PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound – Recenzja, test

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound to ciekawie wyglądająca karta graficzna o niestandardowym projekcie, napędzana najnowszym rozwiązaniem od AMD w segmencie wydajnościowym 1440p. Dzisiejsza podwójna premiera modeli RX 7800 XT i RX 7700 XT pozwala AMD wypełnić ogromną lukę wydajnościową, jaka istniała między kartami RX 7600, a entuzjastycznymi modelami z serii RX 7900. Linia kart graficznych Hellhound od PowerColor została wprowadzona zaledwie kilka generacji temu. Stanowi ona harmonijne połączenie między zestawem premium z serii Red Devil, a bardziej ekonomiczną serią Fighter. Otrzymujemy tutaj dość potężne chłodzenie, które dorównuje najlepszym kartom RX 7800 XT dostępnym na rynku, wiele funkcji dla entuzjastów znanych z serii Red Devil oraz wygodny zakup z fabrycznym overclockingiem.
Karta graficzna Radeon RX 7800 XT i jej siostrzana RX 7700 XT zostały zaprojektowane z myślą o oferowaniu gier na maksymalnych ustawieniach graficznych w rozdzielczości 1440p oraz e-sportowych rozgrywek o wysokiej częstotliwości odświeżania w rozdzielczości 1080p. Są to karty graficzne zdecydowanie z następnej generacji, ponieważ opierają się na najnowszej architekturze RDNA3 i wykorzystują współczesny proces technologiczny EUV o wielkości 5 nm, przynajmniej w miejscach istotnych. Architektura graficzna RDNA3 wprowadza generacyjny wzrost wydajności oraz wiele nowych funkcji. Jej jednostka obliczeniowa o podwójnym rygorze bardziej efektywnie wykorzystuje nieużywane zasoby sprzętowe SIMD, a nowy akcelerator AI nadaje jej zdolności do obliczeń macierzowych. Druga generacja akceleratora Ray oferuje 50% wzrost wydajności przy przecinaniu promieni. MDIA (akcelerator wielokrotnego rysowania pośredniego) obiecuje przełomowe usprawnienia wydajności dla aplikacji DirectX, które są zoptymalizowane pod kątem tej technologii.
RX 7800 XT wprowadza nowy układ GPU Navi 32, który opiera się na tej samej filozofii chipletów co Navi 31, zasilający serie RX 7900. AMD zidentyfikowało konkretne komponenty GPU, które mogłyby skorzystać z przejścia na proces technologiczny o wielkości 5 nm i zgrupowało je w skentralizowany układ znany jako Graphics Compute Die (GCD), podczas gdy komponenty, które nie miałyby wymiernych korzyści z przejścia, a jednocześnie zajmują cenny obszar matrycy – pamięć Infinity Cache i kontrolery pamięci GDDR6 – zostały wydzielone do kilku małych chipletów nazywanych Memory Cache Dies (MCD). Navi 32 posiada cztery takie chiplety, z których każdy ma 16 MB segment pamięci Infinity Cache i 64-bitowy fragment 256-bitowej szyny pamięci, którą AMD wyposażyło w 16 GB pamięci GDDR6 o prędkości 19,5 Gb/s, co daje imponującą przepustowość na poziomie 624 GB/s. RX 7800 XT wykorzystuje w pełni układ Navi 32, co umożliwia korzystanie z wszystkich 60 jednostek obliczeniowych RDNA3, fizycznie obecnych oraz z wszystkich czterech chipletów MCD. Daje to 3840 procesorów strumieniowych, 120 akceleratorów AI, 60 akceleratorów Ray, 240 jednostek TMU, 96 jednostek ROP, 64 MB pamięci Infinity Cache i 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6.
PowerColor Hellhound wzbogaca RX 7800 XT o fabryczny overclocking o taktowaniu wynoszącym 2213 MHz, w porównaniu do 2124 MHz wersji referencyjnej. Oferuje także kilka funkcji dla entuzjastów, takich jak duże chłodzenie o trzech slotach, łatwe w konserwacji trzy wentylatory, które można zdjąć ze skrzynki chłodzenia bez zakłócania radiatora pod spodem; łożyska kulkowe i podświetlenie LED dla wentylatorów, dwie opcje BIOS-u oraz DrMOS z inteligentnym monitorowaniem cyfrowym. PowerColor wycenił RX 7800 XT Hellhound na 2650 zł – bez „ekstra” narzutu za wersje niereferencyjną.

