MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X – Test wydajności

NVIDIA dzisiaj wprowadza na rynek GeForce RTX 4070 Ti SUPER, drugą z trzech części nowych kart graficznych z serii high-end, będących rozszerzeniem marki SUPER. Te trzy karty stanowią odświeżenie cyklu życia dla generacji Ada w serii GeForce RTX 40, a ich celem jest zapewnienie wyższej wydajności w popularnych segmentach cenowych. Nowy RTX 4070 Ti SUPER kosztuje od 800 dolarów wzwyż, co jest dokładnie taką samą ceną jak RTX 4070 Ti, który zostanie wycofany z oferty firmy. W tej cenie, nowy RTX 4070 Ti SUPER oferuje więcej shaderów i innych podzespołów, ale co ważniejsze, przynosi istotną aktualizację w podsystemie pamięci.

W przeciwieństwie do GeForce RTX 4070 SUPER z zeszłego tygodnia, nie istnieje karta graficzna NVIDIA Founders Edition dla RTX 4070 SUPER, dlatego mamy z nami model MSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER Ventus 3X, kartę o niestandardowym projekcie od MSI, którą znajdziesz w sugerowanej cenie detalicznej od NVIDIA. Karta ta ma wszystko, czego potrzebujesz, jeśli rozważasz zakup RTX 4070 Ti SUPER. Ten model został dostarczony do nas przez NVIDIĘ i jest dostępny zarówno w cenie MSRP, jak i z zegarami referencyjnymi.
NVIDIA pierwotnie wprowadziła na rynek GeForce RTX 4070 Ti pod nazwą RTX 4080 12 GB przy premierze kart z serii RTX 40. Konieczność zmiany nazwy wynikała z kontrowersji związanej z istotnie różnymi parametrami w porównaniu do wersji RTX 4080 16 GB, która ostatecznie przyjęła nazwę RTX 4080. Firma wykorzystała maksymalną liczbę dostępnych shaderów na układzie GPU AD104 o architekturze 5 nm, aby stworzyć RTX 4070 Ti. Aby jednak stworzyć model RTX 4070 Ti SUPER, firma sięga po większy układ AD103, zasilający również RTX 4080 i nadchodzącego RTX 4080 SUPER, o którym usłyszysz więcej już w przyszłym tygodniu.

Układ AD103 dostarcza NVIDIA o 33% więcej shaderów niż AD104, rozproszonych w 80 procesorach strumieniowych. Co jednak istotniejsze, charakteryzuje się szerszą 256-bitową magistralą pamięci GDDR6X w porównaniu do 192-bitowej magistrali układu AD104, zasilającego oryginalne modele RTX 4070 Ti, RTX 4070 SUPER i RTX 4070. To zwiększenie szerokości magistrali pamięci, wraz z kilkoma dodatkowymi shaderami, to podstawa nowej karty graficznej GeForce RTX 4070 Ti SUPER.
Nowa karta RTX 4070 Ti SUPER dysponuje 16 GB pamięci GDDR6X, obejmującej pełną szerokość magistrali 256-bitowego układu AD103. Pamięć pracuje z częstotliwością taktowania 21 Gbps, co przekłada się na przepustowość pamięci na poziomie 672 GB/s – to znaczący wzrost o 33% w porównaniu do pierwotnego modelu RTX 4070 Ti, który osiągał 504 GB/s. NVIDIA zaprojektowała RTX 4070 Ti SUPER z układu AD103, aktywując 66 spośród 80 procesorów strumieniowych, co oznacza 10% wzrost w stosunku do oryginalnego RTX 4070 Ti. Efektem tego są 8448 rdzenie CUDA, 268 rdzeni Tensor, 66 rdzeni RT i 262 jednostek TMU.
Jednakże występują dwie istotne zmiany w projekcie w porównaniu do RTX 4080. NVIDIA aktywowała 96 spośród 112 jednostek ROP fizycznie obecnych na układzie AD103, co stanowi nadal wzrost o 20% w porównaniu do 80 jednostek ROP w RTX 4070 Ti. Drugą zmianą jest pamięć podręczna L2 na matrycy. Z dostępnych 64 MB na układzie AD103, NVIDIA aktywowała jedynie 48 MB. To ta sama ilość pamięci, co w przypadku RTX 4070 Ti i RTX 4070 SUPER. NVIDIA przydzieliła RTX 4070 Ti SUPER maksymalny limit mocy (TGP) wynoszący 285 W, co jest identyczne jak w przypadku RTX 4070 Ti. Ten limit mocy nie odbiega znacząco od 320 W RTX 4080.
Znak „SUPER” oznacza większą wydajność w określonych segmentach cenowych i nie sygnalizuje wprowadzenia nowych funkcji na poziomie architektury. Architektura GeForce Ada Lovelace wprowadza trzecią generację technologii śledzenia promieni RTX w czasie rzeczywistym. Jej nowy rdzeń CUDA trzeciej generacji, wspierając wyższe częstotliwości i zwiększone IPC, wprowadza technologię reorganizacji wykonania shaderów, co powinno przyspieszyć obciążenia związane z śledzeniem promieni. Nowa trzecia generacja rdzenia RT, oprócz zwiększonej wydajności przecięcia promieni, obsługuje przesunięte mikrosiatki, co pozwala na większą złożoność obiektów śledzonych promieniami. Wreszcie, do pracy DLSS 3 Frame Generation konieczny jest nowy procesor przepływu optycznego.
NVIDIA pozycjonuje GeForce RTX 4070 Ti SUPER jako kartę graficzną do obsługi rozdzielczości 1440p. Takie parametry są szczerze mówiąc overkillem dla tego standardu, zwłaszcza że nawet zwykły RTX 4070 może osiągnąć około 60 klatek na sekundę. To, co jednak wyróżnia RTX 4070 Ti SUPER, to zdolność do płynnej gry w rozdzielczości 1440p przy wysokich częstotliwościach odświeżania. Na rynku dostępne są teraz liczne monitory 1440p w przystępnych cenach, oferujące częstotliwość odświeżania 144 Hz lub 165 Hz. Jeśli RTX 4070 Ti SUPER osiąga średnią bliską 3-cyfrowych klatek na sekundę, to te monitory posiadają wystarczającą liczbę klatek na sekundę, aby zapewnić doskonałe doznania w grach w porównaniu do monitorów 60 Hz.
Podobnie jak w przypadku zwykłej wersji, wszystkie karty z serii RTX 4070, które testowaliśmy przed tą, są zdolne do obsługi gier w rozdzielczości 4K, chociaż NVIDIA nie zaleca tego, więc RTX 4070 Ti SUPER powinien być tym bardziej zdolny do obsługi 4K. Masz również do dyspozycji GeForce Experience, który dobierze odpowiednie ustawienia gry dla Ciebie, a dodatkowo zawsze dostępne są technologie DLSS oraz DLSS 3 Frame Generation.
Karta graficzna MSI RTX 4070 Ti SUPER Ventus 3X prezentuje się dosyć oszczędnie pod względem designu, z dwukolorowym chłodzeniem w odcieniach czerni i srebra, nawiązującym do niektórych starszych kart NVIDIA Founders Edition. Karta zajmuje trzy sloty i prezentuje się dość ekskluzywnie po zainstalowaniu w komputerze. Pozostaje wierna referencyjnym zegarom NVIDIA, osiągając 2610 MHz w trybie boost i 21 Gbps w pamięci. Limit mocy jest ustawiony na standardowe 285 W według NVIDIA. Karta pobiera energię za pomocą złącza 12VHPWR, dołączony jest adapter przekształcający dwa złącza zasilające PCIe 8-pin. MSI wyceniła tę kartę zgodnie z sugerowaną ceną detaliczną od NVIDIA, wynoszącą 800 dolarów.

