ASUS GeForce RTX 4070 TUF – Recenzja, test, porównanie

Spis treści
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 OC, karta graficzna z serii TUF, o niereferencyjnym wyglądzie, oparta na wydajnym układzie graficznym RTX 4070 Ada. Dostępna od 13 kwietnia w cenie około 3200 zł (MSRP), karta TUF Gaming RTX 4070 jest wyceniona o 300 zł wyżej od sugerowanej ceny detalicznej NVIDIA. Karta ta oferuje podkręcone taktowania GPU Boost do 2550 MHz w porównaniu do referencyjnych 2475 MHz. Obiecuje również doskonałe chłodzenie i niski poziom hałasu, cechy niedostępne dla kart o sugerowanej cenie detalicznej, oraz kilka funkcji przyjaznych dla entuzjastów, takich jak podwójny BIOS. ASUS zadbał również o wygodę użytkowników budujących komputery, wyposażając kartę w tradycyjne złącze zasilania 8-pin PCIe, zamiast 16-pinowego złącza 12VHPWR, które znajduje się w topowej karcie ASUS ROG Strix 4070 oraz w wersji NVIDIA Founders Edition.
ASUS GeForce RTX 4070 TUF obiecuje pełną wydajność w grach przy rozdzielczościach do 1440p, lub płynną rozgrywkę w e-sporcie przy wysokiej częstotliwości odświeżania przy tej właśnie rozdzielczości. Rozdzielczość 4K Ultra HD jest w pełni możliwa, jeśli znasz się na ustawieniach gry lub po prostu aktywujesz technologie DLSS lub DLSS 3. Nowa architektura graficzna GeForce Ada wprowadza trzecią generację technologii śledzenia promieni czasu rzeczywistego RTX od NVIDIA, która obiecuje jeszcze mniejszy wpływ śledzenia promieni na wydajność gry dzięki zwiększeniu wydajności w tej dziedzinie w kolejnych generacjach. Komponent akceleratora przepływu optycznego pomaga DLSS 3, który może generować całe klatki gry za pomocą sztucznej inteligencji, bez konieczności angażowania jednostek renderujących grafikę.

ASUS GeForce RTX 4070 TUF opiera się na tym samym układzie AD104, który napędza RTX 4070 Ti, ale został znacznie ograniczony. Posiada 5 888 jednostek CUDA, 46 jednostek RT, 184 jednostki Tensor, 64 ROP-y oraz 184 TMU. Układ pamięci nie uległ zmianie w porównaniu do RTX 4070 Ti – otrzymujesz 12 GB pamięci GDDR6X o prędkości 21 Gb/s, połączonych z 192-bitową szyną pamięci, co daje przepustowość pamięci na poziomie 504 GB/s. Jest to nadal wyższe niż 448 GB/s osiągane przez poprzednią generację RTX 3070 z 256-bitową szyną pamięci. Konfiguracja rdzenia, zwłaszcza liczba jednostek shaderów, jest identyczna jak w przypadku RTX 3070, ale oparta na zupełnie nowej architekturze, która obiecuje podniesienie wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji.
Architektura Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 OC
Architektura graficzna Ada wprowadza trzecią generację technologii NVIDIA RTX, która ma na celu zwiększenie realizmu wizualnego w grach poprzez wykorzystanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, bez konieczności ogromnej mocy obliczeniowej potrzebnej do renderowania grafiki w pełni opartej na śledzeniu promieni. Jest to osiągane poprzez połączenie konwencjonalnej grafiki rastrowej z elementami śledzenia promieni, takimi jak odbicia i oświetlenie globalne. Trzecia generacja technologii RTX wprowadza nowe rdzenie CUDA „Ada” o wyższej wydajności IPC, trzecią generację rdzeni RT, czwartą generację rdzeni Tensor oraz nowy procesor Optical Flow, który odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek bez angażowania głównego potoku renderowania grafiki GPU.
3-cia generacja RT, 5 nm proces produkcyjny, DLSS 3