Architektura Radeon RX 7800 XT

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura wprowadzenie
Karty Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT wprowadzają nowy układ Navi 32, jako część strategii AMD, która skupia się na rynku desktopowym jako pierwszym w przypadku serii RX 7000. Jest to GPU oparte na chipletach, tak samo jak Navi 31, które zasila serię RX 7900, ale w mniejszej skali. Centralnie umieszczony układ obliczeniowy grafiki (GCD) oparty jest na nowoczesnym procesie technologicznym EUV o wielkości 5 nm i zawiera główną część układu GPU, wszystko to, co wyraźnie korzysta z przejścia na nowszą technologię produkcji, podczas gdy pamięć Infinity Cache i kontrolery pamięci GDDR6 – elementy, które nie czerpią tak dużych korzyści z technologii 5 nm, są wydzielone jako chiplety o nazwie Memory Cache Dies (MCD). Navi 32 otrzymuje cztery takie MCD, w porównaniu do sześciu w Navi 31. Każdy z nich ma 16 MB segment pamięci Infinity Cache oraz 64-bitowy fragment, co daje łączny 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6.
Układ GCD o wielkości 5 nm zawiera 60 jednostek obliczeniowych RDNA3, z których każda składa się z 64 procesorów strumieniowych, co daje łącznie 3840 jednostek. To wzrost o 50% w porównaniu z generacją RDNA2, którą prezentuje Navi 22, zasilającą serię Radeon RX 6700. Jednak w porównaniu z RX 6800 XT, wyposażonym w 72 jednostki obliczeniowe RDNA2, mamy tu redukcję. AMD liczy na zwiększenie IPC, wyższe taktowania rdzenia i większą przepustowość pamięci Navi 32, aby uczynić RX 7800 XT szybszym od swojego poprzednika. Biorąc pod uwagę cenę, AMD uważa, że RX 7800 XT jest następcą RX 5700 XT i może być opłacalną modernizacją dla wszystkich tych, którzy przeczekali serię RX 6000 przez ostatnie trzy lata.
Radeon RX 7800 XT wykorzystuje w pełni układ Navi 32, co umożliwia korzystanie z wszystkich 60 jednostek obliczeniowych, co daje łącznie 3840 procesory strumieniowe, 120 akceleratorów AI, 60 akceleratorów Ray, 240 TMUs oraz 96 ROPs. Dzięki aktywowaniu wszystkich czterech MCDs, RX 7800 XT otrzymuje 64 MB pamięci Infinity Cache oraz 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6, który wykorzystuje wraz z 16 GB pamięci – tyle samo, ile RX 6800 XT. GPU pracuje z taktowaniem gry wynoszącym 2124 MHz, z taktowaniem wzrostowym wynoszącym 2420 MHz, jednak wewnątrz tego zakresu, przednia część GPU pracuje z taktowaniem o 10-15% wyższym niż jednostki shaderów. Pamięć pracuje z prędkością 19,5 Gb/s, co daje RX 7800 XT imponującą przepustowość pamięci na poziomie 628 GB/s.
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 2
Wielu innowacji architektonicznych w tej generacji dotyczy jednostki dwukomponentowej RDNA3 (lub pary jednostek obliczeniowych). GPU „Navi 32” posiada fizycznie 60 jednostek obliczeniowych rozmieszczonych na czterech silnikach shaderów. AMD twierdzi, że przy tych samych taktowaniach rdzenia jednostka obliczeniowa RDNA3 oferuje wzrost IPC o 17,4% w porównaniu z jednostką obliczeniową RDNA2.
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 3
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 34
Nowa jednostka obliczeniowa RDNA3 wprowadza możliwość wieloprecyzyjności dla 64 procesorów strumieniowych na jednostkę obliczeniową: mogą one działać jako jednostka SIMD64 lub dwie jednostki SIMD32. Jednostka wektorowa, która zawiera te jednostki SIMD, może funkcjonować zarówno jako mechanizm wykonawczy SIMD, jak i jako jednostka wykonawcza macierzy, dzięki nowemu akceleratorowi AI Matrix Accelerator, który zapewnia wzrost wydajności mnożenia macierzy o 2,7x w porównaniu z konwencjonalnym wykonywaniem SIMD. Dodano także wsparcie dla zestawu instrukcji Bfloat16 i wykonywania SIMD8. GPU cieszy się więc akceleracją sprzętową do przetwarzania sztucznej inteligencji, która może być wykorzystywana w przyszłych dodatkach związanych z grami. Deweloperzy gier będą również szukać sposobów na wykorzystanie przyspieszonej sztucznej inteligencji, teraz, gdy wszystkie trzy marki ją posiadają (NVIDIA Tensor cores i rdzenie Intel XMX).
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 5
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 6
Pierwsza generacja akceleratora Ray Tracingu firmy AMD, wprowadzona wraz z architekturą RDNA2, była wynikiem pośpiesznego wysiłku, aby dogonić NVIDIA w obszarze GPU DirectX 12 Ultimate. W ramach tego wysiłku stworzyli sprzęt o stałej funkcji do obliczeń przecięć promieni i przenieśli znaczną część przetwarzania RT do zasobów SIMD podwajanych co pokolenie. W przypadku RDNA3, udoskonalili Ray Accelerator, osiągając wzrost wydajności ray tracingu o 80% w porównaniu do poprzedniej generacji. To efekt zwiększenia liczby akceleratorów Ray Tracingu, wyższych taktowań rdzenia i innych optymalizacji na poziomie sprzętu, takich jak wcześniejsze przycinanie poddrzewa, specjalne tryby sortowania skrzynek i zmniejszone iteracje przeszukiwania.
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 7
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 8
Dzięki tym optymalizacjom oraz redukcji cykli na promień, RDNA3 osiąga 50% wzrost wydajności w zakresie przecięć promieni. Poza tym AMD dokonało także kilku usprawnień w zakresie potoków geometrii i pikseli, wprowadzając nowy akcelerator wielokrotnego rysowania pośredniego (MDIA), który zmniejsza obciążenie procesora i poziomy sterowników poprzez zbieranie, i analizę danych z wielokrotnego rysowania. Na poziomie sprzętu teraz obsługiwane jest 12 prymitywów na cykl w porównaniu do 8 prymitywów na cykl w RDNA2, dzięki odrzucaniu. Ogólna konfiguracja rdzenia umożliwia 50% więcej wydajności w zakresie rasteryzacji na cykl.
AMD znacząco poprawiło silnik wyświetlania „Navi 32” w porównaniu do poprzedniej generacji pod względem łączności. Nowy silnik wyświetlania Radiance Display Engine obsługuje natywnie DisplayPort 2.1, co umożliwia wyjście w rozdzielczości 8K przy odświeżaniu do 165 Hz lub 4K przy odświeżaniu do 480 Hz za pomocą pojedynczego kabla. AMD udoskonaliło swój algorytm FSR 2, aby obsługiwać 8K (czyli renderować w niższej rozdzielczości z ulepszonym skalowaniem FSR), co pozwala cieszyć się najnowszymi tytułami AAA przy grywalnych częstotliwościach klatek na ekranach 8K. RX 7800/7700 XT ma dwa pełnowymiarowe złącza DP 2.1, obok HDMI 2.1b i USB-C z przełączaniem DP 1.2. Układ „Navi 32” otrzymuje pełną akcelerację sprzętową do kodowania i dekodowania AV1. Wraz z tą generacją AMD wprowadza także funkcję SmartAccess Video, która pozwala sterownikowi AMD wykorzystywać sprzętowe enkodery iGPU RDNA2 procesorów Ryzen 7000 na pulpicie, aby uzyskać dodatkową wydajność kodowania.