MSI RTX 4070 Ti SUPER Ventus 3X – Architektura

Ada, jako architektura graficzna, jest trzecią generacją technologii NVIDIA RTX, będącą zaawansowanym krokiem w kierunku realizmu w grach. Osiągane to jest poprzez innowacyjne wykorzystanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, eliminując przy tym nadmierną konieczność mocy obliczeniowej do generowania grafiki 3D opartej jedynie na tej technologii.
Ada doskonale łączy tradycyjną grafikę rastrową z elementami śledzenia promieni, takimi jak refleksy, oświetlenie i globalne oświetlenie, co przyczynia się do podniesienia poziomu realizmu. W trzeciej generacji RTX, wprowadzonej przez Ada, znalazły się nowoczesne, wydajne rdzenie Ada CUDA, trzecia iteracja rdzenia RT, czwarta generacja rdzenia Tensor oraz innowacyjny procesor przepływu optycznego. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek, działając niezależnie od głównego potoku renderowania GPU.
GeForce RTX 4070 Ti SUPER otrzymuje istotne unowocześnienie podsystemu pamięci w porównaniu z oryginalnym RTX 4070 Ti, oprócz wzrostu shaderów i innych komponentów. Ponieważ NVIDIA wykorzystała w pełni AD104 do stworzenia RTX 4070 Ti, jedyną drogą do stworzenia RTX 4070 Ti SUPER było sięgnięcie po większe układy AD103, zasilające RTX 4080 oraz nadchodzące RTX 4080 SUPER. Najważniejszym atutem przesiadki na AD103 jest jego szersza magistrala pamięci 256-bitowa, co pozwoliło NVIDIA zwiększyć pamięć z 12 GB do 16 GB.

Układ AD103 został zbudowany w procesie technologicznym litografii EUV 5 nm, posiadającej obszar chipa równy 379 mm² oraz zawierający aż 45,9 miliarda tranzystorów. Chip wyposażony jest w interfejs PCI-Express 4.0 x16, obsługujący PCI resizable BAR, oraz szeroką 256-bitową magistralę pamięci GDDR6X. Silnik GigaThread pełni rolę głównego kontrolera przepływu pracy dla GPU, rozdzielając pracę między 7 klastrów przetwarzania grafiki (GPC). Każdy GPC dzieli jednostkę Raster Engine i render backends między sześć klastrów przetwarzania tekstur (TPC), będących podstawową jednostką niepodzielną GPU. Każdy z nich zawiera dwa procesory strumieniowe (SM) i jednostkę Polymorph. Każdy SM zawiera 128 rdzeni CUDA rozłożonych na cztery partycje. Połowa tych rdzeni CUDA to czyste FP32, podczas gdy druga połowa jest zdolna do przetwarzania FP32 lub INT32. SM zachowuje zdolność jednoczesnego przetwarzania matematyki FP32+INT32. SM zawiera również trzecią generację rdzenia RT, cztery rdzenie Tensor o czwartej generacji, pewną ilość pamięci podręcznej i cztery jednostki TMU. Jedna z siedmiu jednostek GPC na AD103 fizycznie posiada jedynie 4 jednostki TPC.
Z łączną liczbą 40 jednostek klastrów przetwarzania tekstur (TPC) lub 80 procesorów strumieniowych (SM), AD103 fizycznie wyposażony jest w 10 240 rdzeni CUDA, 320 rdzeni Tensor, 80 rdzeni RT i 320 jednostek TMU, wraz z 64 MB pamięci podręcznej L2 na matrycy oraz 112 jednostek ROP. NVIDIA stworzyła model RTX 4070 Ti SUPER na bazie układu AD103, aktywując 66 spośród 80 procesorów strumieniowych, 48 MB z dostępnych 64 MB pamięci podręcznej L2 oraz 96 spośród 112 jednostek ROP. W efekcie uzyskujemy 8448 rdzeni CUDA, 264 rdzeni Tensor, 66 rdzeni RT, 264 jednostki TMU, 96 jednostek ROP oraz 48 MB pamięci podręcznej L2. NVIDIA dodatkowo wyłączyła kilka jednostek NVDEC, co skutkuje dokładnie taką samą konfiguracją akceleracji wideo jak w przypadku RTX 4070 Ti, z dwiema jednostkami NVENC i jedną jednostką NVDEC. 256-bitowa magistrala pamięci obsługuje 16 GB pamięci, jednak taktowanie pamięci wynosi 21 Gbps, w porównaniu do 22.5 Gbps w RTX 4080 i 23 Gbps w nadchodzącym modelu RTX 4080 SUPER. Nawet przy 21 Gbps, przepustowość pamięci wynosi imponujące 672 GB/s, co stanowi wzrost o 33% w porównaniu z oryginalnym modelem RTX 4070 Ti.

