ASUS GeForce RTX 4070 Super TUF OC – Test wydajności
Spis treści
NVIDIA rozszerza swoją ofertę pomiędzy modelem GeForce RTX 4070, a RTX 4070 Ti (pierwotnie oznaczonym jako RTX 4080 12 GB). Ta luka w ofercie stała się impulsem dla konkurencyjnej reakcji ze strony AMD, która wprowadziła model Radeon RX 7800 XT. Teraz, wchodzi na scenę model RTX 4070 SUPER, oferujący praktycznie wydajność na poziomie RTX 4070 Ti, ale w atrakcyjnej cenie 600 USD, zastępując równocześnie RTX 4070 Ti.
Warto zauważyć, że RTX 4070 Ti opuszcza rynek, a jego miejsce zajmuje model RTX 4070 Ti SUPER, wciąż utrzymujący oryginalną cenę 800 USD. NVIDIA zaleca RTX 4070 SUPER do gier AAA w rozdzielczości 1440p z ustawieniami na maksimum, włącznie z ray tracingiem. Jednakże, nawet podstawowy model RTX 4070 odznacza się wystarczającą wydajnością do płynnego grania w rozdzielczości 4K UHD – przy niewielkich dostosowaniach ustawień gry lub z wykorzystaniem technologii DLSS lub DLSS 3 Frame Generation. Ta nowa oferta obiecuje rewolucję w doświadczeniu graczy, otwierając przed nimi szereg nowych możliwości przy jednoczesnym utrzymaniu atrakcyjnej ceny.
Warto zauważyć, że RTX 4070 Ti opuszcza rynek, a jego miejsce zajmuje model RTX 4070 Ti SUPER, wciąż utrzymujący oryginalną cenę 800 USD. NVIDIA zaleca RTX 4070 SUPER do gier AAA w rozdzielczości 1440p z ustawieniami na maksimum, włącznie z ray tracingiem. Jednakże, nawet podstawowy model RTX 4070 odznacza się wystarczającą wydajnością do płynnego grania w rozdzielczości 4K UHD – przy niewielkich dostosowaniach ustawień gry lub z wykorzystaniem technologii DLSS lub DLSS 3 Frame Generation. Ta nowa oferta obiecuje rewolucję w doświadczeniu graczy, otwierając przed nimi szereg nowych możliwości przy jednoczesnym utrzymaniu atrakcyjnej ceny.
RTX 4070 wykorzystuje jedynie 46 spośród ogólnej liczby 60 jednostek SM (strumieniowych procesorów) na układzie AD104, co otwiera szerokie pole do promowania nowego GPU przez NVIDIA. RTX 4070 SUPER otrzymuje zwiększoną liczbę jednostek SM, osiągając imponujące 56, co zbliża go do maksymalnej liczby 60 obecnej w RTX 4070 Ti. Wraz z tym następuje proporcjonalny wzrost innych kluczowych komponentów, w tym 224 rdzenie Tensor, 56 rdzeni RT oraz 224 jednostki teksturujące (TMU), co łącznie generuje imponujący wzrost zasobów SIMD o 21% w porównaniu do RTX 4070.
NVIDIA również usprawnia liczbę jednostek ROP na układzie AD104, umożliwiając pełne wykorzystanie wszystkich 80 z nich, co kontrastuje z 64 w przypadku RTX 4070. Obszerna pamięć podręczna L2 na chipie została zwiększona do imponujących 48 MB, w porównaniu do 36 MB w modelu RTX 4070, co pozwala mu konkurować z modelem RTX 4070 Ti. Pozostała struktura podsystemu pamięci pozostaje bez zmian, utrzymane są 12 GB pamięci GDDR6X, osiągającej prędkość 21 Gb/s poprzez 192-bitową szynę pamięci, co gwarantuje znakomitą przepustowość pamięci na poziomie 504 GB/s. Rozszerzona generacyjnie pamięć podręczna na chipie pozwala NVIDIA zoptymalizować szynę pamięci, mimo wzrostu pojemności w porównaniu nawet z poprzednim modelem RTX 3070 Ti.
NVIDIA również usprawnia liczbę jednostek ROP na układzie AD104, umożliwiając pełne wykorzystanie wszystkich 80 z nich, co kontrastuje z 64 w przypadku RTX 4070. Obszerna pamięć podręczna L2 na chipie została zwiększona do imponujących 48 MB, w porównaniu do 36 MB w modelu RTX 4070, co pozwala mu konkurować z modelem RTX 4070 Ti. Pozostała struktura podsystemu pamięci pozostaje bez zmian, utrzymane są 12 GB pamięci GDDR6X, osiągającej prędkość 21 Gb/s poprzez 192-bitową szynę pamięci, co gwarantuje znakomitą przepustowość pamięci na poziomie 504 GB/s. Rozszerzona generacyjnie pamięć podręczna na chipie pozwala NVIDIA zoptymalizować szynę pamięci, mimo wzrostu pojemności w porównaniu nawet z poprzednim modelem RTX 3070 Ti.
Seria RTX 40 SUPER, oparta na architekturze graficznej Ada Lovelace o rozmiarze 5 nm, utrzymuje istniejące funkcje, z naciskiem na poprawę wydajności w określonych segmentach cenowych. Ada wprowadza innowacyjny rdzeń CUDA, charakteryzujący się zwiększoną wydajnością IPC, obsługą nowych formatów matematycznych oraz zoptymalizowanym przetwarzaniem shaderów, co stanowi wsparcie dla funkcji przyspieszających ray tracing.
Trzecia generacja rdzenia RT, w ramach nowej architektury, nie tylko zwiększa wydajność przecięcia promieni, ale także wprowadza przemieszczone mikrosiatki, umożliwiające bardziej zaawansowaną reprezentację obiektów w technologii ray tracing. Dodatkowo, nowy akcelerator przepływu optycznego umożliwia GPU generowanie kolejnych klatek poprzez sztuczną inteligencję, eliminując konieczność głównej maszyny rastrowej, co jest kluczowym elementem działania DLSS 3 Frame Generation.
Trzecia generacja rdzenia RT, w ramach nowej architektury, nie tylko zwiększa wydajność przecięcia promieni, ale także wprowadza przemieszczone mikrosiatki, umożliwiające bardziej zaawansowaną reprezentację obiektów w technologii ray tracing. Dodatkowo, nowy akcelerator przepływu optycznego umożliwia GPU generowanie kolejnych klatek poprzez sztuczną inteligencję, eliminując konieczność głównej maszyny rastrowej, co jest kluczowym elementem działania DLSS 3 Frame Generation.
ASUS RTX 4070 Super TUF – Architektura
Ada, jako architektura graficzna, jest trzecią generacją technologii NVIDIA RTX, będącą zaawansowanym krokiem w kierunku realizmu w grach. Osiągane to jest poprzez innowacyjne wykorzystanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, eliminując przy tym nadmierną konieczność mocy obliczeniowej do generowania grafiki 3D opartej jedynie na tej technologii.