FidelityFX SuperResolution 3 + Fluid Motion Frames (FSR 3 oraz FMF)

W ramach ogłoszenia modeli Radeon RX 7800 XT i RX 7700 XT, AMD wreszcie przedstawiło długo oczekiwane technologie FidelityFX Super Resolution 3 i Fluid Motion Frames. FSR 3 jest ogłaszane jako technologiczny rywal dla NVIDIA DLSS 3 Frame Generation. Założenie obu technologii jest takie samo – efektywne podwojenie liczby klatek na sekundę poprzez generowanie alternatywnych klatek bez przechodzenia przez cały proces renderowania grafiki. Jednak obie technologie różnią się w swoim podejściu do tego celu.
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 9 FidelityFX SuperResolution 3 Fluid Motion Frames FSR 3 and FMF
FSR 3 rozwija FSR 2, oferując zaktualizowane skalowanie super rozdzielczości, obiecując poprawę jakości na każdej danej rozdzielczości renderowania. Fluid Motion Frames (FMF) nie stanowi całej funkcjonalności FSR 3, ale jest jego najważniejszym dodatkiem. FMF to technologia interpolacji klatek, podobna do tej, która występuje w telewizorach konsumenckich. Klatki alternatywne są generowane jako przybliżenie dwóch klatek. Różnica między FMF, a DLSS 3 Frame Generation polega na tym, że podczas gdy NVIDIA używa sprzętowego komponentu o nazwie akcelerator przepływu optycznego i akceleracji AI karty graficznej do generowania klatki pośredniej bez angażowania całego procesu renderowania grafiki, FMF wykorzystuje pewną część procesu renderowania grafiki. Na poziomie sprzętu FMF wykorzystuje główne mechanizmy SIMD karty graficznej, wykorzystując obliczenia asynchroniczne. Podobnie jak DLSS 3 FG, FSR 3 FMF wprowadza dodatkowe opóźnienie. NVIDIA przeciwdziała temu za pomocą technologii Reflex, podczas gdy AMD korzysta z Radeon AntiLag+. Obie technologie starają się utrzymać krótką kolejkę klatek, aby zmniejszyć opóźnienia w całym systemie.
Jedną z głównych zalet FSR 3 FMF w porównaniu z DLSS 3 FG jest to, że działa na każdej nowoczesnej karcie graficznej obsługującej DirectX 12 i obsługującej obliczenia asynchroniczne, ponieważ nie wymaga konkretnego komponentu sprzętowego, tak jak DLSS 3 FG wymaga akceleratora przepływu optycznego na kartach NVIDIA „Ada”. Jedynym ograniczeniem tutaj jest wydajność. Konkretnie mówiąc, AMD twierdzi, że wszystkie karty graficzne Radeon z serii RX 5700 i nowsze oraz wszystkie karty graficzne GeForce z serii RTX 20 i nowsze powinny obsługiwać FSR 3 FMF. Ponadto, integracja FSR 3 FMF z grami jest równie łatwa, co w przypadku FSR 2. Pierwsze gry wprowadzające FSR 3 FMF powinny pojawić się jesienią 2023 roku. AMD pracuje także nad rozszerzeniem FMF na Radeon Super Resolution, technologię na poziomie sterownika umożliwiającą skalowanie wydajności nawet w grach, które nie obsługują FSR.