3rd Gen RT Core oraz Ray Tracing

Rdzeń RT trzeciej generacji stanowi kluczowy element o najwyższej matematycznej intensywności w dziedzinie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, obejmując takie aspekty, jak traversing BVH. Rewolucyjną funkcją wprowadzoną w trzeciej generacji tego rdzenia jest Silnik Przemieszczający Mikrosiatki. Podobnie jak cieniowanie siatek czy tessellation miały głęboki wpływ na polepszenie wydajności w przypadku skomplikowanej geometrii rastrowej, umożliwiając programistom gier znaczne zwiększenie złożoności geometrii.

DMM (Displaced Micro-Mesh) to innowacyjna metoda redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczającej (BVH), wykorzystywanej do określania, gdzie promień przecina geometrię. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze detale, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada zyskuje także znaczącą poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER) – funkcji definiowanej programowo, wymagającej uwagi od strony silników gier. SER pomaga GPU w efektywnej reorganizacji i optymalizacji wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.

Opacity Micro Meshes

Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM) to innowacyjna cecha wprowadzona w architekturze Ada, mająca na celu zoptymalizowanie procesu rasteryzacji, zwłaszcza w przypadku obiektów posiadających kanały alfa, czyli dane o przeźroczystości. W scenie 3D większość obiektów o niskim priorytecie, jak na przykład liście na drzewie, to z gruntu prostokąty z nałożonymi teksturami przedstawiającymi liście. Tutaj właśnie przeźroczystość (alfa) nadaje kształt liściom. Jest to wyjątkowe wyzwanie dla rdzeni RT, gdyż te obiekty nie są faktycznie w formie, którą reprezentują. Są to jedynie prostokąty z teksturami, które iluzorycznie nadają kształt.

Rdzenie RT z poprzedniej generacji napotykały trudności w przecinaniu promieni z takimi obiektami, ponieważ nie miały one rzeczywistego kształtu, a jedynie pozorny, wytworzony przez tekstury. Były zmuszone do wielokrotnej współpracy z etapem renderowania, aby zrozumieć kształt obiektu przeźroczystego, gdyż same nie były w stanie autonomicznie testować kanału alfa. Wprowadzenie funkcji OMM w architekturze Ada stanowi przełomowe usprawnienie w tym kontekście.
W odpowiedzi na to wyzwanie pojawiają się Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM). W sposób analogiczny do tego, w jaki DMM upraszcza geometrię poprzez tworzenie siatek mikro-trójkątów, OMM kształtuje siatki prostokątnych tekstur, idealnie dopasowanych do obszarów tekstury pozbawionych kanału alfa. Ten innowacyjny krok sprawia, że rdzeń RT lepiej rozumie geometrię obiektu i może precyzyjnie obliczać przecięcia promieni. Ta modyfikacja ma zauważalny wpływ na wydajność cieniowania w aplikacjach, które nie korzystają z technologii śledzenia promieni, podnosząc ogólną wydajność.
Praktyczne zastosowanie OMM nie ogranicza się jedynie do obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale obejmuje także efekty dymu i lokalnej mgły. W tradycyjnych podejściach do renderowania tych efektów często występowało nadmierne obciążenie, ponieważ nakładano wiele tekstur, z których każda musiała być pełni przetwarzana przez shadery. Teraz jednak są brane pod uwagę tylko piksele nieprzezroczyste, co sprawia, że OMM przyczynia się do 30-procentowego przyspieszenia procesu wypełniania bufora graficznego i wpływa na współczynnik klatek, podnosząc go o 10 procent. To istotna poprawa wydajności renderowania, która ma znaczący wpływ na jakość i płynność wizualnego doświadczenia.

DLSS 3 Frame Generation

DLSS 3 wprowadza rewolucyjną nowość, obiecując podwojenie liczby klatek przy porównywalnej jakości – nosi nazwę generacji klatek przy użyciu sztucznej inteligencji (AI frame-generation). Rozwijając ideę DLSS 2 i jego sztucznej super-rozdzielczości (skalowanie niższej rozdzielczości klatki do rozdzielczości natywnej przy minimalnej utracie jakości), DLSS 3 potrafi generować całe klatki wyłącznie za pomocą sztucznej inteligencji, eliminując potrzebę zaangażowania potoku renderowania grafiki. Dodatkowo istnieje opcja włączenia generacji klatek w rozdzielczości natywnej bez konieczności upscalingu. To innowacyjne podejście znacząco podnosi efektywność renderowania, oferując użytkownikom znacznie lepsze doświadczenia wizualne bez kompromisów w jakości obrazu.
Co druga klatka w DLSS 3 jest zatem generowana przy użyciu sztucznej inteligencji, nie będąc repliką poprzednio renderowanej klatki. To osiągalne dzięki architekturze graficznej Ada, która posiada dedykowany komponent sprzętowy o nazwie akcelerator przepływu optycznego (OFA). Ten akcelerator wspomaga prognozowanie wyglądu kolejnej klatki, tworząc tzw. pole przepływu optycznego, co stanowi innowacyjne podejście wprowadzone przez NVIDIA. OFA skutecznie eliminuje dezorientację algorytmu DLSS 3 w obecności statycznych obiektów w dynamicznej scenie 3D, takiej jak w symulatorze wyścigowym.

