Spis treści
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master stanowi flagowy model firmy, oparty na nowym układzie GeForce RTX 4070 SUPER, który trafił do sprzedaży już dziś. Prestiżowa seria AORUS Gaming firmy GIGABYTE obejmuje kilka modeli, z AORUS Master i AORUS Xtreme na czele. W ofercie znajdują się również bardziej przystępne cenowo produkty WINDFORCE, EAGLE, GAMING wśród dostępnych modeli RTX 4070 SUPER.
NVIDIA odsłania swoją serię RTX 40 SUPER, będącą aktualizacją serii RTX 40 Ada, mającą na celu dostarczenie graczom wyższej wydajności w istniejących segmentach cenowych, poprzez zwiększenie liczby shaderów lub w niektórych przypadkach nawet pamięci. NVIDIA zaleca RTX 4070 SUPER do pełnych emocji gier AAA w rozdzielczości 1440p z ray tracingiem, chociaż nasze testy starszych modeli RTX 4070 pokazały, że te karty są zdolne do rozgrywki w rozdzielczości 4K Ultra HD, jeśli ogarniasz ustawienia gry lub potrafisz skorzystać z GeForce Experience do wyboru odpowiednich ustawień. Możesz również skorzystać z DLSS, który jest obsługiwany praktycznie przez każdą nową grę AAA i tytuły e-sportowe w dzisiejszych czasach, a nawet nowszego DLSS 3 Frame Generation.
NVIDIA odsłania swoją serię RTX 40 SUPER, będącą aktualizacją serii RTX 40 Ada, mającą na celu dostarczenie graczom wyższej wydajności w istniejących segmentach cenowych, poprzez zwiększenie liczby shaderów lub w niektórych przypadkach nawet pamięci. NVIDIA zaleca RTX 4070 SUPER do pełnych emocji gier AAA w rozdzielczości 1440p z ray tracingiem, chociaż nasze testy starszych modeli RTX 4070 pokazały, że te karty są zdolne do rozgrywki w rozdzielczości 4K Ultra HD, jeśli ogarniasz ustawienia gry lub potrafisz skorzystać z GeForce Experience do wyboru odpowiednich ustawień. Możesz również skorzystać z DLSS, który jest obsługiwany praktycznie przez każdą nową grę AAA i tytuły e-sportowe w dzisiejszych czasach, a nawet nowszego DLSS 3 Frame Generation.
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master to olbrzymia karta graficzna, wyposażona w największą wersję rozwiązania chłodzenia WindForce 3X tej firmy. Po zainstalowaniu, karta wygląda, jakby to był RTX 4090, o długości 342 mm i wysokości 153 mm, co niemal w pełni wykorzystuje możliwości obudowy typu ATX mid-tower, a jej grubość to ponad trzy sloty. Karta ta waży aż o 50% więcej niż edycja Founders Edition od NVIDIA, dodatkowa masa pochodzi z cięższego radiatora, który nie tylko powinien lepiej chłodzić GPU, ale także dostarczać firmie GIGABYTE przestrzeń na fabryczne podkręcenie zegarów.
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master oferuje fabrycznie podkręcone częstotliwości boost wynoszące 2655 MHz, w porównaniu do standardowych 2475 MHz, co jest wspierane przez zwiększenie limitu mocy, zapewniające lepszą stabilność częstotliwości boost. Układ chłodzenia wykorzystuje wielo-warstwowy radiator wentylowany przez trzy duże wentylatory. Radiator ten posiada aż siedem rur cieplnych wykonanych z miedzi, stykających się z GPU i innymi gorącymi komponentami poprzez płytę z komorą parową. Każdy z trzech wentylatorów o średnicy 100 mm posiada rowki inspirowane skórą rekina, zwiększające przepływ powietrza, oraz łożyska kulkowe. Chłodzenie jest o 50% dłuższe niż płytka PCB, co powoduje, że niemal połowa przepływu powietrza przechodzi przez radiator, bezpośrednio wypływając przez tylne wycięcie na backplate.
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master oferuje fabrycznie podkręcone częstotliwości boost wynoszące 2655 MHz, w porównaniu do standardowych 2475 MHz, co jest wspierane przez zwiększenie limitu mocy, zapewniające lepszą stabilność częstotliwości boost. Układ chłodzenia wykorzystuje wielo-warstwowy radiator wentylowany przez trzy duże wentylatory. Radiator ten posiada aż siedem rur cieplnych wykonanych z miedzi, stykających się z GPU i innymi gorącymi komponentami poprzez płytę z komorą parową. Każdy z trzech wentylatorów o średnicy 100 mm posiada rowki inspirowane skórą rekina, zwiększające przepływ powietrza, oraz łożyska kulkowe. Chłodzenie jest o 50% dłuższe niż płytka PCB, co powoduje, że niemal połowa przepływu powietrza przechodzi przez radiator, bezpośrednio wypływając przez tylne wycięcie na backplate.
Nie brakuje efektownego oświetlenia RGB, obejmującego podświetlane logo AORUS na backplejcie oraz na górze, a także pierścienie LED wzdłuż ramy wentylatorów. Warto także zauważyć inne funkcje przyjazne dla graczy, takie jak podwójny BIOS czy stalowe zabezpieczenie przed obciążaniem portu PCIe. Cena GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master wynosi 700 dolarów, co stanowi niemały wzrost o 100 dolarów w porównaniu do standardowej wersji od NVIDII i jest mniej więcej w połowie drogi między RTX 4070 SUPER, a nadchodzącym RTX 4070 Ti SUPER.
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master – Architektura
Ada, jako architektura graficzna, jest trzecią generacją technologii NVIDIA RTX, będącą zaawansowanym krokiem w kierunku realizmu w grach. Osiągane to jest poprzez innowacyjne wykorzystanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, eliminując przy tym nadmierną konieczność mocy obliczeniowej do generowania grafiki 3D opartej jedynie na tej technologii.
