ASUS GeForce RTX 4060 Dual OC – Recenzja, test, porównanie
Spis treści
ASUS GeForce RTX 4060 Dual OC to najbardziej przystępny cenowo model tej firmy z serii RTX 4060 o niereferencyjnej budowie, wyceniony dokładnie na poziomie sugerowanej ceny detalicznej NVIDII, czyli ~1500 zł. ASUS stara się zadowolić graczy poszukujących karty RTX 4060 w tej cenie, oferując produkt i funkcje, które zazwyczaj spotykamy w kartach niereferencyjnych z wyższych wersji, jak TUF czy ROG Strix. Nowy model RTX 4060 od NVIDII kontynuuje długą tradycję niezwykle popularnych kart GPU tej firmy, w tym RTX 3060, RTX 2060 i GTX 1060, które dominują na liście Steam Hardware Survey pod względem liczby użytkowników. Ten sam sondaż sugeruje również, że ponad dwie trzecie graczy PC wciąż gra w rozdzielczości 1080p, dlatego NVIDIA chciałaby zagarnąć kawałek tortu dla siebie, oferując tym graczom nowoczesną kartę graficzną za 1500 zł, która oferuje znakomite funkcje i wydajność.
GeForce RTX 4060 opiera się na najnowszej architekturze graficznej Ada Lovelace, która posiada dwie cechy, które skłonią Cię do rozważenia zakupu tej nowej karty zamiast starszych modeli oferowanych w niższych cenach. Po pierwsze, dzięki oparciu o Ada, RTX 4060 otrzymuje DLSS 3, nowoczesną funkcję, która praktycznie podwaja liczbę klatek na sekundę bez utraty jakości obrazu, poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji do generowania alternatywnych klatek bez angażowania układu renderującego grafikę. NVIDIA twierdzi, że DLSS 3 jest łatwe do integracji z istniejącymi silnikami gier, a jego popularność rośnie. Drugą ważną cechą, którą ma do zaoferowania RTX 4060, jest efektywność energetyczna. Nie tylko karta RTX 4060 została zbudowana w nowym procesie technologicznym EUV o wymiarach 5 nm, ale również wykorzystuje najmniejszy układ scalony NVIDIA dla tej generacji, AD107, osiągając maksymalne możliwości jeżeli chodzi o energooszczędność.
ASUS RTX 4060 umożliwia pełne wykorzystanie 24 procesorów strumieniowych (SM) obecnych na układzie AD107, co daje nam 3072 rdzenie CUDA, 96 rdzeni Tensor, 24 rdzenie RT i 96 jednostek TMU. Chip posiada 48 jednostek ROP i interfejs pamięci, który jest podobny do tego zastosowanego w układzie AD106 zasilającym RTX 4060 Ti — otrzymujemy 8 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 17 Gb/s, połączoną 128-bitową szyną pamięci. Zarówno szerokość magistrali pamięci, jak i jej pojemność zostały zredukowane o połowę w porównaniu do RTX 3060, jednak NVIDIA twierdzi, że ich przeprojektowany podsystem pamięci, oparty na dużych pamięciach podręcznych ostatniego poziomu na układzie, pomaga w zmniejszeniu liczby cykli dostępu do pamięci VRAM. Mimo że jest to najmniejszy układ Ada, AD107 zawiera o 50% więcej tranzystorów niż GA106 zasilający RTX 3060.
ASUS RTX 4060 Dual OC to próba zapewnienia klientom najlepszej karty graficznej RTX 4060 w cenie sugerowanej przez producenta. Karta prezentuje się wizualnie atrakcyjnie w swojej kategorii cenowej i oferuje kilka funkcji konkurujących z kartami niereferencyjnymi premium. Na początek, zapewnia fabryczne podkręcenie zegarów do wartości 2505 MHz w trybie boost w porównaniu do referencyjnych 2460 MHz. Dodatkowo, karta oferuje ekskluzywny dla tego segmentu system DUAL-BIOS, który umożliwia przełączanie się między BIOS-em z podkręconymi zegarami, a alternatywnym BIOS-em, który priorytetowo zapewnia niski poziom hałasu oraz niskie temperatury przy referencyjnych wartościach zegarów.