Architektura graficzna GeForce Ada, napędzająca RTX 4070, wykorzystuje proces produkcyjny TSMC 5 nm EUV w celu zwiększenia liczby tranzystorów. W centrum tego GPU znajduje się nowy układ AD104, który ma dość wysoką liczbę tranzystorów wynoszącą 35,8 miliarda, co jest ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej generacji GA104. Karta graficzna wyposażona jest w interfejs hosta PCI-Express 4.0 x16 i 192-bitową szynę pamięci GDDR6X, która w przypadku RTX 4070 obsługuje 12 GB pamięci. Akcelerator Optical Flow (OFA) jest niezależnym komponentem na najwyższym poziomie. Układ zawiera jednostkę NVENC i jednostkę NVDEC.
Podstawowa hierarchia komponentów jest podobna do wcześniejszych generacji GPU NVIDIA. Układ AD104 zawiera 5 grup przetwarzających grafikę (GPC), z których każda posiada wszystkie jednostki SIMD i mechanizmy renderowania grafiki, tworząc niewielkie GPU samo w sobie. Każda grupa GPC współdzieli silnik rasteryzacji (komponenty przetwarzania geometrii) oraz dwie partycje ROP (każda z ośmioma jednostkami ROP). GPC układu AD104 zawiera 6 grup przetwarzania tekstur (TPC), stanowiących główny element obliczeniowy. Każda z tych grup składa się z dwóch wieloprocesorów strumieniowych (SM) i jednostki Polymorph. Każdy SM zawiera 128 jednostek CUDA podzielonych na cztery partycje. Połowa z tych jednostek CUDA to czyste jednostki FP32, podczas gdy druga połowa jest zdolna do wykonywania operacji FP32 lub INT32. SM utrzymuje zdolność jednoczesnego przetwarzania obliczeń FP32+INT32. SM zawiera również trzecią generację jednostki RT, cztery jednostki Tensor generacji 4, pewną ilość pamięci podręcznej i cztery jednostki TMU. Każda grupa GPC zawiera 12 SM, co daje łącznie 1 536 jednostek CUDA, 48 jednostek Tensor, 12 jednostek RT na GPC. Jest pięć takich grup GPC, co daje łącznie 7 680 jednostek CUDA, 240 TMU, 240 jednostek Tensor i 60 jednostek RT. Każda grupa GPC wnosi 16 jednostek ROP, co daje 80 jednostek ROP na układzie. RTX 4070 jest wyodrębniony z układu AD104 przez wyłączenie całej grupy GPC o wartości 6 TPC oraz dodatkowej grupy TPC z jednej z pozostałych grup GPC. Ostatecznie otrzymujemy 5 888 jednostek CUDA, 184 jednostki Tensor, 46 jednostek RT i 184 jednostki TMU. Liczba jednostek ROP została zmniejszona z 80 do 64. Pamięć podręczna L2 na układzie jest nieco zmniejszona i wynosi teraz 36 MB, w porównaniu do obecnych 48 MB.
Displaced Micro Meshes (DMM)
Trzecia generacja jednostki RT przyspiesza najbardziej złożone aspekty śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, w tym przeszukiwanie drzewa BVH (Bounding Volume Hierarchy). Nową, rewolucyjną funkcją wprowadzoną wraz z trzecią generacją jednostki RT jest silnik Displaced Micro-Mesh (DMM). Podobnie jak shadery siatki (mesh shaders) i teselacja miały ogromny wpływ na poprawę wydajności w przypadku złożonej geometrii rastrowej, pozwalając deweloperom gier na znaczące zwiększenie złożoności geometrycznej; DMM jest metodą redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętościowej (BVH), która służy do określania punktu przecięcia promienia z geometrią. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze szczegóły, aby dokładnie określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada otrzymuje także znaczną poprawę wydajności dzięki funkcji Shader Execution Reordering (SER), która jest zdefiniowana oprogramowaniem i wymaga świadomości ze strony silników gier, aby GPU mogło przeprowadzić reorganizację i optymalizację wątków związanych ze śledzeniem promieni.