Ada doskonale łączy tradycyjną grafikę rastrową z elementami śledzenia promieni, takimi jak refleksy, oświetlenie i globalne oświetlenie, co przyczynia się do podniesienia poziomu realizmu. W trzeciej generacji RTX, wprowadzonej przez Ada, znalazły się nowoczesne, wydajne rdzenie Ada CUDA, trzecia iteracja rdzenia RT, czwarta generacja rdzenia Tensor oraz innowacyjny procesor przepływu optycznego. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek, działając niezależnie od głównego potoku renderowania GPU.
Architektura graficzna Ada, napędzająca RTX 4070 SUPER, korzysta z zaawansowanego procesu technologicznego TSMC o wymiarze 5 nm EUV, co przekłada się na znaczny wzrost liczby tranzystorów, podnosząc tym samym wydajność i efektywność karty.
Ada doskonale łączy tradycyjną grafikę rastrową z elementami śledzenia promieni, takimi jak refleksy, oświetlenie i globalne oświetlenie, co przyczynia się do podniesienia poziomu realizmu. W trzeciej generacji RTX, wprowadzonej przez Ada, znalazły się nowoczesne, wydajne rdzenie Ada CUDA, trzecia iteracja rdzenia RT, czwarta generacja rdzenia Tensor oraz innowacyjny procesor przepływu optycznego. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek, działając niezależnie od głównego potoku renderowania GPU.
Architektura graficzna Ada, napędzająca RTX 4070 SUPER, korzysta z zaawansowanego procesu technologicznego TSMC o wymiarze 5 nm EUV, co przekłada się na znaczny wzrost liczby tranzystorów, podnosząc tym samym wydajność i efektywność karty.
Nowa karta graficzna GeForce RTX 4070 SUPER korzysta z tego samego układu AD104 co oryginalny RTX 4070 oraz RTX 4070 Ti. W odróżnieniu od RTX 4070, który ma ograniczoną liczbę elementów tego układu, a RTX 4070 Ti, który wykorzystuje go w pełni, RTX 4070 SUPER zajmuje swoje miejsce, zbliżając się bardziej do RTX 4070 Ti.
Z imponującą liczbą 56 procesorów strumieniowych na układzie, RTX 4070 SUPER wykorzystuje aż 93% dostępnych shaderów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do RTX 4070, który aktywuje jedynie 46 procesorów strumieniowych, czyli zaledwie 76% z nich. Dodatkowo, NVIDIA wyposażyła RTX 4070 SUPER w obszerną pamięć cache L2 o pojemności 48 MB, podczas gdy RTX 4070 dysponuje zaledwie 36 MB. Liczba jednostek ROP wzrosła do 80, w porównaniu do 64 w przypadku RTX 4070.
RTX 4070 TI wyróżnia się także poprzez posiadanie 4 dodatkowych procesorów strumieniowych, co przekłada się na 512 rdzeni CUDA. Różnice obejmują brak podwójnych akceleratorów NVENC (RTX 4070 SUPER aktywuje tylko jeden z dwóch modułów NVENC, tak samo jak RTX 4070) oraz nieco niższy poziom mocy TGP, wynoszący 225 W w porównaniu do 285 W w RTX 4070 Ti. Niższy limit mocy może wpłynąć na częstotliwość boost, lecz przynosi korzyści zwiększonej efektywności energetycznej.
Z imponującą liczbą 56 procesorów strumieniowych na układzie, RTX 4070 SUPER wykorzystuje aż 93% dostępnych shaderów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do RTX 4070, który aktywuje jedynie 46 procesorów strumieniowych, czyli zaledwie 76% z nich. Dodatkowo, NVIDIA wyposażyła RTX 4070 SUPER w obszerną pamięć cache L2 o pojemności 48 MB, podczas gdy RTX 4070 dysponuje zaledwie 36 MB. Liczba jednostek ROP wzrosła do 80, w porównaniu do 64 w przypadku RTX 4070.
RTX 4070 TI wyróżnia się także poprzez posiadanie 4 dodatkowych procesorów strumieniowych, co przekłada się na 512 rdzeni CUDA. Różnice obejmują brak podwójnych akceleratorów NVENC (RTX 4070 SUPER aktywuje tylko jeden z dwóch modułów NVENC, tak samo jak RTX 4070) oraz nieco niższy poziom mocy TGP, wynoszący 225 W w porównaniu do 285 W w RTX 4070 Ti. Niższy limit mocy może wpłynąć na częstotliwość boost, lecz przynosi korzyści zwiększonej efektywności energetycznej.
Korzystając z 56 spośród 60 aktywowanych procesorów strumieniowych, RTX 4070 SUPER prezentuje imponujące 7168 rdzeni CUDA, 224 rdzenie Tensor, 56 rdzeni RT, 224 jednostki TMU oraz 80 jednostek ROP. Z pełnym 48 MB zasobem pamięci cache L2, jego podsystem pamięci jest zgodny z modelem RTX 4070 Ti, oferując 12 GB pamięci GDDR6X o imponującej przepustowości 21 Gb/s, obsługiwanej przez 192-bitową magistralę pamięci.
Struktura komponentów układu AD104 o technologii 5 nm przypomina hierarchię znana z kilku poprzednich generacji GPU firmy NVIDIA. Zawiera interfejs PCI-Express 4.0 x16, obsługujący rozszerzalną pamięć BAR PCI-Express, oraz 192-bitową magistralę pamięci GDDR6X, zasilającą 12 GB pamięci. Wiodącym elementem GPU jest Silnik GigaThread, odpowiedzialny za zarządzanie ruchem między pięcioma klastrami przetwarzania graficznego (GPC). Każdy z pięciu GPC w układzie AD104 zawiera Silnik Rastrowy z 16 jednostkami ROP oraz sześć Klastrów Przetwarzania Tekstur (TPC).