AMD HYPR-RX

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test powercolor radeon rx 7800 XT hellhound architektura 10 HYPR RX
HYPR-RX to interesująca nowa funkcja, którą AMD planuje zintegrować z aplikacją AMD Software (centrum kontrolne sterowników). Jest to technologia poprawiająca wydajność w jednym kliknięciu, która działa z dowolną grą obsługującą DirectX 11 lub DirectX 12. Oprogramowanie to jest mieszanką Radeon Boost, Radeon AntiLag+ i Radeon Super Resolution, i automatycznie stosuje te trzy funkcje w dowolnej działającej grze, w zależności od potrzeb. Radeon Boost poprawia wydajność, dynamicznie zmniejszając rozdzielczość renderowania gry, gdy na ekranie jest zbyt dużo ruchu (i dlatego nie potrzeba tak wielu szczegółów). Radeon Super Resolution poprawia częstotliwość klatek, stosując FSR do obrazu gry renderowanego w niższej rozdzielczości (włączając w to klatki obniżone w rozdzielczości przez Radeon Boost). AntiLag+ niweluje opóźnienia wprowadzane przez te dwie technologie, skracając kolejkę klatek. AMD powiedziało, że pracuje nad integracją FMF do funkcji HYPR-RX.

Platforma testowa – PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound

Platforma testowa
ProcesorIntel Core i9-13900K
Płyta głównaMSI Pro Z790-A WiFi DDR5
Resizable BARWłączony, o ile było wsparcie
Pamięć RAMCorsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76
ChłodzenieCooler Master PL360
Pasta termo.Arctic MX-6
Dyski twardeCrucial P5 Plus 2TB
ZasilaczCooler Master MWE 1250 V2 Gold
System operacyjnyWindows 11 Pro 64-bit
  • Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
  • Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
  • Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
  • Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
  • Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
  • 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
  • 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
  • 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.

Assassin’s Creed Valhalla

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Assassins Creed Valhalla DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Assassins Creed Valhalla DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Assassins Creed Valhalla DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Cyberpunk 2077

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Cyberpunk 2077 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Cyberpunk 2077 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Cyberpunk 2077 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

DOOM Eternal

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test DOOM Eternal Vulkan PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test DOOM Eternal Vulkan PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test DOOM Eternal Vulkan PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Dying Light 2

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Dying Light 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Dying Light 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Dying Light 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Elden Ring

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Elden Ring DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Elden Ring DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Elden Ring DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

F1 22

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test F1 22 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test F1 22 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test F1 22 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Far Cry 6

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Far Cry 6 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Far Cry 6 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Far Cry 6 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

God of War

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test God of War DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test God of War DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test God of War DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Red Dead Redemption 2

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Red Dead Redemption 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Red Dead Redemption 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Red Dead Redemption 2 DX12 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

The Witcher 3 Wild Hunt

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test The Witcher 3 Wild Hunt DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test The Witcher 3 Wild Hunt DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 1
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test The Witcher 3 Wild Hunt DX11 PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 1

Średnia ilość FPS – PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Srednia FPS PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej rozdzielczosc fullhd 1920x1080 2
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Srednia FPS PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 2k 2560x1440 2
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound - Recenzja, test Srednia FPS PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound wydajnosc karty graficznej srednia ilosc FPS wiecej lepiej Rozdzielczosc 4k 3840x2160 2

