ASUS Radeon RX 7600 Strix OC – Recenzja, test, porównanie.
Spis treści
ASUS ROG Strix Radeon RX 7600 OC, seria ROG STRIX to najbardziej luksusowa karta graficzna tej firmy, oparta na niedawno ogłoszonym średniej klasy układzie GPU od AMD. Jest to również pierwszy produkt ROG Strix oparty na serii RX 7000 od ASUS-a, nawet modele z serii RX 7900 skierowane dla entuzjastów kończą się na produktach TUF Gaming. Karta ta debiutuje z nowym, własnym projektem chłodzenia, który przypomina to z poprzednich generacji chłodzeń ROG Strix (znanych z kart graficznych RTX 30-serii i RX 6000-serii). Jednakże, jest to połączone z całkowicie nową płytą PCB bogatą w funkcje, która jest zoptymalizowana pod kątem podkręcania. Chłodzenie otrzymuje również elementy RGB, takie jak podświetlane logo ROG Strix. Karta stworzona przez ASUS, aby uzyskać jak najwyższy overclocking dla RX 7600.
AMD Radeon RX 7600 jest zaprojektowany do niemalże maksymalnej rozgrywki w rozdzielczości 1080p, można również grać w 1440p z ustawieniami średnio-wysokimi lub skorzystać z funkcji takich jak FSR 2.0 czy Radeon Boost. RX 7600 to w pełni nowa generacja GPU od AMD, oparta na najnowszej architekturze graficznej RDNA3, która wprowadza nowe jednostki obliczeniowe oferujące 17% wzrost IPC w porównaniu do RDNA2, nowe akceleratory AI przyspieszające obliczenia macierzowe oraz 2. generację akceleratorów Ray z 50% wzrostem wydajności Ray Tracing. Wszystko to przy typowej wartości poboru mocy poniżej 170 W, więc AMD zdecydowało się pozostać przy starszym procesie produkcyjnym 6 nm DUV dla jednostronnego układu Navi 33 napędzającego RX 7600, co powinno dać mu przewagę cenową w walce z konkurentami.
RX 7600 maksymalnie wykorzystuje opartą na nim monolityczną jednostkę Navi 33, a AMD zmierza ku temu, aby był on uważany za następcę RX 6600 (a nie RX 6600 XT lub RX 6650 XT), więc technicznie rzecz biorąc, występuje generacyjny wzrost mocy obliczeniowej shaderów, chociaż sam licznik shaderów na jednostce nie zmienił się. RX 7600 posiada 32 jednostki obliczeniowe RDNA3, co daje 2 048 procesorów strumieniowych, 64 akceleratory AI, 32 akceleratory Ray Tracing, 128 jednostek TMU i 64 ROP-y. Układ posiada 128-bitowy interfejs pamięci GDDR6, a AMD używa układów pamięci o przepustowości 18 Gb/s, połączonych z szybką pamięcią podręczną Infinity Cache 2. generacji o pojemności 32 MB.
ASUS ROG Strix Radeon RX 7600 OC jest wyposażony w jedno z topowych chłodzeń oraz funkcję podwójnego BIOS-u, który uruchamia bardziej spokojną krzywą wentylatora. Karta pobiera energię z pojedynczego złącza zasilania 8-pin PCIe. ASUS wycenił ROG Strix RX 7600 OC na ~1679 zł, co stanowi wysoki skok o 26% w porównaniu do sugerowanej ceny detalicznej AMD wynoszącej ~1330 zł.