Każdy z tych klastrów obejmuje dwa Procesory Strumieniowe (SM) oraz jednostkę Polimorficzną. Każdy SM skupia 128 rdzeni CUDA, podzielonych na cztery partycje. Połowa tych rdzeni CUDA dedykowana jest operacjom FP32, podczas gdy druga połowa może obsługiwać zarówno FP32, jak i INT32. SM utrzymuje zdolność równoczesnego przetwarzania matematyki FP32+INT32. Ponadto, SM zawiera trzecią generację rdzenia RT, cztery rdzenie Tensor o czwartej generacji, pamięć podręczną oraz cztery jednostki TMU. Z sześcioma TPC na GPC w układzie AD104, suma SM wynosi 60.
NVIDIA dostosowała model RTX 4070 SUPER, wyłączając dwa TPC. W układzie AD104 znajdziemy również dwa akceleratory NVENC oraz jeden akcelerator NVDEC. Model RTX 4070 Ti aktywuje oba moduły NVENC, natomiast RTX 4070 SUPER, podobnie jak RTX 4070, korzysta z jednego z dwóch modułów NVENC.
Każdy z tych klastrów obejmuje dwa Procesory Strumieniowe (SM) oraz jednostkę Polimorficzną. Każdy SM skupia 128 rdzeni CUDA, podzielonych na cztery partycje. Połowa tych rdzeni CUDA dedykowana jest operacjom FP32, podczas gdy druga połowa może obsługiwać zarówno FP32, jak i INT32. SM utrzymuje zdolność równoczesnego przetwarzania matematyki FP32+INT32. Ponadto, SM zawiera trzecią generację rdzenia RT, cztery rdzenie Tensor o czwartej generacji, pamięć podręczną oraz cztery jednostki TMU. Z sześcioma TPC na GPC w układzie AD104, suma SM wynosi 60.
NVIDIA dostosowała model RTX 4070 SUPER, wyłączając dwa TPC. W układzie AD104 znajdziemy również dwa akceleratory NVENC oraz jeden akcelerator NVDEC. Model RTX 4070 Ti aktywuje oba moduły NVENC, natomiast RTX 4070 SUPER, podobnie jak RTX 4070, korzysta z jednego z dwóch modułów NVENC.
3rd Gen RT Core oraz Ray Tracing
Rdzeń RT trzeciej generacji stanowi kluczowy element o najwyższej matematycznej intensywności w dziedzinie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, obejmując takie aspekty, jak traversing BVH. Rewolucyjną funkcją wprowadzoną w trzeciej generacji tego rdzenia jest Silnik Przemieszczający Mikrosiatki. Podobnie jak cieniowanie siatek czy tessellation miały głęboki wpływ na polepszenie wydajności w przypadku skomplikowanej geometrii rastrowej, umożliwiając programistom gier znaczne zwiększenie złożoności geometrii.
DMM (Displaced Micro-Mesh) to innowacyjna metoda redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczającej (BVH), wykorzystywanej do określania, gdzie promień przecina geometrię. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze detale, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada zyskuje także znaczącą poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER) – funkcji definiowanej programowo, wymagającej uwagi od strony silników gier. SER pomaga GPU w efektywnej reorganizacji i optymalizacji wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.
DMM (Displaced Micro-Mesh) to innowacyjna metoda redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczającej (BVH), wykorzystywanej do określania, gdzie promień przecina geometrię. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze detale, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada zyskuje także znaczącą poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER) – funkcji definiowanej programowo, wymagającej uwagi od strony silników gier. SER pomaga GPU w efektywnej reorganizacji i optymalizacji wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.
Opacity Micro Meshes
Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM) to innowacyjna cecha wprowadzona w architekturze Ada, mająca na celu zoptymalizowanie procesu rasteryzacji, zwłaszcza w przypadku obiektów posiadających kanały alfa, czyli dane o przeźroczystości. W scenie 3D większość obiektów o niskim priorytecie, jak na przykład liście na drzewie, to z gruntu prostokąty z nałożonymi teksturami przedstawiającymi liście. Tutaj właśnie przeźroczystość (alfa) nadaje kształt liściom. Jest to wyjątkowe wyzwanie dla rdzeni RT, gdyż te obiekty nie są faktycznie w formie, którą reprezentują. Są to jedynie prostokąty z teksturami, które iluzorycznie nadają kształt.
Rdzenie RT z poprzedniej generacji napotykały trudności w przecinaniu promieni z takimi obiektami, ponieważ nie miały one rzeczywistego kształtu, a jedynie pozorny, wytworzony przez tekstury. Były zmuszone do wielokrotnej współpracy z etapem renderowania, aby zrozumieć kształt obiektu przeźroczystego, gdyż same nie były w stanie autonomicznie testować kanału alfa. Wprowadzenie funkcji OMM w architekturze Ada stanowi przełomowe usprawnienie w tym kontekście.
Rdzenie RT z poprzedniej generacji napotykały trudności w przecinaniu promieni z takimi obiektami, ponieważ nie miały one rzeczywistego kształtu, a jedynie pozorny, wytworzony przez tekstury. Były zmuszone do wielokrotnej współpracy z etapem renderowania, aby zrozumieć kształt obiektu przeźroczystego, gdyż same nie były w stanie autonomicznie testować kanału alfa. Wprowadzenie funkcji OMM w architekturze Ada stanowi przełomowe usprawnienie w tym kontekście.
W odpowiedzi na to wyzwanie pojawiają się Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM). W sposób analogiczny do tego, w jaki DMM upraszcza geometrię poprzez tworzenie siatek mikro-trójkątów, OMM kształtuje siatki prostokątnych tekstur, idealnie dopasowanych do obszarów tekstury pozbawionych kanału alfa. Ten innowacyjny krok sprawia, że rdzeń RT lepiej rozumie geometrię obiektu i może precyzyjnie obliczać przecięcia promieni. Ta modyfikacja ma zauważalny wpływ na wydajność cieniowania w aplikacjach, które nie korzystają z technologii śledzenia promieni, podnosząc ogólną wydajność.