Proces ten wykorzystuje zwiększoną wydajność wprowadzoną przez format matematyczny FP8, będący częścią czwartego pokolenia rdzenia Tensor. Kolejnym kluczowym elementem DLSS 3 jest Reflex, który, eliminując kolejkę renderowania, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu akceptowalnego poziomu opóźnienia przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i czwartego pokolenia rdzenia Tensor stanowi podstawę, dlaczego korzystanie z DLSS 3 jest zarezerwowane dla architektury Ada, a starsze architektury nie obsługują tej technologii.

Zrównoważony Podsystem Pamięci Ada

W przeszłej odsłonie karty graficznej GeForce RTX 3070 Ti korzystano z rozległego interfejsu pamięci GDDR6 o szerokości 256 bitów, obsługującego 8 GB pamięci GDDR6X pracującej z prędkością 19 Gb/s (co dawało imponującą przepustowość na poziomie 608 GB/s). Nowe modele, takie jak RTX 4070, RTX 4070 SUPER i RTX 4070 Ti, postawiły jednak na bardziej zredukowany interfejs o szerokości 192 bitów. To kompensowane zostało poprzez zastosowanie szybszej pamięci, osiągającej prędkość 21 Gb/s (co daje przepustowość na poziomie 504 GB/s).

Warto zauważyć, że poza najwyższym modelem RTX 4090, każdy produkt w serii RTX 40 został wyposażony w interfejs pamięci o mniejszej szerokości w porównaniu do poprzedniej generacji, choć z jednoczesnym zwiększeniem szybkości i pojemności pamięci. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Dzięki innowacyjnej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA dokonała przemyślanego zrównoważenia podsystemu pamięci. Teraz skupia się na większych rozmiarach pamięci podręcznej na chipie, co umożliwiło zawężenie interfejsu pamięci GDDR6 GPU. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest obniżenie kosztów, choć firma twierdzi, że nie ma to znaczącego wpływu na wydajność GPU.
Pamięć podręczna ostatniego poziomu, czyli L2, w GPU NVIDIA Ada prezentuje się imponująco, będąc od 8 do 10 razy większą niż w poprzedniej generacji GPU Ampere. W układzie AD104, kierującym RTX 4070 SUPER, znalazło się imponujące 48 MB pamięci L2, podczas gdy jego poprzednik, układ GA104 zasilający RTX 3070 Ti, ograniczał się do 4 MB pamięci. NVIDIA zilustrowała, w jaki sposób większa pamięć podręczna na chipie znacząco zmniejsza obciążenie pamięci wideo, a mianowicie operacje w pamięci GDDR6, o imponujące 40% do 60% w przypadku tego samego GPU. To efektywnie absorbuje większą ilość żądań dostępu do pamięci przez shadery, co wpływa na wydajność układu graficznego.
Pamięć L2 pełni rolę wspólnej pamięci cache dla różnych Klastrów Przetwarzania Graficznego (GPC) na GPU oraz ich lokalnych Klastrów Przetwarzania Tekstur (TPC). Informacje, które nie są wystarczająco „gorące” (czyli rzadko odwiedzane) i nie utrzymują się w małej pamięci cache L1 Procesora Strumieniowego (SM), są przenoszone do pamięci cache L2. W zależności od stopnia ich intensywności, mogą być następnie przenoszone do pamięci wideo GDDR6. Pamięć L2 działa o rząd wielkości szybciej niż pamięć wideo, jeśli chodzi o czas opóźnienia, co sprawia, że przechowywanie często odwiedzanych danych w tej lokalizacji przynosi znaczne korzyści.
W świetle przedstawionych przez NVIDIA twierdzeń, ponowne zrównoważenie między pamięcią podręczną na chipie (LLC), a pamięcią wideo obniża dostęp GPU do tej drugiej nawet o 60%. To oznacza, że GPU może efektywnie operować z węższym, 192-bitowym szerokim szynem pamięci GDDR6X. Nowa generacyjnie szybsza pamięć, osiągająca prędkość 21 Gb/s w przypadku modelu RTX 4070 SUPER, została zastosowana przez firmę NVIDIA. Wprowadzając nową metodę prezentacji przepustowości pamięci, firma uwzględniła także wkład pamięci L2, jej współczynnik trafień (hit-rate) i wynikowy spadek ruchu wideo w pamięci.
Porównanie
kart
graficznych
CoresROPsCore
Clock
Boost
Clock
Memory
Clock
Memory
RTX 4060 Ti4352482310 MHz2535 MHz2250 MHz8 GB, GDDR6, 128-bit
RX 6700 XT2560642424 MHz2581 MHz2000 MHz12 GB, GDDR6, 192-bit
RTX 30705888961500 MHz1725 MHz1750 MHz8 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3070 Ti6144961575 MHz1770 MHz1188 MHz8 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 68003840961815 MHz2105 MHz2000 MHz16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 7700 XT3456962171 MHz2544 MHz2250 MHz12 GB, GDDR6, 192-bit
RX 6800 XT46081282015 MHz2250 MHz2000 MHz16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 30808704961440 MHz1710 MHz1188 MHz10 GB, GDDR6X, 320-bit
RTX 40705888641920 MHz2475 MHz1313 MHz12 GB, GDDR6X, 192-bit
RX 7800 XT3840962124 MHz2430 MHz2425 MHz16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6900 XT51201282015 MHz2250 MHz2000 MHz16 GB, GDDR6, 256-bit
RX 6950 XT51201282100 MHz2310 MHz2250 MHz16 GB, GDDR6, 256-bit
RTX 3090104961121395 MHz1695 MHz1219 MHz24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 4070 Super7168801980 MHz2475 MHz1313 MHz12 GB, GDDR6X, 192-bit
RTX 4070 Ti7680802310 MHz2610 MHz1313 MHz12 GB, GDDR6X, 192-bit
RTX 4070 Ti Super8448962340 MHz2610 MHz1400 MHz16 GB, GDDR6X, 256-bit
RX 7900 XT53761922000 MHz2400 MHz2500 MHz20 GB, GDDR6, 320-bit
RTX 3090 Ti107521121560 MHz1950 MHz1313 MHz24 GB, GDDR6X, 384-bit
RTX 408097281122205 MHz2505 MHz1400 MHz16 GB, GDDR6X, 256-bit
RTX 4080 Super102401122295 MHz2550 MHz1400 MHz16 GB, GDDR6X, 256-bit