RX 7900 XTX | RX 7900 XT | RX 7800 XT | RX 7700 XT | RX 7600 XT | RX 7600 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Architektura | RDNA 3 | RDNA 3 | RDNA 3 | RDNA 3 | RDNA 3 | RDNA 3 |
Taktowanie rdzenia | 2269 MHz | 2025 MHz | 2600 MHz (?) | 2500 MHz (?) | 2300 MHz (?) | 2250 MHz |
Taktowanie boost | 2499 MHz | 2394 MHz | 2800 MHz (?) | 2600 MHz (?) | 2600 Mhz (?) | 2625 MHz |
Taktowanie pamięci | 20000 MHz | 20000 MHz | 20000 MHz (?) | 20000 MHz (?) | 18000 MHz (?) | 18000 MHz |
Ilość SP | 6144 | 5376 | 3840 (?) | 3072 (?) | 2048 (?) | 2048 |
Ilość VRAM | 24 GB GDDR6 | 20 GB GDDR6 | 16 GB GDDR6 (?) | 12 GB GDDR6 (?) | 8 GB GDDR6 (?) | 8 GB GDDR6 |
Szyna pamięci | 384-bit | 320-bit | 256-bit (?) | 192-bit (?) | 128-bit (?) | 128-bit |
Pobór mocy | 355 W | 320 W | 285 W (?) | 225 W (?) | 180 W (?) | 140 W |
Układ graficzny | NAV 31 XTX | NAVI 31 XT | NAVI 32 (?) | NAVI 32 (?) | NAVI 33 | NAVI 33 |
Litografia | 5 nm | 5 nm | 5 nm | 5 nm | 6 nm (?) | 6 nm |
Architektura RX 7600
AMD Radeon RX 7600 opiera się na jednostce Navi 33, którą firma zdecydowała się zbudować na starszym procesie produkcyjnym 6 nm (DUV), który ma znacznie niższą gęstość tranzystorów niż 5 nm węzeł EUV, na którym opiera się Navi 31 zasilający serię RX 7900. Układ ma powierzchnię matrycy wynoszącą 204 mm² i liczbę tranzystorów wynoszącą 13,3 miliarda (dla porównania, NVIDIA jest w stanie upchnąć 22,9 miliarda tranzystorów na powierzchni 190 mm² w technologii 5 nm, przy użyciu AD106, którego znajdziemy w RTX 4060 Ti). GPU ma praktycznie taką samą hierarchię komponentów jak poprzednia generacja Navi 23. Interfejsem karty graficznej jest PCI-Express 4.0 x8, a zasilanie pochodzi z pojedynczego złącza zasilania 8-pin PCIe, co jest wystarczające, biorąc pod uwagę całkowite zużycie energii na płycie dla RX 7600 wynoszące 169 W. GPU posiada 128-bitowy interfejs pamięci GDDR6, a wielkość pamięci VRAM dla RX 7600 wynosi 8 GB.
AMD nie udostępniło diagramu blokowego dla Navi 33, ale zawiera on dwie jednostki cieniujące (w porównaniu do sześciu w Navi 31). Każda z nich ma 8 jednostek obliczeniowych RDNA3 Dual-Compute (16 CU). GPU posiada zcentralizowane procesory geometrii, asynchroniczne jednostki obliczeniowe i procesory geometrii współdzielone między dwiema jednostkami cieniującymi. Dzięki licznikowi CU wynoszącemu 32, otrzymujemy 2 048 procesorów strumieniowych, 32 akceleratory Ray Tracing, 64 akceleratory AI, 128 jednostek TMU i 64 ROP-y. GPU wykorzystuje pamięć Infinity Cache 2. generacji o pojemności 32 MB, która buforuje dostęp do pamięci.
Wielką częścią innowacji architektonicznych tej generacji jest Dual-Compute Unit RDNA3 (lub para jednostek obliczeniowych). Układ Navi 33 GPU fizycznie posiada 32 jednostki obliczeniowe rozłożone na dwóch jednostkach cieniujących. AMD twierdzi, że przy tych samych zegarach silnika jednostka obliczeniowa RDNA3 oferuje wzrost IPC o 17,4% w porównaniu do jednostki RDNA2.
Nowa jednostka obliczeniowa RDNA3 CU wprowadza możliwość wieloprecyzyjności dla 64 procesorów strumieniowych na CU: działając albo jako 1x jednostki SIMD64, albo jako 2x jednostki SIMD32. Jednostka wektorowa, która zawiera te jednostki SIMD, może działać zarówno jako mechanizm wykonawczy SIMD, jak i jako jednostka wykonawcza macierzy, dzięki nowemu akceleratorowi macierzy AI, który zapewnia wzrost wydajności mnożenia macierzy o 2,7-krotnie w porównaniu do tradycyjnego układu wykonawczego SIMD. Dodano również wsparcie dla zestawu instrukcji Bfloat16 i wykonania SIMD8. GPU posiada zatem sprzętowe przyspieszenie AI, które można wykorzystać w przyszłych dodatkach funkcji związanych z grami, takich jak FSR 3.0. Deweloperzy gier będą również szukać sposobów wykorzystania przyspieszonej sztucznej inteligencji, teraz, gdy wszystkie trzy marki ją posiadają (NVIDIA Tensor Core i Intel XMX Core).