Temperatury

Temperatury & Hałas
SpoczynekObciążenie (Gaming)
GPUHałasGPUHotspotHałasRPM
AMD RX 7800 XT39°CFan Stop75°C92°C35.8 dBA1590 RPM
ASRock RX 7800 XT Phantom36°CFan Stop62°C81°C28.3 dBA983 RPM
ASUS RX 7800 XT TUF38°CFan Stop57°C75°C28.4 dBA1155 RPM
ASUS RX 7800 XT TUF (Quiet BIOS)37°CFan Stop65°C84°C27.1 dBA904 RPM
PowerColor RX 7800 XT Hellhound36°CFan Stop59°C80°C25.0 dBA1001 RPM
PowerColor RX 7800 XT Hellhound (Quiet BIOS)36°CFan Stop64°C82°C23.4 dBA764 RPM
Sapphire RX 7800 XT Nitro+38°CFan Stop63°C86°C25.5 dBA1201 RPM
Sapphire RX 7800 XT Nitro+ (Quiet BIOS)38°CFan Stop70°C90°C22.8 dBA840 RPM
XFX RX 7800 XT Merc 31936°CFan Stop59°C80°C31.5 dBA1270 RPM
ASUS RX 7700 XT TUF35°CFan Stop56°C77°C26.7 dBA1126 RPM
ASUS RX 7700 XT TUF (Quiet BIOS)35°CFan Stop65°C85°C24.7 dBA812 RPM
Sapphire RX 7700 XT Pulse38°CFan Stop61°C85°C26.3 dBA1477 RPM
XFX RX 7700 XT Qick 31939°CFan Stop60°C84°C29.8 dBA1159 RPM

PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound – Podsumowanie

RX 7800 XT i RX 7700 XT zostały zbudowane przy użyciu nowego procesora graficznego Navi 32. Tak samo jak w przypadku Navi 31, wykorzystuje on podejście projektowe oparte na układach scalonych, które uczyniły procesory Ryzen tak udanymi. Zamiast pojedynczej, dużej matrycy monolitycznej, procesor składa się z kilku mniejszych elementów, które są łatwiejsze do produkcji i charakteryzują się znacznie niższym współczynnikiem wadliwości. Strategia układów scalonych w przypadku Navi 32 jest niemal identyczna jak w przypadku Navi 31. W jego centrum znajduje się centralna matryca GCD (graphics compute die), zawierająca wszystkie jednostki cieniujące, otoczona przez kilka matryc MCD (memory cache die), odpowiedzialnych za interfejs pamięci i pamięć podręczną L3. W przypadku RX 7800 XT mamy do czynienia z czterema matrycami MCD, tworząc interfejs pamięci o szerokości 256 bitów, podczas gdy RX 7700 XT korzysta tylko z trzech matryc MCD, co daje interfejs o szerokości 192 bitów. Czwarta matryca nie jest „zagubiona”, lecz AMD umieściło tutaj nieaktywną matrycę typu „dummy”, aby zapewnić stabilność strukturalną.
PowerColor RX 7800 XT Hellhound to flagowy model firmy PowerColor w tej serii, a Red Devil to najwyższa półka. Posiada wszystkie możliwe opcje, takie jak regulowane oświetlenie RGB, potężne chłodzenie o trzech slotach i trzech wentylatorach, podwójny BIOS oraz duży overclocking fabryczny. W porównaniu do referencyjnych parametrów AMD, Hellhound działa z częstotliwością taktowania wynoszącą 2213 MHz, co stanowi wzrost o 4% w stosunku do podstawowej wartości 2124 MHz ustalonej przez AMD. Średnia wydajność w grach z naszego testowego zestawu, przy rozdzielczości 1440p, przekłada się na wzrost wydajności o 3% w porównaniu z kartą referencyjną AMD – nie wiele, ale takie są obecnie standardy overclockingu fabrycznego. W rzeczywistości wszystkie niestandardowe konstrukcje RX 7800 XT, które przetestowaliśmy, osiągają praktycznie takie same poziomy wydajności, co może być korzystne, ponieważ naprawdę nie ma znaczenia, którą wybierzesz, przynajmniej jeśli chodzi o wydajność w grach.
W porównaniu do innych kart, PowerColor RX 7800 XT jest w stanie zagroźic NVIDIA GeForce RTX 4070, a jednocześnie jest około 500 zł tańsza. Nowa karta AMD jest także w stanie dorównać GeForce RTX 3080, jednej z najpopularniejszych kart z poprzedniej generacji tej firmy. Przyrost wydajności w porównaniu do RX 6800 XT w nowej odsłonie (bez overclockingu fabrycznego) wynosi jednak zaledwie 3%. Jeśli nadal korzystasz ze starszej karty RX 5700 XT, flagowej karty AMD sprzed kilku lat, RX 7800 XT oferuje podwójną wydajność, co jest całkiem imponujące. NVIDIA GeForce RTX 4060 Ti jest ponad 20% wolniejsza niż RX 7800 XT. Dzięki tym wynikom wydajnościowym, RX 7800 XT to doskonała karta do grania w rozdzielczości 1440p, łatwo osiągnie ponad 60 FPS przy maksymalnych ustawieniach we wszystkich grach oprócz najbardziej wymagających. Jeśli jesteś gotów zmniejszyć szczegóły graficzne lub użyć technologii upscalingu, to rozgrywka w rozdzielczości 4K z przyzwoitymi klatkami na sekundę jest także możliwa.
Jak można się było spodziewać, wydajność ray tracingu RX 7800 XT jest niższa niż u jego konkurentów od NVIDIA. Z włączonym RT, RTX 4070 jest w stanie pokonać RX 7800 XT o około 15%, co nie jest mało, ale nie oznacza to, że RX 7800 XT jest „dużo wolniejszy” lub „nie radzi sobie z ray tracingiem”. Overclocking fabryczny zdecydowanie pomaga zdobyć dodatkową klatkę lub dwie, ale, podobnie jak w przypadku rasterizacji, nie ma to aż tak dużego wpływu. W zależności od gry i tego, jak wymagające są jej efekty RT, mogą występować dość duże różnice. Bez wątpienia, jeśli stawiasz na ray tracing, to NVIDIA jest lepszym wyborem, ale nie jestem pewien, czy zdecydowałbym się wydać ~3200 zł zamiast ~2750 zł tylko dla lepszej wydajności w ray tracingu.
Największą zaletą NVIDIA w serii GeForce 40 jest wsparcie dla DLSS 3 Frame Generation. Na Gamescom AMD potwierdziło, że własna implementacja FSR 3 Frame Generation jest już w drodze, ale musimy jeszcze trochę poczekać. W DLSS 3 algorytm generacji klatek bierze dwie klatki, mierzy, jak rzeczy się poruszyły w tych dwóch klatkach, i oblicza pośrednią klatkę, w której te rzeczy poruszyły się tylko o połowę odległości. Oczywiście ta metoda nie jest idealna, szczególnie przy dokładnym przyjrzeniu się statycznym obrazom lub zwolnionemu odtwarzaniu wideo, ale w czasie rzeczywistym jest prawie niemożliwe do zauważenia jakiejkolwiek różnicy. W miarę jak osiągasz wyższe FPS i rozdzielczość, staje się to jeszcze trudniejsze, ponieważ różnice między każdą klatką stają się coraz mniejsze. Możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę to ogromna zaleta, ponieważ oznacza to, że można włączyć ray tracing za darmo lub grać w wyższych rozdzielczościach. Oczywiście jesteś ograniczony do gier z obsługą DLSS 3, z których obecnie jest ich