Zdjęcia karty graficznej MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus

Zdjęcia: TechPowerUP
  • Karta graficzna MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus 3X prezentuje się w taki sam sposób, jak inne modele z serii Ventus GeForce 40 tej firmy. W porównaniu do jednostek GeForce 30 Ventus, srebrny kolor jest teraz bardziej wyrazisty. Z drugiej strony, na tylnej części znajduje się plastikowa płytka, która posiada wycięcie, pozwalające na swobodny przepływ powietrza.
  • Karta ma wymiary 31 x 12 cm, a masa wynosi 1084 g.
  • Montaż wymaga trzech slotów w systemie. Zmierzyliśmy szerokość karty, która wynosi 53 mm.
  • Opcje łączności z monitorem oferują trzy standardowe porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1a (identyczny z Ampere i taki sam jak w wersji nie-Super Ada).
  • Wszystkie karty graficzne GeForce RTX 4070 Super korzystają z złącza ATX 12VHPWR o konfiguracji 12+4 pin, w zestawie znajduje się kabel adaptera.
  • Na karcie znajduje się przełącznik biosu, umożliwiający przełączenie się na drugi, cichszy BIOS. Ten działa przy bardziej łagodnej krzywej wentylatora i zatrzymuje wentylator w trybie bezczynności.
  • Złącze okrągłe na tyle karty może być wykorzystane do zasilania oświetlenia RGB karty graficznej, co pozwala na jego działanie nawet wtedy, gdy system jest wyłączony lub karta nie jest zainstalowana.

Wnętrze karty graficznej

Zdjęcia: TechPowerUP
  • Rozwiązanie termiczne w modelu MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus jest wyposażone w sześć rur cieplnych. Główny radiator odpowiada także za chłodzenie układów pamięciowych oraz obwodów VRM.
  • Plastikowy backplate stanowi ochronę karty przed uszkodzeniami podczas montażu i obsługi.

Płytka drukowana (PCB) – detale

Zdjęcia: TechPowerUP
  • Napięcie GPU oparte jest na dziewięcio fazowym układzie, sterowanym przez kontroler uPI uP9512R.
  • VRM GPU korzysta z komponentów OnSemi NCP302150 50 A.
  • Napięcie pamięci to układ dwufazowy, sterowany przez kontroler uPI uP9529Q.
  • W obszarze pamięci zastosowano układy OnSemi NCP302150 50 A.
  • Pamięci GDDR6X pochodzą od Micron i noszą numer modelu D8BZC, który dekoduje się jako MT61K512M32KPA-21:U. Są one określone do pracy z częstotliwością 1313 MHz (efektywne 21 Gbps GDDR6).
  • Procesor graficzny AD103 od NVIDIA to drugi GPU z architekturą Ada Lovelace. Został zbudowany przy użyciu procesu technologicznego o wielkości 5 nanometrów w TSMC Taiwan, z liczbą tranzystorów wynoszącą 45,9 miliarda i powierzchnią wynoszącą 379 mm².

Platforma testowa – MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus

Platforma testowa
ProcesorIntel Core i9-13900K
Płyta głównaMSI Pro Z790-A WiFi DDR5
Resizable BARWłączony, o ile było wsparcie
Pamięć RAMCorsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76
ChłodzenieCooler Master PL360
Pasta termo.Arctic MX-6
Dyski twardeCrucial P5 Plus 2TB
ZasilaczCooler Master MWE 1250 V2 Gold
System operacyjnyWindows 11 Pro 64-bit
  • Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
  • Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
  • Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
  • Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
  • Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
  • 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
  • 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
  • 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.

Assassin’s Creed Valhalla

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Assassins Creed Valhalla DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Assassins Creed Valhalla DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Assassins Creed Valhalla DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Cyberpunk 2077

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Cyberpunk 2077 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Cyberpunk 2077 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Cyberpunk 2077 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

DOOM Eternal

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności DOOM Eternal Vulkan MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności DOOM Eternal Vulkan MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności DOOM Eternal Vulkan MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Dying Light 2

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Dying Light 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Dying Light 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Dying Light 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Elden Ring

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Elden Ring DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Elden Ring DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Elden Ring DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

F1 22

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności F1 22 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności F1 22 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności F1 22 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Far Cry 6

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Far Cry 6 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Far Cry 6 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Far Cry 6 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

God of War

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności God of War DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności God of War DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności God of War DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Red Dead Redemption 2

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Red Dead Redemption 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Red Dead Redemption 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Red Dead Redemption 2 DX12 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

The Witcher 3 Wild Hunt

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności The Witcher 3 Wild Hunt DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności The Witcher 3 Wild Hunt DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności The Witcher 3 Wild Hunt DX11 MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Średnia ilość FPS – MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Srednia FPS MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 1920x1080 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Srednia FPS MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 2560x1440 1
MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X - Test wydajności Srednia FPS MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X test wydajnosci w rozdzielczosci 3840x2160 1

Temperatury

Temperatura i hałas
Spoczynek
Gaming
GPUhałas
GPUHotspotPamięćhałas
RPM
ASUS RTX 4070 Ti Super TUF38°CFan Stop63°C76°C72°C31.5 dBA1539 RPM
ASUS RTX 4070 Ti Super TUF (Quiet BIOS)38°CFan Stop70°C86°C80°C26.8 dBA1199 RPM
Galax RTX 4070 Ti Super EX39°CFan Stop64°C76°C70°C33.5 dBA1438 RPM
MSI RTX 4070 Ti Super Ventus41°CFan Stop71°C84°C78°C30.2 dBA1562 RPM
Palit RTX 4070 Ti Super JetStream37°CFan Stop65°C79°C72°C31.7 dBA14.03 RPM
PNY RTX 4070 Ti Super Verto35°CFan Stop73°C87°C84°C31.2 dBA1477 RPM
Zotac RTX 4070 Ti Super Trinity37°CFan Stop70°C83°C74°C30.9 dBA1382 RPM

MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus – Podsumowanie

Z serią GeForce RTX 40 Super NVIDIA odświeża swoją ofertę opartą na architekturze Ada na rok 2024. Na targach CES w Las Vegas firma zaprezentowała trzy nowe modele: GeForce RTX 4070 Super, RTX 4070 Super Ti oraz RTX 4080 Super. Podczas recenzji RTX 4070 Super w zeszłym tygodniu, dzisiaj embargo recenzyjne dla RTX 4070 Ti Super zostało zdjęte, recenzje kart o niestandardowym projekcie będą dostępne jutro, natomiast RTX 4080 Super zostanie zrecenzowany jeszcze w tym miesiącu.
RTX 4070 Super jest zbudowany z wykorzystaniem tego samego układu GPU AD104 co RTX 4070, natomiast RTX 4070 Ti Super różni się. RTX 4070 Ti Super korzysta z większego układu GPU AD103, zasilającego również RTX 4080. Głównym powodem jest to, że RTX 4070 Ti non-Super już maksymalnie wykorzystuje ilość rdzeni GPU na układzie AD104. Dodatkowo, AD104 nie obsługuje konfiguracji VRAM 16 GB — jedynie 12 GB i 24 GB. Wraz z aktualizacją GPU następuje również wzrost liczby rdzeni GPU do 8448, co stanowi 10% wzrost w porównaniu do 7680 rdzeni w RTX 4070 Ti. Zgodnie z oczekiwaniami dla konfiguracji VRAM 16 GB, interfejs magistrali VRAM jest teraz szerszy, wynoszący 256 bitów, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu do 192-bitowej magistrali w RTX 4070 Ti. Rozmiar pamięci podręcznej L2 pozostaje bez zmian — nadal 48 MB, czyli o 16 MB mniej niż w RTX 4080. Pod względem liczby jednostek ROP otrzymujesz teraz 96 (jest to prawidłowa liczba, potwierdzona przez NVIDIĘ, 112 to błąd w przewodniku recenzentów), co stanowi wzrost o 20% w porównaniu do 80 jednostek ROP w RTX 4070 Ti. RTX 4080 nadal spodziewany jest być znacznie szybszy, głównie dzięki swoim 9728 rdzeniom GPU, większej pamięci podręcznej i 112 jednostkom ROP.