RTX 4090 | RTX 4080 | RTX 4070 Ti | RTX 4070 | RTX 4060 Ti | RTX 4060 | |
Architektura | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace | Ada Lovelace |
Taktowanie rdzenia | 2235 MHz | 2205 MHz | 2310 MHz | 1920 MHz | 2310 MHz | 1830 MHz |
Taktowanie boost | 2520 MHz | 2505 MHz | 2610 MHz | 2475 MHz | 2535 Mhz | 2460 MHz |
Taktowanie pamięci | 21200 MHz | 22400 MHz | 21000 MHz | 21000 MHz | 18000 MHz | 17000 MHz |
Rdzenie CUDA | 16384 | 9728 | 7680 | 5888 | 4352 | 3072 |
Ilość VRAM | 24 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 |
Szyna pamięci | 384-bit | 256-bit | 192-bit | 192-bit | 128-bit | 128-bit |
Pobór mocy | 450 W | 320 W | 285 W | 200 W | 160 W | 115 W |
Układ graficzny | AD102 | AD103 | AD104 | AD104 | AD106 | AD107 |
Litografia | 5 nm | 5 nm | 5 nm | 5 nm | 5 nm | 5 nm |
Architektura RTX 4060
Architektura graficzna Ada Lovelace zapowiada trzecią generację technologii NVIDIA RTX, która ma na celu zwiększenie realizmu wizualnego gier poprzez wykorzystanie śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, bez konieczności ogromnej mocy obliczeniowej potrzebnej do generowania grafiki w pełni opartej na śledzeniu promieni. Dzieje się to poprzez połączenie konwencjonalnej grafiki rastrowej z elementami śledzenia promieni, takimi jak odbicia, oświetlenie czy globalne oświetlenie. Trzecia generacja RTX wprowadza nową, bardziej wydajną jednostkę CUDA o nazwie „Ada”, trzecią generację rdzeni RT, czwartą generację rdzeni Tensor oraz nowy procesor Optical Flow, który odgrywa kluczową rolę w generowaniu nowych klatek bez angażowania głównego potoku renderowania grafiki GPU.
Architektura graficzna Ada Lovelace, która napędza RTX 4060, wykorzystuje proces technologiczny TSMC 5 nm EUV w celu zwiększenia liczby tranzystorów. W centrum tej karty graficznej znajduje się nowy układ AD107, który posiada aż 18,9 miliarda tranzystorów, co jest prawie o 60% więcej niż w poprzedniej generacji GA106 i około 9% więcej niż w GA104. GPU wykorzystuje interfejs PCI-Express 4.0 x8 oraz interfejs pamięci GDDR6 o szerokości 128 bitów. To powoduje pewne kontrowersje, a poniżej przedstawimy wyjaśnienie ze strony NVIDII. Akcelerator Optical Flow (OFA) to niezależny komponent najwyższego poziomu. W przypadku RTX 4060, układ ten posiada jedną jednostkę 8. generacji NVENC i jedną jednostkę 5. generacji NVDEC, w tym sprzętowe przyspieszenie dla formatu AV1.
Fundamentalna hierarchia komponentów jest podobna do poprzednich generacji kart graficznych NVIDIA. Układ AD107 posiada 3 grupy przetwarzające grafikę (GPC), z których każda zawiera wszystkie jednostki SIMD i mechanizmy renderowania grafiki, stanowiąc małe GPU samo w sobie. Każda GPC dzieli jednostkę silnika rasteryzacji (komponenty przetwarzania geometrii) oraz dwie partycje ROP (każda z ośmioma jednostkami ROP). GPC układu AD107 zawiera cztery grupy przetwarzania tekstur (TPC), które stanowią główną część układu odpowiedzialną za obliczenia. Każda z tych grup zawiera dwie jednostki strumieniowe (SM) i jednostkę Polymorph. Każda jednostka SM zawiera 128 rdzeni CUDA podzielonych na cztery partycje. Połowa z tych rdzeni CUDA jest czysto-FP32, podczas gdy druga połowa może obsługiwać FP32 lub INT32. Jednostka SM posiada również zdolność równoczesnego przetwarzania operacji matematycznych FP32+INT32. Jednostka SM zawiera również rdzenie RT trzeciej generacji, cztery rdzenie Tensor czwartej generacji, pewną ilość pamięci podręcznej oraz cztery jednostki TMU. Każda GPC posiada 8 jednostek SM, co daje łącznie 1024 rdzenie CUDA, 32 rdzenie Tensor oraz 8 rdzeni RT. Istnieją trzy takie grupy, co daje łącznie 3072 rdzenie CUDA, 96 jednostek TMU, 96 rdzeni Tensor i 24 rdzenie RT. Układ zawiera 48 jednostek ROP. Układ AD107 posiada pamięć podręczną L2 o pojemności 24 MB, co jest mniejsze niż 32 MB w przypadku układu AD106 zasilającego RTX 4060 Ti.
3-cia Generacja RT Core oraz Ray Tracing
Trzecia generacja rdzeni RT przyspiesza najbardziej intensywne obliczeniowo aspekty śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, w tym przeglądanie BVH (Bounding Volume Hierarchy). Istotna funkcja wprowadzona wraz z nową, trzecią generacją rdzeni RT to silnik przesuwanych mikrosiatkowych (Displaced Micro-Mesh Engine). Podobnie jak cieniowanie siatek (Mesh Shaders) i tessellation miały głęboki wpływ na poprawę wydajności złożonej geometrii rastrowej, pozwalając programistom gier znacząco zwiększyć złożoność geometryczną, metoda DMMs (Displaced Micro-Meshes) służy do redukcji złożoności struktury danych hierarchii objętości ograniczających (BVH), która jest wykorzystywana do określenia punktu przecięcia promienia z geometrią. Wcześniej BVH musiało uwzględniać nawet najmniejsze szczegóły, aby prawidłowo określić punkt przecięcia. Architektura śledzenia promieni w Ada otrzymuje również znaczną poprawę wydajności dzięki Shader Execution Reordering (SER), funkcji definiowanej oprogramowaniem, która wymaga świadomości silników gier i pozwala GPU na reorganizację, i optymalizację wątków roboczych związanych ze śledzeniem promieni.