Ada doskonale łączy tradycyjną grafikę rastrową z elementami śledzenia promieni, takimi jak refleksy, oświetlenie i globalne oświetlenie, co przyczynia się do podniesienia poziomu realizmu. W trzeciej generacji RTX, wprowadzonej przez Ada, znalazły się nowoczesne, wydajne rdzenie Ada CUDA, trzecia iteracja rdzenia RT, czwarta generacja rdzenia Tensor oraz innowacyjny procesor przepływu optycznego. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek, działając niezależnie od głównego potoku renderowania GPU.
Architektura graficzna Ada, napędzająca RTX 4070 SUPER, korzysta z zaawansowanego procesu technologicznego TSMC o wymiarze 5 nm EUV, co przekłada się na znaczny wzrost liczby tranzystorów, podnosząc tym samym wydajność i efektywność karty.
Ada doskonale łączy tradycyjną grafikę rastrową z elementami śledzenia promieni, takimi jak refleksy, oświetlenie i globalne oświetlenie, co przyczynia się do podniesienia poziomu realizmu. W trzeciej generacji RTX, wprowadzonej przez Ada, znalazły się nowoczesne, wydajne rdzenie Ada CUDA, trzecia iteracja rdzenia RT, czwarta generacja rdzenia Tensor oraz innowacyjny procesor przepływu optycznego. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek, działając niezależnie od głównego potoku renderowania GPU.
Architektura graficzna Ada, napędzająca RTX 4070 SUPER, korzysta z zaawansowanego procesu technologicznego TSMC o wymiarze 5 nm EUV, co przekłada się na znaczny wzrost liczby tranzystorów, podnosząc tym samym wydajność i efektywność karty.
Nowa karta graficzna GeForce RTX 4070 SUPER korzysta z tego samego układu AD104 co oryginalny RTX 4070 oraz RTX 4070 Ti. W odróżnieniu od RTX 4070, który ma ograniczoną liczbę elementów tego układu, a RTX 4070 Ti, który wykorzystuje go w pełni, RTX 4070 SUPER zajmuje swoje miejsce, zbliżając się bardziej do RTX 4070 Ti.
Z imponującą liczbą 56 procesorów strumieniowych na układzie, RTX 4070 SUPER wykorzystuje aż 93% dostępnych shaderów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do RTX 4070, który aktywuje jedynie 46 procesorów strumieniowych, czyli zaledwie 76% z nich. Dodatkowo, NVIDIA wyposażyła RTX 4070 SUPER w obszerną pamięć cache L2 o pojemności 48 MB, podczas gdy RTX 4070 dysponuje zaledwie 36 MB. Liczba jednostek ROP wzrosła do 80, w porównaniu do 64 w przypadku RTX 4070.
RTX 4070 TI wyróżnia się także poprzez posiadanie 4 dodatkowych procesorów strumieniowych, co przekłada się na 512 rdzeni CUDA. Różnice obejmują brak podwójnych akceleratorów NVENC (RTX 4070 SUPER aktywuje tylko jeden z dwóch modułów NVENC, tak samo jak RTX 4070) oraz nieco niższy poziom mocy TGP, wynoszący 225 W w porównaniu do 285 W w RTX 4070 Ti. Niższy limit mocy może wpłynąć na częstotliwość boost, lecz przynosi korzyści zwiększonej efektywności energetycznej.
Z imponującą liczbą 56 procesorów strumieniowych na układzie, RTX 4070 SUPER wykorzystuje aż 93% dostępnych shaderów, co stanowi wyraźny wzrost w porównaniu do RTX 4070, który aktywuje jedynie 46 procesorów strumieniowych, czyli zaledwie 76% z nich. Dodatkowo, NVIDIA wyposażyła RTX 4070 SUPER w obszerną pamięć cache L2 o pojemności 48 MB, podczas gdy RTX 4070 dysponuje zaledwie 36 MB. Liczba jednostek ROP wzrosła do 80, w porównaniu do 64 w przypadku RTX 4070.
RTX 4070 TI wyróżnia się także poprzez posiadanie 4 dodatkowych procesorów strumieniowych, co przekłada się na 512 rdzeni CUDA. Różnice obejmują brak podwójnych akceleratorów NVENC (RTX 4070 SUPER aktywuje tylko jeden z dwóch modułów NVENC, tak samo jak RTX 4070) oraz nieco niższy poziom mocy TGP, wynoszący 225 W w porównaniu do 285 W w RTX 4070 Ti. Niższy limit mocy może wpłynąć na częstotliwość boost, lecz przynosi korzyści zwiększonej efektywności energetycznej.
Korzystając z 56 spośród 60 aktywowanych procesorów strumieniowych, RTX 4070 SUPER prezentuje imponujące 7168 rdzeni CUDA, 224 rdzenie Tensor, 56 rdzeni RT, 224 jednostki TMU oraz 80 jednostek ROP. Z pełnym 48 MB zasobem pamięci cache L2, jego podsystem pamięci jest zgodny z modelem RTX 4070 Ti, oferując 12 GB pamięci GDDR6X o imponującej przepustowości 21 Gb/s, obsługiwanej przez 192-bitową magistralę pamięci.
Struktura komponentów układu AD104 o technologii 5 nm przypomina hierarchię znana z kilku poprzednich generacji GPU firmy NVIDIA. Zawiera interfejs PCI-Express 4.0 x16, obsługujący rozszerzalną pamięć BAR PCI-Express, oraz 192-bitową magistralę pamięci GDDR6X, zasilającą 12 GB pamięci. Wiodącym elementem GPU jest Silnik GigaThread, odpowiedzialny za zarządzanie ruchem między pięcioma klastrami przetwarzania graficznego (GPC). Każdy z pięciu GPC w układzie AD104 zawiera Silnik Rastrowy z 16 jednostkami ROP oraz sześć Klastrów Przetwarzania Tekstur (TPC).
Każdy z tych klastrów obejmuje dwa Procesory Strumieniowe (SM) oraz jednostkę Polimorficzną. Każdy SM skupia 128 rdzeni CUDA, podzielonych na cztery partycje. Połowa tych rdzeni CUDA dedykowana jest operacjom FP32, podczas gdy druga połowa może obsługiwać zarówno FP32, jak i INT32. SM utrzymuje zdolność równoczesnego przetwarzania matematyki FP32+INT32. Ponadto, SM zawiera trzecią generację rdzenia RT, cztery rdzenie Tensor o czwartej generacji, pamięć podręczną oraz cztery jednostki TMU. Z sześcioma TPC na GPC w układzie AD104, suma SM wynosi 60.