Pierwsza generacja Ray Accelerator od AMD, wprowadzona wraz z architekturą RDNA2, była rezultatem pośpiesznego wysiłku, aby dogonić NVIDIĘ z DirectX 12 Ultimate GPU. Wówczas opracowano sprzętową jednostkę funkcji stałej do obliczania przecięć promieni i przeniesiono znaczną część przetwarzania RT na podwojone pokoleniowo zasoby SIMD. W przypadku RDNA3, Ray Accelerator został udoskonalony, osiągając 80% wzrost wydajności śledzenia promieni w porównaniu do poprzedniej generacji. Wzrost ten wynika zarówno z większej liczby Ray Acceleratorów, wyższych zegarów silnika, jak i z innych optymalizacji na poziomie sprzętowym.
Dzięki tym optymalizacjom, RDNA3 osiągnęło 50% wzrost wydajności Ray Tracing oraz redukcję cykli na promień. Oprócz tego, AMD wprowadziło wiele usprawnień dla generowania geometrii i pikseli, dzięki wprowadzeniu nowego akceleratora wielokrotnego rysowania pośredniego (MDIA), który redukuje obciążenie procesora i sterownika poprzez gromadzenie, i analizowanie danych związanych z wielokrotnym renderowaniem. Na poziomie sprzętowym wspierane jest teraz 12 prymitywów na cykl w porównaniu do 8 na cykl w RDNA2, dzięki zastosowaniu przycinania. Ogólnie konfiguracja rdzenia umożliwia 50% większą wydajność rasteryzacji na cykl.
AMD znacząco poprawiło silnik wyświetlania „Navi 33” w porównaniu do poprzedniej generacji pod względem łączności. Nowy silnik wyświetlania Radiance oferuje natywne wsparcie dla DisplayPort 2.1, umożliwiające wyjście 8K przy częstotliwości odświeżania do 165 Hz lub 4K przy częstotliwości odświeżania do 480 Hz za pomocą pojedynczego kabla. AMD udoskonaliło także swój algorytm FSR 2, aby obsługiwał 8K (czyli renderowanie w niższej rozdzielczości z ulepszonym skalowaniem FSR), umożliwiając cieszenie się najnowszymi tytułami AAA z grywalnymi częstotliwościami klatek na wyświetlaczach 8K. RX 7600 posiada dwa złącza DP 2.1 pełnej wielkości, oprócz złącza HDMI 2.1b i USB-C z przejściem DP 1.2. Układ „Navi 33” otrzymuje pełne sprzętowe wsparcie dla kodowania i dekodowania AV1. W tej generacji AMD wprowadza również funkcję SmartAccess Video, która pozwala sterownikowi AMD wykorzystać sprzętowe enkodery zintegrowane z układem RDNA2 iGPU procesorów Ryzen 7000 dla dodatkowej wydajności enkodowania.
Platforma testowa – Asus RX 7600 ROG Strix
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920×1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560×1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840×2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla
Cyberpunk 2077
DOOM Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
F1 22
Far Cry 6
God of War
Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 Wild Hunt
Średnia ilość FPS – Asus Radeon RX 7600 ROG Strix OC
Temperatury
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
AMD RX 7600 | 34°C | Fan Stop | 73°C | 86°C | 32.4 dBA | 1510 RPM |
ASRock RX 7600 Phantom Gaming | 34°C | Fan Stop | 56°C | 71°C | 26.8 dBA | 1387 RPM |
ASUS RX 7600 Strix OC (Default BIOS) | 33°C | Fan Stop | 62°C | 77°C | 24.2 dBA | 752 RPM |
ASUS RX 7600 Strix OC (Quiet BIOS) | 32°C | Fan Stop | 65°C | 81°C | 24.3 dBA | 753 RPM |
PowerColor RX 7600 Hellhound | 36°C | Fan Stop | 69°C | 84°C | 30.2 dBA | 1293 RPM |
PowerColor RX 7600 Hellhound (Quiet BIOS) | 36°C | Fan Stop | 67°C | 81°C | 30.0 dBA | 1299 RPM |
Sapphire RX 7600 Pulse | 35°C | Fan Stop | 65°C | 79°C | 33.5 dBA | 2145 RPM |
ASUS RX 7600 ROG Strix 8GB OC – podsumowanie
RX 7600 marki AMD jest skierowana do segmentu graczy, poszukujących przystępnej cenowo karty graficznej, która umożliwi płynną rozgrywkę na wyświetlaczach Full HD przy najwyższych ustawieniach w najnowszych tytułach. RX 7600 oparty jest na nowym układzie GPU Navi 33, który wykorzystuje najnowszą architekturę graficzną RDNA3. Chip został wyprodukowany w procesie technologicznym 6 nm w fabryce TSMC na Tajwanie. GPU Navi 31, które zasila serię RTX 7900, jest oparte na procesie 5 nm dla swoich chipletów obliczeniowych, dlatego możemy oczekiwać nieco gorszej wydajności energetycznej od RX 7600. Kolejną istotną różnicą jest fakt, że Navi 33 w RX 7600 to klasyczny układ monolityczny, podczas gdy Navi 31 wykorzystuje wielokrotne układy chipletowe.