Teraz BVH nie musi zawierać danych dla każdego pojedynczego trójkąta na obiekcie, ale może reprezentować obiekty o złożonej geometrii jako uproszczoną siatkę bazową z trójkątów, co znacznie upraszcza strukturę danych BVH. Prostsza struktura BVH oznacza mniejsze zużycie pamięci i pomaga znacznie zmniejszyć obciążenie procesora podczas śledzenia promieni, ponieważ procesor musi generować tylko mniejszą strukturę. W przypadku starszych rdzeni RT z serii „Ampere” i „Turing”, każdy trójkąt na obiekcie musiał być próbkowany z wysokim narzutem, aby rdzeń RT mógł precyzyjnie obliczyć przecięcie promienia z każdym trójkątem. Dzięki Ada, prostszy BVH i mapy przemieszczenia mogą być wysyłane do rdzenia RT, który teraz jest w stanie samodzielnie określić dokładny punkt trafienia. NVIDIA zauważyła kompresję całkowitej liczby trójkątów w zakresie od 11:1 do 28:1. Oznacza to redukcję czasu kompilacji BVH o 7,6-krotnie do ponad 15-krotnie w porównaniu do starszego rdzenia RT oraz zmniejszenie zużycia pamięci o 6,5 do 20-krotnie. DMM (Displaced Micro-Meshes) mogą również zmniejszyć wykorzystanie przepustowości dysku i pamięci, wykorzystanie magistrali PCIe oraz obciążenie procesora. NVIDIA współpracowała z Simplygon i Adobe, aby dodać obsługę DMM do swoich narzędzi.
Opacity Micro Meshes
Opacity Micro Meshes (OMM) to nowa funkcja wprowadzona wraz z Ada, która poprawia wydajność rasteryzacji, zwłaszcza w przypadku obiektów posiadających kanał alfa (dane o przezroczystości). Większość obiektów o niskim priorytecie w scenie 3D, takich jak liście na drzewie, to w zasadzie prostokąty z teksturami na liściach, gdzie przezroczystość (alfa) tworzy kształt liścia. Rdzenie RT mają trudności z przecięciem promieni z takimi obiektami, ponieważ w rzeczywistości nie mają one kształtu, który wydaje się nam widoczny (są to po prostu prostokąty z teksturami, które dają złudzenie kształtu). Poprzednie generacje rdzeni RT musiały wielokrotnie komunikować się z etapem renderowania, aby ustalić kształt przezroczystego obiektu, ponieważ same nie potrafiły przetestować kanału alfa.
Ten problem został rozwiązany dzięki zastosowaniu OMM. Podobnie jak DMM upraszcza geometrię, tworząc siatki z mikrotrójkątów, OMM tworzy siatki z prostokątnych tekstur, które pokrywają się z częściami tekstury, które nie są przezroczyste. Dzięki temu rdzeń RT lepiej rozumie geometrię obiektu i może poprawnie obliczać przecięcia promieni. Ma to również znaczący wpływ na wydajność cieniowania w aplikacjach nierealizujących efektów śledzenia promieni. Praktyczne zastosowania OMM nie dotyczą tylko obiektów o niskim priorytecie, takich jak roślinność, ale również dymu i lokalnej mgły. Tradycyjnie w takich efektach występowało wiele nakładających się na siebie tekstur, co wymagało pełnego przetwarzania przez shadery. Teraz tylko piksele nieprzezroczyste są przetwarzane. OMM zapewnia 30% przyspieszenie wypełniania buforów graficznych i 10% wpływ na częstotliwość klatek.
DLSS 3 Frame Generation
DLSS 3 wprowadza rewolucyjną nową funkcję, która obiecuje podwojenie liczby klatek przy porównywalnej jakości, nosi ona nazwę DLSS 3 Frame Generation, wszystko za pomocą sztucznej inteligencji. Budując na DLSS 2 i jego superrozdzielczości opartej na sztucznej inteligencji (skalowanie obrazu o niższej rozdzielczości do rozdzielczości natywnej z minimalną stratą jakości), DLSS 3 może generować całe klatki wyłącznie za pomocą sztucznej inteligencji, bez angażowania potoku renderowania grafiki. Istnieje również możliwość włączenia generowania klatek w rozdzielczości natywnej bez skalowania. W dalszej części artykułu pokażemy Ci DLSS 3 w akcji.