NVIDIA dostosowała model RTX 4070 SUPER, wyłączając dwa TPC. W układzie AD104 znajdziemy również dwa akceleratory NVENC oraz jeden akcelerator NVDEC. Model RTX 4070 Ti aktywuje oba moduły NVENC, natomiast RTX 4070 SUPER, podobnie jak RTX 4070, korzysta z jednego z dwóch modułów NVENC.
Każdy z tych klastrów obejmuje dwa Procesory Strumieniowe (SM) oraz jednostkę Polimorficzną. Każdy SM skupia 128 rdzeni CUDA, podzielonych na cztery partycje. Połowa tych rdzeni CUDA dedykowana jest operacjom FP32, podczas gdy druga połowa może obsługiwać zarówno FP32, jak i INT32. SM utrzymuje zdolność równoczesnego przetwarzania matematyki FP32+INT32. Ponadto, SM zawiera trzecią generację rdzenia RT, cztery rdzenie Tensor o czwartej generacji, pamięć podręczną oraz cztery jednostki TMU. Z sześcioma TPC na GPC w układzie AD104, suma SM wynosi 60.
NVIDIA dostosowała model RTX 4070 SUPER, wyłączając dwa TPC. W układzie AD104 znajdziemy również dwa akceleratory NVENC oraz jeden akcelerator NVDEC. Model RTX 4070 Ti aktywuje oba moduły NVENC, natomiast RTX 4070 SUPER, podobnie jak RTX 4070, korzysta z jednego z dwóch modułów NVENC.
3rd Gen RT Core oraz Ray Tracing
Rdzeń RT trzeciej generacji stanowi kluczowy element o najwyższej matematycznej intensywności w dziedzinie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, obejmując takie aspekty, jak traversing BVH. Rewolucyjną funkcją wprowadzoną w trzeciej generacji tego rdzenia jest Silnik Przemieszczający Mikrosiatki. Podobnie jak cieniowanie siatek czy tessellation miały głęboki wpływ na polepszenie wydajności w przypadku skomplikowanej geometrii rastrowej, umożliwiając programistom gier znaczne zwiększenie złożoności geometrii.
DMM (Displaced Micro-Mesh) to innowacyjna metoda redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczającej (BVH), wykorzystywanej do określania, gdzie promień przecina geometrię. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze detale, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada zyskuje także znaczącą poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER) – funkcji definiowanej programowo, wymagającej uwagi od strony silników gier. SER pomaga GPU w efektywnej reorganizacji i optymalizacji wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.
DMM (Displaced Micro-Mesh) to innowacyjna metoda redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczającej (BVH), wykorzystywanej do określania, gdzie promień przecina geometrię. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze detale, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada zyskuje także znaczącą poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER) – funkcji definiowanej programowo, wymagającej uwagi od strony silników gier. SER pomaga GPU w efektywnej reorganizacji i optymalizacji wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.
Opacity Micro Meshes
Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM) to innowacyjna cecha wprowadzona w architekturze Ada, mająca na celu zoptymalizowanie procesu rasteryzacji, zwłaszcza w przypadku obiektów posiadających kanały alfa, czyli dane o przeźroczystości. W scenie 3D większość obiektów o niskim priorytecie, jak na przykład liście na drzewie, to z gruntu prostokąty z nałożonymi teksturami przedstawiającymi liście. Tutaj właśnie przeźroczystość (alfa) nadaje kształt liściom. Jest to wyjątkowe wyzwanie dla rdzeni RT, gdyż te obiekty nie są faktycznie w formie, którą reprezentują. Są to jedynie prostokąty z teksturami, które iluzorycznie nadają kształt.
Rdzenie RT z poprzedniej generacji napotykały trudności w przecinaniu promieni z takimi obiektami, ponieważ nie miały one rzeczywistego kształtu, a jedynie pozorny, wytworzony przez tekstury. Były zmuszone do wielokrotnej współpracy z etapem renderowania, aby zrozumieć kształt obiektu przeźroczystego, gdyż same nie były w stanie autonomicznie testować kanału alfa. Wprowadzenie funkcji OMM w architekturze Ada stanowi przełomowe usprawnienie w tym kontekście.
Rdzenie RT z poprzedniej generacji napotykały trudności w przecinaniu promieni z takimi obiektami, ponieważ nie miały one rzeczywistego kształtu, a jedynie pozorny, wytworzony przez tekstury. Były zmuszone do wielokrotnej współpracy z etapem renderowania, aby zrozumieć kształt obiektu przeźroczystego, gdyż same nie były w stanie autonomicznie testować kanału alfa. Wprowadzenie funkcji OMM w architekturze Ada stanowi przełomowe usprawnienie w tym kontekście.
W odpowiedzi na to wyzwanie pojawiają się Mikrosiatki Nieprzezroczystości (OMM). W sposób analogiczny do tego, w jaki DMM upraszcza geometrię poprzez tworzenie siatek mikro-trójkątów, OMM kształtuje siatki prostokątnych tekstur, idealnie dopasowanych do obszarów tekstury pozbawionych kanału alfa. Ten innowacyjny krok sprawia, że rdzeń RT lepiej rozumie geometrię obiektu i może precyzyjnie obliczać przecięcia promieni. Ta modyfikacja ma zauważalny wpływ na wydajność cieniowania w aplikacjach, które nie korzystają z technologii śledzenia promieni, podnosząc ogólną wydajność.
Praktyczne zastosowanie OMM nie ogranicza się jedynie do obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale obejmuje także efekty dymu i lokalnej mgły. W tradycyjnych podejściach do renderowania tych efektów często występowało nadmierne obciążenie, ponieważ nakładano wiele tekstur, z których każda musiała być pełni przetwarzana przez shadery. Teraz jednak są brane pod uwagę tylko piksele nieprzezroczyste, co sprawia, że OMM przyczynia się do 30-procentowego przyspieszenia procesu wypełniania bufora graficznego i wpływa na współczynnik klatek, podnosząc go o 10 procent. To istotna poprawa wydajności renderowania, która ma znaczący wpływ na jakość i płynność wizualnego doświadczenia.
Praktyczne zastosowanie OMM nie ogranicza się jedynie do obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale obejmuje także efekty dymu i lokalnej mgły. W tradycyjnych podejściach do renderowania tych efektów często występowało nadmierne obciążenie, ponieważ nakładano wiele tekstur, z których każda musiała być pełni przetwarzana przez shadery. Teraz jednak są brane pod uwagę tylko piksele nieprzezroczyste, co sprawia, że OMM przyczynia się do 30-procentowego przyspieszenia procesu wypełniania bufora graficznego i wpływa na współczynnik klatek, podnosząc go o 10 procent. To istotna poprawa wydajności renderowania, która ma znaczący wpływ na jakość i płynność wizualnego doświadczenia.