Model Strix OC to flagowa karta RX 7600 od ASUS-a. Firma oferuje również bardziej przystępną cenowo wersję „Dual”, natomiast w tej chwili nie ma modelu „TUF”. W przypadku wersji Strix otrzymujemy duże fabryczne OC, solidne chłodzenie z podwójnym wentylatorem zajmującym trzy sloty, a także podwójne BIOS-y z opcją „cichego” trybu. Niestety, wzrost ceny w stosunku do sugerowanej ceny detalicznej jest dość znaczny – 350 zł, co przekłada się na cenę ~1650 zł.
ASUS Strix zyskuje około 3% wydajności na poziomie 1080p w porównaniu z Referencyjnym Projektem RX 7600 od AMD. Nie jest to dużo, ale to normalne w przypadku fabrycznego OC. Faktycznie, ASUS Strix jest najwydajniejszą kartą RX 7600, którą do tej pory testowaliśmy, nieznacznie wyprzedzając model ASRock Phantom Gaming. W porównaniu do poprzedniej generacji RX 6600 XT, karta ASUS jest o 11% szybsza, a różnica w stosunku do starszej RX 5700 XT wynosi 19%. Wzrost wydajności w stosunku do poprzedniej generacji RX 6600 nie-XT to 30%, co nie jest złym wynikiem, ale AMD zrobiło mądry krok, decydując się na wydanie karty RX 7600 jako wersji nie-XT, aby porównanie wyglądało korzystniej. Co najmniej te zyski są większe niż te, które pokazała NVIDIA w przypadku modelu 4060 Ti, która uzyskała zaledwie 12% wzrostu. W tej chwili nie ma żadnych wskazań, że AMD w ogóle wprowadzi RX 7600 XT, a RX 7600 nie-XT w tej recenzji to już pełny układ GPU Navi 33, i mało prawdopodobne, że AMD wykorzystałoby Navi 32 do stworzenia produktu „XT”.
Ogólnie wydajność RX 7600 jest znacznie niższa niż w przypadku RTX 4060 Ti, który oferuje około 25% lepszą wydajność, co stanowi dużą różnicę. Nawet starszy model RTX 3060 Ti jest o 11% szybszy, a jedynie RTX 3060 jest o 15% wolniejszy od nowej karty Radeon. Karta graficzna Intel Arc A770 jest o 10% z tyłu za RX 7600, więc jeśli Intel obniży cenę i poprawi sterowniki, będzie miał realną szansę na przebicie się do tego segmentu. Dzięki takim poziomom wydajności, RX 7600 jest solidnym wyborem do gier w rozdzielczości Full HD – uzyskasz ponad 60 klatek na sekundę w prawie wszystkich tytułach przy najwyższych ustawieniach. Rozdzielczość 1440p jest również osiągalna przy przyzwoitych wartościach FPS, ale w niektórych grach trzeba będzie zmniejszyć ustawienia lub skorzystać z technologii FSR w celu skalowania obrazu.