Co druga klatka generowana przez DLSS 3 jest więc generowana za pomocą sztucznej inteligencji, nie będąc repliką poprzednio renderowanej klatki. Jest to możliwe tylko dzięki architekturze graficznej Ada i specjalnemu komponentowi sprzętowemu, zwanemu akceleratorem przepływu optycznego (OFA), który pomaga przewidywać wygląd kolejnej klatki poprzez tworzenie tzw. pola przepływu optycznego, znanego również jako optical flow. OFA zapewnia, że algorytm DLSS 3 nie jest dezorientowany przez statyczne obiekty w szybko zmieniającej się scenie 3D (np. w symulatorze wyścigowym). Proces ten w dużej mierze opiera się na zwiększonej wydajności wprowadzonej przez format matematyczny FP8 w czwartym pokoleniu rdzenia Tensor. Trzeci ważny element DLSS 3 to Reflex. Poprzez redukcję kolejki renderowania do zera, Reflex odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu akceptowalnego poziomu opóźnień przy włączonym DLSS 3. Połączenie OFA i rdzenia Tensor czwartej generacji to właśnie dlaczego architektura Ada jest wymagana do korzystania z DLSS 3 i dlaczego nie działa na starszych architekturach.
Zrównoważony Podsystem Pamięciowy Ada
Poprzednia generacja karty graficznej GeForce RTX 3060 posiadała interfejs pamięci GDDR6 o szerokości 192 bitów, który obsługiwał 12 GB pamięci GDDR6 o taktowaniu 14 Gb/s. To wywołało pewne kontrowersje związane z RTX 4060, który wykorzystuje węższy interfejs pamięci o szerokości 128 bitów do obsługi 8 GB pamięci o taktowaniu 17 Gb/s. Dzięki nowej architekturze graficznej Ada Lovelace, NVIDIA starała się ponownie zbalansować podsystem pamięciowy poprzez zależność od większych pamięci podręcznych na układzie scalonym, co pozwoliło na zmniejszenie szerokości interfejsu pamięci GDDR6. Oczywistą korzyścią dla NVIDIA jest zmniejszenie kosztów, nie ma wątpliwości, ale NVIDIA twierdzi, że to nie stanowi dużego problemu dla karty graficznej.
Pamięć podręczna ostatniego poziomu, znana jako pamięć L2, w układach NVIDIA Ada jest od 8 do 10 razy większa niż w przypadku poprzedniej generacji układów Ampere. Układ AD107 zasilający RTX 4060 posiada pamięć L2 o pojemności 24 MB, w porównaniu do 2 MB w układzie GA107 zasilającym RTX 3050 i 3 MB w układzie GA106 zasilającym RTX 3060. NVIDIA przedstawiła przykład, w jaki sposób większa pamięć podręczna na układzie scalonym zmniejsza obciążenie pamięci wideo (liczbę cykli dostępu do pamięci GDDR6) o 40-60% na tej samej karcie graficznej, absorbując większą liczbę żądań dostępu do pamięci przez shadery.
Pamięć podręczna L2 pełni rolę zjednoczonej pamięci podręcznej dla różnych GPC i lokalnych TPC karty graficznej. Dane, które nie są wystarczająco „gorące” (czyli nie są często odwoływane) i nie są przechowywane w małej pamięci podręcznej L1 jednostki SM, są przenoszone do pamięci podręcznej L2, a w zależności od ich zapotrzeboowania są zapisywane w pamięci wideo GDDR6. Pamięć podręczna L2 jest o rząd wielkości szybsza niż pamięć wideo pod względem opóźnień, dlatego też przechowywanie często odwoływanych danych w tej pamięci przynosi znaczące korzyści.
Jak wspomniano wcześniej na podstawie informacji od NVIDIA, równoważenie pomiędzy pamięcią podręczną L2, a pamięcią wideo pozwala na zmniejszenie dostępu GPU do tej drugiej nawet o 60%. Oznacza to, że GPU może korzystać z węższego, 128-bitowego interfejsu pamięci GDDR6. W RTX 4060 NVIDIA użyła pamięci o taktowaniu 17 Gb/s, co jest szybsze w porównaniu do poprzednich generacji. NVIDIA opracowała nowy sposób prezentacji przepustowości pamięci uwzględniający wkład pamięci podręcznej L2, jej trafność (hit-rate) i konsekwentne zmniejszenie ruchu w pamięci wideo. Podczas gdy przepustowość pamięci RTX 4060 wynosi 272 GB/s, NVIDIA twierdzi, że jej „efektywna przepustowość” wynosi 453 GB/s. Warto zauważyć, że NVIDIA wcześniej stosowała wskaźniki „efektywnej przepustowości” w celu podkreślenia swoich technologii bezstratnej kompresji pamięci, ale nigdy wcześniej nie była tak głośna na ten temat.