DLSS 3 Frame Generation
DLSS 3 wprowadza rewolucyjną nowość, obiecując podwojenie liczby klatek przy porównywalnej jakości – nosi nazwę generacji klatek przy użyciu sztucznej inteligencji (AI frame-generation). Rozwijając ideę DLSS 2 i jego sztucznej super-rozdzielczości (skalowanie niższej rozdzielczości klatki do rozdzielczości natywnej przy minimalnej utracie jakości), DLSS 3 potrafi generować całe klatki wyłącznie za pomocą sztucznej inteligencji, eliminując potrzebę zaangażowania potoku renderowania grafiki. Dodatkowo istnieje opcja włączenia generacji klatek w rozdzielczości natywnej bez konieczności upscalingu. To innowacyjne podejście znacząco podnosi efektywność renderowania, oferując użytkownikom znacznie lepsze doświadczenia wizualne bez kompromisów w jakości obrazu.
Co druga klatka w DLSS 3 jest zatem generowana przy użyciu sztucznej inteligencji, nie będąc repliką poprzednio renderowanej klatki. To osiągalne dzięki architekturze graficznej Ada, która posiada dedykowany komponent sprzętowy o nazwie akcelerator przepływu optycznego (OFA). Ten akcelerator wspomaga prognozowanie wyglądu kolejnej klatki, tworząc tzw. pole przepływu optycznego, co stanowi innowacyjne podejście wprowadzone przez NVIDIA. OFA skutecznie eliminuje dezorientację algorytmu DLSS 3 w obecności statycznych obiektów w dynamicznej scenie 3D, takiej jak w symulatorze wyścigowym.
Proces ten wykorzystuje zwiększoną wydajność wprowadzoną przez format matematyczny FP8, będący częścią czwartego pokolenia rdzenia Tensor. Kolejnym kluczowym elementem DLSS 3 jest Reflex, który, eliminując kolejkę renderowania, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu akceptowalnego poziomu opóźnienia przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i czwartego pokolenia rdzenia Tensor stanowi podstawę, dlaczego korzystanie z DLSS 3 jest zarezerwowane dla architektury Ada, a starsze architektury nie obsługują tej technologii.
Proces ten wykorzystuje zwiększoną wydajność wprowadzoną przez format matematyczny FP8, będący częścią czwartego pokolenia rdzenia Tensor. Kolejnym kluczowym elementem DLSS 3 jest Reflex, który, eliminując kolejkę renderowania, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu akceptowalnego poziomu opóźnienia przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i czwartego pokolenia rdzenia Tensor stanowi podstawę, dlaczego korzystanie z DLSS 3 jest zarezerwowane dla architektury Ada, a starsze architektury nie obsługują tej technologii.
Zrównoważony Podsystem Pamięci Ada
W przeszłej odsłonie karty graficznej GeForce RTX 3070 Ti korzystano z rozległego interfejsu pamięci GDDR6 o szerokości 256 bitów, obsługującego 8 GB pamięci GDDR6X pracującej z prędkością 19 Gb/s (co dawało imponującą przepustowość na poziomie 608 GB/s). Nowe modele, takie jak RTX 4070, RTX 4070 SUPER i RTX 4070 Ti, postawiły jednak na bardziej zredukowany interfejs o szerokości 192 bitów. To kompensowane zostało poprzez zastosowanie szybszej pamięci, osiągającej prędkość 21 Gb/s (co daje przepustowość na poziomie 504 GB/s).
Warto zauważyć, że poza najwyższym modelem RTX 4090, każdy produkt w serii RTX 40 został wyposażony w interfejs pamięci o mniejszej szerokości w porównaniu do poprzedniej generacji, choć z jednoczesnym zwiększeniem szybkości i pojemności pamięci. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Dzięki innowacyjnej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA dokonała przemyślanego zrównoważenia podsystemu pamięci. Teraz skupia się na większych rozmiarach pamięci podręcznej na chipie, co umożliwiło zawężenie interfejsu pamięci GDDR6 GPU. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest obniżenie kosztów, choć firma twierdzi, że nie ma to znaczącego wpływu na wydajność GPU.
Warto zauważyć, że poza najwyższym modelem RTX 4090, każdy produkt w serii RTX 40 został wyposażony w interfejs pamięci o mniejszej szerokości w porównaniu do poprzedniej generacji, choć z jednoczesnym zwiększeniem szybkości i pojemności pamięci. Nie ma jednak powodu do niepokoju. Dzięki innowacyjnej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA dokonała przemyślanego zrównoważenia podsystemu pamięci. Teraz skupia się na większych rozmiarach pamięci podręcznej na chipie, co umożliwiło zawężenie interfejsu pamięci GDDR6 GPU. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest obniżenie kosztów, choć firma twierdzi, że nie ma to znaczącego wpływu na wydajność GPU.
Pamięć podręczna ostatniego poziomu, czyli L2, w GPU NVIDIA Ada prezentuje się imponująco, będąc od 8 do 10 razy większą niż w poprzedniej generacji GPU Ampere. W układzie AD104, kierującym RTX 4070 SUPER, znalazło się imponujące 48 MB pamięci L2, podczas gdy jego poprzednik, układ GA104 zasilający RTX 3070 Ti, ograniczał się do 4 MB pamięci. NVIDIA zilustrowała, w jaki sposób większa pamięć podręczna na chipie znacząco zmniejsza obciążenie pamięci wideo, a mianowicie operacje w pamięci GDDR6, o imponujące 40% do 60% w przypadku tego samego GPU. To efektywnie absorbuje większą ilość żądań dostępu do pamięci przez shadery, co wpływa na wydajność układu graficznego.
Pamięć L2 pełni rolę wspólnej pamięci cache dla różnych Klastrów Przetwarzania Graficznego (GPC) na GPU oraz ich lokalnych Klastrów Przetwarzania Tekstur (TPC). Informacje, które nie są wystarczająco „gorące” (czyli rzadko odwiedzane) i nie utrzymują się w małej pamięci cache L1 Procesora Strumieniowego (SM), są przenoszone do pamięci cache L2. W zależności od stopnia ich intensywności, mogą być następnie przenoszone do pamięci wideo GDDR6. Pamięć L2 działa o rząd wielkości szybciej niż pamięć wideo, jeśli chodzi o czas opóźnienia, co sprawia, że przechowywanie często odwiedzanych danych w tej lokalizacji przynosi znaczne korzyści.
W świetle przedstawionych przez NVIDIA twierdzeń, ponowne zrównoważenie między pamięcią podręczną na chipie (LLC), a pamięcią wideo obniża dostęp GPU do tej drugiej nawet o 60%. To oznacza, że GPU może efektywnie operować z węższym, 192-bitowym szerokim szynem pamięci GDDR6X. Nowa generacyjnie szybsza pamięć, osiągająca prędkość 21 Gb/s w przypadku modelu RTX 4070 SUPER, została zastosowana przez firmę NVIDIA. Wprowadzając nową metodę prezentacji przepustowości pamięci, firma uwzględniła także wkład pamięci L2, jej współczynnik trafień (hit-rate) i wynikowy spadek ruchu wideo w pamięci.