Praktyczne zastosowanie OMM nie ogranicza się jedynie do obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale obejmuje także efekty dymu i lokalnej mgły. W tradycyjnych podejściach do renderowania tych efektów często występowało nadmierne obciążenie, ponieważ nakładano wiele tekstur, z których każda musiała być pełni przetwarzana przez shadery. Teraz jednak są brane pod uwagę tylko piksele nieprzezroczyste, co sprawia, że OMM przyczynia się do 30-procentowego przyspieszenia procesu wypełniania bufora graficznego i wpływa na współczynnik klatek, podnosząc go o 10 procent. To istotna poprawa wydajności renderowania, która ma znaczący wpływ na jakość i płynność wizualnego doświadczenia.
Praktyczne zastosowanie OMM nie ogranicza się jedynie do obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale obejmuje także efekty dymu i lokalnej mgły. W tradycyjnych podejściach do renderowania tych efektów często występowało nadmierne obciążenie, ponieważ nakładano wiele tekstur, z których każda musiała być pełni przetwarzana przez shadery. Teraz jednak są brane pod uwagę tylko piksele nieprzezroczyste, co sprawia, że OMM przyczynia się do 30-procentowego przyspieszenia procesu wypełniania bufora graficznego i wpływa na współczynnik klatek, podnosząc go o 10 procent. To istotna poprawa wydajności renderowania, która ma znaczący wpływ na jakość i płynność wizualnego doświadczenia.
DLSS 3 Frame Generation
DLSS 3 wprowadza rewolucyjną nowość, obiecując podwojenie liczby klatek przy porównywalnej jakości – nosi nazwę generacji klatek przy użyciu sztucznej inteligencji (AI frame-generation). Rozwijając ideę DLSS 2 i jego sztucznej super-rozdzielczości (skalowanie niższej rozdzielczości klatki do rozdzielczości natywnej przy minimalnej utracie jakości), DLSS 3 potrafi generować całe klatki wyłącznie za pomocą sztucznej inteligencji, eliminując potrzebę zaangażowania potoku renderowania grafiki. Dodatkowo istnieje opcja włączenia generacji klatek w rozdzielczości natywnej bez konieczności upscalingu. To innowacyjne podejście znacząco podnosi efektywność renderowania, oferując użytkownikom znacznie lepsze doświadczenia wizualne bez kompromisów w jakości obrazu.
Co druga klatka w DLSS 3 jest zatem generowana przy użyciu sztucznej inteligencji, nie będąc repliką poprzednio renderowanej klatki. To osiągalne dzięki architekturze graficznej Ada, która posiada dedykowany komponent sprzętowy o nazwie akcelerator przepływu optycznego (OFA). Ten akcelerator wspomaga prognozowanie wyglądu kolejnej klatki, tworząc tzw. pole przepływu optycznego, co stanowi innowacyjne podejście wprowadzone przez NVIDIA. OFA skutecznie eliminuje dezorientację algorytmu DLSS 3 w obecności statycznych obiektów w dynamicznej scenie 3D, takiej jak w symulatorze wyścigowym.
Proces ten wykorzystuje zwiększoną wydajność wprowadzoną przez format matematyczny FP8, będący częścią czwartego pokolenia rdzenia Tensor. Kolejnym kluczowym elementem DLSS 3 jest Reflex, który, eliminując kolejkę renderowania, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu akceptowalnego poziomu opóźnienia przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i czwartego pokolenia rdzenia Tensor stanowi podstawę, dlaczego korzystanie z DLSS 3 jest zarezerwowane dla architektury Ada, a starsze architektury nie obsługują tej technologii.
Proces ten wykorzystuje zwiększoną wydajność wprowadzoną przez format matematyczny FP8, będący częścią czwartego pokolenia rdzenia Tensor. Kolejnym kluczowym elementem DLSS 3 jest Reflex, który, eliminując kolejkę renderowania, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu akceptowalnego poziomu opóźnienia przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i czwartego pokolenia rdzenia Tensor stanowi podstawę, dlaczego korzystanie z DLSS 3 jest zarezerwowane dla architektury Ada, a starsze architektury nie obsługują tej technologii.
Zrównoważony Podsystem Pamięci Ada
W przeszłej odsłonie karty graficznej GeForce RTX 3070 Ti korzystano z rozległego interfejsu pamięci GDDR6 o szerokości 256 bitów, obsługującego 8 GB pamięci GDDR6X pracującej z prędkością 19 Gb/s (co dawało imponującą przepustowość na poziomie 608 GB/s). Nowe modele, takie jak RTX 4070, RTX 4070 SUPER i RTX 4070 Ti, postawiły jednak na bardziej zredukowany interfejs o szerokości 192 bitów. To kompensowane zostało poprzez zastosowanie szybszej pamięci, osiągającej prędkość 21 Gb/s (co daje przepustowość na poziomie 504 GB/s).
Warto zauważyć, że poza najwyższym modelem RTX 4090, każdy produkt w serii RTX 40 został wyposażony w interfejs pamięci o mniejszej szerokości w porównaniu do poprzedniej generacji, choć z jednoczesnym zwiększeniem szybkości i pojemności pamięci. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Dzięki innowacyjnej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA dokonała przemyślanego zrównoważenia podsystemu pamięci. Teraz skupia się na większych rozmiarach pamięci podręcznej na chipie, co umożliwiło zawężenie interfejsu pamięci GDDR6 GPU. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest obniżenie kosztów, choć firma twierdzi, że nie ma to znaczącego wpływu na wydajność GPU.