Platforma testowa – ASUS RTX 4060
Platforma testowa | |
---|---|
Procesor | Intel Core i9-13900K |
Płyta główna | MSI Pro Z790-A WiFi DDR5 |
Resizable BAR | Włączony, o ile było wsparcie |
Pamięć RAM | Corsair 2x16GB DDR5-6000 MHz 36-38-38-76 |
Chłodzenie | Cooler Master PL360 |
Pasta termo. | Arctic MX-6 |
Dyski twarde | Crucial P5 Plus 2TB |
Zasilacz | Cooler Master MWE 1250 V2 Gold |
System operacyjny | Windows 11 Pro 64-bit |
- Wszystkie karty graficzne są testowane z użyciem tej samej wersji gry.
- Wszystkie gry są ustawione na najwyższe ustawienia jakości.
- Filtr antyaliasingowy (AA) i anizotropowe filtrowanie (AF) są stosowane za pomocą ustawień w grze, a nie za pomocą panelu sterownika.
- Przed rozpoczęciem pomiarów, każdy test jest poprzedzony rozgrzaniem karty graficznej, aby zapewnić stabilny stan testowy. Dzięki temu karta nie będzie przyspieszać do nierzeczywistych wysokich częstotliwości przez kilka sekund, dopóki nie się nie nagrzeje, ponieważ to nie odzwierciedla długotrwałej rozgrywki.
- Dla lepszej przydatności w życiu codziennym, wszystkie testy gier wykorzystują własne sceny testowe w grze, a nie wbudowane benchmarki.
Każda gra jest testowana przy następujących rozdzielczościach ekranu:
- 1920×1080: Najpopularniejsza rozdzielczość monitora.
- 2560×1440: Pośrednia rozdzielczość między Full HD a 4K, o rozsądnych wymaganiach wydajnościowych.
- 3840×2160: Rozdzielczość 4K Ultra HD, dostępna na najnowszych monitorach wysokiej klasy.
Assassin’s Creed Valhalla
Cyberpunk 2077
DOOM Eternal
Dying Light 2
Elden Ring
F1 22
Far Cry 6
God of War
Red Dead Redemption 2
The Witcher 3 Wild Hunt
Średnia ilość FPS – Asus RTX 4060 Dual OC
Temperatury
Temperatury & Hałas | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spoczynek | Obciążenie (Gaming) | |||||
GPU | Hałas | GPU | Hotspot | Hałas | RPM | |
ASUS RTX 4060 Dual OC | 43°C | Fan Stop | 61°C | 71°C | 31.2 dBA | 1769 RPM |
ASUS RTX 4060 Dual OC (Quiet BIOS) | 43°C | Fan Stop | 67°C | 77°C | 23.6 dBA | 1186 RPM |
ASUS RTX 4060 Strix OC | 35°C | Fan Stop | 54°C | 66°C | 31.3 dBA | 1647 RPM |
ASUS RTX 4060 Strix OC (Quiet BIOS) | 35°C | Fan Stop | 59°C | 71°C | 24.4 dBA | 1088 RPM |
Galax RTX 4060 EX | 42°C | Fan Stop | 64°C | 76°C | 34.8 dBA | 1599 RPM |
Galax RTX 4060 EX (Old BIOS) | 42°C | Fan Stop | 62°C | 73°C | 40.9 dBA | 2010 RPM |
Gigabyte RTX 4060 Gaming OC | 37°C | Fan Stop | 62°C | 73°C | 32.8 dBA | 1729 RPM |
Gigabyte RTX 4060 Gaming OC (Quiet BIOS) | 39°C | Fan Stop | 68°C | 80°C | 27.5 dBA | 1501 RPM |
Gigabyte RTX 4060 WindForce OC | 46°C | Fan Stop | 78°C | 97°C | 45.4 dBA | 2965 RPM |
MSI RTX 4060 Gaming X | 40°C | Fan Stop | 62°C | 72°C | 25.0 dBA | 1226 RPM |
MSI RTX 4060 Ventus 2X | 47°C | Fan Stop | 69°C | 83°C | 36.2 dBA | 1893 RPM |
Palit RTX 4060 Dual | 43°C | Fan Stop | 69°C | 81°C | 35.6 dBA | 1680 RPM |
PNY RTX 4060 XLR8 | 38°C | Fan Stop | 63°C | 75°C | 25.1 dBA | 1458 RPM |
Zotac RTX 4060 Spider-Man OC | 41°C | Fan Stop | 70°C | 84°C | 33.7 dBA | 1654 RPM |
ASUS RTX 4060 Dual OC – podsumowanie
NVIDIA z kartą GeForce RTX 4060 kieruje swoje karty graficzne do graczy korzystających z najpopularniejszej rozdzielczości Full HD 1080p. Podobnie jak w przypadku RTX 4060 Ti, również wersja RTX 4060 jest skierowana do tej samej grupy, oferując wysoką wydajność, ale w korzystniejszej cenie. RTX 4060, o którym dzisiaj czytasz recenzje, został stworzony tak, aby osiągnąć psychologicznie ważny punkt cenowy 299 dolarów, około 1500 zł. W celu osiągnięcia tego celu, NVIDIA wykorzystuje procesor graficzny AD107, najmniejszy dostępny układ GPU Ada. Natomiast wersja RTX 4060 Ti wykorzystuje większy układ AD106, oba produkowane są w TSMC w Tajwanie przy użyciu procesu 5 nanometrów. Karta wyposażona jest w 3072 rdzenie GPU, co stanowi maksymalną dostępną liczbę w przypadku układu AD107, w połączeniu z 48 jednostkami ROP, 96 jednostkami TMU i 24 jednostkami RT. Pojemność pamięci wynosi 8 GB, a szerokość magistrali pamięci to 128 bitów. Nie będzie dostępnej wersji RTX 4060 z pojemnością 16 GB.