MSI GeForce RTX 4070 Ti Super Ventus 3X to podstawowy model firmy dla RTX 4070 Ti Super, oferujący rozwiązanie chłodzenia z trzema wentylatorami. Jeśli chodzi o częstotliwości zegarowe, uzyskujesz referencyjny boost od NVIDIA wynoszący 2610 MHz. Średnio, w przeliczeniu, w rozdzielczości 1440p, karta ta okazuje się jedynie 2% szybsza niż 4070 Ti nie-Super, co jest znacznie mniej, niż można było się spodziewać. Chociaż zyski przy 4K są nieco większe, wynoszące 5%, to wydajność jest zdecydowanie niższa niż w przypadku innych testowanych dzisiaj kart, które osiągają odpowiednio około 6% i 9%. Początkowo karta była jeszcze wolniejsza, praktycznie nie wykazując wzrostu wydajności w porównaniu do RTX 4070 Ti. MSI dostarczyło nam bezpośrednio próbkę Ventus do celów referencyjnych w naszych recenzjach ze względu na brak Founders Edition. Chociaż wiedziałem, że referencyjna karta ma być wolniejsza, wyniki wydawały się dziwaczne, o około 5% za niskie, więc skontaktowałem się z NVIDIA, aby to potwierdzić. Inni koledzy potwierdzili, że ich wyniki MSI Ventus są również niskie, i że inne karty działają poprawnie, więc to nie jest problem z konfiguracją/sterownikiem/użytkownikiem, to również nie jest problem temperatur. W weekend NVIDIA szybko skontaktowała się z MSI, aby to potwierdzić i ogarnąć aktualizację BIOS-u, która została dostarczona nam w niedzielę. W swoim e-mailu NVIDIA potwierdziła, że wydajność jest około 5% poniżej oczekiwanych wyników i dołączyło aktualizację BIOS-u (z wersji 95.03.45.40.58 do wersji 95.03.45.40.DC), która poprawia wydajność, ale nadal jest około 3% poniżej oczekiwanych wyników. Natychmiast zaktualizowałem kartę i przeprowadziłem pełen zestaw testów, potwierdzając wzrost wydajności, ale tylko o +1%. Przesłałem tę informację do NVIDIA. Wczoraj NVIDIA poinformowała recenzentów, że MSI znalazło dodatkową wydajność, którą można odblokować za pomocą drugiej aktualizacji BIOS-u. W moich własnych testach ten drugi BIOS zwiększa wydajność jeszcze bardziej. Wszystkie wyniki w tej recenzji są z najnowszym dzisiejszym BIOS-em (95.03.45.40.F0), przetestowałem wszystko ponownie. W trakcie testów nigdy nie zdejmowałem chłodzenia, aby zapewnić, że wyniki nie zostaną zaburzone przez pastę termoprzewodzącą.
Z nowym BIOS-em wydajność jest bardzo zbliżona do innych kart z sugerowaną ceną detaliczną, ale wciąż jest o około 1% niższa. Chociaż jest to trudne do zauważenia, to jednak istnieje, ale biorąc pod uwagę, jak szybko NVIDIA i MSI wypuściły aktualizacje BIOS-u, sądzę, że pojawią się kolejne aktualizacje w przyszłości. Mając również na uwadze, że karty detaliczne trafiają do sprzedaży jutro, oczekiwałbym, że wszystkie karty detaliczne będą wymagały aktualizacji BIOS-u dla optymalnej wydajności. Co ciekawe, między aktualizacjami BIOS-u, MSI nigdy nie zmienia zegara podstawowego boost (zawsze 2610 MHz), nie zwiększono także limitu mocy (zawsze 285 W). Niemniej jednak wydajność GPU wzrosła. Przeprowadziłem kilka szybkich testów i wydaje się, że coś innego na płycie PCB pobierało nadmierną moc, co pozostawiało mniej energii dla GPU, co oznaczało, że wcześniej osiągało limit mocy i nie mogło uzyskać wyższego boosta. Nie jestem pewien, czy kiedykolwiek dostaniemy jednoznaczne odpowiedzi, ale na razie powiedziałbym, że wydajność jest wystarczająco zbliżona.
Z uwzględnieniem tych wyników wydajności RTX 4070 Ti Super doskonale sprawdza się w rozdzielczości 1440p przy maksymalnych ustawieniach, faktycznie jest to nieco zbyt duża moc, co oznacza, że karta stanowi także solidną opcję dla monitorów 4K lub dla rozdzielczości 1440p przy częstotliwości odświeżania 144/165 Hz. Chociaż nie będzie możliwe granie w 4K60 przy najwyższych ustawieniach, lekkie ich obniżenie powinno pomóc w uzyskaniu 60 klatek, a zawsze można skorzystać z różnych technologii skalowania, zwłaszcza jeśli planujesz włączyć ray tracing. Podobnie jak w przypadku innych kart GeForce 40, RTX 4070 Ti Super obsługuje wszystkie technologie DLSS od NVIDIA: skalowanie DLSS, generację klatek DLSS 3 i rekonstrukcję ray tracing DLSS 3.5. Ponadto możesz włączyć AMD FSR 2 i FSR 3 w grach, ponieważ te technologie działają na wszystkich GPU od różnych producentów. W skrócie oznacza to, że będziesz zabezpieczony pod względem skalowania i generacji klatek. Chociaż obecnie DLSS 3 jest zdecydowanie wiodącym rozwiązaniem, z najlepszym wsparciem w grach, AMD intensywnie działa w tym obszarze, a ich rozwiązanie generacji klatek pojawi się w kilku głównych tytułach w 2024 roku. Z perspektywy technologicznej DLSS 3 jest lepszy, ponieważ wykorzystuje jednostkę sprzętową do przepływu optycznego w GPU Ada, a NVIDIA Reflex pomaga zredukować opóźnienie wejściowe.
Największym atutem RTX 4070 Ti Super w porównaniu z RTX 4070 Ti nie-Super jest zwiększony rozmiar pamięci VRAM wynoszący 16 GB. Rozmiar 12 GB VRAM w RTX 4070 Ti był stałym tematem dyskusji na forach technologicznych, więc ma to sens, że NVIDIA teraz oferuje opcję 16 GB, a to wszystko przy dość rozsądnej cenie, w przeciwieństwie do RTX 4060 Ti 16 GB. W przeciwieństwie do większej liczby rdzeni czy wyższych zegarów, większa ilość VRAM nie sprawi, że wszystkie gry automatycznie będą działały szybciej. Zdecydowana większość gier nie odnotuje znaczącej poprawy po przejściu na 16 GB. Jestem pewien, że to się zmieni w nadchodzących latach, w miarę wzrostu wymagań dotyczących VRAM w coraz większej liczbie gier, ale nie sądzę, że karta z 12 GB stanie się nagle bezużyteczna w 2024 i 2025 roku. Trzeba również wziąć pod uwagę, że po włączeniu skalowania rzeczywista rozdzielczość renderowania jest obniżana, co znacznie redukuje użycie VRAM. Mimo wszystko, biorąc pod uwagę całe zamieszanie wokół 12 GB VRAM, ludzie mogą teraz wreszcie podążać za swoimi słowami i sięgnąć po RTX 4070 Ti Super 16 GB.
Skutkiem ubocznym pojemności VRAM wynoszącej 16 GB jest zwiększenie szerokości szyny danych z 192-bitowej na 256-bitową (czyli +25%). Jest to konieczne, ponieważ aby uzyskać 16 GB, trzeba zainstalować osiem układów pamięci o pojemności 2 GB, z których każdy ma 32-bitowy interfejs do GPU. Przy zaledwie 12 GB i sześciu układach wystarczy 192-bitowy interfejs (6 x 32 = 192). To zwiększenie o 25% szerokości szyny danych prowadzi do równoważnego wzrostu przepustowości pamięci, co powinno przyczynić się do dodatkowego wzrostu wydajności. Patrząc na moje dane, nie jestem przekonany. Choć karta ma nieco lepszą skalowalność niż RTX 4070 Ti 12 GB, to RTX 4080 wciąż potrafi się oddalić przy wyższych rozdzielczościach. Wydaje się, że to, co ma większe znaczenie dla skalowania wydajności, to rozmiar pamięci L2, a nie szerokość szyny VRAM. Niestety NVIDIA ograniczyła RTX 4070 Ti Super do 48 MB pamięci L2, podczas gdy RTX 4080 otrzymuje pełne 64 MB.
Karta MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus X3 wyposażona jest w najmniej wydajne chłodzenie spośród wszystkich testowanych dzisiaj kart, ale nie różni się zbytnio od innych kart z MSRP. Poziom hałasu jest nadal doskonały i praktycznie niesłyszalny, co stanowi imponujące osiągnięcie inżynierów BIOS-u MSI. Zgodnie z oczekiwaniami dla nowoczesnej karty graficznej w 2024 roku, wentylatory przestaną się obracać podczas braku aktywności w grze, zapewniając idealne, bezgłośne doświadczenie.

Efektywność energetyczna RTX 4070 Ti Super jest praktycznie identyczna jak w przypadku RTX 4070 Ti nie-Super, pomimo dodatkowej ilości VRAM i zastosowania innego GPU. Z zużyciem około 280 W podczas grania, RTX 4070 Ti Super jest wyjątkowo efektywną kartą graficzną, biorąc pod uwagę oferowaną wydajność – każdy przyzwoity zasilacz z pewnością poradzi sobie z jej zasileniem. Karta MSI zużywa nieco więcej energii, około 300 W. Pomimo pewnych kontrowersji wokół 12-pinowego złącza zasilania, wszystkie karty RTX 4070 Ti Super są go wyposażone, a osobiście nie jestem jego zwolennikiem.