Porównanie kart graficznych | Cores | ROPs | Core Clock | Boost Clock | Memory Clock | Memory |
---|---|---|---|---|---|---|
RTX 4060 Ti | 4352 | 48 | 2310 MHz | 2535 MHz | 2250 MHz | 8 GB, GDDR6, 128-bit |
RX 6700 XT | 2560 | 64 | 2424 MHz | 2581 MHz | 2000 MHz | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RTX 3070 | 5888 | 96 | 1500 MHz | 1725 MHz | 1750 MHz | 8 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3070 Ti | 6144 | 96 | 1575 MHz | 1770 MHz | 1188 MHz | 8 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 6800 | 3840 | 96 | 1815 MHz | 2105 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 7700 XT | 3456 | 96 | 2171 MHz | 2544 MHz | 2250 MHz | 12 GB, GDDR6, 192-bit |
RX 6800 XT | 4608 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3080 | 8704 | 96 | 1440 MHz | 1710 MHz | 1188 MHz | 10 GB, GDDR6X, 320-bit |
RTX 4070 | 5888 | 64 | 1920 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RX 7800 XT | 3840 | 96 | 2124 MHz | 2430 MHz | 2425 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6900 XT | 5120 | 128 | 2015 MHz | 2250 MHz | 2000 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RX 6950 XT | 5120 | 128 | 2100 MHz | 2310 MHz | 2250 MHz | 16 GB, GDDR6, 256-bit |
RTX 3090 | 10496 | 112 | 1395 MHz | 1695 MHz | 1219 MHz | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4070 Super | 7168 | 80 | 1980 MHz | 2475 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RTX 4070 Ti | 7680 | 80 | 2310 MHz | 2610 MHz | 1313 MHz | 12 GB, GDDR6X, 192-bit |
RTX 4070 Ti Super | 8448 | 112 | 2340 MHz | 2610 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RX 7900 XT | 5376 | 192 | 2000 MHz | 2400 MHz | 2500 MHz | 20 GB, GDDR6, 320-bit |
RTX 3090 Ti | 10752 | 112 | 1560 MHz | 1950 MHz | 1313 MHz | 24 GB, GDDR6X, 384-bit |
RTX 4080 | 9728 | 112 | 2205 MHz | 2505 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
RTX 4080 Super | 10240 | 112 | 2295 MHz | 2550 MHz | 1400 MHz | 16 GB, GDDR6X, 256-bit |
ASUS RTX 4070 SUPER TUF OC
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC to flagowy model tej firmy. W ramach swojej oferty produktów ASUS umieszcza serię TUF Gaming powyżej serii DUAL OC, a poniżej serii ROG Strix. Seria TUF Gaming, na przestrzeni ostatnich kilku generacji, ewoluowała w kierunku wysokiej jakości projektu dzięki swojemu przemysłowemu wyglądowi i minimalistycznemu osłonowi chłodzenia, który pozwala na większe odsłonięcie radiatora, co z kolei sprzyja lepszemu przepływowi powietrza. NVIDIA GeForce RTX 4070 SUPER jest częścią odświeżenia serii RTX 40 opartej na architekturze Ada, skupiającej się na wyższej półce cenowej. RTX 4070 SUPER trafia dziś do sprzedaży i zalecane jest przez NVIDIĘ do grania w rozdzielczości 1440p przy maksymalnych ustawieniach, włączając śledzenie promieni, choć w praktyce karty z serii RTX 4070 zdolne są do obsługi gier w rozdzielczości 4K Ultra HD przy całkiem dobrych ilościach klatek, co można dodatkowo poprawić dostosowując ustawienia gry, korzystając z GeForce Experience do znalezienia odpowiednich, lub wykorzystując najnowszą generację DLSS 3 Frame Generation.
ASUS RTX 4070 Super TUF oferuje fabrycznie podkręcone prędkości wynoszące 2565 MHz, w porównaniu do 2475 MHz w referencyjnej wersji NVIDIA. Tryb OC oparty na oprogramowaniu to jedno kliknięcie, aby osiągnąć taktowanie podbicia wynoszące 2595 MHz. Karta posiada podwójny BIOS – domyślny BIOS w trybie Performance umożliwia osiągnięcie taktowania 2565 MHz, podczas gdy BIOS w trybie Q obniża je do standardowych prędkości, co pozwala na bardziej zrelaksowane dostosowanie wentylatorów i redukcję hałasu. Karta ma nieco ponad trzy sloty szerokości, choć nie jest tak długa, jak się wydaje – zaledwie 30,1 cm. ASUS wycenił TUF Gaming GeForce RTX 4070 SUPER OC na 690 dolarów, co stanowi podwyżkę 90 dolarów ponad sugerowaną cenę detaliczną NVIDIA, umieszczając ją mniej więcej w połowie drogi do nadchodzącej wersji RTX 4070 Ti SUPER.
Zdjęcia karty graficznej ASUS RTX 4070 Super TUF
Zdjęcia: TechPowerUP
- ASUS RTX 4070 Super TUF jest od razu rozpoznawalna dzięki swojemu masywnemu wyglądowi, który stanowi charakterystyczną cechę serii TUF. Z drugiej strony znajduje się metalowa płytka tylnej ściany z wycięciem, przez które przepływa powietrze.
- Karta ma wymiary 30 x 14 cm i waży 1178 g.
- Montaż wymaga trzech slotów w systemie. Zmierzyliśmy szerokość karty, która wynosi 63 mm.
- Opcje łączności z monitorem oferują trzy standardowe porty DisplayPort 1.4a oraz jeden port HDMI 2.1a (identyczny z Ampere i taki sam jak w wersji nie-Super Ada).
- Wszystkie karty graficzne GeForce RTX 4070 Super korzystają z złącza ATX 12VHPWR o konfiguracji 12+4 pin, w zestawie znajduje się kabel adaptera.
- Na karcie znajduje się przełącznik biosu, umożliwiający przełączenie się na drugi, cichszy BIOS. Ten działa przy bardziej łagodnej krzywej wentylatora i zatrzymuje wentylator w trybie bezczynności.
Wnętrze karty graficznej
Zdjęcia: TechPowerUP
- ASUS umożliwia demontaż głównego osłonowego chłodzenia, dzięki czemu wentylatory mogą być łatwo czyszczone i wymieniane, bez konieczności wymiany pasty termoprzewodzącej na głównym chłodzeniu.
- Rozwiązanie termiczne w ASUS RTX 4070 Super TUF wykorzystuje sześć rur cieplnych. Główny radiator odpowiada również za chłodzenie chipów pamięci oraz układu VRM.
- Tylna płyta została wykonana z metalu i stanowi ochronę karty przed uszkodzeniami podczas montażu i obsługi.