Warto zauważyć, że poza najwyższym modelem RTX 4090, każdy produkt w serii RTX 40 został wyposażony w interfejs pamięci o mniejszej szerokości w porównaniu do poprzedniej generacji, choć z jednoczesnym zwiększeniem szybkości i pojemności pamięci. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Dzięki innowacyjnej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA dokonała przemyślanego zrównoważenia podsystemu pamięci. Teraz skupia się na większych rozmiarach pamięci podręcznej na chipie, co umożliwiło zawężenie interfejsu pamięci GDDR6 GPU. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest obniżenie kosztów, choć firma twierdzi, że nie ma to znaczącego wpływu na wydajność GPU.
Pamięć podręczna ostatniego poziomu, czyli L2, w GPU NVIDIA Ada prezentuje się imponująco, będąc od 8 do 10 razy większą niż w poprzedniej generacji GPU Ampere. W układzie AD104, kierującym RTX 4070 SUPER, znalazło się imponujące 48 MB pamięci L2, podczas gdy jego poprzednik, układ GA104 zasilający RTX 3070 Ti, ograniczał się do 4 MB pamięci. NVIDIA zilustrowała, w jaki sposób większa pamięć podręczna na chipie znacząco zmniejsza obciążenie pamięci wideo, a mianowicie operacje w pamięci GDDR6, o imponujące 40% do 60% w przypadku tego samego GPU. To efektywnie absorbuje większą ilość żądań dostępu do pamięci przez shadery, co wpływa na wydajność układu graficznego.
Pamięć L2 pełni rolę wspólnej pamięci cache dla różnych Klastrów Przetwarzania Graficznego (GPC) na GPU oraz ich lokalnych Klastrów Przetwarzania Tekstur (TPC). Informacje, które nie są wystarczająco „gorące” (czyli rzadko odwiedzane) i nie utrzymują się w małej pamięci cache L1 Procesora Strumieniowego (SM), są przenoszone do pamięci cache L2. W zależności od stopnia ich intensywności, mogą być następnie przenoszone do pamięci wideo GDDR6. Pamięć L2 działa o rząd wielkości szybciej niż pamięć wideo, jeśli chodzi o czas opóźnienia, co sprawia, że przechowywanie często odwiedzanych danych w tej lokalizacji przynosi znaczne korzyści.
W świetle przedstawionych przez NVIDIA twierdzeń, ponowne zrównoważenie między pamięcią podręczną na chipie (LLC), a pamięcią wideo obniża dostęp GPU do tej drugiej nawet o 60%. To oznacza, że GPU może efektywnie operować z węższym, 192-bitowym szerokim szynem pamięci GDDR6X. Nowa generacyjnie szybsza pamięć, osiągająca prędkość 21 Gb/s w przypadku modelu RTX 4070 SUPER, została zastosowana przez firmę NVIDIA. Wprowadzając nową metodę prezentacji przepustowości pamięci, firma uwzględniła także wkład pamięci L2, jej współczynnik trafień (hit-rate) i wynikowy spadek ruchu wideo w pamięci.
Porównanie kart graficznych | Cores | ROPs | Core Clock | Boost Clock | Memory Clock | Memory |
---|---|---|---|---|---|---|
RTX 4060 Ti | 4352 | 48 | 2310 MHz | 2535 MHz | 2250 MHz | 8 GB, GDDR6, 128-bit |
RX 6700 XT | 2560 | 64 | 2424 MHz | 2581 MHz | 2000 MHz | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RTX 3070 | 5888 | 96 | 1500 MHz | 1725 MHz | 1750 MHz | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3070 Ti | 6144 | 96 | 1575 MHz | 1770 MHz | 1188 MHz | 8 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 6800 | 3840 | 96 | 1815 MHz | 2105 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 7700 XT | 3456 | 96 | 2171 MHz | 2544 MHz | 2250 MHz | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RX 6800 XT | 4608 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3080 | 8704 | 96 | 1440 MHz | 1710 MHz | 1188 MHz | 10 GB, GDDR6X, 320-bit |
RTX 4070 | 5888 | 64 | 1920 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RX 7800 XT | 3840 | 96 | 2124 MHz | 2430 MHz | 2425 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6900 XT | 5120 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6950 XT | 5120 | 128 | 2100 MHz | 2310 MHz | 2250 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3090 | 10496 | 112 | 1395 MHz | 1695 MHz | 1219 MHz | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4070 Super | 7168 | 80 | 1980 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RTX 4070 Ti | 7680 | 80 | 2310 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RTX 4070 Ti Super | 8448 | 112 | 2340 MHz | 2610 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 7900 XT | 5376 | 192 | 2000 MHz | 2400 MHz | 2500 MHz | 20 GB, GDDR6, 320-bit |
RTX 3090 Ti | 10752 | 112 | 1560 MHz | 1950 MHz | 1313 MHz | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4080 | 9728 | 112 | 2205 MHz | 2505 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RTX 4080 Super | 10240 | 112 | 2295 MHz | 2550 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
Zdjęcia karty graficznej GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master
Zdjęcia: TechPowerUP
- Gigabyte RTX 4070 Aorus Master prezentuje się raczej jak cegła RTX 4090 niż 4070. Kolorystyka karty przyciąga wzrok dzięki połączeniu różnych odcieni szarości. Z tyłu znajduje się metalowy backplate z dużym wycięciem, przez które przepływa powietrze.
- Karta ma wymiary 34,5 x 15,5 cm, a masa wynosi 1692 g.
- Montaż wymaga trzech slotów w systemie. Zmierzyliśmy szerokość karty, która wynosi 71 mm.
- Opcje łączności z monitorem oferują trzy standardowe porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1a (identyczny z Ampere i taki sam jak w wersji nie-Super Ada).
- Wszystkie karty graficzne GeForce RTX 4070 Super korzystają z złącza ATX 12VHPWR o konfiguracji 12+4 pin, w zestawie znajduje się kabel adaptera.