ASUS RTX 4060 Dual OC jest wyceniony zgodnie z sugerowaną ceną detaliczną (MSRP), ale oferuje zaawansowane funkcje, takie jak podwójny BIOS i niewielki fabryczny overclock. W naszych testach fabryczny overclock wynoszący 45 MHz, czyli 1,8%, przekładał się na 1% wzrost wydajności w porównaniu do podstawowej wersji RTX 4060 – nie jest to dużo, ale tak działa większość podkręconych kart graficznych dostarczanychobecnie na rynku.
Średnia dla 10 gier z naszego zestawu testowego, w rozdzielczości 1080p, pokazuje, że RTX 4060 jest około 4% wydajniejszy od niedawno wprowadzonej karty AMD Radeon RX 7600. Oznacza to, że RTX 4060 nie jest w stanie pokonać poprzedniej generacji RTX 3060 Ti, która jest nadal o około 10% szybsza. Przyrost wydajności w porównaniu do poprzedniej generacji wynosi jedynie 20%, ale jest to większy wzrost niż w przypadku RTX 4060 Ti w porównaniu do RTX 3060 Ti. W porównaniu do RTX 4060 Ti różnica wydajności wynosi ~20%. Karta AMD Radeon RX 6700 XT 12 GB jest o ~13% szybsza od RTX 4060, a Radeon RX 6600 XT jest o ~10% wolniejszy. Starszy model karty NVIDIA, RTX 2080, oferuje mniej więcej taką samą wydajność jak RTX 4060, a różnica w stosunku do czteroletniej karty Radeon RX 5700 XT wynosi 20%. Karty Intel Arc A770 są wydajnościowo zbliżone do RTX 4060 (różnica wynosi nie więcej niż 5%). Jeśli Intel obniży cenę swoich kart, może odebrać część sprzedaży NVIDIA i AMD w tej kategorii. Przy tych poziomach wydajności RTX 4060 to solidny wybór do gier w rozdzielczości Full HD – uzyskasz 60+ klatek na sekundę praktycznie we wszystkich tytułach przy maksymalnych ustawieniach. Rozdzielczość 1440p jest również osiągalna przy przyzwoitych wartościach klatek na sekundę, ale w niektórych grach będziesz musiał zmniejszyć ustawienia graficzne lub skorzystać z upscalingu za pomocą DLSS/FSR.
Chociaż uważam, że technologia ray tracingu nie jest najważniejsza w tej kategorii, to nadal jest to dodatkowa atrakcja wizualna, z której wiele gier obecnie korzysta. Jednak włączenie ray tracingu znacząco wpływa na wydajność, co może być kłopotliwe, jeśli zmagasz się z utrzymaniem wydajności powyżej 60 klatek na sekundę, nawet przy wyłączonym RT. Z drugiej strony, w grach, w których masz nadmiar klatek na sekundę, włączenie ray tracingu może dodatkowo poprawić wrażenia wizualne, przekraczając tradycyjne ustawienia „ultra”. NVIDIA od lat jest liderem w dziedzinie ray tracingu, i RTX 4060 nie odbiega od tego. Podczas gdy AMD musi wykonywać ray tracing w swoich jednostkach cieniowania, NVIDIA posiada dedykowane jednostki sprzętowe, które mogą przejąć tę rolę. W porównaniu do karty AMD Radeon RX 7600, RTX 4060 oferuje 22% lepszą wydajność RT i jest nawet w stanie pokonać kartę Radeon RX 6700 XT z 12 GB pamięcią.