Teraz drzewo BVH nie musi zawierać danych dla każdego pojedynczego trójkąta na obiekcie, ale może reprezentować obiekty o złożonej geometrii jako przybliżoną siatkę złożoną z podstawowych trójkątów, co znacznie upraszcza strukturę danych BVH. Prostsze BVH oznacza mniejsze zużycie pamięci i znaczne zmniejszenie obciążenia procesora podczas śledzenia promieni, ponieważ procesor musi generować mniejszą strukturę. W przypadku starszych jednostek RT w układach „Ampere” i „Turing”, dla każdego trójkąta na obiekcie konieczne było próbkowanie z dużym narzutem, aby jednostka RT mogła precyzyjnie obliczyć przecięcie promienia dla każdego trójkąta. Dzięki Ada, prostsze BVH oraz mapy przesunięcia mogą być przesyłane do jednostki RT, która teraz jest w stanie samodzielnie określić dokładny punkt przecięcia. NVIDIA odnotowała kompresję całkowitej liczby trójkątów na poziomie od 11:1 do 28:1. Oznacza to redukcję czasu kompilacji BVH od 7,6 do ponad 15 razy w porównaniu z starszą jednostką RT oraz zmniejszenie jej zużycia pamięci o wartość od 6,5 do 20 razy. DMM może zmniejszyć wykorzystanie pasma dyskowego i pamięci, wykorzystanie magistrali PCIe oraz obciążenie procesora. NVIDIA współpracowała z firmami Simplygon i Adobe, aby dodać wsparcie dla DMM do ich narzędzi.
Opacity Micro Meshes
Opacity Micro Meshes (OMM) to nowa funkcja wprowadzona wraz z Ada, mająca na celu poprawę wydajności rasteryzacji, zwłaszcza w przypadku obiektów posiadających kanał alfa (przezroczystość). Większość obiektów o niskim priorytecie w scenie 3D, takich jak liście na drzewie, to w zasadzie prostokąty z teksturami na liściach, gdzie przezroczystość (alfa) tworzy kształt liścia. Jednostki RT mają trudności z przecinaniem promieni z takimi obiektami, ponieważ nie są one tak naprawdę w kształcie, w jakim się pojawiają (są to po prostu prostokąty z teksturami, które dają iluzję kształtu). Wcześniejsze generacje jednostek RT musiały wielokrotnie współpracować z etapem renderowania, aby określić kształt przezroczystego obiektu, ponieważ nie mogły samodzielnie testować wartości alfa.




Ten problem został rozwiązany dzięki zastosowaniu OMM. Podobnie jak DMM upraszcza geometrię poprzez tworzenie siatek z mikrotrójkątów, OMM tworzy siatki prostokątnych tekstur, które dopasowują się do części tekstury, które nie posiadają wartości alfa, dzięki czemu jednostka RT lepiej rozumie geometrię obiektu i może poprawnie obliczać przecięcia promieni. Ma to również istotny wpływ na wydajność cieniowania w aplikacjach nie korzystających z technologii RT. Praktyczne zastosowania OMM obejmują nie tylko obiekty o niskim priorytecie, takie jak roślinność, ale także dym i lokalna mgła. Tradycyjnie w takich efektach występowało dużo nadmiernego renderowania, ponieważ nakładano na siebie wiele tekstur, które wszystkie musiały być w pełni przetwarzane przez shadery. Teraz wykonywane są tylko piksele nieprzezroczyste – OMM zapewnia 30-procentowe przyspieszenie wypełniania buforów graficznych i wpływa na wzrost wydajności o około 10 procent.
DLSS 3 Frame Generation
DLSS 3 wprowadza rewolucyjną nową funkcję, która obiecuje podwojenie liczby klatek na sekundę przy porównywalnej jakości – nazywa się to generacją klatek przy użyciu sztucznej inteligencji. Podobnie jak DLSS 2 i jego technika super-rozdzielczości AI (skalowanie niższej rozdzielczości klatki do rozdzielczości natywnej przy minimalnej utracie jakości), DLSS 3 może generować całe klatki wyłącznie za pomocą sztucznej inteligencji, bez angażowania procesu renderowania grafiki. Później w artykule pokażemy DLSS 3 w akcji.