- Na karcie znajduje się przełącznik biosu, umożliwiający przełączenie się na drugi, cichszy BIOS. Ten działa przy bardziej łagodnej krzywej wentylatora i zatrzymuje wentylator w trybie bezczynności.
- Złącze okrągłe na tyle karty może być wykorzystane do zasilania oświetlenia RGB karty graficznej, co pozwala na jego działanie nawet wtedy, gdy system jest wyłączony lub karta nie jest zainstalowana.
Wnętrze karty graficznej
Zdjęcia: TechPowerUP
- Rozwiązanie termiczne w modelu 4070 SUPER Aorus Master dysponuje dziewięcioma rurami cieplnymi. Główny radiator odpowiada także za chłodzenie chipów pamięci oraz obwodu układu VRM.
- Metalowy backplate stanowi ochronę karty przed uszkodzeniami podczas montażu i obsługi.
Płytka drukowana (PCB) – detale
Zdjęcia: TechPowerUP
- Napięcie GPU oparte jest na dziesięcio fazowym układzie, sterowanym przez kontroler uPI uP9512R.
- VRM GPU korzysta z komponentów Vishay SIC653A DrMOS 50 A.
- Napięcie pamięci to układ dwufazowy, sterowany przez kontroler uPI uP9529Q.
- W obszarze pamięci zastosowano układy Vishay SIC653A DrMOS 50 A.
- Pamięci GDDR6X pochodzą od Micron i noszą numer modelu D8BZC, który dekoduje się jako MT61K512M32KPA-21:U. Są one określone do pracy z częstotliwością 1313 MHz (efektywne 21 Gbps GDDR6).
Platforma testowa – GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla
Cyberpunk 2077
DOOM Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
F1 22
Far Cry 6
God of War
Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 Wild Hunt
Średnia ilość FPS – GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master
Temperatury
Temperatury & Hałas | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Idle | Gaming | ||||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Pamięć | Hałas | RPM | |
ASUS RTX 4070 Super Dual | 39°C | Fan Stop | 65°C | 80°C | 75°C | 33.4 dBA | 1422 RPM |
ASUS RTX 4070 Super Dual (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 68°C | 79°C | 84°C | 29.0 dBA | 1252 RPM |
ASUS RTX 4070 Super TUF OC | 40°C | Fan Stop | 61°C | 72°C | 68°C | 29.1 dBA | 1479 RPM |
ASUS RTX 4070 Super TUF OC (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 68°C | 80°C | 74°C | 25.2 dBA | 1078 RPM |
Gainward RTX 4070 Super Ghost | 41°C | Fan Stop | 76°C | 89°C | 76°C | 39.3 dBA | 1934 RPM |
Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | 36°C | Fan Stop | 58°C | 71°C | 54°C | 36.7 dBA | 1499 RPM |
Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master (Quiet BIOS) | 36°C | Fan Stop | 60°C | 72°C | 56°C | 31.8 dBA | 1224 RPM |
NVIDIA RTX 4070 Super Founders Edition | 35°C | Fan Stop | 69°C | 83°C | 74°C | 35.1 dBA | 1862 RPM |
Palit RTX 4070 Super JetStream | 37°C | Fan Stop | 64°C | 76°C | 66°C | 32.3 dBA | 1353 RPM |
PNY RTX 4070 Super Verto | 37°C | Fan Stop | 74°C | 87°C | 76°C | 38.1 dBA | 1794 RPM |
Zotac RTX 4070 Super Trinity | 37°C | Fan Stop | 67°C | 78°C | 68°C | 28.8 dBA | 1273 RPM |
GIGABYTE RTX 4070 SUPER AORUS Master – Podsumowanie
GeForce RTX 4070 Super Aorus Master to flagowy model firmy, należący do serii RTX 4070 Super. Wyposażony jest w potężne chłodzenie o potrójnej grubości i trzech wentylatorach, podwójny BIOS oraz duże fabryczne podkręcenie. W porównaniu do wersji Founders Edition, boost zegarów wzrósł z 2475 MHz do 2655 MHz, co stanowi wzrost o +180 MHz (+7.3%), co jest największym OC ze wszystkich testowanych kart RTX 4070 Super. Średnio w grach z naszego zestawu testowego, przy rozdzielczości 1440p, karta Gigabyte RTX 4070 Super okazuje się być o 20% szybsza niż RTX 4070, co stanowi znaczącą poprawę w ramach aktualizacji, w przeciwieństwie do podejścia Intela do 14. generacji Raptor Lake.
To oznacza, że karta jest w stanie dorównać flagowemu modelowi z poprzedniej generacji, RTX 3090, a różnica w wydajności między nią, a RTX 4070 Ti zmniejsza się do zaledwie 3%. RTX 4070 Ti korzysta jednak z wyższego limitu mocy wynoszącego 285 W. Podczas gdy Radeon RX 7800 XT od AMD był nieco szybszy niż RTX 4070 w czystych scenariuszach rastrowych, sytuacja zmieniła się wraz z pojawieniem się RTX 4070 Super, który teraz jest o 12% szybszy – istotny sukces, który NVIDIA osiągnęła skutecznie. Różnica do RTX 4080 wciąż jest dość duża, wynosząc +24%, co prawdopodobnie skłoniło NVIDIĘ do wprowadzenia modeli RTX 4070 Ti Super i RTX 4080 Super, aby strategicznie zdobyć istotne punkty w tym segmencie.
Z uwzględnieniem tych wyników wydajności, RTX 4070 Super doskonale sprawdza się przy rozdzielczości 1440p przy maksymalnych ustawieniach. W większości tytułów powinieneś również móc włączyć śledzenie promieni, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom AI (DLSS) osiągając płynne liczby klatek nawet przy 4K. Podobnie jak w przypadku innych kart GeForce 40, RTX 4070 Super obsługuje wszystkie technologie DLSS od NVIDIA: DLSS 3, generację klatek oraz rekonstrukcję promieni DLSS 3.5. Dodatkowo, możesz włączyć AMD FSR 2 i FSR 3 w grach, ponieważ te technologie działają na wszystkich GPU od różnych producentów. W skrócie, masz pewność, że jesteś zabezpieczony pod względem ilości FPS’ów.