Jednym z najważniejszych atutów karty GeForce RTX 4060 jest wsparcie dla DLSS 3 Frame Generation. Algorytm opiera się na analizie dwóch kolejnych klatek, mierzy jak obiekty poruszają się między tymi dwoma klatkami i oblicza pośrednią klatkę, w której te obiekty przemieszczają się tylko w połowie odległości. Oczywiście, ta metoda nie jest wolna od wad, zwłaszcza podczas przyglądania się pojedynczym klatkom lub zwolnionym nagraniom wideo. Jednak w czasie rzeczywistym niemal niemożliwe jest zauważenie jakiejkolwiek różnicy. Im wyższa jest liczba klatek na sekundę i rozdzielczość, tym trudniej zauważyć zmiany, ponieważ różnice między kolejnymi klatkami są coraz mniejsze. Możliwość podwojenia liczby klatek na sekundę to ogromne osiągnięcie, ponieważ oznacza to, że można włączyć ray tracing bez utraty wydajności, lub grać w wyższych rozdzielczościach. Oczywiście istnieje ograniczenie związane z obsługą DLSS 3 przez gry, z których obecnie jest ich około 40, głównie tytułów AAA, ale nie wszystkie gry będą go obsługiwać. AMD nie posiada niczego podobnego, ogłosili oni istnienie technologii FSR 3 w zeszłym roku, ale od tego czasu nie widzieliśmy żadnych demonstracji ani aktualizacji.
GeForce RTX 4060 jest wyposażony w 8 GB pamięci VRAM – czyli o 4 GB mniej niż poprzednia generacja RTX 3060. Nie jest to jednak jakiś wielki problem. Nawet w najgorszym przypadku, przy rozdzielczości 1080p, RTX 4060 jest nadal o 8% szybszy od RTX 3060. Oczywiście, byłoby miło mieć więcej pamięci VRAM na RTX 4060, ale projekt 128-bitowej magistrali ogranicza wybór pamięci do 8 GB lub 16 GB. Na podstawie zestawu testowego, bardzo trudno zauważyć istotne problemy z wydajnością RTX 4060. Bez wątpienia można znaleźć sytuacje, w których 8 GB pamięci nie wystarczy, ale dla tysięcy gier będzie to całkowicie bezproblemowe, i uważam, że w tej wrażliwej na cenę kategorii nabywcy mogą śmiało ustawić tekstury na poziomie wysokim zamiast Ultra w dwóch lub trzech tytułach. Jeśli nadal chcesz mieć więcej pamięci, NVIDIA ma coś dla Ciebie. RTX 4060 Ti z 16 GB pamięci debiutuje w lipcu za około 2600 zł, dając ludziom szansę podjąć decyzję o większej ilości pamięci. Z niecierpliwością czekam na testy wersji 16 GB, ale wątpię, czy będzie ona różniła się na tyle, aby uzasadnić wyższą cenę.
ASUS RTX 4060 Dual OC wykorzystuje potrójny slot chłodzenia z dwoma wentylatorami, co doskonale współgra z wydzielanym ciepłem przez RTX 4060, o ile masz na to miejsce w obudowie. W naszych testach karta osiąga najniższe temperatury spośród wszystkich testowanych modeli. Zaledwie 61°C to komfortowo niska temperatura. Poziom hałasu również jest bardzo dobry, wynosi 31 dBA. ASUS jest jedynym producentem, który wyposażył swoją kartę w podwójny BIOS. Przełączenie na tryb „Quiet” BIOS zmienia doświadczenie z korzystania z karty. Chociaż temperatury minimalnie wzrastają, z 61°C do 67°C, hałas nagle zanika. Przy poziomie 23.6 dBA karta staje się niezwykle cicha! Właściwie nie widzę powodu, aby używać domyślnego BIOS na tej karcie, ponieważ tryb „quiet” pracuje przy prawie takich samych temperaturach, ale o wiele ciszej. Nasz test porównawczy chłodzenia potwierdza, że ASUS ma najbardziej wydajne chłodzenie na swojej karcie, co tłumaczy, jak osiągają tak niskie poziomy hałasu i temperatur. Podobnie jak w przypadku innych nowych kart graficznych, ASUS RTX 4060 Dual zatrzymuje wentylatory w trybie bezczynności, pracy na pulpicie, przeglądaniu internetu i podczas lekkiego grania.
Poprawa efektywności energetycznej jest od lat głównym celem producentów kart graficznych. RTX 4060 jest wyjątkowo energooszczędnym modelem, który podczas gry zużywa około 130 W – bardzo imponujące. Jest to wynik nieco lepszy od około 150 W osiągniętych przez Radeon RX 7600 i znacznie niższy od 180 W zmierzonego na RTX 3060. Jednak różnica jest zaledwie marginalnie większa od wyniku 150 W osiągniętego przez RTX 4060 Ti. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ilość klatek na sekundę, wydaje się, że AD107 jest nieco mniej energooszczędnym układem niż AD106, ale różnice nie są znaczące. Efektywność energetyczna jest najniższa spośród wszystkich kart Ada, ale nadal lepsza od wszystkich starszych kart, które kiedykolwiek zostały wydane. Radeon RX 7600 od AMD osiąga niesamowicie niskie zużycie energii w trybie bezczynności, zaledwie 2 W, podczas gdy RTX 4060 osiąga wynik 10+ W, co jest pięciokrotnie wyższe. Praca na wielu monitorach zawsze była problematyczna dla AMD, ale nawet tutaj obie konkurujące karty mają podobne zużycie energii.