Każda druga klatka w DLSS 3 jest generowana przy użyciu sztucznej inteligencji, nie będąc kopią poprzednio wyrenderowanej klatki. Jest to możliwe tylko dzięki architekturze graficznej Ada, z powodu specjalnego komponentu sprzętowego, zwanego akceleratorem przepływu optycznego (OFA), który pomaga przewidzieć wygląd następnej klatki, tworząc tzw. pole przepływu optycznego, jak to określa NVIDIA. OFA zapewnia, że algorytm DLSS 3 nie jest mylony przez statyczne obiekty w dynamicznej scenie 3D (np. w symulatorze wyścigów). Proces ten opiera się głównie na wzroście wydajności wprowadzonym przez format matematyczny FP8 w czwartej generacji jednostki Tensor. Trzeci kluczowy składnik DLSS 3 to technologia Reflex. Poprzez redukcję kolejki renderowania do zera, Reflex odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu, że czasy wygenerowania klatek przy użyciu DLSS 3 są na akceptowalnym poziomie, a kolejka renderowania nie wprowadza zamieszania w proces upscalingu. Połączenie OFA i czwartej generacji jednostki Tensor jest powodem, dla którego architektura Ada jest wymagana do korzystania z DLSS 3 i dlatego nie działa na starszych architekturach.
Platforma testowa – Asus TUF Gaming GeForce RTX 4070 OC
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920×1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560×1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840×2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla



Cyberpunk 2077



DOOM Eternal



Dying Light 2



Elden Ring



F1 22



Far Cry 6



God of War



Red Dead Redemption 2



The Witcher 3 Wild Hunt



Średnia ilość FPS – ASUS TUF Gaming RTX 4070 OC



Temperatury RTX 4070
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
ASUS RTX 4070 Dual | 41°C | Fan Stop | 61°C | 72°C | 31.2 dBA | 1460 RPM |
ASUS RTX 4070 Dual (Quiet BIOS) | 42°C | Fan Stop | 67°C | 79°C | 25.2 dBA | 1095 RPM |
ASUS RTX 4070 TUF | 39°C | Fan Stop | 61°C | 72°C | 23.3 dBA | 1041 RPM |
ASUS RTX 4070 TUF (Performance BIOS) | 39°C | Fan Stop | 59°C | 70°C | 26.9 dBA | 1346 RPM |
Galax RTX 4070 EX White | 37°C | Fan Stop | 62°C | 76°C | 34.8 dBA | 1660 RPM |
Gainward RTX 4070 Ghost | 42°C | Fan Stop | 72°C | 87°C | 36.1 dBA | 1817 RPM |
MSI RTX 4070 Gaming X | 44°C | Fan Stop | 62°C | 75°C | 25.6 dBA | 1033 RPM |
MSI RTX 4070 Ventus 3X | 45°C | Fan Stop | 64°C | 77°C | 28.1 dBA | 1403 RPM |
NVIDIA RTX 4070 FE | 36°C | Fan Stop | 69°C | 82°C | 32.5 dBA | 1787 RPM |
Palit RTX 4070 JetStream | 39°C | Fan Stop | 58°C | 71°C | 29.2 dBA | 1210 RPM |
PNY RTX 4070 | 38°C | Fan Stop | 69°C | 81°C | 32.2 dBA | 1653 RPM |
PNY RTX 4070 XLR8 | 36°C | Fan Stop | 67°C | 79°C | 24.2 dBA | 1046 RPM |
ASUS RTX 4070 TUF Gaming OC – Podsumowanie
NVIDIA wprowadza na rynek swoją czwartą kartę graficzną z serii GeForce 40— GeForce RTX 4070. Mieliśmy okazję zobaczyć premierę RTX 4070 Ti za przeszło 4000 zł, a teraz nowa karta zielonego teamu jest dostępna bez oznaczenia „Ti” i kosztuje około 1000 zł mniej. Pod maską ASUS GeForce RTX 4070 TUF jest bardzo podobny procesor do RTX 4070 Ti. Obie karty są oparte na procesorze graficznym NVIDIA AD104 i wyposażone w 12 GB pamięci GDDR6X podłączonej do 192-bitowej szyny pamięci. Oczywiście otrzymujemy wszystkie udogodnienia z serii GeForce 40 od NVIDIA, takie jak generowanie klatek DLSS 3 i ulepszone jednostki ray tracingu. Różnica polega na liczbie rdzeni w GPU – RTX 4070 ma 5888 rdzeni, co stanowi znaczną różnicę wynoszącą 30% w porównaniu do 7680 rdzeni w RTX 4070 Ti. Prędkości zegarów są również niższe, RTX 4070 Ti miał maksymalny boost wynoszący 2610 MHz, podczas gdy wersja bez oznaczenia „Ti” osiąga maksymalnie 2475 MHz.
ASUS GeForce RTX 4070 TUF to wersja niestandardowa, fabrycznie podkręcona karta graficzna, która kosztuje około 3300 zł. Działa z zegarem podkręconym do 2550 MHz, co stanowi 3% wzrost w porównaniu do zegarów w wersji NVIDIA Founders Edition, które wynoszą 2475 MHz. ASUS dodaje również regulowane podświetlenie RGB, podwójny BIOS oraz potrójny system chłodzenia z trzema wentylatorami, wyposażony w obudowę chłodzenia wykonaną całkowicie z metalu.
Średnia wydajność w naszym zestawie testowym przy rozdzielczości 1440p pokazuje, że ASUS RTX 4070 TUF jest niewiele wydajniejszy od NVIDIA RTX 4070 FE. Inne niestandardowe projekty również nie są znacznie szybsze. Wydaje się, że wszyscy producenci byli bardzo ostrożni z fabrycznymi podkręceniami. W porównaniu do poprzedniej generacji RTX 3070, wzrost wydajności wynosi 28% – relatywnie mały przyrost międzygeneracyjny (RTX 4090: +64%, RTX 4080: +49%, RTX 4070 Ti: +44%). Jest to jednak znacząca poprawa, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę inne czynniki, takie jak DLSS 3 i wydajność energetyczną. W porównaniu do oferty AMD, RTX 4070 od ASUS znajduje się pomiędzy Radeonem RX 6800 XT, a RX 6900 XT. AMD jeszcze nie wprowadziło konkurencyjnej karty graficznej Radeon RX 7000 w porównaniu do RTX 4070.