Większe znaczenie ma w tym segmencie wsparcie dla technologii skalowania obrazu. Podczas gdy NVIDIA ma DLSS 2 i DLSS 3 Frame Generation, nowa karta AMD oferuje ten sam zestaw technologii co seria RX 6000, a mianowicie FSR 1 i FSR 2. Ostatnie dwie technologie działają również na kartach NVIDIA, ponieważ AMD udostępniło kod źródłowy, dzięki czemu są one uniwersalnie wykorzystywane we wszystkich architekturach GPU. Oznacza to, że posiadacze kart NVIDIA będą mieli większy wybór w zakresie skalowania obrazu. Wraz z GeForce 40, NVIDIA wprowadza DLSS 3 Frame Generation, co jest zupełnie nowym sposobem generowania dodatkowych klatek bez faktycznego skalowania pikseli. W rzeczywistości generowany jest dodatkowy klatka „między” dwoma klatkami wyświetlanymi przez kartę graficzną. Takie podejście może nawet zwiększyć ilość klatek na sekundę w sytuacjach, gdy ograniczeniem jest procesor. AMD nie posiada niczego porównywalnego. Wspominali oni o „FSR 3” od czasu do czasu, ale nie widzieliśmy żadnej demonstracji, a na targach Computex również nie było żadnych informacji, więc są pewne wątpliwości. FSR 3 mógłby stanowić ogromny atut dla RX 7600.
Radeon RX 7600 jest wyposażony w VRAM o pojemności 8 GB – tak samo jak karty poprzedniej generacji AMD, czyli RX 6600 XT, RX 6600, RX 5700 XT. Były gorące dyskusje twierdzące, że 8 GB jest już „przestarzałe”, są nawet ludzie mówiący o 12 GB. Oczywiście, byłoby miło mieć więcej pamięci VRAM na RX 7600, ale dla zdecydowanej większości gier, zwłaszcza w rozdzielczościach takich jak 1080p, posiadanie większej ilości VRAM nie sprawi żadnej różnicy. W naszym zestawie testowym żadna gra nie wykazuje żadnej kary wydajnościowej dla RX 7600 w porównaniu do kart z większą ilością VRAM (w rozdzielczości 1080p). Bez wątpienia można znaleźć skrajne przypadki, w których 8 GB nie wystarczy i może wystąpić przycięcie, ale dla tysięcy gier będzie to całkowicie nieistotne, i uważam, że nie jest nierozsądnym oczekiwaniem, aby kupujący w tym wrażliwym cenowo segmencie ustawiali tekstury na wysokim poziomie, a nie ultra, w dwóch czy trzech tytułach. Jeśli wciąż potrzebujesz więcej pamięci, możesz zdecydować się na poprzednią generację RX 6700 XT, która ma 12 GB VRAM lub RX 6700 nie-XT z 10 GB. AMD niedawno przeprowadziło kampanię reklamową, w której podkreślono ilość VRAM i to, jak hojnie wyposażają wyższe modele, więc trochę dziwi fakt, że RX 7600 ma 8 GB pamięci, choć uważam, że ma to sens ekonomiczny, a AMD zrobiło właściwą rzecz, umieszczając 8 GB na RX 7600. RX 7600 to jeden segment poniżej RTX 4060 Ti, od którego jest o 25% wolniejszy, co prawda kosztuje również ~1350 zł w porównaniu do ~2000 zł za RTX 4060 Ti.
ASUS Strix OC prezentuje się fantastycznie, choć zachowuje wygląd starszych modeli RX 6000/GeForce 30 Strix i nie przyjmuje nowego wzornictwa wprowadzonego w kartach Strix z serii GeForce 40. Jest to faktycznie pierwsza karta Strix dla Radeon RX 7000 – nie ma modelu Radeon RX 7900 XTX Strix (przynajmniej narazie). ASUS wyposażył kartę w potężne chłodzenie z podwójnym wentylatorem, zajmującym trzy sloty, oraz pięcioma rurkami ciepłowodowymi, które skutecznie odprowadzają ciepło generowane przez układ GPU Navi 33. Temperatury są bardzo niskie, sięgają zaledwie 62°C, a wentylatory mogą pracować bardzo wolno, nawet poniżej 1000 RPM. To zapewnia niesamowicie cichą pracę. Pod pełnym obciążeniem zmierzyliśmy zaledwie 24 dBA, co jest praktycznie niesłyszalne. Jest tak cicho, że trzeba wyłączyć wszystko w pomieszczeniu, stanąć obok karty na otwartej stacji testowej, skupić się na karcie i dopiero wtedy można usłyszeć emitowany przez nią dźwięk – należy pamiętać, że jest to przy pełnym obciążeniu podczas gry – imponujące! Nasz test porównawczy chłodzenia potwierdza, że jest to najbardziej wydajne chłodzenie na karcie RX 7600. W porównaniu do referencyjnej karty AMD, model Strix jest niemal 30°C (!) chłodniejszy przy tej samej wydajności cieplnej i poziomach hałasu. ASUS dostarcza kartę z podwójnym BIOS-em, który umożliwia przełączanie się na „Cichy” tryb w celu zmniejszenia poziomu hałasu. Niestety, praktycznie nie ma różnicy w akustyce przy włączonym trybie. Biorąc pod uwagę, że domyślny BIOS Performance jest już niesamowicie cichy i działa z bardzo niskimi temperaturami, uważam, że nie ma potrzeby stosowania podwójnego BIOS-u w tej karcie. Podobnie jak we wszystkich ostatnich premierach kart graficznych, RX 7600 zatrzymuje wentylatory w trybie bezczynności, podczas pracy na pulpicie, przeglądania internetu i lekkich gier.