ASUS RTX 4060 Dual OC – opłacalność zakupu
NVIDIA ustaliło sugerowaną cenę detaliczną (MSRP – 300 $) dla RTX 4060 na ~1600 zł, a ASUS podołał w tej cenie się zmieścić. Jeśli szukasz karty RTX 4060, to jest to karta, którą warto wybrać. Niemniej jednak, cena 1600 zł wydaje się dość wysoka, biorąc pod uwagę, że wydajność jest podobna do RX 7600, który zadebiutował w cenie ~1370 zł i obecnie jest sprzedawany za około 1300 zł. Bez wątpienia RTX 4060 to przyzwoita karta, ale patrząc na alternatywy w połączeniu z tą ceną, wydaje się być ciut przeciętna. Podczas gdy AMD nie miało wyraźnej przewagi technologicznej z RX 7600, NVIDIA ma DLSS 3. Które samo w sobie jest niesamowite, ale uważam, że płacenie dodatkowych 300 zł, czyli 20% więcej, za DLSS 3 to trochę za dużo, zwłaszcza biorąc pod uwagę stosunkowo krótką listę gier, które go obsługują. Gdy znajdzie się gra, w której DLSS 3 działa, to zmienia postać rzeczy.
Choć taka strategia cenowa w porównaniu do RX 7600 nie jest niczym nowym, jest to właśnie taktyka stosowana przez NVIDIA, to na rynku jest obecnie wiele dobrych alternatyw. Na przykład Radeon RX 6700 XT kosztuje 1800 zł, oferuje większą przyszłościową pamięć 12 GB, nieco lepszą wydajność w rasterizacji, ale gorsze możliwości ray tracingu. GeForce RTX 3070 można obecnie znaleźć za około 1800 zł, oferuje znacznie wyższą wydajność zarówno w rasterizacji, jak i ray tracingu. Jeśli preferujesz GeForce zamiast Radeon, używany RTX 2080 kosztuje obecnie 1500-1600 zł i oferuje praktycznie taką samą wydajność klatek na sekundę jak RTX 4060, tylko nie ma DLSS 3. Niemniej jednak, przy cenie 1600 zł, RTX 4060 będzie trudno sprzedać, przy cenie 1500 zł i niższej sytuacja będzie lepsza, a poniżej 1450 zł jest to prawdopodobnie najlepsza dostępna opcja. Kiedyś GTX 1060 był świetnym i przystępnym wyborem, który naprawdę wpłynął na rozwój popularności gier na PC. Idealnie byłoby, gdyby rynek powrócił do tego założenia, ale wydaje się to mało prawdopodobne z uwagi na monopol NVIDII i gotowość AMD do sprzedaży po cenie NVIDIA minus 10%.
Choć taka strategia cenowa w porównaniu do RX 7600 nie jest niczym nowym, jest to właśnie taktyka stosowana przez NVIDIA, to na rynku jest obecnie wiele dobrych alternatyw. Na przykład Radeon RX 6700 XT kosztuje 1800 zł, oferuje większą przyszłościową pamięć 12 GB, nieco lepszą wydajność w rasterizacji, ale gorsze możliwości ray tracingu. GeForce RTX 3070 można obecnie znaleźć za około 1800 zł, oferuje znacznie wyższą wydajność zarówno w rasterizacji, jak i ray tracingu. Jeśli preferujesz GeForce zamiast Radeon, używany RTX 2080 kosztuje obecnie 1500-1600 zł i oferuje praktycznie taką samą wydajność klatek na sekundę jak RTX 4060, tylko nie ma DLSS 3. Niemniej jednak, przy cenie 1600 zł, RTX 4060 będzie trudno sprzedać, przy cenie 1500 zł i niższej sytuacja będzie lepsza, a poniżej 1450 zł jest to prawdopodobnie najlepsza dostępna opcja. Kiedyś GTX 1060 był świetnym i przystępnym wyborem, który naprawdę wpłynął na rozwój popularności gier na PC. Idealnie byłoby, gdyby rynek powrócił do tego założenia, ale wydaje się to mało prawdopodobne z uwagi na monopol NVIDII i gotowość AMD do sprzedaży po cenie NVIDIA minus 10%.
Pamiętajcie, że możecie korzystać z porównywarki kart graficznych na naszej stronie lub zajrzeć do naszego rankingu kart graficznych. Znajdziecie również śledzenie cen dla każdej z grafik, alerty o spadku cen, które możecie sobie ustawić, a najważniejsze, automatycznie wyliczaną i aktualizowaną opłacalność zakupu każdej karty graficznej. Dzięki czemu zawsze wiesz, co się opłaca kupić.
VS