Płytka drukowana (PCB) – detale
Zdjęcia: TechPowerUP
- Napięcie GPU oparte jest na dziewięcio fazowym układzie, sterowanym przez kontroler uPI uP9512R.
- VRM GPU korzysta z komponentów Vishay SIC653A DrMOS 50 A.
- Napięcie pamięci to układ dwufazowy, sterowany przez kontroler uPI uP9529Q.
- W obszarze pamięci zastosowano układy Vishay SIC653A DrMOS 50 A.
- Pamięci GDDR6X pochodzą od Micron i noszą numer modelu D8BZC, który dekoduje się jako MT61K512M32KPA-21:U. Są one określone do pracy z częstotliwością 1313 MHz (efektywne 21 Gbps GDDR6).
Platforma testowa – ASUS RTX 4070 Super TUF
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920x1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560x1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840x2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla
Cyberpunk 2077
DOOM Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
F1 22
Far Cry 6
God of War
Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 Wild Hunt
Średnia ilość FPS – ASUS RTX 4070 Super TUF
Temperatury
Temperatury & Hałas | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Idle | Gaming | ||||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Pamięć | Hałas | RPM | |
ASUS RTX 4070 Super Dual | 39°C | Fan Stop | 65°C | 80°C | 75°C | 33.4 dBA | 1422 RPM |
ASUS RTX 4070 Super Dual (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 68°C | 79°C | 84°C | 29.0 dBA | 1252 RPM |
ASUS RTX 4070 Super TUF OC | 40°C | Fan Stop | 61°C | 72°C | 68°C | 29.1 dBA | 1479 RPM |
ASUS RTX 4070 Super TUF OC (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 68°C | 80°C | 74°C | 25.2 dBA | 1078 RPM |
Gainward RTX 4070 Super Ghost | 41°C | Fan Stop | 76°C | 89°C | 76°C | 39.3 dBA | 1934 RPM |
Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | 36°C | Fan Stop | 58°C | 71°C | 54°C | 36.7 dBA | 1499 RPM |
Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master (Quiet BIOS) | 36°C | Fan Stop | 60°C | 72°C | 56°C | 31.8 dBA | 1224 RPM |
NVIDIA RTX 4070 Super Founders Edition | 35°C | Fan Stop | 69°C | 83°C | 74°C | 35.1 dBA | 1862 RPM |
Palit RTX 4070 Super JetStream | 37°C | Fan Stop | 64°C | 76°C | 66°C | 32.3 dBA | 1353 RPM |
PNY RTX 4070 Super Verto | 37°C | Fan Stop | 74°C | 87°C | 76°C | 38.1 dBA | 1794 RPM |
Zotac RTX 4070 Super Trinity | 37°C | Fan Stop | 67°C | 78°C | 68°C | 28.8 dBA | 1273 RPM |
ASUS RTX 4070 Super TUF – Podsumowanie
Z serią GeForce RTX 40 Super, NVIDIA odświeża swoją ofertę opartą na architekturze Ada na rok 2024. Podczas targów CES w Las Vegas firma ogłosiła trzy nowe jednostki: GeForce RTX 4070 Super, RTX 4070 Super Ti i RTX 4080 Super. Dziś, embargo na recenzje kart RTX 4070 Super w niestandardowych projektach, dostępnych powyżej MSRP, zostało zdjęte, a recenzje pozostałych modeli Super pojawią się w styczniu. RTX 4070 Super korzysta z tego samego układu GPU AD104, który napędza RTX 4070, konfiguracja pamięci jest identyczna, podobnie jak funkcje technologiczne. Co zostało poprawione, to liczba dostępnych rdzeni GPU — RTX 4070 posiada 5888 rdzeni, a w wersji Super jest ich 7168, co stanowi wzrost o +21%. Liczba jednostek ROP została zwiększona o 16, z 64 do 80. To sprawia, że karta ta zbliża się do modelu RTX 4070 Ti, który ma 7680 rdzeni (+7%) i tę samą liczbę jednostek ROP, z 12 GB VRAM przy 192-bitowej szynie, również. Rozmiar pamięci cache L2 na RTX 4070 Super jest identyczny jak w przypadku RTX 4070 Ti, obie karty posiadają 48 MB.
ASUS RTX 4070 Super TUF to flagowy model firmy ASUS w wersji RTX 4070 Super, wyposażony w potężne chłodzenie o trzech slotach, z trzema wentylatorami, dwiema wersjami BIOS-u oraz fabrycznym overclockingiem. W porównaniu do edycji Founders, zegar boost został zwiększony z 2475 MHz do 2565 MHz, co stanowi wzrost o +90 MHz (+3.6%). Średnio, w zestawie gier testowych w rozdzielczości 1440p, ASUS RTX 4070 Super TUF okazuje się być o 18% szybszy niż RTX 4070, co jest znaczącą poprawą w kontekście odświeżenia — w przeciwieństwie do tego, co zrobił Intel z Raptor Lake 14. generacji. Oznacza to, że karta jest w stanie dorównać flagowcowi poprzedniej generacji, RTX 3090, a różnica do RTX 4070 Ti zmniejsza się do zaledwie 6%. RTX 4070 Ti korzysta jednak z wyższego limitu mocy wynoszącego 285 W.
Podczas gdy Radeon RX 7800 XT od AMD był nieco szybszy niż RTX 4070 w czystych scenariuszach rastrowych, sytuacja zmieniła się w przypadku RTX 4070 Super, który teraz jest o 9% szybszy — ważne osiągnięcie, które NVIDIA z powodzeniem zrealizowała. Różnica do RTX 4080 wciąż jest dość duża, wynosząca +33%, co prawdopodobnie skłoniło NVIDIA do wprowadzenia modeli RTX 4070 Ti Super i RTX 4080 Super, aby strategicznie pokryć istotne punkty w tym segmencie.
Podczas gdy Radeon RX 7800 XT od AMD był nieco szybszy niż RTX 4070 w czystych scenariuszach rastrowych, sytuacja zmieniła się w przypadku RTX 4070 Super, który teraz jest o 9% szybszy — ważne osiągnięcie, które NVIDIA z powodzeniem zrealizowała. Różnica do RTX 4080 wciąż jest dość duża, wynosząca +33%, co prawdopodobnie skłoniło NVIDIA do wprowadzenia modeli RTX 4070 Ti Super i RTX 4080 Super, aby strategicznie pokryć istotne punkty w tym segmencie.