Z uwzględnieniem tych wyników wydajności, RTX 4070 Super doskonale sprawdza się przy rozdzielczości 1440p przy maksymalnych ustawieniach. W większości tytułów powinieneś również móc włączyć śledzenie promieni, dzięki nowoczesnym rozwiązaniom AI (DLSS) osiągając płynne liczby klatek nawet przy 4K. Podobnie jak w przypadku innych kart GeForce 40, RTX 4070 Super obsługuje wszystkie technologie DLSS od NVIDIA: DLSS 3, generację klatek oraz rekonstrukcję promieni DLSS 3.5. Dodatkowo, możesz włączyć AMD FSR 2 i FSR 3 w grach, ponieważ te technologie działają na wszystkich GPU od różnych producentów. W skrócie, masz pewność, że jesteś zabezpieczony pod względem ilości FPS’ów.
Mimo, że DLSS 3 jest obecnie wiodącym rozwiązaniem z najlepszym wsparciem w grach, AMD intensywnie pracuje, a ich rozwiązanie generacji klatek pojawi się w wielu kluczowych tytułach w 2024 roku. Z technicznego punktu widzenia, DLSS 3 jest dużo bardziej zaawansowane, korzystając z jednostki sprzętowej do przepływu optycznego w GPU Ada, a NVIDIA Reflex pomaga obniżyć opóźnienie wejściowe.
W procesie rasteryzacji, skalowanie wydajności przy wyższych rozdzielczościach trochę kuleje, ponieważ karta jest nieco ograniczona w konfiguracji pamięci. Szczególnie przy rozdzielczości 4K, pamięć cache L2 wydaje się być nieco zbyt mała, co oznacza, że wystąpi więcej transferów pamięci, które muszą przejść przez dość wąską 192-bitową magistralę pamięci. W rezultacie wydajność nie skaluje się tak dobrze jak w przypadku niektórych innych kart o bardziej zaawansowanej konfiguracji pamięci. Chociaż chętnie zobaczyłbym więcej niż 12 GB VRAM w RTX 4070 Super, to niestety nie jest to możliwe z GPU AD104, który posiada 192-bitowy interfejs pamięci, ograniczając konfiguracje pamięci do 12 GB lub 24 GB. 24 GB jest zdecydowanie bezsensowne dla tego segmentu i nie przekłada się na wystarczający wzrost wydajności, uzasadniający wyższe koszty.
Analizując wyniki naszych testów, konfiguracja 12 GB VRAM jest zupełnie wystarczająca dla wszystkich gier. Jeżeli Twoja gra w rozdzielczości 4K, osiąga wyniki poniżej 30 klatek na sekundę, oznacza to, że trzeba będzie włączyć skalowanie DLSS, co obniży rozdzielczość renderowania gry i związane z tym wymagania VRAM. Jeśli zależy ci na przyszłościowej wydajności, rozważ wersję RTX 4070 Ti Super, która jest wyposażona w 16 GB VRAM – dokładnie z myślą o takich scenariuszach. AMD RX 7800 XT również dysponuje 16 GB VRAM, ale w większości gier nadal przegrywa z 12 GB 4070 Super.
GeForce RTX 4070 Super Aorus Master od Gigabyte to flagowy model firmy z linii kart RTX 4070 Super. Karta prezentuje się imponująco dzięki przemyślanemu motywowi kolorystycznemu, który współgra z potężnym chłodzeniem, zapewniając doskonałe temperatury. Nasz test porównawczy chłodzenia potwierdza, że jest to najbardziej efektywne chłodzenie wśród kart, które przetestowaliśmy podczas tej premiery—nawet o 2°C lepsze niż chłodzenie ASUS TUF. W porównaniu do słabego dwuslotowego radiatora FE, Aorus pracuje o 15°C (!) chłodniej przy tych samych poziomach hałasu i obciążeniu. Temperatury pamięci również są znacznie niższe, chociaż nie mają one dużego znaczenia w tej klasie produktów. Pomimo doskonałych temperatur, poziom hałasu jest nieco wyższy. Gigabyte oferuje funkcję dwóch BIOS-ów z trybem cichego działania, ale nawet to osiąga tylko 31.8 dBA. Choć zdecydowanie cichy, wciąż jest znacznie głośniejszy niż to, co zobaczyliśmy w przypadku ASUS TUF z cichym BIOS-em, czy nawet w przypadku Zotac Trinity w cenie sugerowanej przez producenta. Wydaje się, że Gigabyte skupił się bardziej na uzyskaniu niskich temperatur, niż na cichym działaniu wentylatorów. Choć oczywiście to w pełni akceptowalne, uważam, że celem cichego BIOS-u jest umożliwienie wyższych temperatur przy jak najniższym poziomie hałasu. Zgodnie z oczekiwaniami dla nowoczesnej karty graficznej w 2024 roku, wentylatory przestają obracać się podczas przerw od gry, zapewniając doskonałe doświadczenie wolne od hałasu.
Efektywność energetyczna RTX 4070 Super jest nieco poprawiona w porównaniu do wersji RTX 4070, prawdopodobnie dlatego, że niektóre z wyłączonych jednostek na tej ostatniej nie mogą być całkowicie odseparowane energetycznie, co oznacza, że nie przyczyniają się do wydajności, ale wciąż pobierają energię. Z zużyciem zaledwie 220 W podczas gry, RTX 4070 Super FE jest wysoce efektywny, zwłaszcza biorąc pod uwagę oferowaną wydajność. Gigabyte nieco podniósł limit mocy dla większej wydajności, 246 W wciąż jest akceptowalne i podobne do Radeon RX 7800 XT. Takie różnice są naprawdę marginalne pod względem planowania mocy zasilacza i rachunku za prąd. Mimo pewnych kontrowersji wokół złącza zasilającego 12-pin, wszystkie karty RTX 4070 Super są z nim wyposażone, osobiście nie jestem zwolennikiem tego rozwiązania.