Nowa architektura RDNA3 od AMD przynosi poprawę efektywności energetycznej, i RX 7600 nie stanowi wyjątku. Podczas gry zużywa zaledwie 150 W energii, co czyni go bardzo wydajnym energetycznie. Fabryczne OC od ASUS-a dodaje kolejne 15 W, czyli 10%. Biorąc pod uwagę, że widzimy wzrost wydajności o 3%, mamy tutaj pewną stratę efektywności, ale to naprawdę nie jest istotne, ponieważ dostępny jest duży potencjał chłodzenia. GeForce RTX 4060 Ti zużywa około 150 W, ale jest o 25% bardziej energooszczędny, co pozwala mu osiągnąć 25% wzrost wydajności – przypadek? Podobnie jak w przypadku poprzednich kart Radeon od AMD, zużycie energii przy pracy na wielu monitorach, a zwłaszcza przy odtwarzaniu multimediów, jest dość wysokie, co może stanowić problem w przypadku niektórych komputerów multimedialnych.
ASUS Radeon RX 7600 ROG Strix – opłacalność zakupu
ASUS RX 7600 Strix OC jest obecnie dostępny w sprzedaży online za około 1600 zł, co stanowi ogromny wzrost ceny w porównaniu do sugerowanej ceny detalicznej od AMD, czyli +25%. Bez wątpienia chłodzenie ASUS jest imponujące, a poziomy hałasu są fantastyczne, ale nadal uważam, że trudno jest uzasadnić wydanie takiej sumy pieniędzy na RX 7600. Bazowa sugerowana cena detaliczna od AMD wynosi około 1350 zł, co wcale nie jest tanie, a za około 1700 zł można kupić RX 6700 XT 12 GB lub RTX 3060 Ti. RTX 4060 Ti z 25% wyższą wydajnością i wsparciem dla DLSS 3 jest droższy o zaledwie/aż ~300 zł. W aktualnej cenie detalicznej RX 7600 oferuje praktycznie taką samą wydajność w stosunku do ceny jak RX 6600 XT (~1450 zł). Podczas gdy AMD ma pewne ulepszenia technologiczne, takie jak HDMI 2.1, DisplayPort 2.1 i możliwość kodowania/odtwarzania wideo AV1, uważam, że żadne z nich nie są istotne w tym segmencie, przynajmniej dla większości potencjalnych użytkowników. Inną interesującą alternatywą jest Radeon RX 6700 nie-XT (~1380 zł), który oferuje większą pojoemność 10 GB VRAM. Na rynku jest też GeForce RTX 4060, który kosztuje ~1500 zł i jest przy tym mniej więcej tak samo wydajny. Nie wpsominając o kartach RX 6600, które doczekały się sporej obniżki i można je wyrwać poniżej 1000 zł, co jest bardzo dobrą ceną za wydajność, którą ta karta oferuje.
Jeżeli chodzi o opłacalność zakupu karty graficznej ASUS RX 7600 ROG Strix, to niestety, ale ta karta wypada kiepsko. W porównaniu z innym kartami z serii RX 7600, możemy znaleźć karty za około 1300 zł, które znacząco nie będą odbiegać jakością, a będą mocno konkurencyjne cenowo.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z grafik, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
VS