Z tymi wynikami wydajności, ASUS RTX 4070 Super TUF doskonale sprawdza się w rozdzielczości 1440p przy maksymalnych ustawieniach. Powinieneś być w stanie włączyć śledzenie promieni w większości tytułów. Dzięki nowoczesnym technologiom upscalingu, nawet rozdzielczość 4K przy solidnych ilościach klatek jest w zasięgu tej karty. Podobnie jak w przypadku innych kart GeForce 40, RTX 4070 Super obsługuje wszystkie technologie DLSS od NVIDII: Reflex, generację klatek DLSS 3 i rekonstrukcję promieni DLSS 3.5. Ponadto, możesz włączyć AMD FSR 2 i FSR 3 w grach, ponieważ te technologie działają na wszystkich GPU od wszystkich producentów. W zasadzie oznacza to, że będziesz objęty upscalingiem i generacją klatek. Chociaż DLSS 3 jest obecnie wiodącym rozwiązaniem pod względem obsługi gier, AMD mocno naciska, a ich rozwiązanie generacji klatek pojawi się w wielu głównych tytułach w 2024 roku. Z perspektywy technologicznej DLSS 3 jest doskonałe, ponieważ wykorzystuje jednostkę sprzętową do przepływu optycznego w GPU Ada, a NVIDIA Reflex pomaga obniżyć opóźnienie wejściowe.
Zgodnie z oczekiwaniami, śledzenie promieni działa bardzo dobrze na ASUS RTX 4070 Super TUF, oferując wyraźnie lepsze doświadczenie niż Radeon RX 7800 XT, a nawet RX 7900 XT, mogą osiągnąć. Podobnie jak w przypadku rasteryzacji, skalowanie wydajności przy wyższych rozdzielczościach nieco ustępuje, ponieważ karta jest nieco ograniczona swoją konfiguracją pamięci. Szczególnie przy rozdzielczości 4K, pamięć podręczna L2 bywa trochę za mała, co oznacza więcej transferów pamięci, które muszą przejść przez stosunkowo wąską 192-bitową szynę pamięci. W rezultacie wydajność nie skaluje się tak dobrze jak w przypadku niektórych innych kart z bardziej zaawansowaną konfiguracją pamięci. Choć chciałbym zobaczyć więcej niż 12 GB VRAM na RTX 4070 Super, to niemożliwe z GPU AD104, które ma 192-bitowy interfejs pamięci, ograniczając konfiguracje pamięci do 12 GB lub 24 GB. 24 GB to zdecydowanie nadmiar dla tego segmentu i nie przekłada się na wystarczającą wydajność, aby uzasadnić wyższy koszt. Patrząc na wyniki naszych testów, konfiguracja 12 GB VRAM jest absolutnie wystarczająca dla wszystkich gier. Jeśli chcesz być przygotowany na przyszłość, rozważ RTX 4070 Ti Super, który jest dostarczany z 16 GB VRAM—dokładnie na te scenariusze. AMD RX 7800 XT również posiada 16 GB VRAM, ale w większości gier wciąż przegrywa z 12 GB 4070 Super.
ASUS RTX 4070 Super TUF nie zawodzi, prezentuje się fantastycznie dzięki swojej lekko matowej metalowej powierzchni i męskiemu językowi designu. Podczas gdy Founders Edition od NVIDII to konstrukcja dwuslotowa, dość ograniczona pod względem zdolności termicznych, ASUS postąpił słusznie, skalując TUF do konstrukcji zajmującej trzy sloty. Zapewnia to dobrą wentylację, TUF działa o 15°C chłodniej niż FE przy tych samych poziomach hałasu i obciążeniu cieplnym. Temperatury pamięci również są znacznie poprawione, chociaż nie ma to dużego znaczenia w tej klasie. To sprawia, że chłodzenie jest drugim najmocniejszym rozwiązaniem termicznym dla RTX 4070S, jedynie Gigabyte Aorus Master jest nieco silniejszy. Z domyślnym BIOS-em poziomy hałasu są bardzo ciche, osiągając 29 dBA „out of the box”, a BIOS trybu cichego obniży to do niesamowitych 25 dBA, zapewniając niezwykle cichą pracę przy nadal dobrych temperaturach. Jak można się było spodziewać od nowoczesnej karty graficznej w 2024 roku, wentylatory przestaną się kręcić podczas bezczynności, dla idealnego, pozbawionego hałasu doświadczenia.
Efektywność energetyczna ASUS RTX 4070 Super TUF jest nieco poprawiona w porównaniu do zwykłego RTX 4070, prawdopodobnie dlatego, że niektóre z wyłączonych jednostek nie mogą być całkowicie odseparowane energetycznie w tej ostatniej, co oznacza, że nie przyczyniają się do wydajności, ale wciąż zużywają energię. Z zaledwie 220 W podczas gry, RTX 4070 Super jest wysoce efektywny energetycznie, zwłaszcza biorąc pod uwagę oferowaną wydajność. AMD Radeon RX 7800 XT zużywa trochę więcej energii – 250 W lub +15%, ale różnica jest naprawdę marginalna zarówno w kontekście planowania pojemności zasilacza, jak i rachunku za prąd. Pomimo pewnych kontrowersji wokół złącza zasilającego 12-pin, wszystkie karty RTX 4070 Super są niego wyposażone.
Wyceniona na 600 dolarów za RTX 4070 Super Founders Edition, nowa karta NVIDIA jest sprzedawana w tym samym punkcie cenowym co sugerowana cena detaliczna RTX 4070. RTX 4070 oficjalnie otrzymuje teraz obniżkę ceny o 50 dolarów, ale już od kilku miesięcy kosztuje około 550 dolarów, co oznacza, że obniżka cenowa tylko potwierdza faktyczny stan rzeczy. Najtańsza wersja RTX 4070 kosztuje obecnie 540 dolarów, podejrzewam, że w nadchodzących tygodniach i miesiącach cena ta znacznie zbliży się do 500 dolarów. Musi to nastąpić, ponieważ RX 7800 XT od AMD kosztuje 510 dolarów, oferując silną alternatywę zarówno dla RTX 4070, jak i RTX 4070S, zwłaszcza gdy zależy ci na wydajności bez zwracania uwagi na ray tracing.
ASUS żąda 690 dolarów za model TUF, co stanowi znaczny wzrost o 90 dolarów, czyli +15%. Wydajność zyskana dzięki fabrycznemu OC z pewnością nie może uzasadnić tego wydatku, ale większe chłodzenie może to zrobić. Zwłaszcza jeśli szukasz cichej i chłodnej karty graficznej, ASUS TUF jest najlepszym wyborem. W tej cenie wciąż jest pewne pole manewru do modelu RTX 4070 Ti za 750 dolarów. Nawet biorąc pod uwagę wersję nie-Super (500 dolarów) kontra Super (600 dolarów), mam wrażenie, że wielu ludzi zdecyduje się na 4070S, +100 dolarów lub +20% za +15% wzrost wydajności to nie taka zła oferta, zwłaszcza w tej kategorii.