Wyceniona na 600 dolarów za wersję Founders Edition RTX 4070 Super, nowa karta NVIDIA jest dostępna w tej samej cenie co sugerowana cena detaliczna RTX 4070. Zwykły RTX 4070 oficjalnie otrzymuje obniżkę ceny o 50 dolarów, ale już od miesięcy utrzymuje się w okolicach 550 dolarów (2500-2700 zł), co oznacza, że obniżka ceny jedynie potwierdza istniejącą sytuację. Najtańszy RTX 4070 kosztuje obecnie 540 dolarów, podejrzewam, że w nadchodzących tygodniach i miesiącach jego cena spadnie znacznie poniżej 500 dolarów. Musi to nastąpić, ponieważ RX 7800 XT od AMD kosztuje 510 dolarów (2400-2500 zł), oferując silną alternatywę zarówno dla RTX 4070, jak i RTX 4070 Super, zwłaszcza gdy nie zależy ci na śledzeniu promieni.
Gigabyte żąda 700 dolarów (3600 zł) za model Aorus Master, czyli dodatkowe 100 dolarów, co jest naprawdę dużym skokiem cenowym. Chociaż zysk wydajności w OC wynoszący +5% to przyjemny boost, nie sposób uzasadnić go samym tylko wzrostem ceny o 16%. Otrzymujesz lepsze chłodzenie, a różnica w wydajności względem wersji RTX 4070 Ti za 750 dolarów wynosi zaledwie 3%, co sprawia, że karta staje się interesującą alternatywą dla RTX 4070 Ti. Nawet przy porównaniu wersji nie-Super (500 dolarów) do Super (600 dolarów), uważam, że wielu ludzi będzie kusiło się na wersję 4070 Super, +100 dolarów lub +20% za +15% wzrost wydajności to nie taka zła oferta, zwłaszcza w tej klasie produktów.
Wyceniona na 600 dolarów za wersję Founders Edition RTX 4070 Super, nowa karta NVIDIA jest dostępna w tej samej cenie co sugerowana cena detaliczna RTX 4070. Zwykły RTX 4070 oficjalnie otrzymuje obniżkę ceny o 50 dolarów, ale już od miesięcy utrzymuje się w okolicach 550 dolarów (2500-2700 zł), co oznacza, że obniżka ceny jedynie potwierdza istniejącą sytuację. Najtańszy RTX 4070 kosztuje obecnie 540 dolarów, podejrzewam, że w nadchodzących tygodniach i miesiącach jego cena spadnie znacznie poniżej 500 dolarów. Musi to nastąpić, ponieważ RX 7800 XT od AMD kosztuje 510 dolarów (2400-2500 zł), oferując silną alternatywę zarówno dla RTX 4070, jak i RTX 4070 Super, zwłaszcza gdy nie zależy ci na śledzeniu promieni.
Gigabyte żąda 700 dolarów (3600 zł) za model Aorus Master, czyli dodatkowe 100 dolarów, co jest naprawdę dużym skokiem cenowym. Chociaż zysk wydajności w OC wynoszący +5% to przyjemny boost, nie sposób uzasadnić go samym tylko wzrostem ceny o 16%. Otrzymujesz lepsze chłodzenie, a różnica w wydajności względem wersji RTX 4070 Ti za 750 dolarów wynosi zaledwie 3%, co sprawia, że karta staje się interesującą alternatywą dla RTX 4070 Ti. Nawet przy porównaniu wersji nie-Super (500 dolarów) do Super (600 dolarów), uważam, że wielu ludzi będzie kusiło się na wersję 4070 Super, +100 dolarów lub +20% za +15% wzrost wydajności to nie taka zła oferta, zwłaszcza w tej klasie produktów.
W przypadku AMD kontra NVIDIA sytuacja jest podobna, DLSS 3 to największa przewaga zespołu zielonych, a Super dodaje jeszcze więcej wydajności, utrzymując wystarczająco zbliżone ceny, co koresponduje ze strategią cenową NVIDII, zakładającą, że jest to to, czego wielu ludzi oczekuje. Jednak obecny rynek GPU jako całość pozostawia wiele do życzenia pod względem dostępności i atrakcyjności, wydaje się, że AMD zadowolone jest z obecnej sytuacji, w której utrzymują ceny zbliżone do NVIDII, lekko je przycinając—brak widocznego wybuchu wojny cenowej. Biorąc pod uwagę pozycję i wydajność RTX 4070 Super, a także niższą cenę RTX 4070 nie-Super, podejrzewam, że AMD dostosuje nieco ceny RX 7800 XT. Co mogłoby naprawdę zmienić sytuację, to znacząca obniżka ceny RX 7900 XT, ale wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że nigdy nie próbowali uczynić karty atrakcyjniejszej cenowo, a raczej zdecydowali się na cenę zbliżoną do 7900 XTX, aby ludzie rozważali opcję wyższego modelu. Dla RTX 4070 Super oznacza to dominację w tym przedziale cenowym. Nie ma szans, żeby ludzie kupili RX 6900 XT, RX 6950 XT czy RTX 3090 zamiast 4070 Super, chyba że ich ceny spadną znacznie. Przypuszczam, że niektóre osoby, które nie są zwolennikami DLSS 3, mogą skusić się na używanego RTX 3080 10 GB poniżej 500 dolarów, ale poza tym jedyną prawdziwą konkurencją jest RX 7800 XT i własne karty GeForce 40 od NVIDII.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
Product
Specification