6600, zajmując miejsce dokładnie pośrodku między RX 6600, a RX 6700 XT. NVIDIA RTX 3060 Ti jest o 30% szybszy od RX 6600. Starzejący się Vega 64 jest o 13% wolniejszy od RX 6600, tak samo jak poprzednia generacja RTX 2060. Ważne jest podkreślenie, że RX 6600 faktycznie został stworzony dla rozdzielczości 1080p. Jeśli spojrzysz na wyniki wydajności dla rozdzielczości 1440p i 4K, zauważysz, że karta wypada gorzej w porównaniu z konkurencyjnymi kartami przy tych rozdzielczościach. Głównym powodem tego jest stosunkowo mała pamięć cache poziomu 3, wystarczająca tylko dla obciążeń związanych z grami w rozdzielczości 1080p, a wskaźniki trafień do cache’u spadają przy wyższych rozdzielczościach.
RX 6600 to dobry wybór dla tych, którzy preferują popularną rozdzielczość 1080p Full HD, jak pokazują wyniki wydajności. Prawie wszystkie tytuły w naszym zestawie testowym działały z ponad 60 FPS na najwyższych ustawieniach graficznych. Wszystkie te wyniki benchmarków uzyskano przy wyłączonym śledzeniu promieni (ray tracing). Z kartą taką jak RX 6600, włączanie ray tracingu po prostu nie jest tego warte, biorąc pod uwagę upiększenie grafiki, jakie przynosi oraz koszt wydajności jaki trzeba zapłacić. W niektórych tytułach efekty RT wiążą się z niewielkim spadkiem wydajności, ale różnica wizualna jest znikoma i trudna do zauważenia, tak bardzo, że zastanowisz się „za co tak naprawdę poświęciłem X FPS?”. AMD wprowadziło technologię skalowania FSR (FidelityFX Super Resolution), która działa na wszystkich kartach, w tym na NVIDIA i RX 6600. Chociaż może to być mechanizm łagodzący spadek wydajności wynikający z ray tracingu, nie jestem przekonany, czy jest to opłacalna opcja, którą chciałbym polecić dla każdej gry. Niemniej jednak, FSR może być przydatne, pozwalając na zwiększenie wydajności przy minimalnej utracie jakości obrazu.
W tej recenzji przetestowaliśmy model PowerColor RX 6600 Fighter, który stanowi podstawową implementację RX 6600. Byliśmy święcie przekonani, że karta nie poradzi sobie pod względem odprowadzania ciepła, gdy pierwszy raz zobaczyliśmy przysłanego nam przez AMD model RX 6600 PowerColor Fighter. Jednak po przeprowadzeniu pewnych testów, muszę przyznać, że moje początkowe założenie było błędne. Chłodzenie działa bardzo dobrze i osiąga dobre temperatury (70°C) oraz imponujący poziom hałasu (29,7 dBA), pomimo że jest to kompaktowy wariant o konstrukcji dwuslotowej. Dobrze widzieć, że funkcja automatycznego wyłączania wentylatorów w stanie bezczynności stała się obowiązkową możliwością nawet w tej klasie produktów – RX 6600 wyłączy wentylatory w stanie bezczynności, podczas pracy na pulpicie i przeglądania internetu.
Karty NVIDIA GeForce RTX 3060 nie wypadły zbyt dobrze w naszych testach hałasu. Mimo stosunkowo dużych chłodzeń, te karty wciąż działały głośniej niż RX 6600. Tajemnicą sukcesu jest, raz jeszcze, niezwykle wysoka wydajność energetyczna AMD. Podczas gry RX 6600 zużywa jedynie 120 W, co oznacza, że pobiera bardzo mało energii, oferując jednocześnie wystarczającą moc dla rozdzielczości 1080p na najwyższych ustawieniach graficznych. To jest najbardziej energooszczędna karta graficzna, jaką kiedykolwiek testowaliśmy, znacznie bardziej wydajna nawet od architektury Ampere od NVIDIA – kto by pomyślał, że tak będzie jeszcze kilka lat temu. Niskie zużycie energii przez GPU przekłada się na zmniejszenie wydzielanego ciepła, co oznacza, że chłodzenie może być mniejsze i działać przy niższych prędkościach wentylatora, aby osiągnąć zadany poziom temperatury. Byłem ciekawy i porównałem chłodzenie w modelu PowerColor RX 6600 Fighter z bardziej zaawansowanymi wariantami RX 6600 XT, które testowaliśmy, co jednoznacznie pokazało, że dzisiejszy egzemplarz ma znacznie mniejsze zdolności chłodzenia. Nie jest to jednak wcale problem, ponieważ zarówno temperatury, jak i hałas nadal są na dobrym poziomie.
Karta PowerColor Radeon RX 6600 Fighter jest obecnie jedną z najbardziej opłacalnych kart graficznych na rynku w cenie do 1000 zł. Warto sprawdzać nasz ranking kart graficznych, który aktualizuje się automatycznie i przedstawia nowe, najbardziej opłacalne karty graficzne dostępne w polskich sklepach.
Czy Radeon RX 6600 jest dobry?
Radeon RX 6600 prezentuje się jako obiecująca opcja dla entuzjastów gier. Patrząc na parametry techniczne, można dostrzec, że Radeon RX 6600 dysponuje zadowalająą mocą obliczeniową, ale pytanie brzmi – czy to wystarcza?
W przypadku gier, Radeon RX 6600 oferuje płynność obrazu, przynosząc zadowalające rezultaty w średnich ustawieniach. Niemniej jednak, w kontekście współczesnych tytułów, jej wydajność może pozostawić pewien niedosyt.
Co jest lepsze RTX 3060 czy RX 6600?
Co lepsze RTX 2060 czy RX 6600?
Czy zasilacz 500w wystarczy do RX 6600?
Jaką kartę graficzną kupić 2024?