NVIDIA ustaliła cenę sugerowaną detaliczną na poziomie 800 USD dla GeForce RTX 4070 Ti Super, co równa się cenie sugerowanej dla RTX 4070 Ti. RTX 4070 Ti został oficjalnie wycofany z rynku i będzie dostępny do wyczerpania zapasów, ostatnio oferowany za 750 USD przez wiele tygodni. Pomimo technicznej zamiany 4070 Ti na Ti Super w tej samej cenie, rzeczywiste warunki rynkowe są nieco inne, a wersja Super wchodzi na rynek z dodatkową opłatą +50 USD w porównaniu do wersji nie-Super. Podobnie jak w 2023 roku, karty graficzne w 2024 roku nie są i nie będą tanie. Najpoważniejszą alternatywą dla RTX 4070 Ti Super jest AMD Radeon RX 7900 XT, którego cena została obniżona z 760 USD do 710 USD w zeszłym tygodniu, niewątpliwie w oczekiwaniu na recenzje RTX 4070 Ti Super – inteligentny ruch ze strony AMD. Chociaż z chęcią wydałbym dodatkowe 40 USD na RTX 4070 Ti Super, to już nie jestem taki pewny co do 90 USD. Otrzymujesz nieco lepszą wydajność w rasteryzacji od AMD i dodatkowe 4 GB VRAM. Z drugiej strony karta od AMD nie oferuje DLSS 3, wydajności RT i zużywa nieco więcej energii.
Wyceniona według sugerowanej detalicznej ceny od NVIDIA w wysokości 800 USD, MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus oferuje solidny design i chłodzenie, choć momentami może sprawiać wrażenie plastikowego, również ze względu na plastikową płytę tylną. Jeśli uda ci się znaleźć model ASUS TUF z całkowicie metalową osłoną chłodzenia i dwoma BIOS-ami, to z pewnością zapewni lepszą relację jakości do ceny. Jeśli zależy ci jedynie na solidnej karcie RTX 4070 Ti Super do umieszczenia w obudowie i rozpoczęcia rozgrywki, to Ventus 3X będzie dobrą opcją – zakładając, że uda im się naprawić wydajność za pomocą przyszłych aktualizacji BIOS.
Jeżeli chodzi o opłacalność karty, jest słabo. Karta jest sporo za droga w stosunku do tego, co oferuje. Lepszym wyborem byłby RX 7800 XT, chyba, że zależy nam na RT oraz DLSS.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
6.7Expert Score
MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus

Jednym z kluczowych atutów RTX 4070 Ti Super jest zwiększenie pojemności pamięci VRAM z 12 GB do 16 GB. To znaczący krok naprzód, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące wymagania nowoczesnych gier i zastosowań graficznych. Dzięki tej zmianie użytkownicy mogą spodziewać się płynniejszego działania w zadaniach, które korzystają z dużej ilości danych graficznych, a także przyszłych tytułów, które mogą wymagać większej ilości pamięci.

Niewątpliwie istotnym aspektem jest również rozszerzenie szerokości magistrali pamięci z 192-bitowej do 256-bitowej. To nie tylko efekt dostosowania do większej ilości pamięci, ale także potencjalna poprawa przepustowości pamięci, co może przekładać się na lepszą wydajność w złożonych zadaniach graficznych.

Jednakże, mimo tych imponujących cech, istnieje pewne kontrowersyjne zagadnienie związane z kartą – wydajność chłodzenia w modelu MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus. Mimo że karta ta prezentuje solidny design, użytkownicy zgłaszają pewne obawy dotyczące plastikowej konstrukcji i ogólnej wytrzymałości. Problemy z wydajnością w pierwszych testach również wywołały pewne zaniepokojenie. Niewątpliwie MSI musi podejść do tych kwestii z należytą uwagą, aby zapewnić użytkownikom optymalne doświadczenia związane z tą kartą.

Podsumowując, MSI RTX 4070 TI SUPER Ventus to krok naprzód. Zwiększona ilość pamięci, rozszerzona szerokość magistrali, wsparcie zaawansowanych technologii – to wszystko sprawia, że karta ta jest godnym uwagi wyborem dla tych, którzy cenią sobie najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki komputerowej. Oczywiście, pewne kwestie dotyczące chłodzenia i wydajności muszą zostać uregulowane, ale potencjał tej karty jest niezaprzeczalny.

Jakość
7
Wydajność
8.8
Cena
4.9
Opłacalność
4.8
Kultura pracy
8
Zalety
  • Dobra kultura pracy
  • Wysoka wydajność w 1440p
  • Sprawdzi się z monitorami 144/165 Hz
  • DLSS 3 Frame Generation
  • Wysoka sprawność energetyczna
  • Przyszłościowa, dzięki 16GB RAM
Wady
  • Złącze zasilania 12VHPWR
  • Plastikowa jakość wykonania
  • Nieopłacalna
Maciek Wiśniewski
Maciek Wiśniewski

Entuzjasta komputerowy o głębokiej pasji do wszystkiego, co związane z technologią i komputerami. Moje zainteresowanie tym obszarem sięga dzieciństwa i od tamtej pory nieustannie rozwijam swoją wiedzę na ten temat.Posiadam solidną wiedzę w zakresie sprzętu komputerowego, od procesorów i kart graficznych po pamięć RAM i dyski SSD. Z przyjemnością złożę komputer od podstaw, dokonując starannie dobranych wyborów sprzętu, aby uzyskać optymalną wydajność.Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące komputerów, oprogramowania, gier czy technologii, z przyjemnością Ci pomogę. Razem możemy odkrywać fascynujący świat komputerowego wszechświata!

Co o tym sądzisz milordzie?

      Dodaj Odpowiedź

      Twoja ogólna ocena

      FPSGURU
      Logo
      Porównaj wybrany sprzęt
      • GPU (0)
      • CPU (0)
      • Komputery Gamingowe (0)
      Porównaj
      0