W kontekście AMD kontra NVIDIA sytuacja jest podobna. DLSS 3 to największa zaleta zielonej drużyny, a dodatek Super oferuje jeszcze większą wydajność, przy wystarczająco zbliżonych cenach, co zgadza się ze strategią cenową NVIDII, zakładającą, że to jest to, czego wielu ludzi oczekuje. Niemniej jednak obecny rynek GPU jako całość jest daleki od bycia przystępnym czy kuszącym, wydaje się, że AMD jest zadowolone z obecnej sytuacji, w której podążają za cenami NVIDII, jedynie nieco je obniżając – nie widać tu śladu wojny cenowej. Biorąc pod uwagę pozycjonowanie i wydajność RTX 4070 Super oraz niższą cenę RTX 4070 nie-Super, podejrzewam, że AMD dostosuje trochę ceny dla RX 7800 XT. Co mogłoby naprawdę zmienić sytuację, to znaczne obniżenie ceny dla RX 7900 XT, ale wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że nigdy nie próbowali uczynić tej karty atrakcyjnej cenowo, a raczej zdecydowali się na cenę zbliżoną do 7900 XTX, aby ludzie rozważyli opcję przesiadki. Dla RTX 4070 Super oznacza to, że jest to karta w dobrej cenie. Nie ma szans, że ludzie kupią RX 6900 XT, RX 6950 XT lub RTX 3090 zamiast 4070 Super, chyba że ich ceny spadną znacznie. Myślę, że niektóre osoby krytykujące DLSS 3 mogłyby skusić się na używanego RTX 3080 10 GB poniżej 500 dolarów, ale poza tym jedyną prawdziwą konkurencją jest RX 7800 XT i własne karty GeForce 40 od NVIDII.
ASUS żąda 690 dolarów za model TUF, co stanowi znaczny wzrost o 90 dolarów, czyli +15%. Wydajność zyskana dzięki fabrycznemu OC z pewnością nie może uzasadnić tego wydatku, ale większe chłodzenie może to zrobić. Zwłaszcza jeśli szukasz cichej i chłodnej karty graficznej, ASUS TUF jest najlepszym wyborem. W tej cenie wciąż jest pewne pole manewru do modelu RTX 4070 Ti za 750 dolarów. Nawet biorąc pod uwagę wersję nie-Super (500 dolarów) kontra Super (600 dolarów), mam wrażenie, że wielu ludzi zdecyduje się na 4070S, +100 dolarów lub +20% za +15% wzrost wydajności to nie taka zła oferta, zwłaszcza w tej kategorii.
W kontekście AMD kontra NVIDIA sytuacja jest podobna. DLSS 3 to największa zaleta zielonej drużyny, a dodatek Super oferuje jeszcze większą wydajność, przy wystarczająco zbliżonych cenach, co zgadza się ze strategią cenową NVIDII, zakładającą, że to jest to, czego wielu ludzi oczekuje. Niemniej jednak obecny rynek GPU jako całość jest daleki od bycia przystępnym czy kuszącym, wydaje się, że AMD jest zadowolone z obecnej sytuacji, w której podążają za cenami NVIDII, jedynie nieco je obniżając – nie widać tu śladu wojny cenowej. Biorąc pod uwagę pozycjonowanie i wydajność RTX 4070 Super oraz niższą cenę RTX 4070 nie-Super, podejrzewam, że AMD dostosuje trochę ceny dla RX 7800 XT. Co mogłoby naprawdę zmienić sytuację, to znaczne obniżenie ceny dla RX 7900 XT, ale wydaje się to mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę, że nigdy nie próbowali uczynić tej karty atrakcyjnej cenowo, a raczej zdecydowali się na cenę zbliżoną do 7900 XTX, aby ludzie rozważyli opcję przesiadki. Dla RTX 4070 Super oznacza to, że jest to karta w dobrej cenie. Nie ma szans, że ludzie kupią RX 6900 XT, RX 6950 XT lub RTX 3090 zamiast 4070 Super, chyba że ich ceny spadną znacznie. Myślę, że niektóre osoby krytykujące DLSS 3 mogłyby skusić się na używanego RTX 3080 10 GB poniżej 500 dolarów, ale poza tym jedyną prawdziwą konkurencją jest RX 7800 XT i własne karty GeForce 40 od NVIDII.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z kart graficznych i procesorów, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
Product
Specification
Karta naprawdę fajna, jakościowo najwyższa półka, co przekłada sie na wyzsza cene wiadomo, ale chyba warto doplacic, bo za jakosc sie placi. zastanawiam sie nad gigabyte 4070 super aorus master jeszcze.
Karta jest trochę za droga, ale wydajność jest zadowalający.
Trzeba chwile poczekać, podatek od nowości musi spaść i wtedy się można zacząć rozglądać.
Pytanie, czy AMD będzie dalej obcinać ceny na swoje karty graficzne, bo 7800 XT wygląda coraz bardziej atrakcyjnie, a do tego fsr 3, fmf. Wiadomo fsr3, a dlss dzieli przepaść, ale cenowo też jest niezła dziura między tymi kartami.
AMD rządzi! Ceny są zdecydowanie bardziej przystępne, a RX 7800 XT bije na głowę tę drogą kartę od Nvidii!
Haha, śmieszne. RTX 4070 Super rozgromi RX 7800 XT we wszystkich benchmarkach. Cena? wez sobie kredyt albo idz do pracy, lol
Najlepsza wydajność to jedno, ale kto chce przepłacać? RX 7800 XT oferuje świetną wydajność w stosunku do ceny,LOL
Ceny odzwierciedlają jakość. RTX 4070 Super to high-endowa karta dla prawdziwych graczy. AMD nie ma czegoś takiego, co może konkurować!
High-endowa, ale za jaką cenę? RX 7800 XT oferuje rozsądną wydajność, a nie trzeba wypruwać sobie kieszeni.
Zobaczymy, jak RX 7800 XT będzie się męczyć na nowych tytułach, gdy Nvidia będzie śmigać z ray tracingiem i DLSS 3!
Słyszałeś o AMD FSR 3? Nie musimy płacić fortuny za technologie, które AMD oferuje w atrakcyjnych cenach.
hahahaa, AMD FSR 3 to żart w porównaniu do DLSS 3. Nvidia jest liderem innowacji, a RX 7800 XT może sobie pomarzyć o takich możliwościach.
Lider innowacji, ale za cenę, której nie każdy może sobie pozwolić. RX 7800 XT to rozsądny wybór dla tych, którzy cenią swoje portfele!
Ale kto tu mówi o cenach? Wydajność kosztuje. RTX 4070 Super to inwestycja w przyszłość, a AMD robi tylko tanie kopie naszych osiągnięć!
jak już mówiłem, nie stać cię, idz do pracy
Niezła sieczka w komentarzach :DDD
A karta całkiem niezła, droższa niż reszta, ale jakościowo nieporównywalna z resztą kart. Poczekam chwile na jakies promki
Nie patrzeć na fanbojów AMD, zamawiać, karta jest niesamowita