około 40, głównie tytuły AAA, ale nie każda gra będzie go obsługiwać. AMD ogłosiło 12 gier dla FSR 3, i jestem pewien, że jeszcze więcej jest w przygotowaniu. Jestem nadal zaskoczony, że jeszcze go nie wydali, ponieważ jest to ważny punkt sprzedaży, który znacząco wpływa na atrakcyjność RX 7800 XT. Poza AMD nikt nie widział jeszcze FSR 3 w działaniu, więc nie wiemy, jak dobrze działa, jak wygląda, jakie są wymagania dotyczące wsparcia gry, itp. Niemniej jednak dobrze widzieć, że AMD pracuje nad odrobieniem zaległości wobec NVIDIA. Z drugiej strony, jeśli dziś kupisz kartę GeForce 40, będziesz mógł od razu korzystać z Frame Generation, i działa to bardzo dobrze. NVIDIA niedawno ogłosiła DLSS 3.5, który ma poprawić wygląd denoisingu podczas renderowania RT, ale nie ma jeszcze dostępnych niezależnych testów, będziemy was informować na bieżąco.
NVIDIA nie była szczodra jeśli chodzi o ilość pamięci VRAM w serii GeForce 40, AMD wypada tu lepiej. RX 7800 XT jest wyposażony w 16 GB VRAM, a RX 7700 XT ma 12 GB. Bez wątpienia to wyraźnie więcej niż 12 GB w RTX 4070 i 8 GB w RTX 4060 Ti, ale nasze testy RTX 4060 Ti 16 GB pokazały, że wielkość VRAM naprawdę nie robi aż takiej różnicy, zwłaszcza nie przy rozdzielczości 1440p. Oczywiście zawsze można znaleźć przypadki, gdzie więcej VRAM będzie działać lepiej niż mniej VRAM, ale dla ogromnej większości gier nie ma to znaczenia. Jak to ujął Franz Kafka: „Lepiej mieć i nie potrzebować, niż potrzebować i nie mieć”, i jeśli tak jest w przypadku podobnej lub lepszej ceny, jak w przypadku nowych Radeonów, to jest to oczywiście punkt sprzedaży dla AMD, chociaż nie uważam go za istotny.
PowerColor ma kilkanaście lat doświadczenia z kartami graficznymi AMD Radeon, co widać w modelu Hellhound. Karta nie tylko jest szybka, ale ma również niesamowite ustawienia wentylatorów. Pod pełnym obciążeniem karta jest bardzo cicha, zaledwie 25 dBA. Jeśli w pomieszczeniu są inne źródła hałasu, nie będzie można usłyszeć hałasu wentylatorów – przy pełnym obciążeniu podczas gry. Jeśli chcesz jeszcze spokojniejszego doświadczenia podczas grania, możesz aktywować tryb „cichy” w podwójnym BIOS-ie, a hałas spadnie do zaledwie 23,4 dBA, co jest praktycznie niesłyszalne, chyba że zbliżysz ucho do karty, na otwartej platformie, w cichym pomieszczeniu, bez innych źródeł hałasu – bardzo imponujące, dobra robota, PowerColor. Nawet przy tak niskim poziomie hałasu, temperatury są wciąż niskie i w pełni akceptowalne. Dużo pomaga tu fakt, że rozwiązanie termiczne PowerColor jest najbardziej wydajnym spośród wszystkich, które testowaliśmy dzisiaj, co potwierdzają wyniki naszego testu porównania chłodzenia przy normalizacji hałasu, eliminującego wszystkie zmienne poza wydajnością samego chłodzenia. Podobnie jak we wszystkich ostatnich wydaniach kart graficznych, PowerColor RX 7800 XT wyłączy wentylatory w trybie bezczynności, pracy na pulpicie, przeglądania internetu i podczas lekkich gier.
Konsumpcja energii RX 7800 XT jest niższa niż RX 6800 XT, o około 50 W. Nowa karta AMD zużywa około 250 W przy pełnym obciążeniu, co jest bardzo zarządzalne dla każdego porządnego zasilacza dostępnego na rynku. Fabrycznie podkręcona Hellhound od PowerColor zużywa dodatkowe 20 W, czyli 10%, co jest istotne, ale nie na tyle, by miało to wpływ na cokolwiek. RTX 4070 od NVIDII działa na niższym poziomie mocy, tylko 200 W, ale ma również tylko 12 GB VRAM, co zużywa mniej energii. Choć te różnice w zużyciu energii są rzeczywiste i nie można ich zignorować, nie sądzę, aby miały one na tyle poważny wpływ na decyzję zakupową, biorąc pod uwagę obecne ceny. Gdyby ceny były znacznie bliższe sobie, mogłyby stać się czynnikiem decydującym. Zazwyczaj warto zastanawiać się nad kosztem energii i wymaganiami chłodzenia, ale nasze testy chłodzenia dla RX 7800 XT pokazują, że chłodzenia są faktycznie lepsze niż w przypadku RTX 4070, więc argument o cieple i hałasie nie ma zastosowania w tym przypadku. W rzeczywistości jest dość łatwo osiągnąć takie same poziomy wydajności energetycznej RX 7800 XT, jak w przypadku RTX 4070. Wystarczy poświęcić dziesięć sekund na zmniejszenie napięcia, do 1,05 V, zamiast domyślnych 1,15 V. Oszczędzisz 20 W i zyskasz kilka procent wydajności, ponieważ algorytm taktowania AMD ma większą przestrzeń na wzrost wydajności. Nie mam pojęcia, dlaczego domyślne ustawienia AMD działają przy tak wysokim napięciu.
Jeżeli chodzi o opłacalność zakupu nowej karty graficznej od AMD, to jest całkiem przyzwoicie. Biorąc pod uwagę fakt podatku od nowości, ceny zaczynają się od 2750 zł. Wystarczy chwila cierpliwości, a za miesiąc lub dwa karta prawdopodobnie spadnie bliżej 2500 zł, co będzie oznaczało, że będzie to jedna z najbardziej opłacalnych kart graficznych w tym segmencie. RX 6800 XT będzie mógł godnie odejść na emeryturę.
Product
Specification
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
9Expert Score
PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound: Wydajność i Potencjał Podkręcania