Te wyniki wydajności czynią ASUS GeForce RTX 4070 TUF solidnym wyborem do gier w rozdzielczości 1440p. Nawet płynne granie w 4K jest możliwe w większości tytułów, zwłaszcza jeśli jesteś skłonny włączyć technologie skalowania, takie jak FSR lub DLSS 2, albo generację klatek DLSS 3. Podobnie jak RTX 4070 Ti, zauważyłem, że RTX 4070 wypada nieco gorzej w 4K niż w 1440p w porównaniu do naszych innych kart. Wydaje się, że mniejsza pamięć cache L2 i 192-bitowa szyna pamięci trochę hamują te karty.
Podobnie jak na innych kartach NVIDIA, wydajność ray tracingu jest lepsza niż w ofercie AMD, ponieważ NVIDIA wykonuje więcej operacji na dedykowanym sprzęcie i miała jedno pokolenie GPU przewagi. Chociaż różnice wydajności nie są ogromne, to nadal są warte uwagi. Na przykład, Radeon RX 6800 XT dorównuje RTX 4070 w czysto rasteryzacyjnych zadaniach, ale włączenie ray tracingu powoduje, że wyprzedza go o ponad 20%. Podobnie, RX 7900 XT oferuje o 30% wyższe FPS bez RT, ale włączenie ray tracingu zmniejsza tę różnicę do zaledwie 8%. Wszyscy zgadzają się, że ray tracing jest przyszłością, tylko różnią się w kwestii tego, jak szybko stanie się on nieodłączną częścią gier. Jeśli należysz do zwolenników „RTX on”, to karty graficzne GeForce od NVIDIA zapewnią Ci wyższe FPS’y niż oferta AMD.
Kolejnym ważnym argumentem jest fakt, że ASUS GeForce RTX 4070 TUF obsługuje generowanie klatek DLSS 3. Algorytm bierze pod uwagę dwie klatki, mierzy jak obiekty poruszają się między nimi i oblicza pośrednią klatkę, w której te obiekty poruszają się tylko w połowie odległości. Choć podejście to na pewno nie jest pozbawione wad, zwłaszcza gdy przyglądamy się uważnie pojedynczym klatkom lub zwolnionemu odtwarzaniu wideo, w czasie rzeczywistym praktycznie niemożliwe jest zauważenie jakiejkolwiek różnicy. Im wyższe jest natomiast wyświetlanie klatek na sekundę i rozdzielczość, tym trudniej zauważyć różnice, ponieważ różnice między każdą klatką stają się coraz mniejsze. Wprowadzenie DLSS 3 jest bardzo proste dla deweloperów, którzy już mają wsparcie dla DLSS 2 w swojej grze, a NVIDIA oferuje dużo wsparcia dla deweloperów w celu integracji tych technologii. Inną interesującą technologią od NVIDIA jest Reflex, który redukuje całkowite opóźnienie w grach (które NVIDIA nazywa opóźnieniem całego systemu), dzięki czemu widzisz rzeczy wcześniej na swoim ekranie i możesz szybciej reagować, aby zdobyć więcej zabójstw lub przetrwać dłużej.
W okresie poprzedzającym tę premierę zauważyłem wiele dyskusji na temat wielkości 12 GB pamięci VRAM w RTX 4070. Chociaż zgadzam się, że 16 GB byłoby lepsze, nie zgadzam się z osobami, które twierdzą, że 12 GB jest już za małe lub przestarzałe. Istnieje kilka (źle napisanych) gier, które zużywają dużo VRAM, zwłaszcza w rozdzielczości 4K, ale zdecydowana większość tytułów nawet nie zbliża się do takich wartości wykorzystania VRAM. W całym naszym zestawie testowym żadna gra nie wykazywała istotnego spadku wydajności z 12 GB, nawet w rozdzielczości 4K—przypomnijmy, że RTX 4070 jest przede wszystkim kartą do rozdzielczości 1440p. Należy również wziąć pod uwagę, że stworzenie karty z 16 GB pamięci nie sprowadza się tylko do „dodania kolejnej kości pamięci 4 GB”, ale wymaga również umieszczenia dodatkowych ścieżek sygnałowych na płycie PCB oraz poszerzenia kontrolera pamięci wewnątrz GPU, aby mógł on równolegle komunikować się z wszystkimi tymi układami. Nie sądzę, że ktokolwiek byłby skłonny zapłacić około 3600 zł dolarów za kartę RTX 4070 z 16 GB pamięci, czyż nie? Z drugiej strony, AMD oferuje 20 GB VRAM na kartach Radeon RX 7900 XT, co może stanowić opcję dla osób, które chcą skupić się na przyszłościowej odporności VRAM.