PowerColor to marka, która zdobyła uznanie w świecie kart graficznych, a ich model RX 7800 XT Hellhound jest tego doskonałym przykładem. Ta karta graficzna z serii Hellhound wyróżnia się wyjątkowym zestawem cech, które sprawiają, że jest idealnym wyborem dla entuzjastów gier. Przyjrzyjmy się jej możliwościom, wydajności i potencjałowi podkręcania.

RX 7800 XT Hellhound bazuje na nowym układzie Navi 32, co oznacza, że korzysta z nowej architektury RDNA 3. To oznacza, że mamy do czynienia z kartą graficzną następnej generacji, co obiecuje wyższą wydajność i nowe funkcje. Navi 32 wykorzystuje proces technologiczny 5 nm, co przekłada się na lepszą wydajność i efektywność energetyczną.

Jeśli chodzi o wydajność, RX 7800 XT Hellhound stoi na bardzo wysokim poziomie. Jest to karta, która radzi sobie znakomicie w rozdzielczości 1440p, oferując płynne doświadczenia w najnowszych grach. W teście na różnych tytułów, średnia wydajność tej karty jest imponująca. Osiąga podobne wyniki do konkurencyjnych modeli, takich jak GeForce RTX 4070 czy RTX 3080, a jednocześnie jest dostępna w atrakcyjniejszej cenie.

Jednym z najważniejszych atutów RX 7800 XT Hellhound jest jej potencjał do podkręcania. Dzięki fabrycznemu podkręceniu, można uzyskać jeszcze lepsze wyniki, ale to nie koniec. Karta ta ma spory zapas mocy, który można wykorzystać, by osiągnąć jeszcze wyższe taktowania i wydajność. Nasze testy pokazały, że jesteśmy w stanie uzyskać wzrost wydajności rzędu 13%, co jest wynikiem imponującym.

Temperatura i poziom hałasu RX 7800 XT Hellhound są godne uwagi. Nawet pod pełnym obciążeniem karta utrzymuje się na niskiej temperaturze, a poziom hałasu jest bardzo akceptowalny. Dzięki solidnemu systemowi chłodzenia, karta pracuje cicho i nie przegrzewa się, co jest kluczowe dla komfortu użytkownika.

Jednym z ważnych czynników przy wyborze karty graficznej jest też jej pobór mocy. RX 7800 XT Hellhound nie jest szczególnie prądożerny, co oznacza, że nie potrzebujesz supermocnego zasilacza, by ją zasilić. Warto jednak zauważyć, że jest nieco bardziej prądożerny od konkurencyjnych modeli, takich jak RTX 4070. Niemniej jednak, różnica w poborze mocy nie jest na tyle duża, by wpłynęła na decyzję o zakupie.

Jeśli chodzi o ray tracing, RX 7800 XT Hellhound radzi sobie przyzwoicie, ale nie jest to jej najmocniejsza strona. Karty konkurencyjne od NVIDII oferują lepszą wydajność w tej dziedzinie, więc jeśli ray tracing jest dla ciebie kluczowy, może warto rozważyć inne modele.

Podsumowując, PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound to karta graficzna, która wyróżnia się doskonałą wydajnością, potencjałem do podkręcania i atrakcyjnym stosunkiem wydajności do ceny. Jeśli szukasz karty do gier w rozdzielczości 1440p, która sprosta nawet najnowszym tytułom, to jest to model, który warto wziąć pod uwagę.

Jakość
10
Wydajność
8
Cena
8.2
Opłacalność
8.6
Kultura pracy
10
Zalety
  • Wysoka jakość wykonania
  • Dobra kultura pracy
  • Tańsza od 4070
  • 16GB VRAM
  • Potencjał podkręcania
  • Starfield w gratisie
Wady
  • Brak infa o FSR 3
Maciek Wiśniewski
Maciek Wiśniewski

Entuzjasta komputerowy o głębokiej pasji do wszystkiego, co związane z technologią i komputerami. Moje zainteresowanie tym obszarem sięga dzieciństwa i od tamtej pory nieustannie rozwijam swoją wiedzę na ten temat.Posiadam solidną wiedzę w zakresie sprzętu komputerowego, od procesorów i kart graficznych po pamięć RAM i dyski SSD. Z przyjemnością złożę komputer od podstaw, dokonując starannie dobranych wyborów sprzętu, aby uzyskać optymalną wydajność.Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące komputerów, oprogramowania, gier czy technologii, z przyjemnością Ci pomogę. Razem możemy odkrywać fascynujący świat komputerowego wszechświata!

Co o tym sądzisz milordzie?

      Dodaj Odpowiedź

      FPSGURU
      Logo
      Porównaj wybrany sprzęt
      • GPU (0)
      • CPU (0)
      • Komputery Gamingowe (0)
      Porównaj
      0