ASUS RTX 4070 TUF OC to karta, która charakteryzuje się wysoką jakością wykonania, zarówno tylna płyta jak i obudowa chłodzenia są wykonane z metalu, co zdecydowanie wpływa na wygląd i odczucia związane z użytkowaniem. Karta posiada również funkcję dwóch BIOS-ów, dzięki czemu można przełączać się między trybem „Quiet”, a trybem „Performance”. Wcześniej tryb „Performance” był domyślny, co było przedmiotem krytyki, jednak teraz ASUS dostarcza kartę z włączonym trybem „Quiet”. Gracze, którzy akceptują wyższy poziom hałasu w zamian za niższe temperatury, mogą łatwo przełączyć się na tryb „Performance”, który uruchamia wentylatory na wyższych obrotach. Muszę pochwalić ASUS-a za tę zmianę, ponieważ zapewnia to, że większość użytkowników otrzyma najlepsze doświadczenie „out of the box”, a bardziej zaawansowani użytkownicy, świadomi istnienia dwóch BIOS-ów oraz możliwości ich zmiany, zyskują dodatkową kontrolę. Poziom hałasu na karcie ASUS TUF jest niesamowity – zaledwie 23,3 dBA, co można określić jako praktycznie bezgłośne. Temperatury są również dobre, karta osiąga zaledwie 61°C, co oznacza, że jest dobrze chłodzona przez cały czas. Nasze testy chłodzenia wskazują, że chłodzenie na karcie ASUS TUF jest najwydajniejsze spośród wszystkich testowanych modeli RTX 4070. W porównaniu do NVIDIA FE, karta działa o 14°C chłodniej przy tym samym poziomie hałasu i wydzielanym cieple.
W przeciwieństwie do wersji FE, ASUS korzysta z jednego złącza zasilania 8-pin, co stanowi dobrą alternatywę dla 16-pin, zwłaszcza dla osób chcących uniknąć adaptera. Przewód 8-pin można również zagiąć bardziej ciasno, ludzie są mniej zaniepokojeni podłączeniem go nieprawidłowo, a podejrzewam, że również jest kilka centów tańszy do zintegrowania, więc nie mam zastrzeżeń. Teoretycznie 16-pin mógłby dostarczać do 600 W, co pozwoliłoby na większe limity mocy niż 225 W (150 W 8-pin + 75 W z PCIe), ale ASUS TUF nawet nie zbliża się do tej wartości, więc 16-pin nie miałby żadnego sensu.
ASUS RTX 4070 TUF Gaming OC – Opłacalność
Wygląda na to, że dążenie NVIDII do utrzymania cen sugerowanych (MSRP) utrudni sprzedaż droższym niestandardowym projektom. Bez wątpienia byłbym gotów wydać 100-150 zł więcej, ale nie jestem pewien co do 300 żł. Cena MSRP NVIDII wynosząca ~3000 zł jest „rozsądna”, biorąc pod uwagę obecną sytuację cenową kart graficznych, ale wciąż jest o około 500 zł droższa, niż cena przy wprowadzeniu RTX 3070 i RTX 2070. W cenie około 2700-2800 zł ASUS GeForce RTX 4070 TUF byłby zdecydowanie najlepszą opcją. Jego atutem tutaj są DLSS 3 Frame Generation i wydajność energetyczna. Silną konkurencję stanowią RX 6800 XT za 2700 zł i RX 6950 XT za 3300 zł. Obydwa oferują większą pamięć podręczną wynoszącą 16 GB oraz wyższą wydajność w rasteryzacji, ale wolniejsze śledzenie promieni i gorszą wydajność energetyczną. Gdyby dołożyć około 600-800 zł można również pomyśleć nad Radeonem RX 7900 XT, który jest ciutke bardziej opłacalny.
Jeżeli uda się zejść poniżej 2900 zł za ASUS GeForce RTX 4070 TUF, to będzie całkiem dobry i opłacalny wybór, co również wymusi ruch na AMD, które prawdopodobnie również obniży ceny, więc możemy się spodziewać dobrych cen na 7900 XT, 7800 XT, 7700 XT.
Jeżeli uda się zejść poniżej 2900 zł za ASUS GeForce RTX 4070 TUF, to będzie całkiem dobry i opłacalny wybór, co również wymusi ruch na AMD, które prawdopodobnie również obniży ceny, więc możemy się spodziewać dobrych cen na 7900 XT, 7800 XT, 7700 XT.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych, gdzie znajdziecie najlepsze karty graficzne w różnych segmentach cenowych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z grafik, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.